Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 910010 kertaa)

Helmikuu 12, 2022, 21:17:17 ip
Vastaus #3450

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihminen agression vallassa, juovuksissa tai humehien vallassa voi tehdä ihmeellisiä asioita tuntematta kipua. Lääkäri kertoi miehestä joka käveli vaikka jalka oli kahdesta kohtaa poikki. Järkkäri tutut kerto tyypistä joka jatkoi riehumista vaikka kaasua tuli kahdesta suunnasta käkättimeen ja kolme piti kiinni. Polvesta on se vitun kierukka revenny kuulemma, vaikka ne puoskarit vuosia väitti että se on nivelrikkoa, tutkimatta asiaa. Onneksi fiksu ortopedi kuvautti ja kuunteli minua. Välillä on hyvä pitkät ajat ja välillä helvetin kipeä. Tällejä ei kestä jalkaterän sisäsyrjään yhtään. Niin ja kuoleman uhatessa kostonhimoinen kamppailuharrastaja pystyy ihmeellisiin asioihin, hetkeä ennen seurasta erottamista.

Polvihan vaihdetaan nykyisin vain kahdessa tapauksessa: jos kipu on todella sitä kymppiä tai sitten niin kuin minun tapauksessa, että kipu yllättäen loppuu kokonaan. Tälleen menin lääkärilleni sanomaan ja johan alkoi kova kiire kirjoitella lähetteitä, nyt on toinen polvi uusi ja kohta toinenkin, vaikka omasta mielestä ei tarvitsisi, korvissa vaan soi se kolina kun luut takoo vastakkain, kipua ei ole.

Helmikuu 12, 2022, 22:33:35 ip
Vastaus #3451

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miulta rusahti polvi 1977 tammikuussa.  Siinä ei mittään hirveetä kipua ollu, mutta se jäi aina välillä sillä lailla lukkoon, yleensä lievästi koukkuun, että piti ilmassa pyöritellä, että sai taas suoraksi.  Jonkun aikaa sitä vatvottiin, enneko otettiin varjoainekuvia, ja sitten päätti tohtori leikata.  Kaivinkonetta ajoin silloin työksein, konneeseen kiipeminen ja varsinkin pois tulo oli aika hankalaa sillä polvella.  Sillon vielä ihan leikattiin isommasti, ja otettiin hajonneen nivelkierukan kappaleet pois.  Polvi ei ollu kippee sen leikkauksen jälkeenkään, ja taisin liian aikaseen jättää kyynärsauvat nurkkaan; sillon muistaaksein ohjeet oli roikuttaa ilmassa viikon verran tai ainakin useita päiviä.  No joka tapauksessa alko tehä vettä siihen polveen, ja sitten siitä oli muutaman viikon riesa.  Sen jälkeen ei oo ollu mittään riesaa, eli yli 40 vuotta ollu soiva peli.  Mutta sillä polvella saatto olla vaikutusta miun tulevaisuuteen; nimittäin sillä kun jouvuin olemaan sairaslomalla sen polven takia pieniä pätkiä sekä ennen leikkausta että sitten sen veden kanssa leikkauksen jälkeen.  Olin nimittäin päättänyt keväällä pyrkiä teknilliseen kouluun, ja tilannut oikein sellasen valmentautumiskurssin pääsykokeita varten.  Tallissa oli ihan uus 250 kuutioinen motocross-Husqvarna, siinä vaiheessa vielä tehtaan avaamattomassa paketissa.  Tuolla polven tekemällä pakkohuililla oli osansa siihen, että se pääsykokkeen reppauskurssi tuli avatuks kirjekuorestaan. Pieni riski oli ehkä olemassa, että ilman polviremppaa oisin avannu sen husse-paketin kevättalvella ja reppauskurssi ois jääny avaamatta.  Sen pääsykokkeen läpäsin kommeesti, ja syksyllä alotin Jyväskylässä kuljetuslinjalla teknikko-opinnot.  Voihan se olla, että oisin päässy muunlaisellakin ajankäytöllä, mutta oikeesti sen pakkohuilin kuitenkin käytin ihan omaehtoseen opiskelluun.  Kyllä se hussepakettikin avatuks tuli, mutta vähän myöhemmin keväällä.

Asioilla on aina puolensa.

- muistel jv -

Helmikuu 13, 2022, 09:12:30 ap
Vastaus #3452

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olis muuten komeeta avata sellainen -77 paketti nyt 8)

Helmikuu 13, 2022, 10:24:34 ap
Vastaus #3453

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikkola voitti 250-luokan maailmanmestaruuden 1976 Husqvarnalla.  Ja tuo seuraavan vuoden myyntimalli oli aika lähellä sitä edellisen kauden tehdaspyörää, etenkin ulkoiselta olemukseltaan.  Pyörää myytiin hyvin sinä vuonna, tietysti Suomessa mutta myös isoilla markkinoilla eli USA:ssa.  Olin tilannut omani hyvissä ajoin, ja sain sen jo talvella, vaihdossa meni erinäistä kamaa M-Tuonnin suuntaan.  Minulla oli sellainen ajatus, että ei ole talvella varsinaista kiirettä avata tuota pakettia; jos pyöristä tulee kovasti puutetta ja hinta olisi kohdallaan, voin sen laittaa pakettina eteenpäin.  Siksi sitä ei ollut avattu heti sen saavuttua kotiin, niinkuin tavallisesti, vaikka keskellä yötä... no, kun kevät eteni, alkoi ajaminen poltella siinä määrin, että paketti piti purkaa.  Se olikin kuntoiluvälineenä sitten viisi seuraavaa vuotta minulla, ennenkuin lähti eteenpäin!  Mutta jos se paketti olisi edelleen minun tallissa avaamattomana, niin kyllä se lähtisi kansainvälisille markkinoille, edelleen avaamattomana, ja mahdollisimman isoon hintaan; en usko että justkaan sytyttäisi itse avata.  Ei ajettavaksi eikä edes koristeeksi.  Luulen.

Jaakko

Helmikuu 13, 2022, 11:33:44 ap
Vastaus #3454

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Melkoisen aggression sai se sähködildo teille aikaan...
Onko havaittavissa, että mopoautoraivo vaihtuukin sähköautoraivoksi?

Helmikuu 13, 2022, 11:52:22 ap
Vastaus #3455

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan jokainen saa hommata sähköauton ja sillä touhuta.
Kunhan hankkii vapaaehtoisesti. Omahan on valintansa.

Mutta siitä en tykkää yhtään,että polttomoottoriautoilijan
elämää huononnetaan ihan tarkoituksella ja jollain melko tuulesta
tempaistuilla perusteilla- tekemällä siihen kalliita pakkoelementtejä.

Se ei tunnu vapaaehtoisuudelta silloin. Vaan silkalta kiusanteolta- jopa aika lyhytnäköiseltäkin.

Vaan vielä on oikeus valita autonsa- ja joku valitsee kalliisti- joku toinen ei.
Vääriä valintoja ei tule- niin kauan kun valinnan saa itse tehdä.

t. Markku

Helmikuu 21, 2022, 14:51:19 ip
Vastaus #3456

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuodesta 2006 tähän hetkeen bensalasku on autoilijoiden puheista huolimatta laskenut reaalisesti 6.6% ja suhteessa palkkoihin 18,2%
https://www.soininvaara.fi/2022/02/19/bensalasku-on-reaalisesti-alentunut/?fbclid=IwAR1R0VRFa0vt8nD5Cwjb2dt7bmDqpHoSz8NG0Xw4o_A6ttzHvh4pyhzjyYw
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 21, 2022, 16:13:26 ip
Vastaus #3457

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja siinä sitten Soininvaara, jolla noin niinku vihreäksi on yleensä kohtuullisen hyvin muumit laaksossa (vai kahleet metsäkoneissa), sortuu virheisiin. Pari virhettä mainitakseni.

Autojen keskikulutusluku on tässä väärä mittari, koska hybridit ja sähkikset vääristävät sitä. Suurin osa kansasta ajaa vielä jollain muulla kuin sähköllä, ja todennäköisemmin tämä suuri joukko ihmisiä ei lukeudu sinne verokalenteriosastoon. Viralliset kulutuslukemat eivät hybrideissä myöskään yleensä toteudu, mikä on jo ihan Pyrsseliä myöten havaittu ja mittausmenettelyä ollaan jälleen uudistamassa.

Laskelmassa ei myöskään mitenkään huomioida sitä, mikä on ajettu liikennesuorite ja mistä se koostuu. Pitäisi huomioida polttoainekustannusten osuus suhteessa muihin elinkustannuksiin - jotenkin niin, että alueellisuus näkyisi laskelmassa. Cityvihreä ei yleensä pahemmin autolla ajele, kun ei tarvitse, mutta ei citystä tarvitse kovin kauas lähteä, niin käytännössä mistään ei tule mitään ilman autoa.

Tympäisee tällainen aivopesu.

Helmikuu 21, 2022, 16:53:06 ip
Vastaus #3458

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koronapeli-ketjussa Soininvaaraa kehutaan ja täällä moititaan... ;D

Helmikuu 22, 2022, 08:36:20 ap
Vastaus #3459

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Niin. Jos puhuu yhdessä asiassa järkeviä ja toisessa pööpöjä, niin järkipuheista kehutaan ja pööpöilystä moititaan.

Helmikuu 22, 2022, 09:23:45 ap
Vastaus #3460

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Niin. Jos puhuu yhdessä asiassa järkeviä ja toisessa pööpöjä, niin järkipuheista kehutaan ja pööpöilystä moititaan.

Juu, se on terveen keskustelun merkki, että sama ihminen voi olla jostain oikeassa ja jostain väärässä.

Onhan niitäkin joiden mielestä esim Jussi Halla-Aho tai Sanna Marin on automaattisesti aina oikeassa (tai aina väärässä), mutta siinä kohtaa onkin ajattelu ulkoistettu :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 22, 2022, 10:14:57 ap
Vastaus #3461

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan niitäkin joiden mielestä esim Jussi Halla-Aho tai Sanna Marin on automaattisesti aina oikeassa (tai aina väärässä), mutta siinä kohtaa onkin ajattelu ulkoistettu :)

Jep!

Helmikuu 23, 2022, 12:10:55 ip
Vastaus #3462

jussi koskinen

• Vieras
 Euroopan - Suomen politiikoilta on energia-asiat mennyt ns. reisille.

https://twitter.com/i/status/1496092675115827206

Helmikuu 23, 2022, 12:37:30 ip
Vastaus #3463

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Euroopan - Suomen politiikoilta on energia-asiat mennyt ns. reisille.

https://twitter.com/i/status/1496092675115827206

Keskustelua toukokuussa 2019 eurovaalien alla.

Helmikuu 23, 2022, 13:56:16 ip
Vastaus #3464

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jonkun pitäis nyt kysyä Heinäluomalta, että miten meni noin niinku omasta mielestä.