Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 909956 kertaa)

Helmikuu 08, 2022, 10:45:08 ap
Vastaus #3405

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Löytääkö Petri laskelmaa jossa verrataa E95 vastaan E98, siis tankki täyteen ja baanalle. Kummalla pääsee pitemmälle ja paljonko ajoi ajettu kilometri, mä väitän E98 olevan halvempaa kun siinä on enemmän energiaa.

Helmikuu 08, 2022, 10:54:37 ap
Vastaus #3406

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytääkö Petri laskelmaa jossa verrataa E95 vastaan E98, siis tankki täyteen ja baanalle. Kummalla pääsee pitemmälle ja paljonko ajoi ajettu kilometri, mä väitän E98 olevan halvempaa kun siinä on enemmän energiaa.

16.3.2011 8:48
Tekniikan Maailma testasi 95 E10- ja 98 E5 -bensiinien kulutuserot ja tulokset yllättivät monet.

Uudella 95 E10 -bensiinillä polttoaineenkulutus nousi lehden testissä kolme prosenttia 98 E5 -bensiinin kulutukseen verrattuna.

Ero oli hivenen suurempi kuin ero polttoaineiden energiasisällössä.

Polttoaineiden tämänhetkinen noin kolmen prosentin hintaero tarkoittaa sitä, että kuluttajalle on lehden mukaan taloudellisesti sama, kumpaa polttoainetta hän käyttää.

Vuoden alussa myyntiin tullut uusi, enintään kymmenen prosenttia etanolia sisältävä 95 E10 -bensiini on herättänyt kovaa keskustelua.

Uuden polttoaineen on esimerkiksi väitetty nostavan polttoaineenkulutusta niin paljon, että kalliimman 98 E5 -laadun käyttö olisi perusteltua.   Laboratoriokokeiden lopputuloksena oli, että 95 E10 -bensiiniä kului keskimäärin kolme prosenttia enemmän kuin 98 E5 -bensiiniä.

Tyypillinen ero kyseisten bensiinilaatujen litrahinnassa on viisi senttiä eli hieman yli kolme prosenttia.

Siten polttoainekustannukset ovat tällä hetkellä käytännössä samat, valitsipa kumman polttoaineen hyvänsä.

Testitulos tukee laskennallista oletusta kulutuksen lisäyksestä, koska etanolin energiasisältö on runsaan kolmanneksen bensiiniä pienempi. Etanoliosuuden kasvaminen viidellä prosenttiyksiköllä merkitsisi laskennallisesti noin kahden prosentin kulutuslisää.

Myös testattujen polttoaineiden koostumus analysoitiin.

Tuloksena 95 E10:n etanolipitoisuus tilavuusprosentteina oli 9,3 ja 98 E5:n 4,8. Pitoisuudet ovat siis standardin ylärajalla, ja molemmat polttoaineet edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua.

Tarkat mittaukset tehtiin laboratoriossa
Kyseessä ovat niin pienet oletetut erot, että luotettavia mittauksia ei voi kohtuullisessa ajassa tehdä normaalisti autolla ajamalla.

Ei edes, vaikka kulutus mitattaisiin TM:n autotesteissään käyttämillä PLUmittalaitteilla, saati niin sanotulla tankkausmenetelmällä.

Käytännössä ainoa luotettava mittaustapa on moottoridynamometriin liitetty koemoottori ja laboratorio-olosuhteet.

Kokeet tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun autotekniikan laboratoriossa.

Moottorina käytettiin kaksilitraista turboahdettua moottoria, jonka moottorinohjaus oli täysin säädeltävissä. Kulutuserot mitattiin kolmella eri kuormituksella ja kolmella eri pyörintänopeudella, eli eri mittauspisteitä oli yhdeksän. Useilla lisämittauksilla varmistettiin tulosten riittävä toistettavuus.

Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli

korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin. Koska mittauksissa käytetty ahdettu moottori pystyy hyödyntämään korkeamman oktaaniluvun paremmin, polttoaineiden kulutusero on suurempi kuin vapaastihengittävässä moottorissa.

Kulutus mitattiin suhteutettuna moottoritehoon, joka kasvaa hieman korkeampioktaanista polttoainetta käytettäessä. Näin tulos on verrattavissa normaaliin ajoon.

Kolmen prosentin lopputulos on kaikkien mittauksien keskiarvo. Kulutusero on samansuuruinen niillä pyörintänopeuksilla ja kuormituksilla, joilla auton moottoria yleensä käytetään.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 08, 2022, 11:10:31 ap
Vastaus #3407

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No vähän tuon tapaista uumoilinkin silloin kun nuo pirtubensat tuli. Muuan nyttemmin palstalta poistunut ent aktiivinen sille naureskeli, ehkä muutama muukin ja taidettiin vähän vääntääkin. Mun jokseenkin toistettavassa ajoprofiilissani ahdetulla automaattivaihteisella 2,3 litraisella, jossa muuten on justiinsa se nakutusrajaa ahtopaineella ja syttyennakolla hakeva systeemi, nousi kulutus 7,9...8 litrasta 8,2...8,3 litraan.

Pitkän ajan seuranta auton omalla tietokoneella, joka kyllä piti yhtä tripin ja lähinesteen pumpun kanssa.

98:a käytän edelleenkin, vaikka nyttemmin on tuo Volvon vapaastihengittävä viismukinen vingutin. Varmaan se menisi 95:llä ihan yhtä lailla, mutta ”kuulemma” vähempi etanoli on parempi polttoainejärjestelmän kannalta yleisesti ja myös veden kertyminen ym suhteen, joten mennään nyt tuolla vielä kalliimmalla. Vitosen per tankki taitaa tulla hintaeroa, mutta jos kerran kuussa tankkaa, niin ei ole suuri vaikutus. Puoli tankkia vuodessa tai jotain sellaista. Harkitaan sitten uusiksi jos tää etätyökuvio joskus loppuu ja joutuu taas tankkaamaan joka toinen viikko.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2022, 11:18:58 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 08, 2022, 14:10:34 ip
Vastaus #3408

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep näin arvelin ettei E95 tuo säästöä vaan haittoja. Ite tankkaa aina E98 kun ei ole shellin asemaa josta ennen sai 99:ä. Kyllä pensa pitäis myydä huoltoasemilta ja etanoli alkosta. Myydäänkö vielä masinolia, jos myydään niin irvokasta olis sitä vielä kaataa sekaan.

Helmikuu 08, 2022, 14:21:25 ip
Vastaus #3409

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä Masinolia myydään, kun vanha tieto on oikeaa tietoa.
Sitten on vielä erikseen Masinol E100 (Polttoaineen lisäaine, joka on suunniteltu käytettäväksi etanolia sisältävien polttonesteiden (95E10, 98E5, E85) kanssa, vastaamaan näiden polttoaineiden moottoreille tuomiin haasteisiin.)

Mie oon käyttänyt siitä saakka E95:sta, kun on ollut sitä vaativa auto ja en ole vielä yhtään syytä keksinyt, miksi käyttäisin E98:a
Rätkät, ruohonleikkuri, lumilinko, moottorisahat, mönkijä, perämoottori, siis kaikki fossiilista polttavat kulkee ja toimii myös ihan sujuvasti E95:sella.

Lainaus luvatta:
Mitähän siellä Masinol-pullossa on?
Ja mitä mahtaa olla se se mystinen aine, jota on bensan sekaan laitettu?

Masinol:
Etanoli 30-80%
Isopropanoli 15-30%
Metyylietyyliketoni 2%

Masinol E100
Etanoli 60-80%
Isopropanoli 15-30%
Tisleet (maaöljy) ,
vetykäsitellyt kevyet 1-3%
Metyylietyyliketoni 1-2%

E95 bensa
Etanoli maks. 10%

Helmikuu 08, 2022, 14:42:48 ip
Vastaus #3410

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minä taas en ole ikuna käyttänyt Masinolia ruiskupeleissä. Olisikohan pitänyt?

Muistaakseni Masinolia piti lisätä vain prosentti-pari? Ja kerran-pari talvessa? Litran pullo riittää talven tai pari.

Turhaa hommaa se etanolin lisäys joka tapauksessa. Olis fossiilia fossiileille ja etanolia flexifuel-autoille. Ja kuluttaja saisi itse tehdä valintansa. Nyt sosialidemokratian nimissä joko tankkaat etanolia autoosi tai et tankkaa mitään.

Mulla on pihassa semmoinen auto joka tykkää fossiilista, ja sen vieressä semmoinen jolle kelpaa sekä puhdas bensa että E85, ja niiden sekoitukset. Ja tuo jälkimmäinen osaa myös ottaa hyödyn E85:stä suorituskyvyn kärsimättä.

Se joku mukisematta vastaanotettu ja täytäntöönpantu uusiutuvien jakeluvelvoite täyttyisi aivan varmasti niin että olisi fossiilia saatavilla halukkaille ja niille joiden kalusto ei muusta tykkää, ja uusiutuvaa niille jotka sitä haluaa ja joiden kalustolle ne kelpaa. Eri hanoista siis. Valmisteveroja säätämällä saataisiin uusiutuvien hinnat sen verran houkutteleviksi että menisivät kaupaksi.

Pakollinen sekoittaminen on a) tyhmää, b) kuluttajien aliarvioimista ja ennenkaikkea c) tuo teknisiä ongelmia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2022, 14:50:10 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Helmikuu 08, 2022, 16:09:31 ip
Vastaus #3411

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Uusien autojen rekisteröintitilastoja postaillaan tännekin ajoittain.
Minkähän verran ja mihin suuntaan tilastoja vääristää se kummllinen imiö, että uusien autojen odotusajat ovat joissain tapauksissa kuin 80-luvun neuvostoliitossa.

Tiedän tästä usemmankin tapauksen, että on tilattu tehdastilauksella uusi Diesel- tai bensa-auto jo 2020 vuoden puolella eikä vieläkään ole saatu.
Kauppaa ei voi perua koska sopimuksessa ei määritellä toimituspäivää. Komponenttipula kuulemma syynä. Jotkut ovat jo saaneet ilmoituksen, että malli poistuu lopullisesti valmistuksesta ja nyt pitäisi neuvotella uudemman painoksen yksityiskohdat.
Jos tämä on kovinkin yleinen ilmiö niin pitäisi sen näkyä tilastoissakin.

Helmikuu 08, 2022, 16:21:31 ip
Vastaus #3412

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan siinä omat riskinsä kauppiaallakin. Kun on  tehnyt sopparin vaihtoautosta ja asiakas ajaa sillä vuoden surutta kun ei hinta muutu miksikään. Ite joskus 70-luvulla tein autokaupan uudesta fiiusta ja kun toimitusaika oli peräti kuukauden niin kauppias muistutti että mun on  vaihtoautoa  pidettävä hyvin ja ajettava vain vähän ettei tule hälle tappiokauppaa.

Helmikuu 08, 2022, 16:54:44 ip
Vastaus #3413

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uusien autojen rekisteröintitilastoja postaillaan tännekin ajoittain.
Minkähän verran ja mihin suuntaan tilastoja vääristää se kummllinen imiö, että uusien autojen odotusajat ovat joissain tapauksissa kuin 80-luvun neuvostoliitossa.

Muuta en tiijä, mutta toteutuneet rekisteröinnit lasketaan.
Jos heinäkuussa kaupat tehty ja rekisteröidään maaliskuussa, niin se on maaliskuun tilastossa.
Ei sen pitäisi kierouttaa mihinkään suuntaan.

Helmikuu 08, 2022, 16:58:00 ip
Vastaus #3414

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverilta vietiin liisinkipeli alta, kun soppari loppui ja jatkoa ei voinut neuvotella.
No, nyt se ajaa pätkäliisarilla, joka on siitä autokaupasta, mihin sen uuden auton piti tulla ennen edellisen auton liisarin loppumista.
Ei saa senttiäkään alennusta siitä pätkäliisarista, koska paikallinen autokauppa ei mahda mitään, että auto viipyy ja menee "force major" osastolle.
Reilun tonnin maksaa kuussa se pätkäliisari.

Joten korona vaikuttaa moneen asiaan.

Helmikuu 08, 2022, 17:06:13 ip
Vastaus #3415

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli aikoinaa Mazda jossa ohjekirja ihan kielsi alkobensan käytön, siinä oli nappi jolla oktaanin tarve putos 88 tasolle. Kyllä olen nähnyt niin paljon tuhoja etanolista ettei ikinä mun tankkiin E95 eikä kanisteriinkaan. Ootteko ikinä purannu kaasukäyttöistä moottoria, kansi pois ja kampiakseli näkyy. Minkinruokinta koneet han me muutettiin kaasulle ja kohlerit hajos vuodessa, entä vanhat mm volvot joissa valurauta kansi ilman kovametalli seetirenkaita, nehän myi jotain lisäainetta tämän takia kun lyijyä ei enään saanut olla pensassa. No nyky härpäkkeet sen kestää ja ehkä E95:nki mutta saman maksaa kilometri ajaa.

Helmikuu 08, 2022, 17:16:58 ip
Vastaus #3416

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Muuta en tiijä, mutta toteutuneet rekisteröinnit lasketaan.
Jos heinäkuussa kaupat tehty ja rekisteröidään maaliskuussa, niin se on maaliskuun tilastossa.
Ei sen pitäisi kierouttaa mihinkään suuntaan.

Siinä mielessä vääristää, että kauppuja tehdään kyllä mutta ei rekisteröidä jos ei autoja saada maahan. Mutta kuinka paljon tätä tapahtuu.....
Ja näkyykö tämä juuri jonkun tietyn käyttövoiman peleissä korostetusti.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2022, 17:19:04 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Helmikuu 08, 2022, 21:00:40 ip
Vastaus #3417

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sotkamolaisen Antti Heikkisen tankkauslasku nousi viime vuonna 4 000 euroa, kun Venäjälle ei pääse: "Itku pääsee tankatessa"
https://yle.fi/uutiset/3-12307122

Täältä lähtee jaxuhali.
Voimia ja jaksamista sinne Sotkamoon.

Helmikuu 08, 2022, 22:45:51 ip
Vastaus #3418

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Katselin että Sotkamon Tipasojalta on Kostamukseen semmoinen 150 kilometriä. Oletus siis että sinne saakka piti ajaa tankkaamaan. Rajallehan ei ole ”kuin” 118 kilsaa. 180 kertaa käynyt tankkaamassa siellä, 300km eestaas per kerta, mitäs se tekee... juu-u, 54 tuhatta kilometriä ajeltu tankkaamaan autoa 5 vuoden aikana. Kuulostaa hurjalta, kun itse ajoin ennen korona-aikaa jonkun vajaan 15tkm vuodessa. Nuo pelkät tankkausreissut on mun melkein neljän normivuoden ajot. 300 kilsallahan menee normaalilla autolla jo se puoli tankkia löpöä, vai onko tuossa tuotu lisää kannuilla takapaksissa?

No, tartteeko mun kaikkea ymmärtääkään. Ja juu, käyn toki pari-kolme kertaa viikossa kaupassa, kun se on tuossa lähellä. Jos lähikauppa olisi kymmenien kilometrien päässä, suunnittelisin paremmin ja kävisin kerran viikossa. Tai muuttaisin kylille.
Kari

Helmikuu 08, 2022, 23:15:34 ip
Vastaus #3419

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ennoo ite ikinä vennäillä tankannu mittään, mutta kun Imatra on syntymäpaikka ja kotikunta kolmenkymmenen ikkään asti, on tuttavapiirissä muutama Svetogorskista polttonesteensä usseemman vuoden ajan hakenu.  Jos niitten juttuja oikein muistan, tais ihan alkuaikoina onnistuu kannuissa tuonti, mutta sitten Suomen tulli esti, ja sitä myös vahittiin.  Eli vain se mikä tankkiin mahtuu.  No niitäkin tarinoita kyllä kuullu, että kotona imastiin tankista aineet tynnyriin, ja seuraavana päivänä taas rajan yli tankkaamaan.  Oli sitten pahan päivän varalle pensaa tai diisseliä jemmassa.  Saatto jonkun huushollissa mennä suomalaiset polttonesteitten säilytyssäännökset jossain vaiheessa ylitte?  Imatrankoskelta taitaa entiseen Ensoon olla vain kymmenkunta kilometriä matkaa, siinäkin oli kyllä ajallista hiastusta kait jossain vaiheessa, kun tulliin muodostu omat jononsa mennen tullen.

Tankkien täyttäminen vennäillä ei oo minua haitannu oikeestaan mitenkään, vaikka siinä joku jättääkin verot maksamatta Suomeen, ja joku toinen joutuu maksamaan ne sen puolesta.  Tankkien käyttäminen matkustusvälineinä paikallisten toimesta sieltä tännepäin ei olis suotavaa, miun mielestä. Niikon mielipiettä en tiijä.

jaakkovaakko

EDIT:  Vielä tankkauksesta naapurin puolella.  Ei kait Svetoon turistiviisumeja ainakaan jatkuvasti voimassa oleviksi saanu, vai miten se oli silloin?  Eli piti olla viisumi ja sille joku peruste, että sinne pääsi tankkaamaan?  Jossain vaiheessa taisivat samalla reissulla tankata tupakka- ja viinavarastotkin, mutta tulikohan siihen jottain yötä siellä -säännöksiä?  Tosin sitä liikennettä oli johonkin aikaan aika lailla rajan yli, liekö tulli ehtiny joka autosta konttia penkoa...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2022, 23:28:52 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »