USA:ssa ajokorttisäännöt eivät ole liittovaltion asia, eli kussakin osavaltiossa on omat sääntönsä. Siellä on kuitenkin jo pitkät kokemukset nuorten henkilöiden liikennekäyttäytymisestä. Lähes joka osavaltiossa on kolmen sortin kortteja, opettelulupa, välitason tai rajoitettu kortti ja sitten rajoittamaton. Aika monessa osavaltiossa tuon opetteluluvan saa 16 vuotiaana, rajoitetun kortin kun on opetellut tietyn ajan, ja rajoittamattoman joko tietyn ajan jälkeen tai vasta täytettyään 18. Tyypillisesti on rajoitettu aamuyöllä ajaminen, jossain osavaltiossa iltakymmenestä aamuviiteen, päivästä riippumatta. Monissa osavaltioissa on rajoitettu nuorilla kuljettajilla sitä, ketä saa olla kyydissä. Jyrkimmillään vain yli 21 vuotiaita, tai vain perheenjäseniä, yleisesti lukumäärää.
Se, mitä USA tekee, on minulle se ja sama. Mutta siellä on pitkä kokemus nuorista liikenteessä, ja olisi ollut tietoa saatavissa ennenkuin Suomen korttisäännöstöä muutettiin, ja muutetaan taas. Nyt kehitetään saman suuntaisia rajoituksia meillekin. Toinen tapa olisi ollut laittaa aluksi muualla hankittujen kokemusten perusteella mieluummin aika ankarat rajoitukset, ja sitten purkaa niitä, jos ikärajan lasku ei olisi näkynyt onnettomuustilastoissa. Tietysti itse hankitut kokemukset ovat parempia kuin muualta ostetut...
Esimerkiksi itse olen monessa korjauksessa säästänyt aikaa ja vaivaa, ja todennäköisesti jättänyt joitakin vahinkoja tekemättä, kun olen kysynyt täältä palstalta ohjeita milloin mihinkin asiaan. Olisi ne samat kokemukset varmaan kehittänyt itsekin, aikaa ja rahaa ehkä vähän palanut enemmän... tyhmyytensähän siinä tunnustaa jos alentuu kyselemään?
Tietysti kaikissa säännöissä ja rajoituksissa on yksi oleellinen kysymys, pystytäänkö valvomaan. Jos kiinnijäämisen riski on olematon, ei mahdollinen rangaistus paljoa paina käyttäytymisen ohjaamisessa.