Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908408 kertaa)

Toukokuu 11, 2021, 09:01:29 ap
Vastaus #2850

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Polttis ja sähköautovertailussa on minusta kaksi outoa asiaa.
- Sähkö tulee töpselistä ja bensa huotsikan bensapumpusta, mutta se mitä sitä ennen on tapahtunut tuntuu olevan samantekevää.
- Sähköauton rakentamisen CO2-päästöt on kovasti tapetilla, mutta polttisauto tuntuu rakentuvan ilman päästöjä.

En sano kumpi on kampi, mutta jos vertaillaan, niin vertaillaan samalta viivalta.

Minä väitän, että juoksen nopeammin kuin Usain Bolt 100m.
Minä juoksen vain kolme metriä ja olen ihan varmasti ennempään maalissa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 11, 2021, 09:23:11 ap
Vastaus #2851

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen minäkin Virenin Lassen voittanut- kuulantyönnössä.

Ihan oikeissa kisoissa jopa- urheiluseuran kolmiottelussa
joskus 70-luvulla. Satasen juoksussa en kyllä pärjännyt-taisin
hävitä miltei viidellä sekunnilla.

Ja autonvalmistuksen päästöt ei silti kiinnosta-vaan käytön
hinta meinaa kiinnostaa päivä päivältä enemmän ja enemmän.

t. Markku

Toukokuu 11, 2021, 09:34:27 ap
Vastaus #2852

Timo Murtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Polttis ja sähköautovertailussa on minusta kaksi outoa asiaa.
- Sähkö tulee töpselistä ja bensa huotsikan bensapumpusta, mutta se mitä sitä ennen on tapahtunut tuntuu olevan samantekevää.
- Sähköauton rakentamisen CO2-päästöt on kovasti tapetilla, mutta polttisauto tuntuu rakentuvan ilman päästöjä.

Näin mediassa, jossa asioita monesti yksinkertaistetaan ja vedetään mutkat suoriksi. Molemmista asioista löytyy myös tutkittua tietoa. Tai ainakin erillaisia laskelmia. Tosin elinkaarilaskelmissa joudutaan tekemään paljon oletuksia ja näin ollen yhtä totuutta ei ole olemassa. Mutta akut nostavat sähköauton valmistuksen CO2-päästöt korkeammaksi kuin polttomoottoriauton, päinvastaista väitettä en ole vielä missään nähnyt.

Toukokuu 11, 2021, 09:47:22 ap
Vastaus #2853

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Nyt mä yllätän kaikki nimittäin luulisin ajavani patteriautolla ellei asiaan vaikuttaisi sitä ajamista edeltävät hankintakustannukset.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 11, 2021, 10:19:42 ap
Vastaus #2854

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä aurinkosähkömiehellä tuo on ihan normaalia käytöstä! :D

t. Markku

Toukokuu 11, 2021, 10:22:59 ap
Vastaus #2855

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja autonvalmistuksen päästöt ei silti kiinnosta-vaan käytön
hinta meinaa kiinnostaa päivä päivältä enemmän ja enemmän.

Mutta kun ne auton käytön  kustannuksien isot linjat maalaillaan ympäristöjuttujen ehdoilla ja jos asia myydään päättäjille "tilastolla ja faktoilla" jossa minä voitin Usain Boltin juoksussa, jossa Usain Bolt juoksi 100m, niin silloin ei asia mene oikein.

Sen takia toivoisin molemmilta puolilta enemmän asioiden laittamista samalle viivalle, jotta ne olisi vertailukelpisempia.

Toukokuu 11, 2021, 10:40:05 ap
Vastaus #2856

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Moro

Nyt mä yllätän kaikki nimittäin luulisin ajavani patteriautolla ellei asiaan vaikuttaisi sitä ajamista edeltävät hankintakustannukset.

Sama täällä. Ei oo bensan tai muun polttaminen aatteellinen saati periaatteellinen kysymys. Periaatteellinen kysymys sen sijaan on se että en aio autoihin viisinumeroisia summia laittaa. Heti kun saa järkevänkokoisen ja kohtuullisella toimintamatkalla varustetun sähköauton, joka ei ole yhteydessä nettiin, ei edellytä softapäivityksiä ja jossa lämppäriä ja radiota käytetään nappuloilla eikä kosketusnäytöllä, ja jonka saa nelinumeroisella summalla (eka numero mielellään 6 tai alle) niin lupaan harkita vakavasti ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 11, 2021, 11:15:11 ap
Vastaus #2857

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Oletan sinun tarkoittavan tätä green cardia jota tarvitaan merten takana eikä kolopallossa.
Täällä tarvittaisiin tosiaan joku green card henkilö joka kommentoisi asioita merten takaa ihan oikeasti eikä asioita lehdistön välityksellä ehkä väriteltyinä,no tosin siellä isossa maassa merten takan asiat voivat osavaltiosta ja maankolkasta riippuen olevn ihan erilailla paikasta riippuen.
Kaskun ei muuten sieltä kukaan suomalainen tänne kirjoittele tai yleensäkkään ulkomailta luulisi joidenkin tätäkin foorumia ulkoisilla mailla seuraavan,ainakin mua kiinnostaisi asiat joista täällä keskustellaan mitenkä asiat ovat muualla. 
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 13, 2021, 08:47:51 ap
Vastaus #2858

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanha uutinen 25.2.2020, mutta kertoo hyvin näpertelystä liikenteen verotuksen kanssa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vapautti etanolikäyttöiset pakettiautot (N1) ja kevyt kuorma-autot (N2) käyttövoimaverosta 24.2.2020 lähtien. Käyttövoimaverovapautuksen uskotaan lisäävän kiinnostusta etanolikäyttöisiä ajoneuvoja kohtaan.
https://www.apu.fi/artikkelit/nama-autot-vapautetaan-kayttovoimaverosta

Toukokuu 13, 2021, 09:16:07 ap
Vastaus #2859

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitenköhän se menisi,jos rekisteröisi jonkin pensa-citymaasturin
pakettiautoksi- vaikkapa nelipaikkaiseksi...ja sitten tekisi etanolimuutoksen?

Kaipa se jotenkin onnistuisi- onhahan tavallisi dieselfarkkujakin pakuksi rekisteröity-
tosin lähinnä kaksipaikkaisiksi. Pari olen itsekin pakuksi
laittanut.

Vaan hommaa jonkin 7- paikkaisen-siinä riittää pituutta vielä takapenkeillekin.

No-tokko tuo niin kannattava hanke olisi- vaan aina tässä joutaa miettiä kaikkea tyhmääkin.

t. Markku

Toukokuu 13, 2021, 09:17:06 ap
Vastaus #2860

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos luitte jutun, niin siellä mainitaan:
Käyttövoimaveron poisto tarkoittaa näiden ajoneuvojen osalta keskimäärin 80 euron vuotuista säästöä verrattuna dieselkäyttöisiin vastaaviin ajoneuvoihin”, toteaa Kurth.

Toukokuu 13, 2021, 16:47:05 ip
Vastaus #2861

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Etanoli käyttöisten pakujen ja kevyt kuorma-autojen markkinat, ja erityisesti niiden kysyntä että tarve, on sen verran valtavaa että kannattaa kiirehtiä sen lain kanssa.
 Paras mahdollinen polttoaine kuorman liikuttamiseen, johon pakuja ja kevytkuorma-autoja yleensä käytetään?

Toukokuu 13, 2021, 17:11:03 ip
Vastaus #2862

Taito Nuutinen

• Vieras

Toukokuu 13, 2021, 18:40:20 ip
Vastaus #2863

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, kun ovat hintansa tienanneet niin miksei olisi halpoja?

Toukokuu 14, 2021, 15:56:04 ip
Vastaus #2864

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

IL:ssä juttu autojen vikaantumisesta ikään verraten,en tosin pääse sitä lukemaan (PLUS) mutta luulisin että samaa skeidaa kun aina muutaman kerran vuodessa,noi on just niitä mitäänsanomattomia tilastoja,pitäisi verrata siihen että paljonko on ajettu.
Jos se menopeli seisoo tallissa ja ajetaan säännöllisesti muutama tuhat vuodessa jolloin mikään paikka ei pääse ryytymään mutta ei toisaalta juuri kulukkaan ja parinkymmenen vuoden päästä kilsoja on vaikkapa 60 - 100 tonnia ja joka vuosi mennyt huomautuksitta katsastuksesta tai sitten auto joka on jatkuvasti ajossa ja ajetaan 100 tonnia vuodessa ja just katsastuksessa on sattunut että se koiranluu pitää vähän ääntä ja reppaa katsastuksen niin tämän artikkelin kirjoittajan melestä ilmeisesti tämä reputtanut auto on huono.
Tällaiset artikkelit on ihan yhtä tyhjän kanssa mutta voi olla että menee joihinkin ihmisiin ja sitten esson baarissa retostellaan että mullapa on hyvä auto IL:n artikkelin mukaan ja joka puolelta tulee kateellisia päännyökyttelyitä.