Jos autovero poistetaan, niin jokainen voi miettiä, että kuka on voittaja ja kuka jää kakkoseksi.
Tuota, jos Vesa Keskinen maksaisi Lamborghinista autoveroa kahdensadantuhannen euron sijasta vaikka, sanotaanko nyt kaksikymmentätuhatta euroa, niin millä mittapuulla Pertti Perusinsinööri jää tässä kakkoseksi? Ei Vesan maksama vero tai sen puute liity Pertin kukkaroon, vai kuinka?
Miten asiaa ajettelee.
Toinen "säästää" autoveron poistolla 200 000€ ja toinen "säästää" 2 000€
Onko toinen sitten toistaan parempi...
Paremmista en tiiä, mutta minusta tuossa ajattelussa tuoksahtaa pikkuisen se perisuomalainen synti: kateus. Sehän olisikin kerrassaan pöyristyttävää, että rikkaat saisivat ökyautonsa halvemmalla... koska senhän on jotenkin pakko olla köyhiltä pois.
Nojoo. Tällä hetkellä tilanne on se, että noita ökyautoja rekisteröidään Suomeen erittäin vähän. Syy on poskettoman korkea autovero. Voihan sitä aina ajatella, että rikkailla on varaa maksaa, mutta kun ne rikkaatkin tuppaavat osaamaan laskea. Sillä veron määrällä saa vaikka osoitteen jostain maasta, jossa ei ole autoveroa, jolloin voi rekisteröidä sen ökyautonsa jonnekin muualle, esimerkiksi Viroon (näin itse asiassa tapahtuukin, vieläpä melko paljon). Ei rikkaitakaan noin keskimäärin hotsita maksaa kuusinumeroisia veroja siitä riemusta, että saavat jonkun auton Suomen rekisteriin.
Ainakin minulle herää tästä kysymys, tienaisikohan jopa valtio enemmän, jos autoverolla olisi joku katto, vaikka nyt 20 k€? Voisi olla, että kaduille ilmestyisi muutama Lambo enemmän, mistä seuraa, että joku kauppiaskin tienaisi vähän ja sitä kautta valtio saisi esimerkiksi tulo- ja arvonlisäverotuottoja.
Mitä taasen tulee ympäristökuormitukseen veroargumenttina, niin tuskinpa sen Lambon elinkaaren aikainen ympäristökuormitus on autoveron määrän suhteessa suurempi kuin vaikkapa Kian elinkaaren aikainen ympäristökuormitus (satakertainen?). Tämä merkitsee, että autovero on Lambon kohdalla melko puhtaasti ylellisyysvero. Semmoisista on pyritty pääsemään eroon trendinomaisesti öpaut kaikkialla sivistysmaissa.
Kateutta! Ei missään nimessä.
Olisihan se hienoa tämmöiselle petroolipäälle, että liikenteessä olisi autoja henkilökuljettimien sijaan.
Puolustan nykyistä autoveroa sen takia, että se mahdollistaa (vielä) melko kohtuullisen ajoneuvoveron.
Jos autoveron poisto tarkoittaisi sitä, että esim. ajoneuvovero tai muu auton omistamiseen liittyvä maksu nousisi, niin en olisi siitä iloinen, koska kuulun ryhmään, jotka ajaa ja tulee ajamaan muutaman tonnin autoilla.
Näin ollen minun autoiluun ei autoveron olemassaolo tai -olemattomuus tee juurikaan vaikutusta.
Mutta toisessa vaakakupissa autoveron poistossa on juurikin nuo teidän mainistemat asiat.
Rikkaat osaa laskea ja täytyy olla oikeasti Vesa Keskinen, että haluaa maksaa niin paljon autoveroa suomeen.
Myös autoverokatossa voisi olla ideaa, mutta vaalikarja tuskin äänestää sellaista henkilöä eduskuntaan, joka lupaa alentaa "ökyautojen" autoveroa, mutta pitää tavan kansan autoveron ennallaan...
Autovero siellä korkeammassa päässä on yhtä hyvin ymmärrettävä kuin rikkaiden päiväsakon hinta, joista kumpikaan ei mene minulle jakeluun.
Autovero yläpäässä on kateusvero, siitä olen täysin samaa mieltä.