Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908612 kertaa)

Kesäkuu 14, 2020, 07:42:28 ap
Vastaus #1935

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän ne jo väsäävät suunnitelmia,että
tie nro 3 -Helsinki-Tampere sähköistetään.

Varman halpaa ja helppoa-ja etenkin toimivaa...

t. Markku

Kesäkuu 14, 2020, 10:40:04 ap
Vastaus #1936

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Olis se mahtavaa päästellä sähkötietä raskaalla rividiisselillä sähkökatkon aikaan ;D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 14, 2020, 10:53:31 ap
Vastaus #1937

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Subarut ovat tunnetusti persoja polttoaineelle, eikä mittaristossa näkyvä sähköajolla säästynyt olematon desilitramäärä lämmitä mieltä. Koeajon keskikulutus oli yli 9 l/100 km, mikä on nykymittapuun mukaan varsin paljon – ja sitä on myös e-Boxerin WLTP-lukema 7,9 l/100 km.
CO2-päästöt 180 g/km

XV:n myynnin vauhdittamiseksi aloitettua 5 000 euron alennuskampanjaa onkin nyt jatkettu heinäkuun loppuun. Alennus koskee kaikkia kolmea XV-varustemallia, joiden lähtöhinnat ovat nyt 35 966 (Active), 37 162 (Ridge) ja 41 812 euron (koeajettu Summit).
https://www.is.fi/autot/art-2000006539032.html

Subaru on kyllä ihan hukassa tuon kulutuksen kanssa.
Kevythybridi vuonna 2020 päästöt 180g/km ja kulutus WLTP 7,9l/100km
Onnea vaan kaikille.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 18, 2020, 11:26:54 ap
Vastaus #1938

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
TM lataushybridien vertailu

BMW 330e Sedan Charged Edition M Sport
Mercedes-Benz C 300 e T A Business Avantgarde EQ Power
Volkswagen Passat Variant GTE Premium
Volvo V60 T6 TwE AWD Business A

Täytyy muistaa, että kuvissa oleva tieto on mitattua tietoa ja mitattu tieto häviää aina tunteelle ja mutulle

Kesäkuu 25, 2020, 09:14:39 ap
Vastaus #1939

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääkirjoitus: Onko Suomella varaa sähköautoihin?

Suomi siirtyy vähäpäästöisiin autoihin, mutta kuka lopulta maksaa laskun, kysyy julkaisupäällikkö Mikko Räsänen.

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/b0b4fb54-ede4-467c-a991-fb374b812173

Kesäkuu 25, 2020, 09:36:28 ap
Vastaus #1940

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niille,jotka joutuvat omista rahoistaan autoilunsa
maksamaan...no eipä taida monellakaan riittää paukut
ja halukaan sähköautoon.

"Tonnin" autoja ei täyssähkönä eikä hybridinä ole myynnissä
vielä vuosikýmmeneen....jos edes silloin. Tai ne autot eivät enää liiku
kun voimanlähde on kuollut ja uusiminen maksaa ihan liikaa.

Mutta sitä en epäile ollenkaan,etteikö nuo maksut jostain esiin
kaiveta-ajoi sitten millä tahansa. Kohta maksaa autoilun maksuja
nekin,jotka eivät edes autoile.

t. Markku

Kesäkuu 25, 2020, 21:04:25 ip
Vastaus #1941

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuljetaan kakspyöräisillä:

Moottoripyöräalan yhteistyöryhmä lanseeraa tulevana sunnuntaina 28.6. kaksipyöräisten oikeuksia ajavan Oikeus ajaa -kampanjan. Tulevaisuuden liikennejärjestelmien suunnitelmissa ei tällä hetkellä oteta kaksipyöräisiä huomioon. Ilman toimenpiteitä kaksipyöräisten asema liikenteessä heikkenee tulevaisuudessa edelleen.

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/9587/Kaikilla-kaksipy%C3%B6r%C3%A4isill%C3%A4-on-oikeus-ajaa-%E2%80%93--alan-uusi-kampanja-edist%C3%A4%C3%A4-motoristin-asemaa.htm
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2020, 21:08:18 ip kirjoittanut Pekka Lankinen »
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Kesäkuu 26, 2020, 10:33:59 ap
Vastaus #1942

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota hypriidien kulutusasiaa kun katsoo, siinä on mahdollisuus vahan joka suunnan tulkitsijoille.

Sähköllä kulkee niin maan perusteellisen vihreästi, mutta jostakin se vihreys on aina otettava ja latauksen aikana onkin aika krematorio.

Pelkällä polttonesteellä kulutukset sitten ovat hyvinkin kohtuullisia, mutta tuon sähkötouhun aiheuttama lisä ostohintaan syö hyödyn pitkäksi aikaa.

Jos töpselistä lataa ja ajaa polttomoottorilla kirkolle, tekee sähköllä kauppaostokset ja ajaa polttomoottorilla takaisin on varmasti vihreämpi kuin perinteinen auto. Tämä siis, jos sähköajo voidaan kokonaan kytkeä siirtymän ajaksi pois.

Mahtaakohan muuten ministeriautot ja muut isokenkäisten, joilla oikeasti varaa on, kulkea esimerkin vuoksi sähköllä? Vai kulkevatko avainhenkilöt jo kaikki polkupyörillä.....

Heinäkuu 06, 2020, 23:40:36 ip
Vastaus #1943

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasuautojen määrän ripeä kasvu uhkaa tyrehtyä lähivuosina. Taustalla on EU:n päästödirektiivi (siirryt toiseen palveluun), joka sorsii lähes päästötöntä biokaasua liikenteen polttoaineena.

Autoteollisuus panostaa täysillä sähköautoihin, ja ainoastaan kaksi autokonsernia, VAG ja Fiat, valmistavat enää kaasuautoja. Suomeen kaasuautoja tuo vain VAG.

Direktiivi säätelee Euroopassa valmistettavien autojen päästöjä. Se ei huomioi polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä päästöjä kokonaisuutena.

– Ongelma on se, että päästö mitataan pakoputken päästä eikä huomioida polttoaineen elinkaaren näkökulmaa. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat elinkaari huomioiden yli 80 prosenttia matalammat kuin bensiinillä, Kaasuautoilijat ry:n viestintävastaava Jukka Roinila sanoo.

Lisäksi direktiivin perusteella kaasuauton kasvihuonepäästöt lasketaan maakaasun mukaan, mikä nostaa päästöt lähes bensiinikäyttöisen kulkupelin tasolle.

https://yle.fi/uutiset/3-11435301

Mutta kun kaasuautolla voi ajaa biokaasulla, maakaasulla ja bensalla.
Sähköautolla ei voi ajaa kuin sähköllä, riippumatta siitä, miten se on tuotettu.
Niin miten siinä sitten Exceliin laitat numerot...?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2020, 23:44:37 ip kirjoittanut Petri Behm »

Heinäkuu 07, 2020, 08:58:01 ap
Vastaus #1944

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäs jos laitetaan se excelli takaisin sinne hyllyyn.

Pitäisi se mokoma asia pystyä ominkin päin selvittämään....

Hyviä apuvälineitä tässä on oman tarpeen kartoitus...ja vilkaisu lompakkoon ja
ehkä pankkitilillekin. Myös omat mieltymykset tulee huomioida- manuaali/automaatti ?

Ja montako "ominaisuutta" pitää ihan väkisin saada-ja vetokoukkukin.

Sieltä sitten kumpuaa ratkaisu: Tonnin auto pensamyllullä...hiukan kalliimpi dieselinä..tai
sitten ihan tuore kalliimpi. Jollain saattaa jopa siintää Tesla siellä viivan alla. Onnea pähkäilyyn-
ilman tai excellillä.

t. Markku

Heinäkuu 07, 2020, 12:43:22 ip
Vastaus #1945

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mitä enempi oon keskustellut hypridiautojen omistajien kanssa, sen vakuuttuneempi olen siitä että niitä turhakkeita minä en tarvii. Eikä sen enempää tarvii maapallon ilmastokaan. Lopputuloksena ne märehtivät luonnonvaroja vielä enempi kuin ilman hypridiä oleva verrokki. En tarvitse sen taivaspaikka ostamista peltilehmän välityksellä, kun ei sitä taida olla muutenkaan tulossa?

Heinäkuu 07, 2020, 13:09:05 ip
Vastaus #1946

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäs jos laitetaan se excelli takaisin sinne hyllyyn.

Pitäisi se mokoma asia pystyä ominkin päin selvittämään....

Nokun virallista päästönumeroo ei pysty piirtämään sen pienimmän mukaan (biokaasu), jos autolla voi ajaa myös bensalla.
jos pystyisi, niin maailman päästöongelmat olsi Excelillä ratkaistu, mutta se mitä näkyy toimiston ikkunasta ei täsmäisi Excelin kanssa...

Heinäkuu 08, 2020, 09:03:50 ap
Vastaus #1947

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tuo maailman pelastaminen liian iso projekti-ainakin mulle-
oli exelli tai ei. Ja jos osaisi itse jopa jotain kaavaa sinne vääntää.

Nykyän vanhan moponkin saattaminen ajokuntoiseksi alkaa olla
semmoinen "iso projekti" mulle. :laugh:

No eiken maalasin sentään huussin sisäpuolelta "kärpässinisellä".
Mokomaan koppiin upposi liki 3 litraa lientä.

t. markku

Heinäkuu 08, 2020, 13:26:45 ip
Vastaus #1948

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Maailma pelastuu nyt kun mulla on auto joka kuluttaa n. 4 l/100 km,tuntuu oudolta tollanen pieni kulutu no eipä pieni piili saa kuluttaakkaan enempää  :)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 09, 2020, 09:26:34 ap
Vastaus #1949

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No helkkari!

Onko MB joutunut pukeille? Vai mikä on kupletin juonipuoli?

t. Markku