En oo jaksanu noitten sähkömoottoripyörien tekniikkaan perehtyä netissä. Niin onkos niissä sellanen yhistetty moottori-laturi kone, että kun kaasua löysää, niin moottori muuttuu laturiks, ja samalla syntyy moottorijarruefekti?
Tuli sellasesta mieleen, että itellä on ollu sellanen 80-luvun alun Husqvarnan enduro-peli, missä oli automaattilaatikko, siis ihan perinteinen keskipakotoiminnoilla vaihtava portaallinen automaatti, ja liikkeellelähtöön keskipakokytkin (mekaaninen siinä, ei hydraulinen momentinmuunnin niinkuin autoissa). 430-kuutioinen ja melko tehokas oli hän, ja siinä moottorijarrun puuttuminen aiheutti sen, että aika paljon sai ajaa ennenkuin sen kanssa oikein sinuiksi pääsi; jopa pelottava oli laite, kun se kaasua löysätessä esim. tahattoman keulimisen yhteydessä tinttasi vain vaihteen isommalle... Moposkootterilla olen tainnut joskus muutaman metrin ajella, ei se siinä niin oudolta tuntunut, kun tehoa oli vaatimattomasti.
Jotenkin vain tuntuu, että ohjaamalla tasapainossa pidettävässa ajoneuvossa täytyy kaasukahvan vaikuttaa paitsi vetoon, myös ainakin pikkasen konejarruun? Voihan se olla, että tottumiskysymys. Sähköautoissa ainakin jossain (e-Golfia olen kerran kokeillut) saa itse nappuloista laittaa tuon konejarrun voiman mieleisekseen, mikä taas teki käyttöliittymän minusta oikein mieleiseksi.
jaakkovaakko