Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908555 kertaa)

Lokakuu 28, 2019, 15:52:38 ip
Vastaus #1095

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Semmoinen miinuspuoli on,ettei noita E85-tankkauspisteitä
ole kuin siellä ja jossain täälläkin-mutta ei ainakaan missään lähellä...

Ei tuollaisella autollakaan silloin juuri mitään tee,jos ei saa
lientä kuin jostain huutintuutista asti.

t. Markku

Lokakuu 28, 2019, 16:29:28 ip
Vastaus #1096

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla ohjekirja suosittaa bensaa ilman etanolia, 95 riittäisi oktaaniluvun vuoksi. Eikä siinä säästöä tule kuin litrahinnassa, voimaa siinä litkussa ei ole.

Lokakuu 28, 2019, 16:51:48 ip
Vastaus #1097

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Hyvänen aika! Tarkistin äsken että mikä on auton keskimääräinen romutusikä nykyään. No se onkin nykyään jo 20,4 vuotta. Että Suomen autokanta senkun vaan vanhenee huimaa vauhtia, ja vuosi vuodelta.
 Mistä lie kertookaan, jos tuo autokanta vanhenee vuosittain? Minulle se kertoo jotakin, mutta kertooko päättäjille.

Lokakuu 28, 2019, 17:07:40 ip
Vastaus #1098

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voihan tässä olla niinkin että joku puhuu mediaanista, joku toinen keskiarvosta. "Keskimääräinen" on vähän liukuva käsite kai sekin. Ja jos otetaan "keskimääräinen" suomalaisen käytössä oleva henkilöauto jonkun tilaston pohjalta, ja saadaan sille ikä 12-14 vuotta, niin ei se hintakaan sellaisille voi kovin kaksinen olla.

Ja kun tässä on vielä monta eri keskimääräisyyttä: ikä ja arvo.

Arkiautojen keski-ikä ei ole 12,1 vuotta, koska se luku sisältää myös museo- ja muut vanhat harrastusajoneuvot. Käyttöönottoajankohdaltaan 1988 tai sitä vanhempia henkilöautoja on rekisterissä noin 100 000 kpl, henkilöautoja kaikkiaan noin 2,7 miljoonaa. Joten wanhan kaluston määrällä on jonkin verran merkitystä. En nyt viitsi tarkemmin laskea, kuinka paljon, mutta tilastokeskuksen nettisivuilta saa käydä lataamassa lukuja exceliin, jos joku jaksaa semmoisia pyöritellä... :)

Keskiarvo vaikkapa jostain nettiauton otannasta on sekin hiukan väärä mittari tässä kohtaa, koska siellä on niitä kuusinumeroisia ökyautojen hintoja hilaamassa keskiarvoa ylöspäin. Tästä syystä viittasin mediaaniin, se lie lähempänä totuutta - olematta kuitenkaan mikään absoluuttinen totuus. Mutta siihen se vahvasti viittaa, että tuo 3600 euroa ei pidä paikkaansa.

Lokakuu 28, 2019, 17:19:53 ip
Vastaus #1099

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaan jos laitetaan,mikä on niiden autojen keskihinta,
jotka ovat velattomasti ihmisten omistamia-eikä kaikenkarvaisia
leasing- ja työsuhdeautoja sun muita velkavetoisia kinnereitä?

Silloin voi tuo 3600 e olla jo lähellä?  Mutta sekin lienee varmaa,
että tuossa 2,7 miljoonan auton porukoissa ei ihan tavattoman paljoa
ole niitä,jotka pystyvät edes parinkymmenen tonnin autoa osatamaan
ilman maksukykyynsä nähden liiallista velkaantumista. Kymppitonnikin
on usealle liikaa.

Eikä varmasti paukut riitä edes halvimpaan sähköautoon (mitä lie 38000euroa
ne halvimmat uutena?).

Ja mikäpä 4 tonnin autolla on ajellessa,jos on kunnossa se auto.

120 kilsaa tunnissa nekin liki kaikki kulkee -ja ihmisiä ja roinaa siirtty
paikasta toiseen sangen edulliseen hintaan. Sehän on kansantaloudellisesti järkevää ajaa nuo vanhat
loppuun-ja korjailla niitä sitä ennen ,jotta sen 20 vuoden ikänsä saavuttavat.

t. Markku

Lokakuu 28, 2019, 17:33:32 ip
Vastaus #1100

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Esim. TM puhuu usein keskivertohinnasta ja vastaavista -muista asioista. Se on hyvinkin eri asia kuin keskiarvo tai tilastollinen keski-ikä. Keskiverto on matemaattinen termi, jonka määritelmän löydätte varmaankin "ATK".sta.

Lokakuu 28, 2019, 17:47:30 ip
Vastaus #1101

Jaakko Latvanen

• Vieras
Lainaus Kovasinin Markulta:

"Silloin voi tuo 3600 e olla jo lähellä?  Mutta sekin lienee varmaa,
että tuossa 2,7 miljoonan auton porukoissa ei ihan tavattoman paljoa
ole niitä,jotka pystyvät edes parinkymmenen tonnin autoa osatamaan
ilman maksukykyynsä nähden liiallista velkaantumista. Kymppitonnikin
on usealle liikaa."

Nyt en ymmärrä Markun matematiikkaa.  Ko oon ite just sen takia ostanu aina autot olemassaolevalla rahalla, ko oon köyhä, tai ainakin nuuka.  Nyt - eurossa ollessa ja EU:n jäsenmaana ollessa - on miun 1950 alkaneen elämän aikana ollu ensimmäistä kertaa sellasta aikaa, että on ollu jopa halvempaa tai ei ainakaan kovin paljon kalliimpaa ostaa osamaksulla tai muulla velalla.  Tätä aikaa ennen vain laskutaidottomat on ostanu osamaksulla tai ees pankkivelalla sellasia vehkeitä, joitten arvo sata varmasti tippuu melkosta kyytiä.  Asuntoihin oon miekin joutunu rahotusta hakemaan luikureilta, tosin ensin hyvällä yhteiskunnan tuella, enkä sitten sen jälkeen enää kovin paljoa ja melko kohtuullisilla ehoilla, verrattuna leikkikaluostoksien lainaehtoihin.

Ja se vastaus, että ei oo rahhaa, on pakko ostaa pätkällä, on väärä vastaus, sanon sen nyt heti.  Osamaksuostajalla on enemmän rahhaa tai ainakin varaa, kun sillä on varaa maksaa isot määrät ylimäärästä.  Meikäläisellä nuukalla ja suurimman osan elämääni varsin köyhänä eläneenä on ollu pakko siirtää hankintoja etteenpäin, kun ei oo ollu varaa.  Nimittäin ei oo ollu varaa elättää pankkiiria, rahoitusyhtiöitä ja muita luikureita; on pitäny käyttää vähät varat omaksi ja läheisten hyödyksi.

jaakkovaakko

Lokakuu 28, 2019, 18:03:17 ip
Vastaus #1102

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No toki noinkin.  Ehkä olen niitä hölmöjä,jotka
eivät halua olla velkaa edes pienellä koroilla?

Autot olen kyllä viime vuosina ostanut aina niin,että kaupantekopaikasta olen ajanut
pois kokonaan ja kerralla maksetulla velattomalla autolla.

Autot tietenkin senhetkisen maksukyvyn ja -halun mukaisia.

t. Markku

Lokakuu 28, 2019, 18:20:32 ip
Vastaus #1103

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Velattomuus on omanlaisensa hyve. Kukapa meistä ei haluaisi olla velaton?

Vaan korkokustannus on autoilun kokonaiskustannuksiin nähden aika pikkuraha, jos puhutaan siis normaali-ihmisten ulottuvilla olevasta autosta. Kamuxin laskurilla äkkiä laskien 20 k€ rahoituksessa 60 kk sopimuskaudelle todellinen korkokulu on hiukan vajaa 80 €/kk - ja siinä puhutaan siis Kamuxin riistokoroista. Halvempaakin rahaa saa. Ei sitä autovelkaa tästä näkökulmasta ole syytä pelätä. Yleensä se auto ostetaan tarpeeseen, ja jos ei satu olemaan omassa lompakossa pitoa just silloin kun autoa tarttee, niin jotenkin se asia kuitenkin on hoidettava. Kiltti pankkiiri auttaa.

Sitä oon joskus ihmetellyt, kun jotkut ostelee 300 k€ autoja pätkällä. Kuukausierät on jotain 3 ja 4 k€ välissä ja tommosissa summissa korkokulukin on jo karsea. Huisaa touhua sellainen.

Lokakuu 28, 2019, 18:21:08 ip
Vastaus #1104

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Tuota...Miksei voi ottaa velkaa jos korko on liki nollaa?Saapi himoitsemansa kapistuksen heti käyttöönsä eikä kolmen vuoden päästä?Usea meistä asuu/on asunut velaksi,miten se sitten eroaa muusta velkaisuudesta,onko se jotenkin hienompaa?Ennen asunto oli sijoitus,nyt tuntuu olevan rasite...Nimim.Melkein velaton...

Lokakuu 28, 2019, 18:23:34 ip
Vastaus #1105

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuplia on erilaisia ja jokaisella meillä on ihan ikioma kupla, myös velka-asioissa.

Mie oon taas sitä mieltä, että velka hyvä asia, siis niin kauan, kun siitä selviää ilman suurempaa dramatiikkaa, vaikka taloudellisessa tilanteessa jotain sattuisi.

Esim. 10 000€ laina pankista 1,25% korollaja seitsemän vuoden maksuajalla maksaa lainanottajalle 10 449€
124 € kuukausierällä tämän lainan maksaminen kestää 84 kuukautta ja kokonaiskustannuksesi on 10 449 €. Maksuohjelma kun korkoprosentti on 1.25 %

Sama laina neljän vuoden maksuajalla
214 € kuukausierällä tämän lainan maksaminen kestää 48 kuukautta ja kokonaiskustannuksesi on 10 257 €. Maksuohjelma kun korkoprosentti on 1.25 %

Sama laina neljän vuoden maksuajalla, mutta korko on 2,5%
219 € kuukausierällä tämän lainan maksaminen kestää 48 kuukautta ja kokonaiskustannuksesi on 10 518 €. Maksuohjelma kun korkoprosentti on 2.5 %

Sama laina neljän vuoden maksuajalla, mutta korko on 5%
230 € kuukausierällä tämän lainan maksaminen kestää 49 kuukautta ja kokonaiskustannuksesi on 11 054 €. Maksuohjelma kun korkoprosentti on 5 %

Yritäppä säästää neljän vuoden aikana 10 000€ piirongin laatikkoon. Ei onnistu minulta.

Itse näen lainan motivaattorina sille, että raha menee johonkin järkevään, siis siihen lainan takaisinmaksuun, kun se muuten valuisi nimettöminä pikkuostoina näkymättömään turhuuteen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2019, 18:29:16 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 28, 2019, 18:26:59 ip
Vastaus #1106

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Sitä oon joskus ihmetellyt, kun jotkut ostelee 300 k€ autoja pätkällä. Kuukausierät on jotain 3 ja 4 k€ välissä ja tommosissa summissa korkokulukin on jo karsea. Huisaa touhua sellainen.

Silloin tuskin laitetaan viimeisiä rahoja autolainan lyhennyksiin... ;)
Toisaalta, jos on pelannut pelin niin, että on varaa 3-4 tonnin lainanlyhennykseen, niin luulisi juuri silloin kiinnittävän huomiota korkoon.
Koska ko. henkilöt usein kyttää silmä kovana sijoitusten korkoa ja usein puhutaan pilkun oikean puoleisesta numerosta, kun korkovaihtelusta puhutaan ja mietitään myymistä tai ostamista...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 28, 2019, 18:28:11 ip
Vastaus #1107

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juuri siksi suomalaiset ajelee 3600 euron kärreillä-
kun ei ole sitä pätäkkää.

Oma auto-se on kuitenkin aina oma. Osamaksuauto ei ole.

t. Markku

Lokakuu 28, 2019, 18:34:01 ip
Vastaus #1108

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Silloin tuskin laitetaan viimeisiä rahoja autolainan lyhennyksiin... ;)

Niinpä. Siksi pistää miettimään, mitä varten sitä autolainaa tarvitaan ollenkaan...

Lokakuu 28, 2019, 19:01:11 ip
Vastaus #1109

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ostin joskus 80-90 luvun vaihteessa melkein uuden auton ja tietysti osamaksulla kun eihän nuorella miehellä ollut säästöjä, kun kaikki rahat meni jo silloin mukavaan elämään  korot oli mitä oli just siihen aikoihin, ja auton  arvonalenema melko vauhdikasta. No, tulihan sillä sitten ajettua n 250 tkm ja monet vuodet.
 Eikä oo sen jälkeen tullut ostettua minkäänlaista ajokkia enää millään muulla tavalla kuin säästetyillä käteisillä. Eli just niitä keskihintaisia, 3-5 tuhannen € :n käteiskotteroita.
 Jos tässä kohtapuoliin pääsisi vielä asuntovelastakin eroon, niin olishan sitä vähän vapaampi olo?
 Velaton, ja jos vielä akaton, niin eihän siinä ihmislapsella huolet enää paina?