Lainaus Kovasinin Markulta:
"Silloin voi tuo 3600 e olla jo lähellä? Mutta sekin lienee varmaa,
että tuossa 2,7 miljoonan auton porukoissa ei ihan tavattoman paljoa
ole niitä,jotka pystyvät edes parinkymmenen tonnin autoa osatamaan
ilman maksukykyynsä nähden liiallista velkaantumista. Kymppitonnikin
on usealle liikaa."
Nyt en ymmärrä Markun matematiikkaa. Ko oon ite just sen takia ostanu aina autot olemassaolevalla rahalla, ko oon köyhä, tai ainakin nuuka. Nyt - eurossa ollessa ja EU:n jäsenmaana ollessa - on miun 1950 alkaneen elämän aikana ollu ensimmäistä kertaa sellasta aikaa, että on ollu jopa halvempaa tai ei ainakaan kovin paljon kalliimpaa ostaa osamaksulla tai muulla velalla. Tätä aikaa ennen vain laskutaidottomat on ostanu osamaksulla tai ees pankkivelalla sellasia vehkeitä, joitten arvo sata varmasti tippuu melkosta kyytiä. Asuntoihin oon miekin joutunu rahotusta hakemaan luikureilta, tosin ensin hyvällä yhteiskunnan tuella, enkä sitten sen jälkeen enää kovin paljoa ja melko kohtuullisilla ehoilla, verrattuna leikkikaluostoksien lainaehtoihin.
Ja se vastaus, että ei oo rahhaa, on pakko ostaa pätkällä, on väärä vastaus, sanon sen nyt heti. Osamaksuostajalla on enemmän rahhaa tai ainakin varaa, kun sillä on varaa maksaa isot määrät ylimäärästä. Meikäläisellä nuukalla ja suurimman osan elämääni varsin köyhänä eläneenä on ollu pakko siirtää hankintoja etteenpäin, kun ei oo ollu varaa. Nimittäin ei oo ollu varaa elättää pankkiiria, rahoitusyhtiöitä ja muita luikureita; on pitäny käyttää vähät varat omaksi ja läheisten hyödyksi.
jaakkovaakko