Voihan tässä olla niinkin että joku puhuu mediaanista, joku toinen keskiarvosta. "Keskimääräinen" on vähän liukuva käsite kai sekin. Ja jos otetaan "keskimääräinen" suomalaisen käytössä oleva henkilöauto jonkun tilaston pohjalta, ja saadaan sille ikä 12-14 vuotta, niin ei se hintakaan sellaisille voi kovin kaksinen olla. Neljän tonnin pintaan jäi tuon nykyisen Volvonkin hinta, 07-mallia, pari vuotta sitten. V70, alle 200t mittarissa, 2.4 bensa, automaatti, nahkat ym.
Nettiautossa ja torissa näkyy vain myynnissä olevat, kuka hullu nyt hyvää vanhaa autoa olisi myymässä? Ja keskimääräinen hinta myyntipalstalla on pyyntihinta, toteutuneista ei ole mitään tietoa.
Ja niistä liikkeiden hinnoista... kauan kauan sitten olin autokaupoilla, menin heikolla hetkellä ilmoituksen perusteella katsomaan muuatta ranskista. Myyjän kanssa siinä juttelin, totesin että ei taida toi Megane olla mun juttu vaikka onkin edullinen. Myyjä sanoi että osta tosta toi Passatti. 9990 luki lasissa. Sanoin että menee vähän yli mun budjetin, myyjä siihen että mitä sulla ois vaihdossa. Totesin että ei oo kuin rahaa, johon myyjä että no sitten toi on sulle 7990. Kaivas avaimet niin lähden koittaan, sanoin minä. Ja kaupathan siitä tuli. 150tkm myöhemmin siirtyi ehjänä ja hyvässä kunnossa seuraavalle, kun käyttötarpeet muuttuivat.
Niinettä kun niitä keskiarvoja laskeskelette niin kyllä liikkeiden pyynneistä voi ottaa huoleti 20-30% ilmaa pois, niihin on laskettu mukaan se että pitää lippismiehelle antaa vanhasta tojotasta hyvä hyvitys uudempaan. Malisella entisenä alan toimijana lienee parempaakin tietoa, tämä mun anekdootti oli yksittäinen tapaus ja päätelmät perstuntumaa.