Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908448 kertaa)

Helmikuu 25, 2019, 12:24:42 ip
Vastaus #585

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
"Auton valmistus vie vain kymmenesosan polttoaineena kulutetusta energiasta"

https://yle.fi/uutiset/3-10637236

Moneskohan prosentti lukema tuosta aiheesta tällä kertaa, ja nyt tuon asiantuntijan esittämänä. Minä olen välillä nähnyt yli 50% lukuja jonkun muun asiantuntijan esittämänä.
Mites niiden raaka-aine tuotannot ja jälleenkäsittelyt, eli se auton koko elinkaari? Tais unohtua tuosta laskutoimituksesta tällä kertaa kokonaan pois?
 Vaan eipä siinä, minä en jaksa enää uskoa mihinkään noista jutuista kun joka asiantuntija antaa täysin eri lausuntoja. Ja ne on suurimmalta osaltaanhan ne on ostettuja lausuntoja, ihan kunkin tilaajan tarpeeseen.
2030 Suomessa kuljetaan edelleenkin jonkinlaisella polttomoottoritekniikalla vähintäänkin yli 80%, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole, ei edes näköpiirissä. Kaikki muu on pelkissä utopistisissa haavekuvissa.

Tarvittava sähköntuotantokin on edelleen ratkaisematta kun ei se riitä edes nykyiseenkään kulutukseen talviaikana. Ja ennen kuin se tarvittava lisävoima on oikeasti tuotannossa? Ja kuinkas se tarvittava infra siihen tarpeeseen on edistynyt?

Minä oon nähnyt tien varsilla lappuja että: Jeesus tulee oletko valmis? Olen ollut valmis heti niiden lappujen eka näkemisestä saakka. Vain se Jeesus on edelleen tulematta, vaikka 30 vuotta on jo mennyt.

Helmikuu 25, 2019, 12:36:01 ip
Vastaus #586

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.

Helmikuu 25, 2019, 13:21:21 ip
Vastaus #587

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta miten lie, kuinka ympäristöystävällistä tuo viinan polttaminen noin hiilidioksiditaseen näkökulmasta on? Uutisissa ja niiden kommenteissa vilisee monenlaista näkemystä, joista ei oikein ota tolkkua. Näyttäisi tulevan hiukan hankala yhtälö, kun siihen pitää lukea mukaan kaikenlaisia vaihtoehtoisia skenaarioita.

Tässä tapaiuksessa en ole läheskään niin huolissani emissioista kuin siitä, minkälaiseen humanitääriseen katastrofiin johtaa se, että energia ja elintarvikkeet alkavat kilpailla samoilla raaka-ainemarkkinoilla...

Tämä on tietenkin selvä asia, en minä nyt ihan tätä hakenut.

Suomessa sähköauto on hiilidioksiditaseeltaan hyvä siitä syystä, että täällä sähköenergiasta lähes 80 % tuotetaan hiilidioksidineutraalisti. Toisin on monessa muussa maassa, jossa sähköenergia tuotetaan polttamalla hiiltä. Silloin sähköauto ei olekaan enää yhtä hyvä hiilidioksiditaseen kannalta.

Viinan osalta haen samantapaista kysymyksenasettelua, viina-auton hiilidioksiditase riippuu tietenkin siitä, mistä se viina valmistetaan. Toisaalta myös viinan valmistus edellyttää energiaa. Olettaen, että se valmistetaan jostakin, joka ei kelpaa ravinnoksi, kysymys kuuluu, onko se sitten kuinka ympäristöystävällistä?

Tätä ajatuskulkua voi tietenkin jatkaa. Jos valjastetaan maapinta-alasta X % viinan raaka-aineen viljelyyn, voi tietenkin väittää, että silloin se kilpailee ravinnoksi kelpaavien tuotteiden kanssa samoilla markkinoilla. Mutta tapahtuuko näin? Amerikassa ilmeisesti ainakin tapahtuu ja maissista keitetään viinaa peltilehmien ravinnoksi. Ja entäs sitten jos tapahtuu? Loppuuko meiltä todellakin safka?

Ymmärrykseni mukaan liikenteen kokonaisratkaisuksi viinasta ei ole, sellaista määrää viinaa ei pystytä tuottamaan ilman että safka loppuu. Mutta polttomoottori ei häviä mihinkään vielä pitkään aikaan, en usko agraariyhteiskunnan paluuseen. Jos viinasta on osittaisratkaisuksi asiaan, siihen kannattaisi varmaankin vähän panostaa, eikö?

Helmikuu 25, 2019, 13:27:12 ip
Vastaus #588

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

Moneskohan prosentti lukema tuosta aiheesta tällä kertaa, ja nyt tuon asiantuntijan esittämänä. Minä olen välillä nähnyt yli 50% lukuja jonkun muun asiantuntijan esittämänä.
Mites niiden raaka-aine tuotannot ja jälleenkäsittelyt, eli se auton koko elinkaari? Tais unohtua tuosta laskutoimituksesta tällä kertaa kokonaan pois?
 Vaan eipä siinä, minä en jaksa enää uskoa mihinkään noista jutuista kun joka asiantuntija antaa täysin eri lausuntoja. Ja ne on suurimmalta osaltaanhan ne on ostettuja lausuntoja, ihan kunkin tilaajan tarpeeseen.
2030 Suomessa kuljetaan edelleenkin jonkinlaisella polttomoottoritekniikalla vähintäänkin yli 80%, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole, ei edes näköpiirissä. Kaikki muu on pelkissä utopistisissa haavekuvissa.

Tarvittava sähköntuotantokin on edelleen ratkaisematta kun ei se riitä edes nykyiseenkään kulutukseen talviaikana. Ja ennen kuin se tarvittava lisävoima on oikeasti tuotannossa? Ja kuinkas se tarvittava infra siihen tarpeeseen on edistynyt?

Minä oon nähnyt tien varsilla lappuja että: Jeesus tulee oletko valmis? Olen ollut valmis heti niiden lappujen eka näkemisestä saakka. Vain se Jeesus on edelleen tulematta, vaikka 30 vuotta on jo mennyt.

Vaan enpä ole vielä nähnyt yhtään tutkimusta, jossa todetaan uuden auton valmistamisen kuluttava enemmän energiaa, kuin elinkaaren ajan energiankulutus on. Kun nyt olet niin vakuuttunut siitä, että vanhan käyttö on energiataloudellisesti ja ympäristön kannalta edullisempaa, niin laitappa tutkimus pöytään.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 25, 2019, 13:30:46 ip
Vastaus #589

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula oli aikoinaan Seatti, jossa ei saanut polttaa 95:sta.
Neljä vuotta mie sillä ajoin ja 95:lla, eikä se siihen kuollut.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 25, 2019, 13:33:11 ip
Vastaus #590

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Viinan osalta haen samantapaista kysymyksenasettelua, viina-auton hiilidioksiditase riippuu tietenkin siitä, mistä se viina valmistetaan. Toisaalta myös viinan valmistus edellyttää energiaa. Olettaen, että se valmistetaan jostakin, joka ei kelpaa ravinnoksi, kysymys kuuluu, onko se sitten kuinka ympäristöystävällistä?

Meneehän sitä energiaa raakaöljynkin jalostamiseen. Viinan tislaamisessa ei tule samalla tapaa sivutuotteita, kuin öljyn tislaamisessa, joten kulutus voi olla suurempi saatua energiayksikköä kohti, kuin bensalla.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 25, 2019, 13:33:11 ip
Vastaus #591

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta miten lie, kuinka ympäristöystävällistä tuo viinan polttaminen noin hiilidioksiditaseen näkökulmasta on? Uutisissa ja niiden kommenteissa vilisee monenlaista näkemystä, joista ei oikein ota tolkkua. Näyttäisi tulevan hiukan hankala yhtälö, kun siihen pitää lukea mukaan kaikenlaisia vaihtoehtoisia skenaarioita.
Suurin osa polttonesteestä on bioetanolia, jota valmistetaan mm. S-ryhmän kauppojen hävikkileivästä. [/i]

Onkohan sen bioetanolin valmistuksen päästöihin huomioitu se ylimääräisen leivän valmistusketju...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 25, 2019, 13:35:11 ip
Vastaus #592

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Eihän sitä tarvitse huomioida, kun leivät menisivät joka tapauksessa tunkiolle.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 25, 2019, 13:50:42 ip
Vastaus #593

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikö meillä ole pantu kesannolle peltoa vaikka kuinka paljon, joten kenenkään leipää ei menetetä jos niissä taa viljeltäis jotain sopivaa kasvia etanolin valmistukseen.

Helmikuu 25, 2019, 13:52:17 ip
Vastaus #594

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Vaan enpä ole vielä nähnyt yhtään tutkimusta, jossa todetaan uuden auton valmistamisen kuluttava enemmän energiaa, kuin elinkaaren ajan energiankulutus on. Kun nyt olet niin vakuuttunut siitä, että vanhan käyttö on energiataloudellisesti ja ympäristön kannalta edullisempaa, niin laitappa tutkimus pöytään.
En jaksa etsiä niitä netistä
 Noita tutkimuksia on just yhtä paljon kuin niiden tilaajiakin. Vaan en itsekään usko mihinkään niistä yhtään sen enempää kuin niihin muihinkaan. Menköön ne ihmiset sähköauto kaupoille kenelle se soveltuu. Minulle ne ei sovellu näiden nykyisten tietojen ja ominaisuuksiensa valossa. Sitten kun kaikki asiat ja resurssit ovat sillä tasolla että soveltuvat, niin katellaanpa asiaa sitten uudestaan.
Toivottavasti kehittyvät, niinkuin siihen tarvittava infrakin. Vain ne varat siihen infraan puuttuu edelleen, niinkö ihmisten varat niihin sähköautoihinkin. Sekä varat taloyhtiöiden saati pienkiinteistöjen sähkömuutoksiin, kun nyt näyttää ne 3000€ pakollisen remontin rahatkin olevan melkoisten tuskien takana.
 Jotain kumminkin tarttis tehrä.

Helmikuu 25, 2019, 13:56:09 ip
Vastaus #595

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Eihän tässä mistään sähköautosta ollu puhe.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 25, 2019, 14:07:43 ip
Vastaus #596

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tapaan huomenna lapsuuden tuttuni joka nyt kiinteistomoguli ja hänellä paljon vanhoja autoja mutta on tosissaan hankkimassa sähköautoa kaupunki ajoon. Omassa tallissa voimavirta tökkeli joten lataus ei ole ongelma, huomenna mennään katsomaa seagul perämoottoria jossa pakki. Ei usko mutta kone on muutenki lähes ajamaton ja hän kerää niitä kuten muitakin vanhoja veneen moottoreita, ei aja Wisrömmillä josei ole aito tulppa Lodge jotka vaalean punaisia. Konttorissa komeita vanhoja koneita ja kotitalon kellarissa lisää, kaikki kunnostattunut koska ei itse osaa kuin tulpan vaihtaa.

Helmikuu 25, 2019, 14:18:42 ip
Vastaus #597

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Eihän tässä mistään sähköautosta ollu puhe.
Auton valmistamisesta. Ja käsittääkseni enenevissä määrin pitäis nyt mennä sähköautojen valmistukseen?

Helmikuu 25, 2019, 15:05:15 ip
Vastaus #598

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koska todetaan mikä ympäristö katasrofi on kun loppuun ajettuja akkuja on röykkijöittän, ennen lyjy sulatettiin uusiokäyttöön. Mitä näille uusille akuille tehdään, laivataan johonki kehitysmaahan ja dumpataan mereen. En ole kuullut uusiokäytösta muuta kuin yhden huuhaa jutus jossa väitettiin että niitä voidaan elvyttää sähkön varastointiin, enpä usko.

Helmikuu 25, 2019, 15:48:21 ip
Vastaus #599

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin perinteistä lyijyakuista meinaat, eikö nämä uudet akut ole jotain muuta. Lyijy on myrkkyä eikä edes renkaan tasapainotukset ole lyijyä. Lyijyä saa kyllä räiskiä haulikolla kuhan ei olla vesistöllä, ilma kivääreillä myös lyijy lentää kun lyijyttömillä ei osu mihinkään. Myös piekkareilla ammutaan kilo kaupalla lyijyä jossain hiekkakuopan reunalla ja pitkin metsiä. Maasta se lyijy on kaivettu ja takaisin sirotellaan, nuo uudet akut kyllä ihmetyttää.