Kirjoittaja Aihe: Vauhtipyörän kiinnityksestä  (Luettu 14938 kertaa)

Toukokuu 31, 2017, 22:05:04 ip
Vastaus #15

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Ihan mikä tahansa venttiilinhiomatahna käy hyvin.

Itse olen käyttänyt sitä Nooan-aikaista (kun sitä on sattunut jäämään), mitä on semmoisessa värillisessä peltipurkissa missä toisessa päässä on hienoa ja toisessa karkeata. Jos on pahat jäljet, niin ensin viilalla ne pahimmat pois, sen jälkeen karkealla ja lopuks sillä hienolla. Jos kartiot näyttää hyviltä, niin olen vain "tarkistanut" ne sillä hienolla.

//Frank

Toukokuu 31, 2017, 23:07:52 ip
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jankkaan vielä perusasiat läpi; toivottavasti et loukkaannu.

Tarkista kahdesti, että kiinnitys - oli se sitten mutteri tai pultti - pääsee painamaan loppuun asti vauhtipyörää kartioon.  Ettei pultti pohjaa reikäänsä, tai mutteri tai pultin kanta vastaa kierteen ja kartion välissä olevaan olakkeeseen.  Tarkista myös, ettei vauhtipyörä vastaa johonkin muualle kuin kartioonsa.

Tarkista vielä kerran tuo Veli Tirkkosen esiin tuoma asia: jos kiila on liian korkea, vauhtipyörän kartio ei edes vastaa akselin kartioon

Tarkista samoin Velin kertomalla konstilla eli tussilla se, että vauhtipyörän ja akselin kartio ovat toisiaan vastaavia joka kohdasta

Onhan sinulla kunnollinen työkalu vastaanpitoa varten?  Pidä vastaan vauhtipyörästä, niissä on yleensä reiät, joihin voi vaikka itse tehdä lattaraudasta ja vaikka kuusiokoloruuvista työkalun.  Vastaanpidon pitää olla kova, eli mielellään jotain esim. jalkatappia vasten, silloin kiristysmomentin hallitseminen on mahdollista.

Tarvittavat momentit ovat usein jossain 40 - 60 Nm luokassa, eli ei mitään älyttömiä, mutta riippuu kartion kulmasta ja kierteen läpimitasta ja noususta.

Kilvanajovehkeissä on usein tarpeen kerran tai kaksi kiinnityksen jälkeen tarkistaa momentti, ensimmäisen kerran aivan pienen koeajon jälkeen, toisen kerran ehkä tunnin käytön jälkeen, yleensä ei sen jälkeen enää löysty.  Tarkistuksessa on muistettava, ettei väkisin kierrä lisää, vaan kiristää vain oikeaan momenttiin, jos kiinnitys on löystynyt.  Lukituksen tarpeellisuuteen en oikein usko, kartiokiinnitys yleensä pitää itsensä tiukkana muutenkin, eikä lukitus (lukitusrikoilla tai liimalla) edes poista tuon jälkikiristyksen tarvetta silloin kun se on tarpeelliseksi osoittautunut.

Jos kampiakseli ei ole suora eli ravistaa älyttömästi, voi kiinni pysyminen olla mahdotonta.  Muuten, jos nuo edellä (jo moneen kertaan) luetellut asiat ovat kunnossa, vauhtipyörä pysyy kiinni.  Minun kokemuksieni ja saatujen oppien mukaan, voivathan nekin tietysti olla virheellisiä.

Jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2017, 23:17:58 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 01, 2017, 06:33:53 ap
Vastaus #17

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Ihan mikä tahansa venttiilinhiomatahna käy hyvin.

Itse olen käyttänyt sitä Nooan-aikaista (kun sitä on sattunut jäämään), mitä on semmoisessa värillisessä peltipurkissa missä toisessa päässä on hienoa ja toisessa karkeata. Jos on pahat jäljet, niin ensin viilalla ne pahimmat pois, sen jälkeen karkealla ja lopuks sillä hienolla. Jos kartiot näyttää hyviltä, niin olen vain "tarkistanut" ne sillä hienolla.

//Frank
Ei se ihan Nooan-aikaista ole koska sitä saa vieläkin samanlaisessa purkissa. Taisin viimeksi ostaa Motonetistä.

Kesäkuu 01, 2017, 15:28:58 ip
Vastaus #18

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Chemico hiontatahna:

Kesäkuu 01, 2017, 16:36:04 ip
Vastaus #19

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Jaakolle kattavasta ohjeesta. Ensikertalainen on ensikertalainen. Kunnollista vauhtipyörän kiinnipito -välinettä ei ole ollut. Tuolla Chemico tahnalle pyörittelin ja tarrasi kiinni suht hyvin. Tussilla merkkasin akselin ja kaikki jäljet häipyivät vauhtipyörän pyöräytyksen jälkeen.

Katsotaanpa miten tämä nyt etenee...voi olla myös mutterissa vikaa..killakin on saattanut olla sen millin korkeampi mitä saisi olla..

Ainakin parin vuoden aikana on n.20 kiilaa poksautettu, ihme että ura on vielä kunnossa:)

Kesäkuu 01, 2017, 17:02:05 ip
Vastaus #20

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos limpusta ei saa pidettyä kirittäessä kiinni kunnolla,taitaa jäädä varsin helposti löysälle... Liki mahdoton kiristää,kun pyörii mukana..
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Kesäkuu 01, 2017, 18:03:23 ip
Vastaus #21

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mä olen joskus kun ei ole millä pitää kiinni vauhtipyörästä sullonut sellasta lipputankonarua tulpanreiästä pyttyyn,ei pääse kone pyörähtämään enkä ainakaan minä ole onnistunut koskaan ko. konstilla mitään rikkomaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 01, 2017, 18:46:31 ip
Vastaus #22

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Öljynsuodatinavaimella,sillä ketjumallisella saa pidettyä kiinni jos ketju on vaan tarpeeksi pitkä...Pulttipyssyhän se paras on tuossa hommassa.

Kesäkuu 01, 2017, 18:56:29 ip
Vastaus #23

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Pulttipyssy aukaisussa on hyvä mutta kiristyksessä momentista ei ole mitään tietoa jolloin voipi mennä vaikka kierteet.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 01, 2017, 19:54:41 ip
Vastaus #24

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Joo,varovainen saapi olla.

Kesäkuu 01, 2017, 20:08:19 ip
Vastaus #25

Markku Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveri irrotti vauhtipyörän mutteria kanssa pulttipyssyllä.
Irtosihan se, mutta samalla meni kierre.
Mutteri oli vasenkätinen.
Tallissa saman merkin kampiakseli, josta kierreosa poikki.
Kai siinäkin käytetty pulttipyssyä.

Eturattaan ja ketju väliin vasaran puuvarsi on hyvä lukitus mutterin kiristykseen.

Kesäkuu 01, 2017, 21:00:46 ip
Vastaus #26

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mielummin vauhtipyörästä jos sillä vararanvarrella saattaa löysä kampiakseli nitkahtaa kieroksi

Kesäkuu 01, 2017, 21:22:49 ip
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

• Vieras
Salosen Juha jo tuossa vastaskin... juuri tuo on muistettava.

Jos mutterin aukaisu- tai kiristysmomenttikin viedään kampiakselin läpi, eli vastaanpito on vastapuolella, otetaan riski akselin suoruuden menetykseen.  Se oikeasti saattaa nitkahtaa.

Jos pidetään männästä tai kiertokangen yläpäästä, riski nitkahtamiseen on suunnilleen puolta pienempi, ihan mekaniikan perusvipusuhteitten mukaan.  Taas silloin, kun männästä tai kiertokangen yläpäästä pidätellään, olisi kampikulman oltava niin, että kiertokankeen kohdistuu suora veto tai työntö (mieluummin veto), eli mäntä hieman puolenvälin yläpuolella.  Kun kampikulman ja kiertokangen välinen kulma on suorakulma, on kankeen kohdistuva veto/puristus pienimmillään, ja kasvaa aika nopeasti kulman muuttuessa.  Lähellä kuolokohtia voima kasvaa äärettömäksi, ja saattaa särkeä paikkoja.  Paras tapa tällä toimintamallilla on sylinteri ja mäntä pois, ja sellainen hahlotyökalu, joka vastaa yläsilmukkaan ulkopuolelta, ja korkeus tuon edelläkerrotun mukaan.  Tälläisiä työkaluja on joidenkin moottorinvalmistajien luetteloissa, eli kait se toimiva tapa on.

Lattaraudasta tehty T- tai Y-mallinen pidike, T-mallisessa iso reikä keskellä hylsyä varten akselin mutterin kohdalle.  Kun vauhtipyörässä on reiät tai aukot, lattaan vaikka reiät niiden kohdalle ja reikiin kuusiokolopultit niin, että pulttien kannat saa vauhtipyörän reikiin, ja riittävä varsi jotain kovaa vasten, tämä on minusta aika hyvä konsti.  Valmiita työkalujakin toki saa moneen vehkeeseen kaupasta.

Pulttipyssyn pitäisin sen tallin ulkopuolella, missä vauhtipyörän mutteria kiinnitetään tai aukaistaan, mieluummin vielä aika kaukana.

Mutta jokainen tavallaan.

jv
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 12:18:10 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 01, 2017, 22:58:38 ip
Vastaus #28

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Kato Ville pirua! Minä kuin kuvittelin että tuo Chemico haudattiin viimeistään yhdessä Brittien autoteollisuuden kanssa :) Joka päivä oppii jotain uutta, joten kannatti herätä tähänkin aamuun!

Biltemassa harvemmin on mitään hyvää myynnissä, mutta tuolla niiden kumisella remmiavaimella on hyvä pitää vauhtipyöristä ym. kiinni irrotuksessa/asennuksessa, jos se vauhtipyörä vain on esillä, eikä missään kolossa.

//Frank

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 02, 2017, 11:17:39 ap
Vastaus #29

Markku Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minusta kampiakseli ei voi kääntyä vinoon ( jos on tapin liitos kunnossa) kun vauhtipyörän mutteria kiristetään niin että
kiertyminen estetään ensiövedon puolelta. 5 kg metrin varressa tasaista kuormaa.

Jaakko voi laskea tarkemmin, mutta luulen että kiilan leikkaantumisen momentti ja mutterin kiristysmomentti ovat
samaa suuruusluokkaa. Todennäköisesti kiilan hieman suurempi.
Vauhtipyörän hitausmomentin on oltava kuitenkin vielä suurempi jos kiila leikkautuu.

Siis miten se ei käännä kampiakselia vinoon?
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?