Kirjoittaja Aihe: Vauhtipyörän kiinnityksestä  (Luettu 14948 kertaa)

Kesäkuu 02, 2017, 12:04:41 ip
Vastaus #30

Jaakko Latvanen

• Vieras
En osaa laskea, mutta maalaisjärjellä...

Kiilan leikkautumisen momentti on lähellä nollaa; siis jos kartio ei tartu ollenkaan, ei tuollaisella kiilalla, jonka ainoa tarkoitus on kohdistus, ole juuri ollenkaan kiinnipitävää voimaa.

Kirjoitit siinä mielessä oikein, että se akselin mahdollinen nyrjähtäminen ei ole suinkaan varmaa ja riippuu suuresti kiertokangen alapäänlaakerin tapin eli kammentapin sovitteesta limppuihin ja sekä limppujen että kammentapin aineesta.  Minulla on kuitenkin ihan kokemus siitä, että nyrjähtää kun pidetään läpi vastaan, en tosin itse sitäkään nyrjäyttänyt, mutta pääsin korjaamaan.  Eli siinä voi olla takana jo ainakin kerran purettu kampiakseli; sovitteet eivät enää aivan alkuperäisen tiukkoja.  Noissa sovitteissa on myös aika paljon merkkikohtaisia eroja.  Sen takia minä en viitsi vapaaehtoisesti kokeilla sitä, sattuisiko tässä vehkeessä kestämään akseli kuosissaan toiselta puolelta vastaan pitäessä, jos muita mahdollisuuksia on pienellä vaivalla olemassa.  Ei se missään tapauksessa joka kerta nyrjähdä...

Miksi moottori ei itse käännä akselia vinoon, kun vauhtipyörän hitausmomentti on vastustamassa pyörimistä?  Ensinnäkin moottori kohdistaa voimansa kammentappiin ja siitä tasaisesti molempiin limppuihin.  Silloin ongelma on enemmän siellä vauhtipyörän kiinnityksessä kampiakselin päähän, ei niinkään limpusta toiseen menevässä voimassa.  Ja voiman määrässä ei ole kysymys vauhtipyörän hitaudesta, vaan moottorin pyörimisnopeuden muutoksesta.  Tuo moottorin kiihtymisnopeus riippuu moottorin vääntömomentista; kun se on pienempi kuin vauhtipyörän hitausmomentti tai akselin suorassa-pysymis-momentti, ei ongelmia ole.  Ja näissä pienissä moottoreissa mutterin kiristysmomentti on suurempi kuin moottorin vääntömomentti, siksi on mahdollista että suunnittelun pohjana oleva moottorin aiheuttama vääntö ei nyrjäytä (se tulee siis tasaisesti limpuille), mutta mutterin kiristyksen vääntö nyrjäyttää, kun silloin voima viedään vielä toisesta limpusta toiseen kammentapin kautta.

Niistä tilanteista on kyllä kokemuksia, kun koneen kiinnileikatessa vauhtipyörän hitausmomentti aiheuttaa kuvioita: olen nähnyt katkenneen kiilan eli pettäneen kartiokiinnityksen seurauksena kopasta läpi tulleita vauhtipyöriä, nyrjähtäneitä akselin suoruuksia sekä vauhtipyörän takaa katkenneen kampiakselin pään.  Viimeksi mainittu omassa piikin rossipyörässä 70-luvulla ns. satavaihteisessa sachsissa, muut trialeissa.  Trialissa tapahtumien kulku on ollut aina sama: ensin kuski kaatuu jyrkässä ylämäessä, sitten pyörä luisuu oikealla kyljellään takaisin, ja maata vasten oleva kaasukapula ruuvaa kaasun auki, noin 15 sekuntia pyörä huutaa täysillä (kuski on siinä vaiheessa niin monta metriä alempana ettei ehdi hätiin), ja sitten kone kyljellään laihoilla huutaessaan naksahtaa kiinni.  Ja vauhtipyörä jatkaa pyörimistä... Kiinnileikatessaan koneen pysähtyminen saattaa tapahtua niin nopeasti, että vauhtipyörän hitausmomentin kiinnitykseen ja rakenteeseen aiheuttama voima lähestyy ääretöntä, eli jostain antaa periksi silloin.

Vielä lyhyesti: ei se läheskään joka kerta nyrjähdä, mutta itse en viitsi kokeilla, kestäisikö tällä kertaa... En tosin kovin usein viime aikoina ole joutunut mitään tällaisia pohtimaan, kun viitsiminen yleensä tehdä jotain alkaa lähestyä nollaa.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 12:06:34 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 03, 2017, 11:20:00 ap
Vastaus #31

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttääpi siltä että vauhtip kantaa akselin yläpäässä kun lähempänä kierrettä ei tussin jättämät jäljet pyyhkiydy.

Kesäkuu 03, 2017, 20:02:20 ip
Vastaus #32

Jarmo Kaijansinkko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Jaakolle vinkeistä. Nyt näyttää vauhtipyörä pysyvän. Tosin kokemattomuuttani, sain aikaiseksi viiltoja staattorin osiin..eli nyt kun kiristys onnistui, vauhtipyörän sisus otti kiinni puolaan ja tais tökätä myös vähän kondensaattorin kolvauksia. Joten nyt pitäis madaltaa kärkipöydän ruuvikantoja:)