Kirjoittaja Aihe: Suuret tulot ja verot  (Luettu 31475 kertaa)

Marraskuu 02, 2016, 06:51:39 ap
Luettu 31475 kertaa

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikäs nyt on, kun täällä ei ole vielä alkanut valitus noista miljoonatuloista ja vastavuoroisesti veroista? :P

Marraskuu 02, 2016, 07:08:26 ap
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

• Vieras
No woi woi..., kun ei oo mulla!
Muut nukkuu viä?

Marraskuu 02, 2016, 07:26:10 ap
Vastaus #2

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 ???
Mun naapurilla on isot tulot ja mulla ne verot!  :'(

Marraskuu 02, 2016, 07:28:50 ap
Vastaus #3

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli lähes olemattomat tulot ja naurettavan pienet verot,kai minä olen sitten yhteiskunnan elätti? ;)

Marraskuu 02, 2016, 07:55:46 ap
Vastaus #4

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ilman sen suurempaa valitusta ihmetellen totean että radiossa tyhjänpäiväistä paskaa lätisemällä tienaa näköjään aika hyvin. Paremmin kuin esim monen ison ja vähän pienemmän teknologiafirman (enkä puhu softataloista, ohjelmistot mitään tekniikkaa ole) tutkimuksen ja tuotekehityksen johtotehtävissä. No, asiantuntijat tietty ovat vielä ihan eri luokassa mutta kuitenkin.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 02, 2016, 10:34:19 ap
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kyllä se minut pisti miettimään ainakin sitä että saiskohan noille superrikkaille myytyä jotain hyvällä hinnalla ?  Ja sitäkautta saada vähäsen hyvää itteellenkin niitten miljuunatuloista  :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 02, 2016, 10:37:32 ap
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mua kiinnostaa aikalailla nuo mun omat tulot ja verot. Ei jaksa muitten tuloihin ja menoihin paljoa huomiota kiinnittää. Varsinkin kun niillä veijareilla joista lehdet puhuu, on osaajat jotka homman niille hoitaa..
Esimerkki: verotettavaa pääomatuloa miljoona. (Ei siis pääomatuloa vaan verotettavaa pääomatuloa) No jos tyyppi on osakkeet omistanut 10 vuotta niin hankintaolettama on 40%. Se siis on saanut 1670000 pääomatuloa mutta siitä on verotettavaa se miltsi, josta 30 pinnaa veroa eli 300000. 670000, oletushankintahinta, on verotonta.
1,67 miltsin tulosta veroa 300000 on ihan kohtuullinen. Eli vaikka pääomatulon vero on 30% niin kokonaispääomatulosta vero prosentiksi jää 18.

Eli kun lehti kertoo jonkun pääomatuloksi miltsin, se tarkoittaa verotettavaa pääomatuloa, ei kokonaisuutta joka on paljon enemmän.

Marraskuu 02, 2016, 11:23:58 ap
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuo Karin laskelma siis koskee myyntivoiton verotusta - mitä toki pääomatuloista monella iso osa onkin - ei osinkotuloja.  Hankintahinnaksi siis oletetaan vähintään tuo 40% myyntihinnasta, kun omistus on kestänyt yli kymmenen vuotta.  Jollakin on voinut olla niin hyvä onni, että on todellisuudessa maksanut vähemmän, ja silloin todellinen veroprosentti jää sitä 30% alhaisemmaksi.  Nopeita kauppoja ja pikavoittoja tämä sääntö ei koske, niissä menee se 30% vero myyntivoitosta.  On vielä muistettava, että verottaja ei ymmärrä rahan arvon muuttumista, vaan kaikki hinnat käsitellään nimellisinä.  Rahan arvon alenemisen takia tuo minimihankintahinta-sääntö on aikanaan luotu.  Ja itsenäisyytemme ajalle ei kovin montaa sellaista ajanjaksoa ole sattunut, ettei tuosta säännöstä huolimatta myyntivoitoista olisi mennyt kymmenen vuoden omistuksen jälkeen enemmän kuin 30% veroa, jos verrataan todelliseen voittoon eli rahan arvon aleneminen oikaistaan.

Karin laskelma pitää paikkansa, jos se tyyppi on saanut ne osakkeensa kymmenen vuotta sitten maksamatta niistä penniäkään.  Harvoin ainakaan minä olen mitään ihan ilmaiseksi saanut, edes osakkeita... päinvastaisen ihmeen sen sijaan olen kokenut; kalliilla rahalla ostamani osakenippu - onneksi ei kovin iso - osoittautui jo reilusti alle kymmenen vuoden kuluttua nollan arvoiseksi ko. yrityksen mentyä konkurssiin!  Vaan ei tullut verottaja hätiin siinä tapauksessa, mennyt mikä mennyt.

Minulla on ollut koko elämäni ajan paha ongelma noiden verokalenteritietojen kanssa.  Joka vuosi olen toivorikkaana olettanut, että vihdoinkin saan nimeni lehteen, mutta ei.  Aina on nostettu sitä alarajaa, millä pääsee julkisuuteen.  Vaikka kuinka koittaa ahkerasti olla eläkkeellä, niin kun ei riitä niin ei riitä...

jaakkovaakko

PS. Selvitänpä vielä tuon epäonnistunneen osakekaupan vaikutuksia:  suunnilleen jonkun käytetyn moottoripyörän hinnan silloin sijoitin, vaan kuten niin ussein muissakin yhteyksissä, veikkasin väärää hevosta.  Siitä viisastuneena - oppirahat meni - oonkin sen jälkeen ostanu moottoripyöriä liikenevillä rahoilla; on niistä yleensä muutaman vuoden ajeluiden jälkeen jotain saanut, ei ole ihan nolliin mennyt!  Pelatkoon osakkeilla ne jotka ossaa ja uskaltaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2016, 11:53:56 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 02, 2016, 13:09:23 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Meillä ei eukko anna minun nostaa palkkaa kuin muutaman kympin. Riittää kuulemma ihan mainiosti minun viikkorahaksi ja henk-kohtaisiin törsäyksiin. Ja taatusti tietää minun ja firman tilit tarkemmin kuin minä itse tiedän. Tarkka emo ja kassan vartija.

Että koitan tässä nyt sitten yrittää vaan niillä rimpuilla ne viikkorahan välit.   :(

Ja piti laittaa vielä tällä viikolla firma oikein 2 vuoroon. Että saas nähdä näkyykö tuplavuorot edes viikkorahassa? Iltavuoroonkin pitäis lähteä eikä huvittais yhtään.   :-[
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2016, 13:37:27 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Marraskuu 02, 2016, 14:27:31 ip
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon kanssa yrittänyt tavata verotaulukkoo...
Esimerkki 1

Verotettava ansiotulo           599674,73

Verotettava pääomatulo   0,00
Yhteensä                           599674,73

Kunnallisverot                   128916,86
Verot ja maksut yhteensä   360954,78

Veronpalautus                   0,00

Jäännösvero                       357791,94

Tyyppi on tienannut vajaa 600 000€, maksanut veroja 361 000€ ja saanut mätkyjä 358 000€
Onko tuo vero yhteensä 719 000€ vai sisältääkö tuo 361 000€ sen mätkyn 358 000€

Viisaammat auttakee

----------------------------------------------------------------

Esimerkki 2

Verotettava ansiotulo           65227,30

Verotettava pääomatulo   302,16
Yhteensä                           65529,46

Kunnallisverot                   0,00
Verot ja maksut yhteensä   91,48

Veronpalautus                   0,00

Jäännösvero                       91,48

Tällä tyypillä on aika hyvä kirjanpitäjä löytämään vähennykset...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 02, 2016, 15:25:02 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miep arvelen; en tiijä:

Tyyppi 1 on hankkinu sievosesti 600 tuhatta vuojessa.  Tyypillä ei oo oikein mittään vähennyksiä, lyhyt työmatka ja kaikki.  Siitä sitte mennee veroja yhteesä tuo 360 tuhatta.  Mut tää tyyppi on "lainannu" valtiolta sillä lailla rahhaa, ettei oo tilistä pijätetty ennakkoo ollenkaa (tai on pijätetty tuo 3100 euroa, mikä ei oo sitte iha riittäny... ja nyt pittää sitte maksaa jälestäpäin ne loput.  Se ei oo mikään mätky, se on normaali vero.  Tavan palkansaaja ei voi noin toimia, ainakaan tuossa mitassa, ko työnantaja on velvollinen ne ennakot piättämmään ja tilittämmään valtiolle.  Ommiin nimmiisä tehny ansiotyötä tyyppi, eikä oo maksanu ennakoita.  Esim. monelle muusikolla tai muulle elämäntaitelijalle on noin käyny, ko on yhtäkkiä ollukkii vientiä.  Ihan hyvä malli, paitsi jos ne perimättömät ennakot on kerinny menemään johonkii, vaikka kurkusta alas...

Tyyppi kaks on mielenkiintosempi tapaus: Ansiotuloja kuitekii 65 tuhatta eli ihan mukavasti tavallisseen elämisseen.  Mutta kun noilla tuloilla on kunnallisvero nolla ja muut verot yhteesä alle sata euroa, on sillo vähennyksiä suunnilleen se sama mikä tulojakkii?  Tuota mie en ymmärrä, että mite voip olla noi?  Tääkää tyyppi ei oo kuitekaa ennakkoja maksanu ollenkaan, eli kaikki mahtavat satasen verot on maksettava jälestäpäin.  Näyttäs olevan hyvässä mallissa, mutta ko en oikee usko siihen, että verottaja ois uskonu jottain tyystin hatusta vejettyjä vähennyksiä, eli ne vähennykset on jottain todellista, niin luultavasti ei oo kovin levveetä ollu leipä tällä tyypillä.  Siis mie en usko siihen, että on vaan niin hyvä kirjanpitäjä; on se viime käessä se verottajakin aika hyvä kirjanpitäjä...

Siis luulisin, ei tää ulkosen puoli oo miulle sitäkää vähhää tuttua ko sisäsen (siis laskentatoimen).  Eikä ennää vuoskymmenii oo ollu mikkää puoli; omassa verotuksessa ei oo mittään kikkailemista.  Hyvä puoli on se, että ennakot sattuu muutaman kympin tarkkuuvella kohallee, ei tarvi oottaa palautuksia eikä maksaa jälkikättee.  Joskus ennen vanhaan tein jonkinverran sivutuloja, ja sillon oli joka syksy maksettava jälkikätteen aika paljon.  Eli oli aika tarkasti laskettava etukätteen ite ja varauvuttava; usiamman tuhannen euron repäseminen ei pankkiautomaateista huolimatta saa tulla yllättäin.

Veronmaksua kannattaa kuitenkin rakastaa... aikuisen oikeesti esimerkiks muutama vuos sitte ko miulle laitettiin tahistin: kolme huippuammattilaista väkers kolme tuntia, sairaalassa olin yhen yön, se sali ei varmasti alle miljoonalla synny.  Lasku itelle kymppejä, sillon se nauratti eikä tuntunu että kaik veron maksu on menny hukkaan.  Todelliset kustannukset kuitenkin tuosta tahistimesta varmaan kymppitonneissa, tai ainakin yhessä.

jv

Marraskuu 02, 2016, 15:43:43 ip
Vastaus #11

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Iltasanomissa on otsikko: Tomi Kyöstilä, 22, on Suomen nuorin alle 30-vuotias miljonääri.

Olisikin aika hämmästyttävää, jos 22-vuotias henkilö olisi Suomen nuorin yli 30-vuotias miljonääri.  ::)
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku?seller_id=1218281&status=N

Marraskuu 02, 2016, 15:56:53 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
Yritän vielä selvemmin vastata tuohon Petrin kysymykseen:

"Tyyppi on tienannut vajaa 600 000€, maksanut veroja 361 000€ ja saanut mätkyjä 358 000€
Onko tuo vero yhteensä 719 000€ vai sisältääkö tuo 361 000€ sen mätkyn 358 000€"

Tyypille on määrätty veroja 361 tuhatta, ennakkoja se on maksanu vaan noin 3 tuhatta, ja sen takia sen pittää maksaa jälestäpäin puuttuvat 358 tuhatta.
jv

PS. Vielä tuosta tyypistä 2: jos ne tulot ois kuustuhatta viissattaa, eikä kuuskymmentäviistuhatta, taitas nuo muut luvut sattua kohilleen?
PS2.  Tuosta Janin huomiosta: aika ussein joutuu omia kirjotuksiaan parsimaan, ettei se niin helppoa oo kirjottaa ajatuksiaan niin, että ne on yhellä tavalla ymmärrettäviä.  Toisaalta en mie tästä kirjottamisesta mittään palkkaa saa keltään, tuo iltasanomien toimittaja luultavasti saa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2016, 16:15:30 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 02, 2016, 16:38:31 ip
Vastaus #13

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Tuo Karin laskelma siis koskee myyntivoiton verotusta - mitä toki pääomatuloista monella iso osa onkin - ei osinkotuloja.  Hankintahinnaksi siis oletetaan vähintään tuo 40% myyntihinnasta, kun omistus on kestänyt yli kymmenen vuotta.  Jollakin on voinut olla niin hyvä onni, että on todellisuudessa maksanut vähemmän, ja silloin todellinen veroprosentti jää sitä 30% alhaisemmaksi.  Nopeita kauppoja ja pikavoittoja tämä sääntö ei koske, niissä menee se 30% vero myyntivoitosta.  On vielä muistettava, että verottaja ei ymmärrä rahan arvon muuttumista, vaan kaikki hinnat käsitellään nimellisinä.  Rahan arvon alenemisen takia tuo minimihankintahinta-sääntö on aikanaan luotu.  Ja itsenäisyytemme ajalle ei kovin montaa sellaista ajanjaksoa ole sattunut, ettei tuosta säännöstä huolimatta myyntivoitoista olisi mennyt kymmenen vuoden omistuksen jälkeen enemmän kuin 30% veroa, jos verrataan todelliseen voittoon eli rahan arvon aleneminen oikaistaan.

Karin laskelma pitää paikkansa, jos se tyyppi on saanut ne osakkeensa kymmenen vuotta sitten maksamatta niistä penniäkään.  Harvoin ainakaan minä olen mitään ihan ilmaiseksi saanut, edes osakkeita... päinvastaisen ihmeen sen sijaan olen kokenut; kalliilla rahalla ostamani osakenippu - onneksi ei kovin iso - osoittautui jo reilusti alle kymmenen vuoden kuluttua nollan arvoiseksi ko. yrityksen mentyä konkurssiin!  Vaan ei tullut verottaja hätiin siinä tapauksessa, mennyt mikä mennyt.

Minulla on ollut koko elämäni ajan paha ongelma noiden verokalenteritietojen kanssa.  Joka vuosi olen toivorikkaana olettanut, että vihdoinkin saan nimeni lehteen, mutta ei.  Aina on nostettu sitä alarajaa, millä pääsee julkisuuteen.  Vaikka kuinka koittaa ahkerasti olla eläkkeellä, niin kun ei riitä niin ei riitä...

jaakkovaakko

PS. Selvitänpä vielä tuon epäonnistunneen osakekaupan vaikutuksia:  suunnilleen jonkun käytetyn moottoripyörän hinnan silloin sijoitin, vaan kuten niin ussein muissakin yhteyksissä, veikkasin väärää hevosta.  Siitä viisastuneena - oppirahat meni - oonkin sen jälkeen ostanu moottoripyöriä liikenevillä rahoilla; on niistä yleensä muutaman vuoden ajeluiden jälkeen jotain saanut, ei ole ihan nolliin mennyt!  Pelatkoon osakkeilla ne jotka ossaa ja uskaltaa.

Kyllä se koskee myös osinkotuloja, pääomanpalautuksia jne. Ja saat valita käytetäänkö oikeaa hankintakulua vai hankintaolettamaa. Molempia ei voi, joten pitää valita kumpi edullisempi.

Marraskuu 02, 2016, 17:45:06 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

• Vieras
Nyt ollaan täällä yhtenä kysymysmerkkinä?

Kovasti edelleenkin oletan, että osinkotulo on pääomatuloa, jota kyllä koskee omat vähennyskaavansa (osa on verovapaata), mutta myyntivoittokasa ei ole sen kanssa missään tekemisissä.  Kun jotain myy, myyntivoitto on ostohinnan ja myyntihinnan ero; voi toki olla tappiotakin.  Mutta jokainen nippu käsitellään omana yksikkönään; siis kun myyt keskon osakkeita, katsotaan, mitä olet niistä keskon osakkeista maksanut.  Ja siinä on tuo mahdollisuus käyttää hankintahinta-olettamaa, minkä %-määrä muuttuu, jos omistusaika on ollut yli tai alle kymmenen vuotta, ja mitä tietysti silloin kannattaa käyttää, jos todellinen ostohinta kuluineen on pienempi kuin hankintahinta-olettama; olettamaa käytettäessä ei muita kuluja voi enää vähentää.  Myyntivoitot tai -tappiot käsitellään kauppakohtaisesti, osinkotulo ei niihin sotkeennu.  Lopuksi toki pannaan kaikki pääomatulot samaan kasaan, ja siitä verotetaan.  Mutta ostohintoja ja myyntivoittoja käsitellään vain sen tavaran osalta, mikä on myyty.

En minä näihin expertti ole, tekninen koulutus minulla on (minulla tuotantotalouden laitokselta, että kyllä näistä pitäisi jotain tietää; mutta kun ne muuttuvat, eikä muista...) niinkuin Rauzillakin.  Pitääköhän nöyrtyä soittamaan lasten äidille, se opettaa yliopistossa ulkoista laskentatointa?

Omalta osaltani tässäkin liikun siellä Maslowin tarvehierarkian ylimmillä portailla; eivät nämä minua henkilökohtaisesti koske... onkohan täällä oikeita experttejä pääomatulon verotuksen asioihin?

jv