Kirjoittaja Aihe: Suuret tulot ja verot  (Luettu 31411 kertaa)

Marraskuu 03, 2016, 09:57:00 ap
Vastaus #15

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Nyt ollaan täällä yhtenä kysymysmerkkinä?

Kovasti edelleenkin oletan, että osinkotulo on pääomatuloa, jota kyllä koskee omat vähennyskaavansa (osa on verovapaata), mutta myyntivoittokasa ei ole sen kanssa missään tekemisissä.  Kun jotain myy, myyntivoitto on ostohinnan ja myyntihinnan ero; voi toki olla tappiotakin.  Mutta jokainen nippu käsitellään omana yksikkönään; siis kun myyt keskon osakkeita, katsotaan, mitä olet niistä keskon osakkeista maksanut.  Ja siinä on tuo mahdollisuus käyttää hankintahinta-olettamaa, minkä %-määrä muuttuu, jos omistusaika on ollut yli tai alle kymmenen vuotta, ja mitä tietysti silloin kannattaa käyttää, jos todellinen ostohinta kuluineen on pienempi kuin hankintahinta-olettama; olettamaa käytettäessä ei muita kuluja voi enää vähentää.  Myyntivoitot tai -tappiot käsitellään kauppakohtaisesti, osinkotulo ei niihin sotkeennu.  Lopuksi toki pannaan kaikki pääomatulot samaan kasaan, ja siitä verotetaan.  Mutta ostohintoja ja myyntivoittoja käsitellään vain sen tavaran osalta, mikä on myyty.

En minä näihin expertti ole, tekninen koulutus minulla on (minulla tuotantotalouden laitokselta, että kyllä näistä pitäisi jotain tietää; mutta kun ne muuttuvat, eikä muista...) niinkuin Rauzillakin.  Pitääköhän nöyrtyä soittamaan lasten äidille, se opettaa yliopistossa ulkoista laskentatointa?

Omalta osaltani tässäkin liikun siellä Maslowin tarvehierarkian ylimmillä portailla; eivät nämä minua henkilökohtaisesti koske... onkohan täällä oikeita experttejä pääomatulon verotuksen asioihin?

jv

Se ennenvanhaan myyntivoitto, eli nykyisin luovutusvoitto, syntyy hankintahinnan ja myyntihinnan erosta. Tietysti. Mutta jos olet myymäsi kapineen omistanut yli 10 vuotta voit hankintahintana käyttää joko hankintahintaa, tai hankintaolettamaa 40%. Tietysti käytät sitä mikä on sinulle edullisempaa. Alle 10 v omistetusta hankintaolettama on 20%.
Eli, jos olet ostanut vehjeksen yli 10 vuotta sitten ja nyt myyt sitä hintaan 5000, niin jos hankintahinta on ollut vaikka satasen, et tietenkään ilmoita luovutusvoitoksi 4900 vaan käytät hankintaolettamaa 40% jolloin verotettavaa luovutusvoittoa on 3000. Josta maksat veroa 900. Jos käytät hankintahintaa niin maksat 4900 luovutusvoitosta veroa 1470.
Tämä siis teoriassa. Mopo on irtainta käyttöomaisuutta eikä niitä kukaan ilmottele mihinkään. Vaikka siis teoriassa...

Marraskuu 03, 2016, 10:50:27 ap
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuo Karin laskelma siis koskee myyntivoiton verotusta - mitä toki pääomatuloista monella iso osa onkin - ei osinkotuloja.

Kyllä se koskee myös osinkotuloja, pääomanpalautuksia jne. Ja saat valita käytetäänkö oikeaa hankintakulua vai hankintaolettamaa. Molempia ei voi, joten pitää valita kumpi edullisempi.

Tuossa edellä on nyt se asia, mistä olen yhtenä kysymysmerkkinä?

Edellisessä kommentissaan Kari, kuten Joukokin tuolla aiemmin, toisti sen, minkä olen pari kertaa tähän kirjoittanut.  Hyvä niin.  En tahtoisi jankata, mutta kun minua jäi vaivaamaan, enkö ymmärrä jotain asiaa; liikutaan kuitenkin alueella, josta minun pitäisi jotain tietää.  Kun oletan, että Karille ainakin nämä saattavat olla omakohtaisiakin asioita, niin halusin varmistaa omaa ymmärrystäni.

Yritän nyt yksinkertaistaa tiedon janoani:  Miten hankintahinta - olkoon sitten oikea tai olettama - vaikuttaa osinkotulojen verotukseen?

Siihen alunperin tartuin, kun se ei edelleenkään minun mielestäni vaikuta mitenkään.  Hankintahinta - oikea tai olettama - vaikuttaa vain myyntivoiton verotusarvoon, ja myyntivoittoa syntyy vasta sitten kun myydään.  Osinkoja taas syntyy, kun omistetaan.

Hyvää päivää - kirvesvartta keskustelun lopetan tähän kommenttiin - tästä asiasta.

Ystävällisesti jv

Marraskuu 03, 2016, 11:20:48 ap
Vastaus #17

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Perhana mulla ei ole suurta rahamailmassa kuin menot.

Marraskuu 03, 2016, 15:02:15 ip
Vastaus #18

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Tuo Karin laskelma siis koskee myyntivoiton verotusta - mitä toki pääomatuloista monella iso osa onkin - ei osinkotuloja.

Kyllä se koskee myös osinkotuloja, pääomanpalautuksia jne. Ja saat valita käytetäänkö oikeaa hankintakulua vai hankintaolettamaa. Molempia ei voi, joten pitää valita kumpi edullisempi.

Tuossa edellä on nyt se asia, mistä olen yhtenä kysymysmerkkinä?

Edellisessä kommentissaan Kari, kuten Joukokin tuolla aiemmin, toisti sen, minkä olen pari kertaa tähän kirjoittanut.  Hyvä niin.  En tahtoisi jankata, mutta kun minua jäi vaivaamaan, enkö ymmärrä jotain asiaa; liikutaan kuitenkin alueella, josta minun pitäisi jotain tietää.  Kun oletan, että Karille ainakin nämä saattavat olla omakohtaisiakin asioita, niin halusin varmistaa omaa ymmärrystäni.

Yritän nyt yksinkertaistaa tiedon janoani:  Miten hankintahinta - olkoon sitten oikea tai olettama - vaikuttaa osinkotulojen verotukseen?

Siihen alunperin tartuin, kun se ei edelleenkään minun mielestäni vaikuta mitenkään.  Hankintahinta - oikea tai olettama - vaikuttaa vain myyntivoiton verotusarvoon, ja myyntivoittoa syntyy vasta sitten kun myydään.  Osinkoja taas syntyy, kun omistetaan.

Hyvää päivää - kirvesvartta keskustelun lopetan tähän kommenttiin - tästä asiasta.

Ystävällisesti jv

Jos nyt ymmärsin oikein mitä kysyit...
Tottakai luovutusvoiton verotus tapahtuu vasta kun myyt. Saat tuottoa.
Jos sulla on osakkeita joista saat osinkoja. Saat tuottoa.
Erohan on siinä että mahdollinen osinkotuotto tulee vuosittain (tai osakepääoman palautus), luovutusvoitto vasta kun myyt.
Sillon kun saat jotain, syntyy verotettavaa tuloa.

Marraskuu 03, 2016, 16:53:25 ip
Vastaus #19

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Juuri noin.
Kaikki pääomatulot lasketaan sitten yhteen.
Miksi näin?
Verotus ei ole järkevää eikä oikeudenmukaista, verotus on fiskaalinen toimenpide!

Tottakai pääomatulot lasketaan yhteen. Sehän on tuloa. Jos sinulla on eri pääomatulolähteistä tuloa niin vähennykset kyllä lasketaan kustakin erikseen, ja lopullinen VEROTETTAVA pääomatulo lsketaan yhteen ja verotetaan sillä % millä ne kuuluukin. Pääomatulon, siis verotettavan pääomatulon veroprosentti on vakio. Ei ole merkitystä lasketaanko niitä yhteen vai ei.

Marraskuu 03, 2016, 18:52:58 ip
Vastaus #20

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mutta osinkotuloissa on pieni progressioporras.

Minkälainen ?

Marraskuu 04, 2016, 11:57:12 ap
Vastaus #21

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Lähdetään ensisn siitä olettamasta, että osingot täytyävät verottajan ehdot (max 8% nettovarallisuudesta).
Aluksi keskitytään pieniin osinkoihin, eli alle 150.000€.
Tämän alle olevasta osingosta luetaan verotettavaksi pääomatuloksi vain 25%.
Sitten kun siirrytään suuriin osinkoihin, eli 150.000€, luetaan tämän summan ylityävistä osinktuloista 85% verotettavaksi pääomatuloksi.
Sitten vielä pääomatulon veroprosentti.
Alle 30.000 € pääomatuloista veron määrä on 30%.
Sen ylittävältä 34%.
Progression näkee kun laatii exel-taulukon em faktoista.

Laittanet linkin johonkin faktaan aiheesta. Ei se noin ole ainakaan mulla mennyt.

Marraskuu 04, 2016, 12:56:48 ip
Vastaus #22

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä serkkupoikakin oli Rautsin kanssa samaa mieltä vaikka vähän tuloja muutamasta firmasta ja patenteista, yhteen laskivat tulot ja vero sitten koko köntistä. Joku nalle kirjanpitäjineen+asian ajanineen voi ehkä kikkailla mutta ei tavis yrittäjä/kansalainen. Serkku meinasi ettei kannata taistella vaan maksaa, kaikki rahat ne vie viimeistään tonttiveroissa, polttoaine veroina ja käyppäs köyhä kaupassa niin sut on nyljetty luita myöten. Mun omat nettoansiot nousee 250€/kk kun koiravanhus jolle piti ruoka tilata ameriikasta ja paketti naudan jauhelihaa+lääkkeet joita vakuutus ei enään korvannu. No koiralla oli onneksi rahaa säästössä kun ei koskaan polttanut eikä alkoon koskenut, edellinen koira nappasi oluttölkin ja puri reijät ja nuoli oluset, olihan siinä hukkaprosentti melkoinen mutta maistui.

Vaikeaa tai jopa mahdotonta on taistella verottajan kanssa, meidän kohtalo on pitää alati velkaantuvan valtion rattaat pyörimässä, miksi minä en saa mitään sopeutumis eläkettä. Kela on kahdesti hylännyt kuntoutustuen vaikka kaksi ylilääkäriä on sitä suosittanut, syy vaimon tulot. Ei se pappi puhunut kuin rakkaudesta eikä sanaakaan et toinen joutuu maksamaan sairastuneen menot, näin Suomessa.

TV:stä tuli hiljan pakolais perheen kodista kuvaa, oli nahkaiset kalusteet iso TV ja paljon mitä sairaseläkeläinen tai pitkäaikais työtön ei koskaan saa. Mehän ne maksetaan kun töihin ei pääse kun ei osaa suomea joka niin vaikeata, ihme että me opittiin.

Marraskuu 04, 2016, 13:16:06 ip
Vastaus #23

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Nonni, tsekkasin jutun. Joo, yli kolmenkympin pääomatulosta menee sen kolmekymppiä ylittävältä osalta 34 prossaa. Muuttunut tänävuonna.
Oikeessa olit.

Tekee sen että jos saat pääomatuloa kaksikymppää ja toiset kaksikymppää niin joo, kolmestakympistä 30% ja kympistä 34%. Totta. Mutta ne on verotettavasta pääomatulosta. Ei todellisesta.

Jos saat kaksikymppiä verotettavaa pääomatuloa, olet siis oikeesti saanut 33000, josta verotettavaa se 20, kun hankintaolettama on se 40%.
No kahdesta lähteestä sama aiheuttaa sen eron että olet saanut pääomatuloa 66000 josta verotettavaa tuloa on 40000.
30000 menee verolla 30% ja 10000 verolla 34%. Eli vero noista on 12400. Eroa 400 verrattuna siihen että koko roskasta menis se 30% veroa.

Lopputulema on se että olet saanut pääomatuloa 66000, ja maksat veroa 12400. Eli 18,5 % noin suunnilleen. En ruvennu laskeen pilkunosia.

Älkääkä nyt Latvala ja Kuisma lopettako. Mä haluan ja tarviin ihan oikeesti ymmärtää tämän.

Marraskuu 04, 2016, 16:11:24 ip
Vastaus #24

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Täällon rahamiähiä kun ovat noin isoista pääomatuloista huolissansa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2016, 17:14:28 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Marraskuu 04, 2016, 17:04:30 ip
Vastaus #25

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Läällon rahamiähiä kun ovat noin isoista pääomatuloista huolissansa.
Joo,puheet on kuin erään oikealla kädellä olevan suuntauksen omaavan järjestön puoluekokouksessa.  :-D

Marraskuu 04, 2016, 18:35:12 ip
Vastaus #26

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ne on rautala nuo osinkoverosäännöt helpoin selvittää niin, että kirjottaa googlen hakukenttään sanan osinkoverotus, ja esiin pulpahtaneista vaihtoehdoista valitsee verohallinnon sivut, ihan selkokielellä on sinne kirjotettu. Ei tarvia ees konsulttia, jos ossaa lukea.

Miulla ei oo ollu mittää epäselvää tässä asiassa. Ja ko totesin rautalan kirjottavan yhessä viestissään yhtä ja toisessa toista samasta asiasta, niin ite asiaan liittyen ei miun ennää tarvi tänne topiikkiin poiketa, mutta vitsiä voip tietysti aina vääntää...

jv

Marraskuu 04, 2016, 20:44:01 ip
Vastaus #27

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Ne on rautala nuo osinkoverosäännöt helpoin selvittää niin, että kirjottaa googlen hakukenttään sanan osinkoverotus, ja esiin pulpahtaneista vaihtoehdoista valitsee verohallinnon sivut, ihan selkokielellä on sinne kirjotettu. Ei tarvia ees konsulttia, jos ossaa lukea.

Miulla ei oo ollu mittää epäselvää tässä asiassa. Ja ko totesin rautalan kirjottavan yhessä viestissään yhtä ja toisessa toista samasta asiasta, niin ite asiaan liittyen ei miun ennää tarvi tänne topiikkiin poiketa, mutta vitsiä voip tietysti aina vääntää...

jv

Oho. No jopas...

Marraskuu 05, 2016, 09:44:07 ap
Vastaus #28

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mitäs oot Latvanen mieltä. Kun väittämän esittää niin pitäskö perustella pikkasen... Muuten väittämä on kuin kusisi vastatuuleen, roiskii kusijalle itelleen. Mielenkiinnolla odotan näkeväni perusteita väittämällesi.

Marraskuu 05, 2016, 14:40:14 ip
Vastaus #29

Pekka Lämsä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve
Pääomatuloa on monenlaista, yleisesti saa vähentää kulut, joita on aiheutunut pääomatulojen saamisesta. Rautsin ajatus lähtee siitä, että tulolähde myydään. Ensinhän tulolähde on pitänyt hankkia. Kun se myydään, niin ei siitä senjälkeen ole tulojakaan. Kyllä verotus siltä osin on selkeää.
Oikeudenmukaisuudesta päättää lainsäätäjä. Yleensä veronmaksaja pitää veroa liian suurena, kateellinen, rahansa hurvitellut naapuri, taas liian pienenä...