Kirjoittaja Aihe: autosähkö tietäjiä savossa?  (Luettu 10674 kertaa)

Heinäkuu 05, 2016, 21:46:54 ip
Luettu 10674 kertaa

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Nyt olis pikku sähköpulma ja autosähkön tietäjää tarvittais. Ostin kesäauton ja edellinen omistaja on purkanut konehuoneesta sähköjä.  :-[
Oli jo ostaessa tiedossa tuo asia, mutta osoittautui hieman haasteellisemmaksi kuin kuvittelinkaan. Ruiskusuutin paketti ja siihen liittyvät komponentit on vaihdettu edellisen omistajan toimesta, ja ongelma niiden kytkeminen. Sähkökaaviot on käytössä. Maksetaan kohtuukorvaus työstä.
 Potilas on leppävirralla, ja sen nimi: jaguar xj12 vm.87

Heinäkuu 06, 2016, 20:41:37 ip
Vastaus #1

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Tuli taas istuskeltua muutama tunti jakkaralla siinä kärryn vieresssä ja sähkökuvat kourassa. Välillä kurkkimaan sinne pellin alle, seuraamaan johtonippuja ja valtavaa pähkäilyä. Kyllähän sieltä muutama liitin ja piuha taas löysi paikkansa. Jos joka ilta kun muutama johto ja liitinnippu löytää kotinsa, niin kuukauden päästä alkaa olemaan jo aika vähissä noi päättymättömät sähkönarut?
 Eihän tuo välttämättä ole ihan se helpoin potilas tämmöselle "tee se itse" autosähkärille. Ilmankos edellisellä omistajalla meni hermot tuon sähköasennusten kanssa ja nosti käpälät pystyyn, ja laittoi auton myyntiin.
 Melko paljon on piuhaa, relettä, magneettiohjattua takaiskuventtiiliä, liitintä, tunnistinta ja anturia tuohonkin autoon tungettu. ???

Heinäkuu 06, 2016, 20:45:32 ip
Vastaus #2

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
joo oon kerran semmosen jagen konehuoneeseen kurkannut ja ajattelin heti sillä hetkellä että en halua ikinä tehdä mitään remonttia sinne konehuoneeseen. Automaatti ilmastoinninki johtonippu tais olla ranteen paksunen  :D

Heinäkuu 06, 2016, 20:56:00 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
joo oon kerran semmosen jagen konehuoneeseen kurkannut ja ajattelin heti sillä hetkellä että en halua ikinä tehdä mitään remonttia sinne konehuoneeseen. Automaatti ilmastoinninki johtonippu tais olla ranteen paksunen  :D
Eihän sitä pidä heti lannistua pelkästä katsomisesta. Lähestyy asiaa vähän niinkuin haasteen kannalta.  ::)
 täytyypä sanoa että on noissa riittävästi pähkäiltävää, ja melko ahdasta.

Heinäkuu 06, 2016, 21:14:50 ip
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei nyt oikein jouda, mutta jos seuraavalla Savon reissulla on vielä kesken niin voin tulla juomaan kaljaa, piereskelemään ja neuvomaan.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 06, 2016, 21:36:49 ip
Vastaus #5

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ei nyt oikein jouda, mutta jos seuraavalla Savon reissulla on vielä kesken niin voin tulla juomaan kaljaa, piereskelemään ja neuvomaan.
Tervetuloa. Todennäköisesti on vielä kesken? Kaljatöhnässä haasteellisemmatkin askareet näyttää helpommalta ja tämmönen mitään ymmärtämätön ummikkokin muuttuu aivan pro:ksi.

Heinäkuu 06, 2016, 23:06:33 ip
Vastaus #6

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tärkeintä on, että on kunnon kytkentäkaaviot, muuten tulee vain lisää vahinkoa!
Itse korjailin tee-se-itse-miehen jälkiä Rover P5:ssa. Oli siinäkin tuskaa, vaikka olen sähköllä tienannut elantoni yli 40 vuotta. Ja Rover on sentään simppeli kaasutinkärry.

Heinäkuu 07, 2016, 06:33:01 ap
Vastaus #7

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Itse korjailin tee-se-itse-miehen jälkiä Rover P5:ssa. Oli siinäkin tuskaa, vaikka olen sähköllä tienannut elantoni yli 40 vuotta. Ja Rover on sentään simppeli kaasutinkärry.
Hyvät kuvat on käytössä, joskin on normaali kirjakoossa. Haynesin manuska. On käynyt jo mielessä että saattais vähän helpottaa kuvien seuraamista jos kopiosi suosiolla A3 kokoon?
 Että en jaksa ymmärtää mikä vimma on ollut repiä melkein kaikki piuhat irti konehuoneesta, suutinyksikön vaihdon takia? Minun järjellä sitä hommaa varten ei olisi tarvinnut irroittaa kuin murto-osa noista nyt irrotetuista johdoista.
 Tekee homman oikein ajan kanssa eikä hötkyile käyttöön otossa, niin tulee samalla sitten käytyä kaikki paikat, jarrut, jousitus, voimansiirto, yms... läpi. Onneks ei ole mennyt purkamaan mitään johdotuksia tuolta hytin puolelta.

Heinäkuu 07, 2016, 07:01:33 ap
Vastaus #8

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ne on nuo "paremmat" ennen can väylän tuloa sellasia, kun joka hiijen paikkaan pittää mennä käyttö, ohjaus ja maholliset mittaus ym. arvot, eri piuhoja pitkin, niinpä niitä kertyy kilometri sotalla, onnea ;)

Heinäkuu 07, 2016, 08:51:28 ap
Vastaus #9

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvät kuvat on käytössä, joskin on normaali kirjakoossa. Haynesin manuska. On käynyt jo mielessä että saattais vähän helpottaa kuvien seuraamista jos kopiosi suosiolla A3 kokoon?
 Että en jaksa ymmärtää mikä vimma on ollut repiä melkein kaikki piuhat irti konehuoneesta, suutinyksikön vaihdon takia? Minun järjellä sitä hommaa varten ei olisi tarvinnut irroittaa kuin murto-osa noista nyt irrotetuista johdoista.
 Tekee homman oikein ajan kanssa eikä hötkyile käyttöön otossa, niin tulee samalla sitten käytyä kaikki paikat, jarrut, jousitus, voimansiirto, yms... läpi. Onneks ei ole mennyt purkamaan mitään johdotuksia tuolta hytin puolelta.

Olet oikeassa, A3 ota kopio.
Johdoissa lienee värikoodit?
Piirtele tuohon kopioosi myös värit ( jos Haynesin kaaviossa ei jo ole).
Sitten suora plussa kannattaa piirtää paksummalla, samoin miinus. Tai päinvastoin, jos siinä on plussa maissa.
Näin on helpompi ymmärtää kaaviota: ei tarvitse aina seurata johtoa akkuun saakka.
Kun ymmärtää toiminnan, ei mene sokkopeliksi.

Haastava projekti, muttei mahdoton.
Kaverillani oli tuollainen Jagge ja sanoi tulpanvaihdonkin olevan lähes päivän homma: pari tulppaa on vaikeasti lähestyttävissä.
Olisi mielenkiintoista olla mukana, mutta on turhan kaukana Lahdesta.
Näin postauksesi jo HJK:n sivuilla.
Itselläni on XK 150 vm -60. Siinä on helpot sähköt.

Heinäkuu 07, 2016, 11:15:00 ap
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Olet oikeassa, A3 ota kopio.
Johdoissa lienee värikoodit?
Piirtele tuohon kopioosi myös värit ( jos Haynesin kaaviossa ei jo ole).
Sitten suora plussa kannattaa piirtää paksummalla, samoin miinus. Tai päinvastoin, jos siinä on plussa maissa.
Näin on helpompi ymmärtää kaaviota: ei tarvitse aina seurata johtoa akkuun saakka.
Kun ymmärtää toiminnan, ei mene sokkopeliksi.

Haastava projekti, muttei mahdoton.
Kaverillani oli tuollainen Jagge ja sanoi tulpanvaihdonkin olevan lähes päivän homma: pari tulppaa on vaikeasti lähestyttävissä.
Olisi mielenkiintoista olla mukana, mutta on turhan kaukana Lahdesta.
Näin postauksesi jo HJK:n sivuilla.
Itselläni on XK 150 vm -60. Siinä on helpot sähköt.
Kiitoksia hyvästä vinkistä, eli tuosta suorien plussien ja maadoitusten värittämisestä a3:lle. Haastetta löytyy joka tapauksessa. Luulin ensin että tuo minun 20 vuotta tuoreempi jagge on haasteellinen huollettava, mutta ei se sitten taida ollakaan? Suorastaan helppo.  :-X

Heinäkuu 07, 2016, 12:21:44 ip
Vastaus #11

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
haynesissähän on vaan kytkentäkaavio, korjaamokäsikirjoissa olisi myös johdotuskaaviot ja liittimein paikat, ei semmosta ole saatavilla ??

Heinäkuu 07, 2016, 13:23:33 ip
Vastaus #12

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
haynesissähän on vaan kytkentäkaavio, korjaamokäsikirjoissa olisi myös johdotuskaaviot ja liittimein paikat, ei semmosta ole saatavilla ??
Ei oo. Pelkkä kytkentäkaavio. Netistä näyttää löytyvän johdoituskaavioita, noihin. Helpointa olis kun olis samanlainen vieressä (oikein johdotettuna).  :(

Heinäkuu 07, 2016, 15:27:56 ip
Vastaus #13

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Auttaiskos asiaa, jos saisit ostetuksi johtosarjan jostain romuttamolta?
Tietysti uusi olis parempi, mutta voip olla hinnoissaan.
Tuolta voisit tutkia: http://www.classicjaguar5speeds.com/Jaguar/XJS/Harness.htm

Vanhasta sais selville minne johdot menee ja vois jopa pystyä liittämään muut paitsi ruiskun johdot ( jos uusi on erilaisella johdotuksella).
Tuo Eeron linkki on vanhemmasta, siis samanikäisestä,  kun minun auton: siis yksinkertainen.
Mutta ebaysrta vois löytyä niin johdotuskaavio, kuin johtosarjakin.
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-XJ5-3-XJ12-Series-2-II-Owners-Manual-Handbook-Wiring-Diagram-Factory-Orig-/252436149936?hash=item3ac65df6b0:g:D7cAAOSw4T5XHYzM&vxp=mtr
Johtosarjoja vois kysyä, kun eivät ole pahoissa hinnoissa:
http://www.ebay.de/sch/Jaguar-XJ-Kabelbaume-furs-Auto/174022/bn_1545301/i.html
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2016, 15:56:37 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Heinäkuu 07, 2016, 15:55:29 ip
Vastaus #14

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nämä kodin pikku sähkömiehet tekee vaan pahaa, mulla tuli veneestä puoli ämpärillistä johtoja jotka ei menny minnekkään, ns. varkailla otettu ties mihin. Oma selkä ei kestänyt maata ohjauspulpetin alla ja kaikki muu paitsi polttoaine mittari ja mittari valot ei toiminu. Otin Busterin huollosta miehen ja kolme sekkaa kun löysi vian, ei ollut mukana niin pientä ruuvaria niin sanoin oota mulla on autossa. Pomo olis halunnu nostaa veneen trailerilla pihaan ja sanoin samahan se on maata mereressä sielä pulpetin alla. Alle 50€ tuli lasku ja Buster lippis päälle, näin sähköt kuntoon.