Terve
Nyt alakas olla todella hyvät neuvot tarpeen. Mulla loppuu itellä niksit ja konstit. Olen yrittänyt irrottaa Trabantin koneen mäntiä ja sylintereitä toisistaan ties kuin monta kertaa ilman mainittua tulosta. On yritetty liottaa, lyödä koivupalikalla ja nyt tein ulosvetäjästä puristimen, joka on kiinni kannenpulteissa. Ei liiku mihinkään.
Koneessa on oikeastaan kaikki asiaa hankaloittavat tekijät. Kone on kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen kaksitahtinen. Sylinterit on alumiinia ja erilliset. Lohko on vaakaan halkaistava ja kampiakseli prässätty. Eli jotta kampuran saa lohkosta irti, pitää ensin saada sylinterit irti, sitten voi irrottaa männät, jonka jälkeen kiertokanget mahtuvat aukoistaan alakautta ulos.
Millä ilveellä minä saisin tuon auki? Sylinterit haluaisin ainakin ehjinä, ja mielellään männätkin (jos tarve vaatii, niin männät saa mennä. Tarvin ne lähinnä malliksi, ei uudelleen käytettäviksi). Kiertokanget pitää saada ehjinä.
Olen poistanut lohkon alapuolen. Toisen sylinterin mäntä liikkui aikanaan (20 vuotta sitten, kun yritin eka kertaa purkaa) jonkin matkaa ja jumahti nykyiselle paikoilleen. Toinen ei ole koskaan liikkunut mihinkään.
Yks vaihtoehtohan olisi kiinnittää dremeliin varsijyrisn ja leikata männän laet pois, sen jälkeen katkaista männäntappi molemmin puolin ja vetää kampura irti, sitten sylinteri penkkiin ja jollain konstilla loput männistä kappaleina ulos. En kuitenkaan haluaisi lähteä tälle linjalle, koska riski tuhota kaikki osat on aika suuri.
Tähän vois tietysti loppuun lisätä ratkaisuna "ostetaan halvalla Trabantin 500cc kone"