Kirjoittaja Aihe: Rumaa puuta, niin rumaa puuta se on.  (Luettu 22045 kertaa)

Lokakuu 26, 2015, 17:05:45 ip
Vastaus #15

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jonkinlaisa ylijäämä koivupahkan paloja olisi, kun silppusin ISON koivupahkan lampunjaloiksi. Ei siitä tullut kuin puolikymmentä tuollaista jalkaa.

Melko kuivaa puuta on, kun tuo pahka on tietääkseni otettu jo 1960-luvulla kuivamaan. Oli kovaa sorvattavaa puusorvilla tai sitten minun työkalut oli vääränlaiset.

Lokakuu 26, 2015, 17:13:38 ip
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Melko kuivaa puuta on, kun tuo pahka on tietääkseni otettu jo 1960-luvulla kuivamaan. Oli kovaa sorvattavaa puusorvilla tai sitten minun työkalut oli vääränlaiset.

Kovin on korea lampunjalka mutta mikä on tämän takoitus-jonkinlainen koelamppu ja kytkentänavatko siinä jalassa ?

Onko tää semmonen missä testataan kuinka kauan lamppu palaa  ::)

Lokakuu 26, 2015, 17:27:36 ip
Vastaus #17

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Hieno jalka Tatu. Niitten palojen hakuun vaan palaa 1200 kilomeetriä.
Tai jos vetäset palikoiksi niin eiköhän postikin kuljettele niitä.
Nää tarvepalikat kun on 3x4x12 cm tai sen kerronnaisia.

Lokakuu 26, 2015, 17:42:46 ip
Vastaus #18

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kovin on korea lampunjalka mutta mikä on tämän takoitus-jonkinlainen koelamppu ja kytkentänavatko siinä jalassa ?

Onko tää semmonen missä testataan kuinka kauan lamppu palaa  ::)

Kytkentänavatpa hyvinkin. Oli muuten oma hommansa porata reijät lampunkannalta johdoille niin, ettei reikä tule mistään kohtaa kyljistä ulos.

Lieneekö tuolla mitään sen kummempaa käyttötarkoitusta, kunhan nyt piruuttani tuollaisia tein. Käyttövoimana näissä on 120v tasavirtaa, että saa johonkin työntää virran tuosta Listerin sähkölaitoksesta  ;)

Pikkusen apinoin mallia tällaisesta:

Täytyy mittoa Rautzille minkälaisia paloja pahkasta jäi, aika isoja, mutta kuitenkin sellaisia, ettei niistä enää tullut enempää lampunjalkoja.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 17:45:56 ip kirjoittanut Tatu Keränen »

Lokakuu 26, 2015, 18:18:52 ip
Vastaus #19

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Lieneekö tuolla mitään sen kummempaa käyttötarkoitusta, kunhan nyt piruuttani tuollaisia tein. Käyttövoimana näissä on 120v tasavirtaa, että saa johonkin työntää virran tuosta Listerin sähkölaitoksesta  ;)

Sehän on Edisonin lamppu tuo vanha,kunpa onnistuisit saaman jostain vielä vanhemman mallisen 120V lampun..
Ihan on asiaankuuluvan oloinen keinokuorma Listerille  :)

Melko hyvännäköinen on minusta myös uuden sukupolven isokupuinen kirkaslasinen 240V lamppu jossa wanhanajan tyyliset pitkät led lamellit jotka hehkuvat oranssinkeltaisina.Yhteen ulkovalaisimeen pääsin ekaa kertaa ruuvaamaan semmoisen,mutta ei tullut omaan pihaan niin en ole nähnyt miten antaa valoa.

Lokakuu 26, 2015, 23:07:33 ip
Vastaus #20

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Ja näin pääsimme sujuvasti puutavarasta 120 V jännitteeseen. Huippu-upeeta

Mutta kannattaa muistaa että 90 ei ole kiehumispiste, vaan suorakulma.

Mutta siis edelleen, puutavara kiinnostaa.
Tai siis moni muukin, mutta tässä yhteydessä puutavara. Piparit sitte jouluna.

Kaverikin halus isänpäivälahjaksi siivoojaa takaapäin komerossa ilman esileikkejä.

No mitä se sai.

Vessapaperirullista tehdyn kravattitelineen. Eikä se edes käytä kravatteja. Vittu!

Lokakuu 27, 2015, 06:23:22 ap
Vastaus #21

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro Rauzi!

Miten ne pahkat,jotka silloin hait-oliko niistä kahvan aineiksi-etenkin se "aivokääpä"
kiinnostaa...?

t. Markku

Lokakuu 27, 2015, 06:25:31 ap
Vastaus #22

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja näin pääsimme sujuvasti puutavarasta 120 V jännitteeseen. Huippu-upeeta

Mutta kannattaa muistaa että 90 ei ole kiehumispiste, vaan suorakulma.

Mutta siis edelleen, puutavara kiinnostaa.
Tai siis moni muukin, mutta tässä yhteydessä puutavara. Piparit sitte jouluna.

Kaverikin halus isänpäivälahjaksi siivoojaa takaapäin komerossa ilman esileikkejä.

No mitä se sai.

Vessapaperirullista tehdyn kravattitelineen. Eikä se edes käytä kravatteja. Vittu!
No,mites se tervaleppä???

Lokakuu 27, 2015, 08:33:15 ap
Vastaus #23

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Ja se iso kasa katajaa?
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Lokakuu 27, 2015, 09:39:02 ap
Vastaus #24

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Että kiitos kaikille joilta olen puutavaraa saanut.
Aika paljon on tullut puukkoloita tehtyä, en ole edes laskenut että paljonko. Puutavaraa on tottakai varastossa kuivumassa ja kovenemassa. Aina vaan tulee ideoita joissa tarttis taas jotain pikkasen muuta kun mitä hyllystä löytyy. Se tässä se hankaluus mulla.

Markku, sitä apinan aivon näköstä pahkaa en ole vielä avannut. Ei sovi mun vannesahaan eikä raaskis alkaa moottorisahalla sitä pilaamaan. Siksi se on odotellu nurkassa. Ens kuussa meen tonne maatalousoppilaitoksen verstaalle leikkaamaan sen.

Lokakuu 27, 2015, 09:50:36 ap
Vastaus #25

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Aina vaan tulee ideoita joissa tarttis taas jotain pikkasen muuta kun mitä hyllystä löytyy. Se tässä se hankaluus mulla.

Ymmärrän..Oletkos luumusta tai sireenistä jo kokeillut tehdä?
Väri saattaa olla esim retuliini sisältä ja vaaleanruskea muuten.
Entä puun kovuus- tai muut lujuusvaatimukset ?

Eikä se ny niin rumaa ole,sisältä ainakaan.Moni ei vaan päällepäin uskois  ;)

Lokakuu 27, 2015, 12:15:18 ip
Vastaus #26

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tuolla kiviraunion kupeessa kasvaa ehkä vieläkin sellainen puu, josta vanhat kertoo tehdyn piipunvarsia. Sen sydän on niin pehmeetä, että sen voi sopivalla rassilla työntää pois, ja piipun muodostama myrkyllinen savu ja muut tappavat aineet pääsee poistumaan keuhkoihin pois tukkimasta pesää. Saiskohan siitä vartta puukkoon?

Lokakuu 27, 2015, 13:34:34 ip
Vastaus #27

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Aina vaan tulee ideoita joissa tarttis taas jotain pikkasen muuta kun mitä hyllystä löytyy. Se tässä se hankaluus mulla.

Ymmärrän..Oletkos luumusta tai sireenistä jo kokeillut tehdä?
Väri saattaa olla esim retuliini sisältä ja vaaleanruskea muuten.
Entä puun kovuus- tai muut lujuusvaatimukset ?

Eikä se ny niin rumaa ole,sisältä ainakaan.Moni ei vaan päällepäin uskois  ;)

Syreeni on yks kovimpia puita mitä meillä kasvaa. Se on niin tiheetä että kuivanakin painaa 30% enemmän kun koivu. Oon nähnyt kyllä syreeniä missä sisällä värivammaa, samaa kun kukkien väri. Mutta mulla ei sellasta ole.
Jos sulla on niin lähen ajelemaan sinnepäin.

Lokakuu 27, 2015, 13:35:33 ip
Vastaus #28

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Tuolla kiviraunion kupeessa kasvaa ehkä vieläkin sellainen puu, josta vanhat kertoo tehdyn piipunvarsia. Sen sydän on niin pehmeetä, että sen voi sopivalla rassilla työntää pois, ja piipun muodostama myrkyllinen savu ja muut tappavat aineet pääsee poistumaan keuhkoihin pois tukkimasta pesää. Saiskohan siitä vartta puukkoon?

Mikä se on?

Lokakuu 27, 2015, 14:22:37 ip
Vastaus #29

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Takooko Kari itse terät noihin puukkoihin ? Kaveri aikoinaan päätti tehdä oikein kunnon puukon itselleen ja otti kuorma auton pyörä laakerista sen ulko koolin ja siittä teki puukon, nätti tuli mutta ei sillä voinut edes puuta veistellä. Siihen loppui harrastus, kait se jotain hiiliterästä pitää olla.