Kirjoittaja Aihe: Rumaa puuta, niin rumaa puuta se on.  (Luettu 22034 kertaa)

Lokakuu 27, 2015, 15:42:23 ip
Vastaus #30

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Syreeni on yks kovimpia puita mitä meillä kasvaa. Se on niin tiheetä että kuivanakin painaa 30% enemmän kun koivu. Oon nähnyt kyllä syreeniä missä sisällä värivammaa, samaa kun kukkien väri. Mutta mulla ei sellasta ole.
Jos sulla on niin lähen ajelemaan sinnepäin.

Ilmanko siitä tulee niin hyviä rillipuita  ;D

Lapinjärvellä,tuleeko paljon matkaa ?
Tervetuloa kummiskin,silleenhän saisit paremmin mieleistä valkattua kun näkisit.
Etten pakkaa esim halkeilevia puita ym huonoa turhaan.Paksuuttahan noilla kyllä on..
Se vaan että puusepän kuivaa nyt ei varmaan ole missään nurkissa mutta materiaalia tämäkin.

Lokakuu 27, 2015, 17:19:19 ip
Vastaus #31

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Syreeni on yks kovimpia puita mitä meillä kasvaa. Se on niin tiheetä että kuivanakin painaa 30% enemmän kun koivu. Oon nähnyt kyllä syreeniä missä sisällä värivammaa, samaa kun kukkien väri. Mutta mulla ei sellasta ole.
Jos sulla on niin lähen ajelemaan sinnepäin.

Ilmanko siitä tulee niin hyviä rillipuita  ;D

Lapinjärvellä,tuleeko paljon matkaa ?
Tervetuloa kummiskin,silleenhän saisit paremmin mieleistä valkattua kun näkisit.
Etten pakkaa esim halkeilevia puita ym huonoa turhaan.Paksuuttahan noilla kyllä on..
Se vaan että puusepän kuivaa nyt ei varmaan ole missään nurkissa mutta materiaalia tämäkin.

Tarttee suunnitella retki.

Lokakuu 27, 2015, 17:29:18 ip
Vastaus #32

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Takooko Kari itse terät noihin puukkoihin ? Kaveri aikoinaan päätti tehdä oikein kunnon puukon itselleen ja otti kuorma auton pyörä laakerista sen ulko koolin ja siittä teki puukon, nätti tuli mutta ei sillä voinut edes puuta veistellä. Siihen loppui harrastus, kait se jotain hiiliterästä pitää olla.

Suurimman osan taon ite. Rosteriset koneistan myös ite mutta niitä ei taota.
Kyllä laakerinkehät on hyvää kamaa. Kyllä niistä ihan hyviä puukkoja saa aikaan. Oikeenkin hyviä, mutta pitää tietää mitä tekee.
Sitä kun ottaa vaan jotain hiiliterästä niin vaikee on tietää mikä olis oikea karkasu ja päästö lämpötila. Siksi on helpompi ostaa teräs josta tietää. Mä käytän paljolti 80CrV2 hiiliterästä, helppo työstää, vakioidut lämpökäsittely lämpötilat jne.
Vanhanajan seppien oppi siitä että karkasulämpötila on karpalonpunanen, ja päästö harakansulan sininen... Ne on menneitten aikojen oppeja, ei niillä nykyteräksistä kunnon puukkoa tehdä. Tai no, tehdään kyllä, vanhoista potkukelkan jalaksista tai muuten vanhanajan teräksistä. Ehkä. Vanhasta jalaksestakaan ei aina tiedä mitä se materiaali on.

Lokakuu 27, 2015, 19:22:43 ip
Vastaus #33

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
oHo,katoin jo menikö syreenipötkö hellan uumeniin äsken mutta onneksi oli joku omppu tai muu,eikä ollu järin komeakaan.
Mutta sovitaan sit niin etten sahaa rillipuiksi niitä enempää-eikä muuten tarviikkaan-varastoissa löytyy.
Saa puukkomestari kattoo mitkä kelpaa ja mitkä jää.Ne on nyt rankoina kaikki ja vanhemmat sateelta suojassa mutta tän kesäiset vielä männyn alla pystyssä,hitaasti kuivumassa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 27, 2015, 19:23:53 ip
Vastaus #34

pertti kostamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin tuli mieleen, että kotona jossain on  kappale ebenholzia. On ollut aikaisemmin ilmeisesti paperikoneen laakerina!!!! Sanovat, että pitäisi sorvata metallisorvilla?Painaa kuin synti...Tulisikohan siitä samantien teräkin.

Lokakuu 27, 2015, 19:26:41 ip
Vastaus #35

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Niin tuli mieleen, että kotona jossain on  kappale ebenholzia. On ollut aikaisemmin ilmeisesti paperikoneen laakerina!!!! Sanovat, että pitäisi sorvata metallisorvilla?Painaa kuin synti...Tulisikohan siitä samantien teräkin.
Minä oon paljon nähnyt sitä myös sähkölaitteissa erilaisina osina,öljyllä kyllästettynä.
mm. muuntajissa ja katkaisijoissa eristeenä ja erilaisina runkopalkkeina metallisen ulkovaipan sisällä.

Se  on todella kovaa ja sorvilla/konesahalla mekin usein töissä niistä askarreltiin kaikenlaista.
Tuo laakerijuttu on aika hurja mutta uskon sen kyllä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2015, 19:28:12 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 27, 2015, 19:52:19 ip
Vastaus #36

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä oon paljon nähnyt sitä myös sähkölaitteissa erilaisina osina,öljyllä kyllästettynä.
mm. muuntajissa ja katkaisijoissa eristeenä ja erilaisina runkopalkkeina metallisen ulkovaipan sisällä.

Se  on todella kovaa ja sorvilla/konesahalla mekin usein töissä niistä askarreltiin kaikenlaista.
Tuo laakerijuttu on aika hurja mutta uskon sen kyllä.

Vinkkinä vaan, niin kirppikset on hyviä jalopuiden bongauspaikkoja, parilla eurolla saattaa löytyä esim. kilon patsas
mustaa puuta joka tuotu matkamuistona,  ei sääliä, vaan sorviin ::)

Aikoinaan erästä raaka-ainetta olisin tarvinu, mutko oli yli satasenkilo, niin selvitin mitä siintä valmistetaan
ja sitten kirpparille, ostoskset teki 9e kilo
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2015, 19:59:17 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Lokakuu 27, 2015, 19:59:17 ip
Vastaus #37

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nappaas siitä kuva, ettei vaan olis Lignum Vitaeta. Sitä on käytetty mm. potkurinakselin laakereina höyrylaivoissa, laipion läpi mereen. Siihen aikaan ei ollu rosteria ja muut metallit ei kestäneet siinä paikassa. Lisäksi se on rasvainen puu ja muutenkin kovempaa sekä raskaampaa ku ebenholtz.

Lokakuu 27, 2015, 20:04:54 ip
Vastaus #38

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tuolla kiviraunion kupeessa kasvaa ehkä vieläkin sellainen puu, josta vanhat kertoo tehdyn piipunvarsia. Sen sydän on niin pehmeetä, että sen voi sopivalla rassilla työntää pois, ja piipun muodostama myrkyllinen savu ja muut tappavat aineet pääsee poistumaan keuhkoihin pois tukkimasta pesää. Saiskohan siitä vartta puukkoon?

Mikä se on?

En tiedä nimeä puulle. Tai pensas se on, en ole vuosiin siinä kiviraunion kupeella kulkenut niin en voi sanoa pensaan nykykunnosta mitään.

Lokakuu 27, 2015, 20:30:30 ip
Vastaus #39

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Nappaas siitä kuva, ettei vaan olis Lignum Vitaeta. Sitä on käytetty mm. potkurinakselin laakereina höyrylaivoissa, laipion läpi mereen. Siihen aikaan ei ollu rosteria ja muut metallit ei kestäneet siinä paikassa. Lisäksi se on rasvainen puu ja muutenkin kovempaa sekä raskaampaa ku ebenholtz.

Niin tarkemmin se on tumman ruskeaa mitä minullakin on ja olen paljon käsitellyt.Nimestä en sano enää mitään kun on unohtunut.
Musta puu on eria asia ja sitä saa Afrikasta ja Portugalista halvalla.Juuri tämä EbenHolz kai sitten..

Lokakuu 27, 2015, 21:29:21 ip
Vastaus #40

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koulussa jollain oppitunnilla puhuttiin kirveensärkijä puusta.
Mitähän lienee?

L&K.

Lokakuu 27, 2015, 21:39:01 ip
Vastaus #41

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Vanhoissa vesivoimaturbiineissa oli painelaakeri puusta. Lagerholziksi sano sakemanni, eli laakeripuuksi, saattoi tietty olla eebeniäkin. Turbiini kun oli remontissa ja tyhjänä vedestä, piti laakeri peittää kankaalla ja pistää letkusta vesi liruttamaan että kangas pysyi märkänä, muuten olisi laakeri haljennut.

Turbiini oli ASEAn valmistama, vuodelta olikseny 1909 tai sinnepäin. 90-luvun alkuhämärissä olin siinä hanslankarina.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 27, 2015, 21:44:01 ip
Vastaus #42

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tämä vissiin ainakin on niistä Sakemannin (tai voi olla Sveitsistä yhtä hyvin) eristimistä otettu mutta nimeä en tiedä.Kovaa,hieman öljymäistä puuta.
Puukkoihinhan tää ei enää liitykkään vaan on niitä kuuluisia rönsyjä  :)

Tuo pieneksi muotoiltu pala on ollut viimeksi kynätelineenä ruuvilla kiinni seinässä.
Alunperin on ollut pitkää sauvaa,pyöristetyin särmin.Olen kerännyt sen 80 luvulla.

Lokakuu 27, 2015, 21:50:33 ip
Vastaus #43

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tollasen pystin sitä laakeri puumetallia sain aikoinaan työnantajalta

Toi painaa 1,9kg sekä kovuudeltaan vastaa.. jotain
on myös jonkun ihmisen, ehkä monenkymmenen vuoden, käsityö Afrikasta
pitäs mitata tilavuuspaino...hmm

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2015, 00:36:27 ap kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Lokakuu 27, 2015, 22:24:02 ip
Vastaus #44

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tollasen pystin sitä laakeri puumetallia sain aikoinaan työnantajalta

Toi painaa 1,9kg sekä kovuudeltaan vastaa.. jotain
on myös jonkun ihmisen ehkä monenkymmenen vuoden käsityö Afrikasta

Onpas moniulotteinen työ..parit nisät siinä yläosassa killuu  :)
Muuta en tunnista.