Kirjoittaja Aihe: Väärät kierteet!  (Luettu 36188 kertaa)

Syyskuu 18, 2015, 09:38:34 ap
Luettu 36188 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
Piti Citikkaan ruuvata kiinni vetokoukku mukana tulleilla 10mm pulteilla. Auton pohjassa on valmiit reiät kierteillä, mutta 8-milliset! Ei taida neljällä altapäin ruuvattavalla 8-millisellä olla kovin luotettava asennus.  ???

Autossa, josta koukku irroitettiin, oli 10mm reiät. Merkillistä.

Pitää vissiin porata reiät isommiksi ja laittaa 10mm kierteet. Mikä on oikea porakoko?

Syyskuu 18, 2015, 10:01:50 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kasipuokki terä eli 8,5mm.

On ihmeen hepposet kiinnitykset,,kun muistasin että mulle laittovat räätälintyönä Kellokosken pajalla Ranataan 12mm pultteja ehkä 8 kpl ja kahteen eri paikkaan.Auton lattiaan 4 ja peräpäähän 4 kpl.Saatto ne toki kymppejäkin olla mut kuitenkin..2 kertaa se kestikin toisen ajaa perään ja kerran tuli 2 autoa perään-myöskin KEHÄIII:lla -joista keskimmäinen lunastuskuntoon,Honda Civic koska kiilanokkansa ansiosta luisui Ranatan bensatankin alle eikä tankkiin mitään koska tuo vetokoukun pitkä takakiinnityshäntä suojasi tankkia.Taxi tuli Civicin takaikkunasta sisään.Kuski jäi nippanappa ehjäksi.

Koukkurakennelma painui sisään n. 40mm ja korjattiin verstaalla vak.yhtiön piikkiin.Sehän meni ketjukolarin viimeisimmän,taxikuskin vakuutuksesta.Mutta kyllä Ranata kestää  :)

Niin,ja tosiaan,samalla tiellä tapahtui toinenkin peräänajo kun olin liikennevaloissa punaisella.Ei isompia vaurioita mutta takana tulevalle tuli aika paljon korjausta keulaan sekä omaan niskaan.Minulla niskatuki penkissä ja jarrut päällä.
Peräpää painui silläkertaa hieman sisään(muttei näkyvästi) sen koukun kiinnitysraudan mukana eikä sitä kannattanut enää korjata joten sain kertakorvauksen jonka arvo oli 1/4 osaa enemmän kuin olin maksanut autosta.

Me yritettiin työpaikan isolla JonDiirillä ketjun kanssa oikasta sitä muttei tapahtunut mitään.Hyvä ettei menny jarruputket poikki autosta.Karhean betonilaatan päällä tehtiin tuo homma joten pitoa oli ylileveissä renkaissa aika hitosti.
Se ois kait vaatinu semmosen kertarytkäyksen mutten nyt muista uskallettiinko sitä oikein repiä vai olko tasanen veto..

Mutta "hulluthan" sen koukun olikin tehneet  :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 10:16:52 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Syyskuu 18, 2015, 10:11:00 ap
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ja voihan sinne,Antti pujottaa lyhyet holkit pulttien päälle jos haluaa kuitenkin vetää 8 millisillä kiinni..

Onnistuukohan uudelleenkierteitys..Onkohan siellä kiinteät auton pohjaan hitsatut mutterit vai missä ne reiät onkaan.
Vois myös harkita läpiporaamista ja läpipulttaamista ellei materiaali ympärillä riitä isompaan  kierteeseen.

Syyskuu 18, 2015, 10:26:45 ap
Vastaus #3

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Aekoenaan yks CX farmarin omistaja pyysi minua vetämään maasturilla sen vaunun mäjen piälle, kun se ei suanu etuvetosella ite sitä sinne hinattuva.

Kun otettiin vaunua irti Sitikan perästä, nii minä kysyin että minkähäntakija sulla tuo koukku heiluu pystysuunnassa nuin paljon. Kun syytä tutkittiin, nii ilimeni että koukun takimmaeset kiinnityspultit muttereineen oli tullu pellistä läpi. Se koukku oli kanssa kiinni muistaakseni neljällä pultilla, ja pelekästään pohjapeltiin pultattu iliman mittään tukilevyjä, aenakaa ei semmosia näkyny siellä sisälattiassa.
Uutena olivat merkkiliikkeessä asentanneet sen koukun, ja auto oli sillon jotakii puolisen vuotta vanaha. Ei jotenkii vakkuuttanu se kiinnitys. :-X
-pena-

Syyskuu 18, 2015, 10:31:16 ap
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Uutena olivat merkkiliikkeessä asentanneet sen koukun, ja auto oli sillon jotakii puolisen vuotta vanaha. Ei jotenkii vakkuuttanu se kiinnitys. :-X

No ei todellakaan.
Ennenhän(ainakin vielä 80 luvullahan koukkuasennus tai auto piti muutoskatsastaa,tai oikeampi nimi taisi olla ristiinkytkentä konttorilla ja rekkarissa oli siitä maininta sallittuine vetomassoineen.
Lie vapautunu tuo asennus sittemmin jokapojan hommaksi ja sen kyllä huomaa  :)

Syyskuu 18, 2015, 16:08:14 ip
Vastaus #5

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla keverille asennettiin koukku ja neljä kasimillistä ruuvi ei des isoilla prikoilla pellissä, perään ajo niin koukku tuli takapenkille. Veneen haku reissulla mun ex mazdaan ajettiin ja kovaa, alfa romeo ihan säpäleiksi ja tunnin päästä tuli vie korjattavaksi mutta ku mitään vikaa ei näkynyt ja koukku lähti irti niin annoin olla. Onko totta että irroiteva koukku pitäisi olla irti kun ajelee, minen irrota vaan panen pölkypyörän kuljetus telineen siihen.

Syyskuu 18, 2015, 16:34:59 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Antin alkuperäseen kysymykseen: kun kuukkeliin laittaa hakusanaks vaikka kierretaulukko, rupiaa asia valkenemmaan. Lyhyellä tahi pitkällä kaavalla. Poran koko riippuu nimellishalkaisijan lisäksi noususta. 10 millin pultti 1,5 millin nousulla, pora 8,5. Hienommille kierteille isompi reikä. Mutta noista taulukoista löytyy kaikki maaliman tieto, tarvittaessa. Ja muutenkin.
jv

Ps. Tähän vielä kokemusperästä tietoo. Isä osas terottaa ite poranterät. Miekii luulin ossaavani joskus. Kun - varsinkin pienemmän - poran terottaa silmällä sihaten ite, saattaa jollekin käyvä niin, että terän keskikohta käressä ei ookaan ihan keskellä. Ja sitten se pora tekkee nimellismittaasa isomman reijän. Mikä voip jossai kierteenteossa olla paha.
Ps2. Taas muisti pallailee pätkittäin: eiks vanhan ajan mauserissa (nuoremmille asentajille työntömitta tahi tönäri) oo sellane taulukko just näistä reikä kierteelle jutuista?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 16:44:43 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 18, 2015, 17:25:41 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Uudemmissakin digitaalinäyttösissä "mausereissa" on taulukot,eihän niitä muista niin ihan hyvä kun vieläkin sen sinne takapuolelle laittavat.

Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 23, 2015, 21:49:26 ip
Vastaus #8

Antti Jokinen

• Vieras

Onnistuukohan uudelleenkierteitys..Onkohan siellä kiinteät auton pohjaan hitsatut mutterit vai missä ne reiät onkaan.
Vois myös harkita läpiporaamista ja läpipulttaamista ellei materiaali ympärillä riitä isompaan  kierteeseen.

Onnistui!
Kiinteät mutterit oli ja nätisti onnistui uusien 10mm kierteiden teko. Eihän siinä ole kuin millin ero reiän säteessä.
Tänään oli tosi lämmin syyssää ja auton kimpussa oli mukava työskennellä taivasalla.

Taivaasta puheen ollen: iso parvi pääskysiä lenteli iltapäivällä vähän aikaa aivan yläpuolellani. Ihan kuin kesällä. Minä luulin, että ne olivat jo kaksi viikkoa sitten muuttaneet etelään, kun ei ollut yhtään näkynyt...

Syyskuu 23, 2015, 21:59:10 ip
Vastaus #9

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhalla sorvarilla on kierretaulukko siemenreikineen
takaraivossa. 8)

L&K.

Syyskuu 23, 2015, 22:05:25 ip
Vastaus #10

Antti Jokinen

• Vieras
takaraivossa.

Arvasin tuon. Siksihän minä kysymyksen tänne heitinkin.
Vanhalla kanttorilla on ihan toiset jutut takaraivossa. Osasin kuitenkin käyttää kierretappia ohjeitten mukaan.

Syyskuu 23, 2015, 22:30:05 ip
Vastaus #11

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
takaraivossa. 8)

L&K.

Muistakko mikä kierre on kosanteriputelin yläpäässä? ::)

Syyskuu 23, 2015, 23:02:06 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä en nyt muista, mutta minulla on siitäkin jossain mittakuva.
Meillä on muuten työmaalla työkalu jolla on tehty noita korkkeja
vetämällä alumiinista kierteineen päivineen.

L&K.

Syyskuu 24, 2015, 00:47:30 ap
Vastaus #13

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pysykäähän teknistenstandartien puitteissa. Täällähän on siveetönjulkaisu kielletty :police:

Syyskuu 24, 2015, 12:15:50 ip
Vastaus #14

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sittenhän tuli mieleeni semmoinenkin, että on tämän threadin=kierteen otsikkokin vähän huonosti harkittu. Väärät kierteet! Näin konemiehenä olen tottunut siihen, että kaikki kierteet ovat vääriä. Jos pultissa on suora kierre, niin sehän on silloin booriakseli.

Kohta ne menee tietysti sekaisin momenttiavaimet ja nuottiavaimet. Veisaa siinä sitten...