Kirjoittaja Aihe: Osaatko Ubuntua?  (Luettu 46600 kertaa)

Maaliskuu 20, 2015, 21:07:48 ip
Vastaus #45

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Niin mulla on matkaa sinne Strömrööseen sentäs vajaa 4Km. No poika vähän leikki komentotulkissa ja homma selvä, tiesi heti tämän USB ration. Niin laittoi se UTUmbuun kotiverkon..
 Hyvä nyt näin ja keksin sitten jotain uutta.

No pitipäs sattua.Ilmanko se meni sitten niinkin hyvin kun Strömsöö naapurissa 8)
Niin voihan niitä USB ratioita muutes olla paitsi bluetoothina,myös fifinä-kuten leikkisästi sanotaan.
Siis Wi-Fi oikeasti.Radioaaltoja nekin on. Ja kotiverkko useimmiten nykysin tehdään sen avulla.Minulla ei vielä ole ja olen ollut vähän noita ylimääräsiä radioaaltoja vastaan muutenkin.
Minulla kun ei ollu kotiverkkoa siis-niin tein tuon backuppien siirron lainaamani windows koneen avulla-Kytkin oman kovalevyni siihen,muutoin kuolleesta koneestani.Erityisellä liitäntälaitteella joka kytketään USB porttiin.Sitten kun sain Ubuntun sisään,ensin formatoituani sen oman kovalevyni ertyisellä ohjelmalla jolla ronkitaan kuolleitakin levyjä-siirsin takasin ne bacupit isojen muistitikkujen avulla.

Eikä tässä ois mikään kotiverkko tai muukaan auttanut kun toinen kone ei edes bootannut.Risa kovalevy tuli kumminkin kuntoon kun kirjoitin siihen uudet käynnistyssektorit ja tässä se taas pyörii vanha kunnon Seagate Barracuda,ja niitä on kaksin kappalein varmuuden vuoksi.

Maaliskuu 21, 2015, 05:21:58 ap
Vastaus #46

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No joo, mulla on 4 tietokonetta ja telkkuun menee yksi rj45 johto kuten dikipoksii ja sitten jokin saamarin multimedia laite lisäksi, mun (lastenhuoneessa on kolme konetta) makkarissa vaimon läppäri ja ympäri huushollia pyörii aplen ipod air läpykkä. Älypuhelimia on kolme ja kylään tuleville pitää tarjota wifi yh teydet. Siinä on helposti kymmenen konetta verkossa ja nyt kaistaa riittää kaikille. Mun verkossa on kaksi kytkintä ja pitää vähän niitä konffata uusiksi tässä pyhänä uuden laitteen takia ku en tykkää automaattisista IP osoitteista. Mites niitä valvot ku osoitteet vaihtuu, meinasi Ciskon purkki mennä vaihtoon mutta palautus tehdas asetuksille ja firmwaren uusiminen niin johan toimii. Oli ihan typerät oletus asetukset laitettu palvelun tarjoalta, mun entisen koiron nimellä ja salasanalla pitää päästä verkkoon kiinni. Naapureilla kolme salaamatonta wifiä, mäkin laitoin 20Megaa salaatomanta, olkaa hyvät ja käyttäkää. Täälä metsän reunassa ei ole kuin satunnaisia vieraita ja senkus käyttävät.. Ei ne pääse mun koneisiin kiinni mutta katselkoon ny TV kanavia ja pelatkoon kun ping Tukholmaan on 4 millisekunttia.

Alakerran lapset tuli jo kysymään saako käyttaa ku verkon nimi oli mun, sanoin että siksi on vapaa että saa käyttää, olivat ihmeissää ku pingi on niin nopea, peleissä ilmeisen tärkeä. Jipii vaan kuului. eikä ne kaistaa syö paljoakaan kun katsoin. Hintaahan tolle tingin eli tulevat auttamaan kalojen hoitoa ja se sopi, vanhempien luvalla tietty.

Mutta se Utumbu, kone päälle ja puhelimesta USB päälle niin tiedostot näkyy kuin kovalevyllä ja voi katsoa tai kopioida ihan jees. kyllä ne nörtit osaa.

Maaliskuu 21, 2015, 06:37:01 ap
Vastaus #47

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
. Ei ne pääse mun koneisiin kiinni mutta katselkoon ny TV kanavia ja pelatkoon kun ping Tukholmaan on 4 millisekunttia.

Mutta se Utumbu, kone päälle ja puhelimesta USB päälle niin tiedostot näkyy kuin kovalevyllä ja voi katsoa tai kopioida ihan jees. kyllä ne nörtit osaa.

En ole nyt mitannu mutta täällä pingi varmaan alle sata korkeintaan,eiköhän tuo joskus aikoinaan ole ollu useita satoja,mihin päin maailmaa hyvänsä.
Joo kyllä se känny USB:llä näkyy muttei bluetoothilla varmasti.

Minulla tässä hieromista riittää pitkäksi aikaa.Nyt alkas olla syytä saada toi PDF muokkaus toimimaan.
Ei nimittäin ole kovin reilua että jos laitan skanneriin 3 pientä takuukuittia ja luen ne kerralla,tiedostokoko 1,4 Mt !!
Kun se pitäisi olla esim 20 kB.Kuten valmiissa ladattavissa A4 asiakirjoissa keskimäärin näkyy olevan mitä nyt viimepäivinä olen tallentanu.
Kun ei tässä ole mitään pakkaus tai muokkaustoimintoa niin minkäs teet..ei näillä Ubuntun perusohjelmilla kyllä kovin pitkälle pötkitä.
Ja sitten tuo mikä ärsyttää eniten.Sähköposti ei osaa pienentää kuvia.Ne lähtee sen kokoisina kuin ne on kamerasta ladattu.Voi ola esim 1,5 Mt kuva.Aivan älytöntä että ne pitää nyt ajaa Gimpin läpi kaikki.

On mulla joskus ennenkin ollu Thunderbird ja pidin sitä hienona.Samoin on ollu jokin Linux.Mutta on ne semmosia tulevaisuuden haihatteluja ollu ja ennenpitkää taas pitäny palata Windowsiin vaikka olen vihannu sitäkin-lähinnä Bill Gates-poliittisista syistä eniten.

Maaliskuu 21, 2015, 07:44:04 ap
Vastaus #48

Antti Jokinen

• Vieras

Ja sitten tuo mikä ärsyttää eniten.Sähköposti ei osaa pienentää kuvia.Ne lähtee sen kokoisina kuin ne on kamerasta ladattu.Voi ola esim 1,5 Mt kuva.Aivan älytöntä että ne pitää nyt ajaa Gimpin läpi kaikki.

Löytyy parempia sovelluksia tuohon käyttöön, esim gThumb. Sillä voi pienentää vaikka kansiollisen kuvia kerrallaan hukkaamatta alkuperäisiä, pitää vain valita pienennettyjen kansioksi (Kohde) toinen.

Maaliskuu 21, 2015, 07:51:07 ap
Vastaus #49

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Löytyy parempia sovelluksia tuohon käyttöön, esim gThumb. Sillä voi pienentää vaikka kansiollisen kuvia kerrallaan hukkaamatta alkuperäisiä, pitää vain valita pienennettyjen kansioksi (Kohde) toinen.

Nyt oli Antista apua  :)
Lataan justiin sitä,Kiitoksia kovasti vinkistä,päässen pian kokeilemaan tuota  :)
Eikös se ole oikea sanamuoto;päässen,eli en ole varma vielä mutta tod.näk. pääsen.

muok:

No jaa,täähän alkaa skulaa.

Katotaas karhujen aamupuuro,saako sisällöstä enää selvää.Tais lipsahtaa aika pieniin.
Mutta orkkis oli 926 kb ja nyt se on 42 kb.HUOMATTAVA ero.Ja Vot niin  :)

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2015, 08:01:04 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 22, 2015, 13:10:52 ip
Vastaus #50

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Puurot sikseen ja Ubuntu uusiksi.

Aamulla latasin aiemmin suunnittelemani Ati Catalyst Centerin jolla yleensä ohjataan näyttöjä.Näytön tarkkuus,kiihdytys ja lähes kaikki ominaisuudet jää muuten puutteellisiksi.Vanhemmissa läppäreissä esim ei tietysti tämmöstä ongelmaa ole kun näytöohjain on integroitu ja vaatimaton mitään erityistä ohjainta.

Arvatenkin kävi kuinka kävi.Molemmat monitorit mustina ja aikani yritin taistella järjestelmää pystyyn uudelleen.Palautuskonsoli tuntui olevan aivan feikki.Käyttis vaan ei latautunut koska se meni sekaisin.Kuvan sain muttei mitään muita painikkeita kuin sammutus/uudelleenkäynnistys,kello ja kalenteri.
No sitten vaan kovalevy tyhjäksi ja vanha 10.04 LTS ubuntu takaisin.
Kyllä on vaisun näköinen työpöytä nyt..en muistanutkaan että tää oli näin karu ja riisuttu malli..esim nuo ikonit on kuin ukin tylsällä timpurinkynällä raapustettu.Ja ainoa väriläiskä on postin oranssi salkku.

Mutta tein asennuksen viksusti.Työnsin DVD levyltä ubuntun käyntiin ja siirsin kotikansion tiedot toiselle kiintolevylle turvaan koska oli tiedossa uudelleenosiointi ja kaikkien tietojen ylikirjoitus.Samoilla lämmöillä asensin vanhan ubuntun ja verkkoyhteys päällä että saan päivitykset samalla.

Onhan tässä taas laittoa.Bluetooth ei nyt toimi senkään vertaa kuin aiemmin.TV katseluohjelma pitää hankkia huomiseksi ainakin ja tuon Antin vihjaaman gthumbin jo asensin.Meiliin on asennettu jo yksi tili ja selain auki nyt ekaa kertaa.
Ja kerkisin vielä paistaa pizzan lounaaksi,ettei aivot ala lyödä nälän takia tyhjää :)

Maaliskuu 23, 2015, 05:28:13 ap
Vastaus #51

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Senverran voin jo sanoia että jos tätä joku joskus lukee ja on harkitsemassa Linuxin ubuntua niin tällähetkellä paras pysyä useimmille tutussa 14.04 LTS versiossa.Uudemmat ei ole vakaita vielä minun kokemuksen mukaan.

Tämä latautuu tosi nopeasti ja nettiin pääsee heti kun haluaa.Blutoothin sain toimimaan välttävästi kuten uudemmissakin.
TV katseluohjelmien kanssa oli suuria vaikeuksia.Eilen kokeilin 4,5 eri ohjelmaa.Mitä hienompi-sen pienempi mahdollisuus toimia.Ne on siis pelkkiä haavekuvia vielä.Kuten oli Windows puolellakin 90 luvun lopulla vielä.Linuxin kehitys laahaa pıtkällä jälkijunassa monessa asiassa.
Sain telkun näkymään lopulta sillä samlla Kafeinella kuin ekalla kokeilukierroksellakin.Vaatimaton softa,hieman buginen mutta sillä pärjäilee jos ei tarvitse erikoisuksia esim tallentamisessa.Kuten tekstityksiä.Ne pysyy kyllä päällä kun käsin laittaa mutta häviää heti seuraavalla käynnistyksellä tai jopa kanavaa vaihdettaessa eli ajastetussa tallennuksessa ei toimi.Kaukosäädintä siihen ei varmaan saa.

Räätälöimällä tästä saa kyllä aika hienon käyttiksen minusta  :)

Huhtikuu 06, 2015, 23:11:50 ip
Vastaus #52

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen käyttänyt Firefox selainta Ubuntussa, ja se on jumiutunut usein ihan yllättäin, aina kuvahakua selaillessa.

Nyt sattumalta asensin Google Crome selaimen, ja se ei ole jämähtänyt  tämän illan aikana vielä kertaakaan.
Kuvahaku sivujakin pystyi rullailemaan alusta loppuun ja nopeasti. Aika näyttää pitääkö tämä paikkaansa.

Meinasin jo ostaa koneeseen lisää muistia 2xDDR 512 MB  =  2xDDR 1 GB, mutta ei ehkä tarvikkaan.

edit.
28.4.2015
Ei ole vieläkään jumiutunut, eli Google Crome toimii paremmin kuin Firefox.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2015, 11:12:29 ap kirjoittanut Vesa Ukkola »

Huhtikuu 08, 2015, 14:29:07 ip
Vastaus #53

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No joo, nuo Atin ajurit, olen niiden kanssa itsekin saanut tapella moneen otteeseen. Yksi kaveri, alan ammattilainen, kertoili että nvidian näytönohjaimille on Linuxeissa yleensä parempi tuki. Seuraavan koneen kun hommaan niin koetan välttää Atia.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 08, 2015, 15:22:34 ip
Vastaus #54

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No joo, nuo Atin ajurit, olen niiden kanssa itsekin saanut tapella moneen otteeseen. Yksi kaveri, alan ammattilainen, kertoili että nvidian näytönohjaimille on Linuxeissa yleensä parempi tuki. Seuraavan koneen kun hommaan niin koetan välttää Atia.

Minulla on myös Ati Radeon HDxxxx.Latasin ennen pääsisäistä binääriajurin jossa on tuki sille.
http://www.linux.fi/wiki/N%C3%A4yt%C3%B6nohjaimet

Kuitenkin,asennus jäi vajaaksi,johtuen jostain puuttuvista osista.Joten,linkosin sen ajurin roskakoriin.

Eli edelleen mennään tällä vakiolla mikä Linuxissa on.Mikähän sen nimi olikaan...kuitenkin,kun näytöohjaimen kaivaa jollain näkyviin,sen nimenä näkyy tuo kyseinen ajuri.Eli siellä ei lue esim Ati,NVidia,tms..

Mikä sulla on ongelmana siinä,miksi haluat paremman ajurin?

Minulla heräsi epäilys kun huomasin että juuri mitkään Flashilla tehdyt videot ei näy tökkimättä koko ruudulla.Ajoittain jopa F.Fox selain hyytyyy ja menee mustaksi Flashin olessa päällä.
Grafiikkakortin tehosta/muistista ei todellakaan ole kiinni..Muuten videot kyllä näkyy puhtaasti samoin DVB toisto.

Huhtikuu 08, 2015, 15:43:31 ip
Vastaus #55

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minulla on myös Ati Radeon HDxxxx.Latasin ennen pääsisäistä binääriajurin jossa on tuki sille.
http://www.linux.fi/wiki/N%C3%A4yt%C3%B6nohjaimet

Kuitenkin,asennus jäi vajaaksi,johtuen jostain puuttuvista osista.Joten,linkosin sen ajurin roskakoriin.

Eli edelleen mennään tällä vakiolla mikä Linuxissa on.Mikähän sen nimi olikaan...kuitenkin,kun näytöohjaimen kaivaa jollain näkyviin,sen nimenä näkyy tuo kyseinen ajuri.Eli siellä ei lue esim Ati,NVidia,tms..

Mikä sulla on ongelmana siinä,miksi haluat paremman ajurin?

Minulla heräsi epäilys kun huomasin että juuri mitkään Flashilla tehdyt videot ei näy tökkimättä koko ruudulla.Ajoittain jopa F.Fox selain hyytyyy ja menee mustaksi Flashin olessa päällä.
Grafiikkakortin tehosta/muistista ei todellakaan ole kiinni..Muuten videot kyllä näkyy puhtaasti samoin DVB toisto.

Tällä koneella ei ole mitään ongelmaa kun on huono integroitu näytönohjain. Edellisellä koneella vaan sai joidenkin päivitysten aikaan aina tapella tuon ajurin kanssa eikä aina oikein olisi huvittanut. Kyllä sen aina toimimaan sai, ei siinä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 29, 2015, 08:54:58 ap
Vastaus #56

Antti Jokinen

• Vieras
Päivitysrytmin voi itse säätää järjestelmäasetuksista. Mitään hidastumista en ole huomannut, se on enempi Wintoosan ominaisuus.

Huhtikuu 29, 2015, 09:23:15 ap
Vastaus #57

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Päivitysrytmin voi itse säätää järjestelmäasetuksista. Mitään hidastumista en ole huomannut, se on enempi Wintoosan ominaisuus.

Jes,sama täällä.Kone on nopeampi ja hiljaisempi kuin koskaan winun aikana.
Mulla on ruksit nuissa kaikissa koska käytän myös muiden yhteisöjen tekemiä ohjelmia.
Tänäänkin 100 megan paketti päivityksiä ja tämä on niinki tuore asennus kuin 25.4.2015 ja toki täyspäivitetty jo silloin.Jopa 24.4. päivätyllä Flashilla.
Avaan kyllä useimmista päivityksistä ne lisätiedot klikkaamalla sitä pientä kolmioita vasemmassa reunassa ja luen yksityiskohdat ennenkuin hyväksyn.

Monihan luulee että kun Linuxiin asentaa ohjelmia ja poistaa niitä,levylle ei jää turhia rekisterimerkintöjä.
Tämä ei sitten tutkimusteni mukaan pidä paikkaansa.On hirmu homma itseasiassa siivota jälkiä ja paras vaihtoehto asentaa uusiksi koko paska.

Tämä ei sit ole mikään neuvo-vain huomio  ;)

Huhtikuu 29, 2015, 10:04:20 ap
Vastaus #58

Antti Jokinen

• Vieras
Ubuntussa ei ole rekisteriä. Siksi sitä ei tarvitse eikä voi siivota.

Mahdolliset asennusrippeet - siis sellaiset, jotka ovat jääneet jonkin ohjelman poistamisen jälkeen, vaikka itse ohjelma on poistettu - saadaan kätevästi putsattua komennolla sudo apt-get autoremove. Siinä kaikki.

Myös graafinen sovellus löytyy:

Kumpaakaan en ole kokenut työlääksi, varsinkin tuo on erittäin harvoin tarvittava toimenpide normaalikäytössä. 
Pakettitietojen siivouskaan ei vaikuta järjestelmän suorituskykyyn kuten Windowsissa rekisteri, jonka paisumiseen kaikki Windows-installaatiot tukehtuvat enemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin. Tokihan pakettitietokanta on järkevää siivota, jos epäilee, että sen on omilla tempuillaan onnistunut sekoittamaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2015, 10:09:11 ap kirjoittanut Antti Jokinen »

Huhtikuu 29, 2015, 10:43:35 ap
Vastaus #59

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ubuntussa ei ole rekisteriä. Siksi sitä ei tarvitse eikä voi siivota.

Mahdolliset asennusrippeet - siis sellaiset, jotka ovat jääneet jonkin ohjelman poistamisen jälkeen, vaikka itse ohjelma on poistettu - saadaan kätevästi putsattua komennolla sudo apt-get autoremove. Siinä kaikki.

Kumpaakaan en ole kokenut työlääksi, varsinkin tuo on erittäin harvoin tarvittava toimenpide normaalikäytössä. 

Ei ole kai niin rekisteriä mutta en osannut parempaa nimeä tai sanaa.
Ainakin tyhjät kansiot ja jopa tiedostoja jää hyvin paljon.Olen toki käyttänyt paljon tuota Synapticia vaan sekään ei tehoa kaikkeen.
Oli esim mahdotonta poistaa pari semmoista kansiota joiden oikeuksia ei pystynyt muuttamaan "vain luku" oikeuksista "kirjoitettaviksi".Oikeuksien haltijaksi oli merkitty käyttäjä "1000" enkä tiennyt sen salasanaa.Ei mitään tekemistä ROOTin kanssa siis..
Nyt en pysty nimeämään enää yhtään mutta kokeilin mm. lähes kaikki tunnetut digi TV sovellukset ja niiden poistamisessa oli puutteita.Myth Tv,XBMC mediatyöpöytäsovellus jne..
Kumminkin,saattoi olla niinkin että vaikka ohjelma oli kyseisin toimenpitein autoremuuvattu,sen saattoi yhä löytää käynnissä olevana prosessina 0___0

Minä alan nyt vasta päästä "normaalikäyttöön" kun olen suurimmat kokeilut jo kokeillut.Esim näytönohjain ajuriin ei kannata nyt kajota jos mieli päästä edes kirjautumaan sisään ;)
Teinkin vastaisen varalle USB  tikulle bootloaderin koska on varmaan nopeampi ladata kuin DVD romisija.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2015, 10:45:42 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »