Kirjoittaja Aihe: Osaatko Ubuntua?  (Luettu 46601 kertaa)

Maaliskuu 08, 2015, 15:26:19 ip
Vastaus #15

Antti Jokinen

• Vieras

Kuitenkin,videokuvaukset voi Ubuntun käyttäjä unohtaa kokonaan,näiltä näkymin.Videota ei voi siirtää mitenkään-turha edes kokeilla.
Pitää vaan toivoa että vielä jonakin päivänä joku saa ne ajurit tehtyä.

Minä siirryin Ubuntuun lopullisesti noin 6 vuotta sitten, kun aloin harrastaa videokuvausta ja -editointia. Windows meni aina solmuun ja kunnon videoeditointiohjelmat maksoivat mansikoita.

Maaliskuu 09, 2015, 15:07:47 ip
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Kuitenkin,videokuvaukset voi Ubuntun käyttäjä unohtaa kokonaan,näiltä näkymin.Videota ei voi siirtää mitenkään-turha edes kokeilla.
Pitää vaan toivoa että vielä jonakin päivänä joku saa ne ajurit tehtyä.

Minä siirryin Ubuntuun lopullisesti noin 6 vuotta sitten, kun aloin harrastaa videokuvausta ja -editointia. Windows meni aina solmuun ja kunnon videoeditointiohjelmat maksoivat mansikoita.

Niinno sulla on tietysti ihan oikea videokamera ja ehkä sen saa upattua kaapelilla Ubuntuun.
Ja kuvathan muistaakseni kerroit lataavasi pilveen kamerasta suoraan.modeemi+SIM ?

Tarkoitin vaan että ne jotka on langattoman varassa pelkästään-ei onnistu.Aika monet lisälaitteet nykyisin taitaa olla langattomia..Itselläni aika vanhaa kalustoa joten ongelma koskee vain puhelinta.
Windows tietysti vaatii kovasti tehoa raskaassa kuvankäsittelyssä.Minäkin ehdin tilata gigan lisää muistia(ihan vaan kun sai halvalla-ei välttämätöntä tarvetta)mutta Ubuntun kanssa sillä ei liene käyttöä.Luulen että 4Gb ja tehokas tuplaydin riittää paremmin kuin hyvin.

Eikös nää alunperin olekkin kehitetty niihin kehitysmaihin lahjoitettaviin "romuihin",sanoohan tuon jo käyttiksen nimi-Afrikkaa  ;D

Onnistuin löytämään Bluez-5.28 version tammikuussa julkaistun jossa on korjattu bugista softaa.
Tässä viimevuoden Ubuntussahan on joku 4.11 tjs.On tullut jo monta versioita sen jälkeen mutta päivitys ei osaa ladata niitä koska se entinen kehitystiimi nosti kytkintä.
Nyt siis pitäisi itse osata se rumplata tuonne järjestelmäkansioon.
Latasin paketin tar.gz muodossa kun muuta ei ole tarjolla.Sitä ei voi purkaa edes Alienilla jonka hankin myös eilen ja osasin itse asentaa komentotulkilla.Alien konvertoi vain tar.xz paketteja :(
Ubuntuun löytyy helposti asennettavia .deb paketteja mutta niissä ei ole tuota tarvittavaa Bluetooth ohjelmistoa.
Että tämmöstä...

Niin ja semmoinen havainto äsken että lepotilasta palattaessa Ubuntu ei löydä enää verkkoyhteyksiä eli lepotilaa ei minun kannata käyttää.buugibuugi.

Maaliskuu 09, 2015, 17:20:47 ip
Vastaus #17

Lauri Viljanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pura paketti tuplaklikkaamalla, asennus ohjeet löytyvät README tiedostosta.

Asennus tapahtuu komentotulkin avulla, siirry cd komennolla purettuun kansioon (cd paikka/mihin/purit) ja sitten vain kirjoittelemaan (kopioimaan ohjeesta) loitsuja. Jos ei asennu komennolla make && make install niin laita sudo eteen eli sudo make && make install

Edit: täältä latasin paketin ja kurkkasin, en asentanut koska ei ole tarvetta itsellä.

http://www.linuxfromscratch.org/blfs/view/svn/general/bluez.html
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2015, 17:27:34 ip kirjoittanut Lauri Viljanen »

Maaliskuu 09, 2015, 19:47:12 ip
Vastaus #18

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Pura paketti tuplaklikkaamalla, asennus ohjeet löytyvät README tiedostosta.

Juu,pari kolme kertaa luinkin eilen ohjeen.En vaan muistaakseni päässy CD komennolla "lataukset"kansioon lainkaan.Väitti ettei sellaista kansiota ole,ei kummallakaan kielellä.
Ubuntuni on Suomenkielinen mutta tuskin tässä kieliristiriita on.Ehkä olin vaan jo väsynyt tms..
Ja tänään aamulla töihin mennessä ajattelin palata asiaan vielä uudelleen mut ei nyt tänä iltana olekkaan jaksanut kun olen taas lueskellut netistä muiden ongelmia.Kumma ettei juuri kukaan ole saanut ratkaistua..

Myös Ubuntu 15.10 on jo julkaistu mutta siinä tais olla vaan puolen vuoden tuki ja uudempi kernel 3.15 jossa tätä ongelmaa ei (ehkä)ole.
Mutta puolen vuoden tuki ? Tässä 14.04 oli kai vuoteen 2019 sentäs..En tiedä mikä kernel mut oisko se 3.13 ?

Kiitos kovasti sinulle neuvosta,otan tuon rautalankaohjeen lukeakseni uudelleen,kunhan ryhdyn kokeilemaan uutta Sudokua  :)
Jos kattos telkkua nyt seuraavaksi ja lepuuttas sohvalla vähän väsyneitä jalkoja.

Maaliskuu 09, 2015, 20:07:06 ip
Vastaus #19

Antti Jokinen

• Vieras
lataukset ja Lataukset on eri asia.

ls komennolla näet mitä kansioita kotikansiossasi on. Yleensä Lataukset on vakio.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2015, 20:10:57 ip kirjoittanut Antti Jokinen »

Maaliskuu 09, 2015, 20:16:50 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
lataukset ja Lataukset on eri asia.

Kyllä se vaan kanttorikin Sudokua näköjään osaa jos haluaa ;D
Juu huomasin tuon saman eilen että perhana.Iso kirjain pitää olla!
Mutta palaan asiaan kun päsen kokeilemaan,en nimittäin sinne sohvalle vielä kerinnyt kun pukkaa viestiä.

Ja semmonenkin havainto että kun avaan valokuvan,en voi lähettää sitä meilinä.Tulee aina virhesanoma.
Eli pitää ensin tehdä se meili,sitten lisätä tai liittää kuva.Ja hitto vie se valittu kuva hyppää vasemman puoleiseen monitoriin,milloin mihinkin kulmaan sattuu vieläpä ja meili on raitissa ruudussa.
Sama toi Gimppi se viskoo työpöydän osiin kumpaankin monitoriin.Sudoku !!

Toivottavasti tuon sais jokupäivä myös kuntoon.Sain auki virheraportin nyt:Kuulemma saattaa syynä olla vanhentuneet paketit 3 kpl Nautilus sitä ja tätä..Ja juuri käyttis päivitetty mutta näinhän se taitaa mennä;
Itte ne on hoidettava.

Maaliskuu 09, 2015, 21:11:39 ip
Vastaus #21

Antti Jokinen

• Vieras
Nautilus sitä ja tätä..Ja juuri käyttis päivitetty mutta näinhän se taitaa mennä;
Itte ne on hoidettava.

Siltä näyttää. Lycka till!  ;)

Maaliskuu 09, 2015, 21:19:42 ip
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Nautilus sitä ja tätä..Ja juuri käyttis päivitetty mutta näinhän se taitaa mennä;
Itte ne on hoidettava.

Siltä näyttää. Lycka till!  ;)
Tackar  ;)

No enksmä vaan valinnukkin jo ennalta aika hyvin tuon ketjun Otsikon  ;D
Ubuntua ja Sodokua,kumpikin ihan ufojuttuja mulle entuudestaan.
Aikonaan kun ristikoitakin yritin ratkoa,niin lopulta se aina meni siihen että aloin keksiä omia sanoja että saisin taulukon nopeasti vaan täyteen  ;D

Maaliskuu 10, 2015, 17:19:50 ip
Vastaus #23

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Juu ei se menny vaikka Laurinkin ohje vaikutti niin helpolta.Mut ei vika siinä.
Tuon mainitun Bluez paketin edellytys oli ensin hakea 3 muuta pakettia joista ekan naputin päätteelle.Meni hyvin viimeistä riviä vaille.Ilmoitti että paketista  puuttuu xxX.lib tiedosto.
Jätin hommat siihen..

Sitten tarkistin päivitykset ja minulle tarjottiin uusinta Ubuntua 14.10 jonka tuki siis loppuu 9kk jälkeen.
Tämän tiesin onneksi koska luin siitä eilen.No,aattelin että mitäs tässä enää häviää.Ainahan kovalevyn voi formatoida.
Kiinnosti tämä koska niin valtava määrä muutoksia ja parannuksia toimisto-ohjelmiinkin ja muihin.
Kainkipuolin parempi ja vakaampi,blueprinttien mukaan.

Tosin siinä jo mainittiin kaikki bugit joille ei voi vielä mitään.Kuten että näyttö menee valkoiseksi bootissa,hetken aikaa.Siitäkin pääsee ohi pari krt esc näpäyttämällä-neuvottiin.

Semmonen ärsyttävä piirre tässä on että verkkoon on tosi vaikeaa päästä nyt.
Siellä on takuulla väärät jauhot nyt ohjaamassa tuota minun verkkopäätettä.
Kerkesin odotellessa miettiä keittäskö kahaveet ja irrotin töpselinkin 4 kertaan ja renklasin väkipakolla yhdistämistä.
Ehdin jo juoda kahaveet ennenkuin pääsin tänne.
Että kyllä hyvin pelaa uusi Ubuntu.Muuta uutta tässä en ole vielä huomannutkaan..

Silti:Etiäpäin sano mummo lumessa  ;)

Maaliskuu 13, 2015, 08:38:31 ap
Vastaus #24

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Aamun avaus:

10. kerralla verkkoon ja vastassa päivän päivityspaketti.

Muuten,huomasin yks päivä että tarjolla on liki 70 000 erilaista pakettia Ubuntuun.
Tänään löysin vain 47 000.
Ne saa näkyviin vain erikseen ladattavalla Synaptic pakettien hallinnalla.

Siellä on koko joukko mm. mitä erilaisimpia sovelluksia mm tieteen eri aloilta.Hyvin mielenkiintoista ja tämmöisiä tuskin Windowsissa ikinä tullaan näkemään.

Joku tuossa eräällä foorumilla irvailikin etä hienoa työpöytää ja teemoja,erityisiä ohjelmistoja kyllä osataan kasata mutta ei niin jokapäiväistä tarvetta palvelevaa asiaa kuin toimiva bluetooth yhteys.Näkyi olevan tässä päivityspaketissa jotain siihenkin liittyvää korjausta.
Kerran olen jopa onnistunut yhden kuvan puhelimesta siirtämään täysin onnistuneesti,ja luulinkin jo että olen saanut sen toimimaan.Mutta vielä mitä,jo seuraava otos jäikin matkan varrelle ja sovellus kaatui.

Tuon toimimattoman verkkoyhteyden vuoksi olin jo eilen aikeissa palata takaisin 10.04 LTS jakeluun mutta sepä ei onnistukkaan ilman täysin uutta asennusta.Moni muu oli harkinnut jopa vanhempaan versioon palaamista.
Mutta rauhallisena,minä.. ,aion katsella peliä vielä..

Se on Sodoku !

Maaliskuu 13, 2015, 09:05:48 ap
Vastaus #25

Antti Jokinen

• Vieras
Ompas vaikean näköistä. Kokeilin huvikseni puhelmeni (Samsung GT-S7560) liittämistä Bluetoothin kautta. Puhelimesta ensin Bluetooth aktiiviseksi ja sen jälkeen Ubuntun Järjestelmäasetuksista haku päälle. Heti löysivät toisensa, ja Ubuntu antoi ruudulle pin-koodin, joka piti kirjoittaa puhelimelle. Sen jälkeen kuvan siirto toimi heti ilman mitään sudo-loitsuja.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2015, 09:11:35 ap kirjoittanut Antti Jokinen »

Maaliskuu 13, 2015, 09:22:08 ap
Vastaus #26

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Antilla se toimii kuin junan vessa ;D Onko sulla siis 10.04 LTS ja kernel 3.13 jotakin..?

Tuon saman,perussovelluksen otin eilen uudelleen käyttöön kun ei ne erikoisemmat ja hienommat(Bluez,Blueman,BlueDevil) ohjelmat sen paremmin toimineet.Tuolla saan avattua kuvat ainoastaan nettiselaimeen ja sieltä voin tallentaa Koti kansioon alkuperäisenä RAWina mikä oli toivekin.Videoita tietenkään ei voi tallettaa..

Naisystävän poika on tulossa huomenna opiskelemasta tänne,ja hänellä on uudehko Galaxy joten kokeilemme varmaankin vertailun vuoksi sillä.Hän on muuten aikeissa rakentaa itse oman minitietokoneen semmosesta saippupalan kokoisesta piirilevystä,kaikkine tykötarpeineen.Eli Rasberry mini.Ja siihen tulee tietysti Linux.Saa kyllä pärjätä omineen-arvaa kiinnostaako paljon auttaa-tai jaksaako kaiken tän säädön jälkeen  :D

Siinä on kans semmonen vähän "erilainen nuori".Ei halua normaalia tietokonetta-tai hällä aikonaan oli Windows mutta sittemmin romutti sen.Metallit otettiin talteen ja ovat nyt täällä :-X

Maaliskuu 13, 2015, 09:36:54 ap
Vastaus #27

Antti Jokinen

• Vieras
Onko sulla siis 10.04 LTS ja kernel 3.13 jotakin..?

Siinä on kans semmonen vähän "erilainen nuori".Ei halua normaalia tietokonetta-tai hällä aikonaan oli Windows mutta sittemmin romutti sen.Metallit otettiin talteen ja ovat nyt täällä :-X

Ei kun 14.04 kaikilla päivityksillä.

Maaliskuu 13, 2015, 09:58:05 ap
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Onko sulla siis 10.04 LTS ja kernel 3.13 jotakin..?

Ei kun 14.04 kaikilla päivityksillä.

No sitähän mun piti kysyä,meni numerot sekaisin ;)
Ja minulla nyt siis 14.10.

Jos ei lopulta muu auta niin pitää sit ostaa kamera ja piuhalla kiinni koneeseen.
Väliaikaisesti pärjää näinkin ja siinä on aina se että ei sitä kameraa viiti hilata mukana jokapaikassa..

Maaliskuu 13, 2015, 16:16:05 ip
Vastaus #29

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Naisystävän poika on tulossa huomenna opiskelemasta tänne,ja hänellä on uudehko Galaxy joten kokeilemme varmaankin vertailun vuoksi sillä.Hän on muuten aikeissa rakentaa itse oman minitietokoneen semmosesta saippupalan kokoisesta piirilevystä,kaikkine tykötarpeineen.Eli Rasberry mini.Ja siihen tulee tietysti Linux.Saa kyllä pärjätä omineen-arvaa kiinnostaako paljon auttaa-tai jaksaako kaiken tän säädön jälkeen  :D

Tuossa voit totutella jo etukäteen. Kaksi kappaletta Raspberry Pi koneita. Toinen kotelossa ja toinen ilman. Pienin on vain tavallinen tikkuaski.

[ylläpito on poistanut liitteen]