Kirjoittaja Aihe: Osaatko Ubuntua?  (Luettu 46607 kertaa)

Maaliskuu 05, 2015, 12:22:20 ip
Luettu 46607 kertaa

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tietokoneesta meni win Vista alta viikko sitten ja erinäisten vaiheiden ja edesottamusten jälkeen formatoin koko levyn ja poltin viimeisimmän Ubuntun siihen eilen.
Alkuun tuntui hieman autiolta kun monet sovellukset on piilossa ja vain ne yleisimmät ohjelmat pikapalkissa.
Enkä osaa sitä pakettien latausta/asennusta käyttää sitäkään.Ainoastaan se on helppo käyttää joka tulee tässä mukana; Sovellusvalikoima.Siellä vaan ei ole kaikkia mitä tarviis vaikka niitä lie satoja onkin..

Mitäpä sitä muuta tarviikaan mutta miten ootte saaneet kuvat ladattua puhelimesta bluetoothin kautta kun en ole taisteluista huolimatta löytänyt muita toimintoja kuin kuvien selaus(ei tallennus),kaukosäädin ja tiedonsiirto puhelimeen päin.Känny on SonyErkki W890i jos sillä mitään merkitystä mikä puhelin se on,Bluetooth vain on vajavainen..obex ftp ei näytä toimivan lainkaan.Ja oishan siihen muutenkin kiva saada jokin PC manager tai vastaava.esim textareiden hallintaa varten.

En viittis alkaa rekisteröityä mihinkään Linux foorumeille,siellä on kumminkin vaan niitä tietokonenörttejä mitkä puhuu ihan ufokieltä ja koodia  ;)

Jos joku osaa neuvoa niin wiinerikaffet piudaan  ;D

Maaliskuu 05, 2015, 12:54:53 ip
Vastaus #1

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen käyttänyt Ubuntua noin vuoden verran. Ensin levykkeeltä 12.04 ja verkon kautta päivitys 14.04.
Kamerasta ( Canon Ixus )  ja puhelimesta ( Lumia 535 ) olen siirtänyt kuvia johdon välityksellä.
Nokialaisesta ( vanha ) ei kuvien siirto onnistu lainkaan.
Ei tarvitse rekisteröityä Ubuntun foorumille, juttuja voi lukea kuka vain.
Jos on aikomus kirjoittaa juttua foorumille, silloin täytyy kirjautua. Niitä nörttejä siellä kyllä on, joiden kirjoituksista ei meikäläinen ymmärrä yhtään mitään.
Yläpalkkiin voi laittaa nettiosoitteita ja sivupalkkiin tarvittavia sovelluksia tarpeen mukaan.
Kokeilin juuri pasianssia jonka löysin sovelluksista ( vasen yläreuna ), niin klikkaamalla sitä keskimmäistä - merkkiä niin se ohjelma jää työkaluvalikoimaan vasempaan sivuun.

forum.ubuntu-fi.org/

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2015, 13:24:04 ip kirjoittanut Vesa Ukkola »

Maaliskuu 05, 2015, 14:31:46 ip
Vastaus #2

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viitisen vuotta on nyt tullut käytettyä näitä Linux-järjestelmiä. Ja olen huomannut, että useimmat laitteet saa varsin helposti pelaamaan, mutta joidenkin kanssa saa tapella eikä sittenkään välttämättä toimi. Kannattaa kysyä sieltä ubuntun foorumilla. Ihan avuliasta sakkia on ollut, muutaman kerran olen itsekin sieltä apua kysellyt. Mainitsee ettei tajua näistä vehkeistä mitään niin eiköhän sieltä käytännönläheisiäkin neuvoja löydy.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 05, 2015, 15:09:07 ip
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Helppoahan teillä on sitten ollut..
Minä se vaan osaan vetää mehut pois mistä hyvänsä(jopaMacista)käyttiksestä jo parissa päivässä  ;D

muoks:siis tarkoitan sitä että Ubuntunkin jouduin asentaman eilen uudestaan puhtaalle levylle,eka versio meni siihen kuntoon ettei bootannut enää.Onneksi älysin siirtää tiedostoni talteen kun se vielä oli käynnissä.

Juu ei se mitään auttanu.Tiedonsiirtoon tarvitaan aina 2 suuntaa.Tarkistin molemmat,asensin Pushin uudestaan tuolla graafisella avustajalla ja paluun(ftp) asensin väkisin komentopäätteeltä,minkä käyttöpakkoa ei enää tänä päivänä uskoisi.Ei toimi silti,katkeaa jo ihan alussa ja väittää että toinen prosessi samaan aikaan päällä.JOku simppeli juttuhan tässä mättää kun keksis vaan mikä..
Hieman mitä luin niin ei nää oo toimineet muillakaan.Joku on jopa palannut winukkaan takaisin sen takia.

Mutta nopeahan tämä on eikä rasita prossuja enää-käy niin vilpoisena nyt.Että minä en aio luovuttaa.
Mutta silti:En tykkää tuosta hommasta kauheasti.Koska en mitään ymmärrä näistä ja mitä oon opiskellu hiukkasen 10 v sitten,en enää muista.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2015, 15:14:18 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 05, 2015, 17:05:53 ip
Vastaus #4

Antti Jokinen

• Vieras
Kaikkein helpommalla pääsee kuvien siirrossa, kun käyttää pilvipalvelua (Dropbox, OneDrive, GoogleDrive ym). Ne ovat helppoja käyttää ja tietokoneen käyttiksestä riippumattomia. Puhelimen asetuksista voi määritellä kuvien synkronoinnin automaattiseksikin, ainakin Dropboxilla jota itse käytän. Unohda kaapelit ja bluetoothit ja nauti elämästä.  8)

Maaliskuu 05, 2015, 18:00:38 ip
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kaikkein helpommalla pääsee kuvien siirrossa, kun käyttää pilvipalvelua (Dropbox, OneDrive, GoogleDrive ym). Ne ovat helppoja käyttää ja tietokoneen käyttiksestä riippumattomia. Puhelimen asetuksista voi määritellä kuvien synkronoinnin automaattiseksikin, ainakin Dropboxilla jota itse käytän. Unohda kaapelit ja bluetoothit ja nauti elämästä.  8)

Kävi sekin mielessä,muttei tämän takia.
Kuitenkin,en voi huonolla signaalilla niitä sinne puhelimella ladata ongelmitta.
Siellä boxissako ne sitten muokataan?

Ja toisaalta suurin osa kuvistani menee ihan muuhun käyttöön kun netissä jaettavaksi eli ne täytyy olla omalla kovalevyllä eikä minkään linkin takana.

Maaliskuu 05, 2015, 20:04:45 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras
Dropbox (ja muut vastaavat pilvipalvelut) toimii silleen, että sulla on ne kuvat sekä omalla koneella että pilvessä. Ei niitä tarvi erikseen ladata sieltä omalle koneelle, vaan sulla on omalla koneella Dropbox-kansio ihan niinkuin mikä muu tahansa kansio kovalevyllä. Sinne ne kuvat tulee ihan itekseen kun asetukset on oikein kamerassa. Samalla se pilvi toimii varmuuskopiona, jos vaikka kovalevy menis rikki tai jotain.

Maaliskuu 05, 2015, 21:19:56 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Dropbox (ja muut vastaavat pilvipalvelut) toimii silleen, että sulla on ne kuvat sekä omalla koneella että pilvessä. Ei niitä tarvi erikseen ladata sieltä omalle koneelle, vaan sulla on omalla koneella Dropbox-kansio ihan niinkuin mikä muu tahansa kansio kovalevyllä. Sinne ne kuvat tulee ihan itekseen kun asetukset on oikein kamerassa. Samalla se pilvi toimii varmuuskopiona, jos vaikka kovalevy menis rikki tai jotain.

Ihan hyvä systeemihän tuo on.Itse en toki sitä pääse käyttämään,johtuen puhelimesta mutta hyvä tietää kumminkin-voi taas suositella jollekkin toiselle  :)

Tosiaan,ainoastaan silleen kikkailemalla saan kuvat kansioon että avaan ne kuvakatselimella ja copy pastean siitä Gimpille.Ne vaan ei ole raakakuvia silloin enää..kelpaa kertakäyttöön silti.Eli meilaan ne ja heitän roskiin sen jälkeen.

Säilytettäville kuville siis pitää vielä keksiä siirtokonsti.Turhan helppoahan se Windowsissa olikin..
Samoin ärsyttää muutama seikka Thunderbirdissä.Se ei esim osaa pienentää kuvien tiedostokokoa eikä se toiminto kyllä kovin kaksinen Gimpissäkään ole.Samoin kuvien liittäminen Thunderiin on työlästä.Tarvitaan useita klikkauksia.
Positiivista että Ubuntu latautuu 55 sekunnissa virtanapin painalluksesta :)
Ja toki monta muuta kivaa asiaa.

Maaliskuu 06, 2015, 05:34:34 ap
Vastaus #8

Antti Jokinen

• Vieras
Kokeile kuvakatselimen sijasta Shotwell-ohjelmaa, sen pitäisi olla vakiona Ubuntussa. Sillä saa arkistoitua kuvat fiksusti.

Kuvakatselimesta saat kuvat Gimpiin hiiren kakkosnapilla => avaa ohjelmalla => Gimp

Maaliskuu 06, 2015, 08:42:11 ap
Vastaus #9

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Gimpillä jos pienentää kuvien kokoa niin näin se käy kätevästi. Kuvan avattuasi näistä valikoista.
1. Kuva -> skaalaa kuva
-Jos esim. tänne haluaa kuvia niin kuvan kooksi voi laittaa esim. suunnilleen 1000 x palionko-lie pikseliä. Kirjoita isomman lukeman kohdalle 1000 ja paina enteriä. Ohjelma määrittää toisenkin automaattisesti siten että kuvasuhde säilyy. Jos ei määritä niin paina numeroiden oikealla puolella olevaa "ketjua" hiirellä niin sitten pelaa.

2. Tiedosto -> vie nimellä (tai export as, kuten minulla jostain syystä lukee).
-Kirjoita "tiedostonnimi.jpg", valitse kansio johon tallennetaan ja paina "vie".
-Aukeaa pieni ikkuna, josta voit säätää kuvan laadun. Laita ruksi kohtaan "näytä esikatselu kuvaikkunassa". Sen jälkeen näet miten paljon kuva tulee viemään tilaa. Säädä laatua sen verran kuin haluat. Itse pyrin aina yli kahdeksankymmenen pitämään nettiinkin laitettavissa kuvissa.

Kun kirjoitin tätä ja rämppäsin Gimpissä isoa kuvatiedostoa niin meni koneelta pasmat sekaisin. Taisi olla liiaksi miettimistä. Kirjoitin niin tuumasi kone tähän kirjoitusikkunaan, että "vo atsävo atsänvou dats". Yritin pyyhkiä niin eipä vaan suostunut vaan jatkoi että "atsävo atsävo atsävo atsävo".
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 06, 2015, 10:01:25 ap
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Tosiaan, saan kuvat kansioon että avaan ne kuvakatselimella ja copy pastean siitä Gimpille.Ne vaan ei ole raakakuvia silloin enää..kelpaa kertakäyttöön silti.Eli meilaan ne ja heitän roskiin sen jälkeen.

Kiitoksia kaverit,rohkaisusta ;)

Noinhan minä olen tehnyt kun Martti neuvoi koska en näe mitään muuta mahdolisuutta.tarkoitin vain että Adoben P.soppiin ikänsä tottuneena vaatimattomammat säädöt vaan kelpaa ne nyt tähän hätään.

Ja on tää aikamoista Sudokun peluuta ollu tähän asti mutta onhan toi komentotulkki ihan helppo kun vaan hakis taas jostain ne kaikki komennot.Aikoinaan DOS tuli opeteltua eikä sekään vaikea ollut.

Shotwell on myös niin simppeli etteipä mulla sille ole käyttöä.

Nyt aamulla -mainituin opeaatioin melko vähällä vaivalla laadin pari uutta kuvaa meiliin.JPG.Tiedostokoot asiallisia alle 300 kB(kuten Ubuntu suureen ilmaisee).
Periaatteessa näin luotu kuva on vain kaappaus.Leikepöydän kautta,että melko amatööritoimintaa ;D

Olen illan mittaan asentanut&kokeillut useita Linuxille kyhättyjä ohjelmia puhelimen lukemiseen ja kyllä niin ala-arvoista tasoa kaikki,ihan kuin pikkulapset ois niitä rakennellu.Yhdellä saa textarit hoidettua,toisella kuvat siirrettyä koneelta puhelimelle ja kalenterin ja yht.tiedot synkattua.Yhdelläkään ei toisinpäin kuvansiirto onnistu saati että olis kaikki ominaisuúdet samassa paketissa.
Kuten on suosituimmassa,Sonyn PC Suitessa.Maailmalla toiseksi suosituin on Nokia Suite.Itse olen käyttänyt tuota ekaa jo 10 v ainakin ja se on aikas monipuolinen&laadukas.
Nythän ongelma voi tulla siitäkin että Saunalahden asiakkaana minulla on mahdollisuus lähettää ilmaisia txtareita mutta vain PC:ltä.Jossa Windows.Ellei joku ole viitsinyt vaivautua rakentamaan ohjelmaa Sudokulla.

Mitä ihmettelin niin digivirittimen onnistuin ilokseni  saamaan heti toimimaan eikä siinä ollut mitään taistelua.Viritin on vieläpä hyvin vanha ja tuplamallia,Hauppauge T-500.Minulla kun ei ole muuta telkkua enkä sellaista haluakkaan.Tosin tähän Linuxiin ei kait löydy mitään kunnollista katseluohjelmaa-käytän nyt Kafeinea ja sen on kyllä aivan 90 luvun tasolla kehityksessä vielä.
Canonin skanneri alkoi myös toimia heti,tulostinta en ole kokeillut.Mutta mitään extroja tai valintoja siinä kuvanlukuohjelmassa ei tietysti ole..lukee vain kuvan ja sillä selvä.Siis tämä joka on Ubuntun asennuspaketissa.

Maaliskuu 06, 2015, 10:07:26 ap
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kokeile kuvakatselimen sijasta Shotwell-ohjelmaa, sen pitäisi olla vakiona Ubuntussa. Sillä saa arkistoitua kuvat fiksusti.

Kuvakatselimesta saat kuvat Gimpiin hiiren kakkosnapilla => avaa ohjelmalla => Gimp

Niin,tuota jo yritinkin eilen kertoa että taltiointihomma ei toimi koska on paskat ajurit eikä parempia ole kenties olemassakaan.Pelkkä kopionti toimii mutta kuvahan ei ole RAW enää senjälkeen joten ei hyvä juttu ei.
Minähän uusin myös sen obexpushd ajurin käsityönä mutta ei auttanut.
Vaikka nyt bluetoothista puhutaan niin ei Ubuntu tunnista kaapelillakaan puhelimen korttia eli massamuistia.
Sonyhän käyttää omaa MR2 muistikorttia.Muista poiketen.

Maaliskuu 06, 2015, 10:36:02 ap
Vastaus #12

Antti Jokinen

• Vieras
oishan siihen muutenkin kiva saada jokin PC manager tai vastaava.esim textareiden hallintaa varten.

PC manager on Windowsin rekisterinpuhdistusohjelma. Ubuntussa ei ole rekisteriä.

Maaliskuu 06, 2015, 11:06:42 ap
Vastaus #13

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
oishan siihen muutenkin kiva saada jokin PC manager tai vastaava.esim textareiden hallintaa varten.

PC manager on Windowsin rekisterinpuhdistusohjelma. Ubuntussa ei ole rekisteriä.

Piti oikein kaivaa,mitäs hemmettiä mä oon oikein kirjoittanut  ;D

PC Suite kai piti sanoa.Eli puhelimen hallintaohjelmisto.

Windowsissa olen käyttänyt CCleaneriä menestyksekkäästi rekisterin siivoukseen.
PC manager viittaa ikävä kyllä niihin ilmaisohjelmiin joiden mukana tulee aina troijalainen,tai pari,kaupan päälle..
No,eikai sentään  ;)

Varmaan pitäis vielä asentaa joku AdBlock tähän Firefoxiin.Mainoksia tai Pop uppeja ei ole tullut paljon vielä mutta on odotettavissa muutoin.
Sitä ihmettelen myös miksei tuo osoitekenttä ja Googlen hakukenttä tyhjenny automaattisesti kun siihen koskee hiirellä.Kai se on sentään niin asetettavissa..?

Eniten tähän asti tässä miellyttää vähäinen resurssien tarve,vaikkei tuo alusta nyt ihan nuhapumppu ole sekään.
Mutta käy hyvin pienellä kuormalla ja hissuksiin lähes tyhjäkäyntiä nyt kun ei ole mitään laskentahommia prossuilla.
Käyttis latautuu nopeasti.Nopein mitä aikoinaan käytin pikkuläppärissä,oli Linux Linpus.Boottiaika 10s.

Semmonen havainto myös että minulla on 2 identtistä monitoria,mutta saan säädettyä vain primääriin oikean tarkkuuden(1280x1024)ja sekundääriin vain 1024x768.
Ei vielä haittaa pahasti,telkku avautuu tuohon kakkoseen ja toisaalta myös Gimp että siinä se vähän haittaa..
Varmaankin syynä on puutteellinen GPUn ajuri.
Myös jos haluan upottaa kuvan meiliin,on se tavattoman hankalaa.Kuvavalinta aukeaa kakkoseen eli siinä oltava virta päällä silloin ja sitten itse meili on ykkösessä että ihan älytöntä sekoilua.Outlookissa kaikki oli niin helppoa..

Mutta kyllä kai se tästä,parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa  :)

Mutta nyt pitää lähteä pyöräilemään kaupalle ennenkuin mahdollisesti sataa.

Maaliskuu 08, 2015, 15:19:58 ip
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sen verran edistystä pulmaan että olen nyt lueskellut suurimman osan mitä tästä Bluetoothin toimimattomuudesta tiedetään.Suomenkielellä en löydä oikein mitään.Varhaisimmat jutut on v 2008 eli ongelma on aina ollut olemassa ja sittemmin korjattu mutta uuden distron tullessa jakeluun Bluetooth on ollut jälleen rikki.

Viimevuoden lopulla ilmeni että sen kehitystyö on jätetty ajelehtimaan tiimin vaihtuessa.
Tuossa lyhyt lainaus erään blogin viimeisimmästä merkinnästä jossa hyvin sanotaan kuinka asiat on.
Linuxia ei voi vielä ajatella julkiseen käyttöön kelvolliseksi.Tän jutun oon kuullut kyllä ennenkin  ;)
Sen kehitys on nykyisin karjapaimenten käsissä ;D

thor says:   
February 10, 2015 at 18:08   

Bluetooth on 14.4 is plain out not working. If you have to code like a fiend to get it to work it means the software is an epic fail.

Ubuntu may as well not include Bluetooth and give up thinking Linux is ready for commercial use. Too bad such a think has happened to what looked like a good idea.
I would not disparage real cowboys by calling these developers “cowboys”
Reply   

Semmosen konstin tänään keksin että selaan puhelimen muistikorttia kuten tähän asti-sitten avaan kuvan kuvakatselimella,sitten tulostan sen PDF:nä haluamaani kansioon.Sieltä muunnan jpg päätteelle ja tallennan.Näin se on valmis.

Kuitenkin,videokuvaukset voi Ubuntun käyttäjä unohtaa kokonaan,näiltä näkymin.Videota ei voi siirtää mitenkään-turha edes kokeilla.
Pitää vaan toivoa että vielä jonakin päivänä joku saa ne ajurit tehtyä.