Kirjoittaja Aihe: Tiisseliautoja  (Luettu 10848 kertaa)

Maaliskuu 03, 2015, 07:07:41 ap
Luettu 10848 kertaa

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nyt vasta ensmäesen kerran löysin ATK :sta tiijon että tuommosiakii De Soto Diplomat Dieseleitä on tänne tuotu.

On se hyökänny tuolla konneella:
Perkins P4C, 4 sylinteriä, iskutilavuus 3,14 litraa. Sylinterin halkaisija 88,90 mm ja iskun pituus 127,00 mm. Puristussuhde 16,5:1, teho 58 hevosvoimaa.

Tosin viäntöö on varmaannii ollu enenpi kun tuossa samanaekasessa tiisseli Volkan konneessa:
Perkins 4.99, 1620 cm3, 48 hv SAE

Montakohan nuita lie kaekkijaan tullu, ja liekkö niitä yhtään ennee tallessa?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2015, 07:18:52 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Maaliskuu 03, 2015, 07:44:58 ap
Vastaus #1

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
-70 luvulla meittin naapurissa vieraili usein ammattikoulun autopuolen opettaja tuollasella desotolla.  ;D oli komee pirssi.
Jotain se menetti kun tää maikka vaihdatti oppilaillaan siihen tiisel koneen ::) se ei enää kuulostanut desotolta  :'(
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Maaliskuu 03, 2015, 10:51:19 ap
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kai niitä Sotoja on jonkunverran ollu meillä liikenteessä.
Ihan piti vintiltä hakea pari postikorttikuvaa 70 luvun lopulta.Koulukaverilla oli tommonen uudenkarhea bentsiini Soto tallissa.En muista ajeliko se sillä muualla kuin isänsä soramontulla kun ei meillä ollu ikää eikä korteista vielä tietoakaan..keräili vaan niitä autoja nurkkiin ihme kaveri.Osan vielä purki muka entisöidäkseen mutta ikinä ne ei tullu enää takaisin kootuiksi.

Asensin illalla Ubuntun koneeseen ja äsken lykkäsin skannerin piuhan kiinni niin heti alko pelittää.Kyllä on helppoa nykysin kuin heinänteko.
Keskustelu tämän jälkeen jatkukoon vaikka  oikeista tiisseliautoista ;)

Sotossa muuten on nappivaihteet aivan kuin radion nappulat-sikäli erikoinen.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2015, 11:03:59 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 03, 2015, 12:03:21 ip
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Sotossa muuten on nappivaihteet aivan kuin radion nappulat-sikäli erikoinen.

50-60-lukujen taitteen Mopareissa oli kaikissa nappivaihteet, niin myös minun 61 Plymouthissa. Laatikossa ei ole parkkilukkoa joten seisontajarrun oli syytä toimia kunnolla.

Maaliskuu 03, 2015, 15:27:35 ip
Vastaus #4

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Isällä oli 60-luvulla Varkaudessa Perkinssin Dieselillä oleva Valiant,entinen taxi. Oli myös varaosa autona samanlainen Diesel
Olivat kai Suomessa asennettu koneet. Siis se siivekäs Valiant 61 tai 62.
Onko muilla havaintoo?
Voin laittaa kuvan kun käyn isänluona.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Maaliskuu 03, 2015, 15:34:33 ip
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ka onhan niitä pensakonneella ollu, oun minäkii semmosia nähny, vuan kyse olkii tuosta tehasasennustiisselistä.  ::)

Jostae olin lukevani että on niitä Johanin maenihtemia Lymmouttijakkii ollu tiisselinä, Belkiassa ouvvat kae niitäkii kasanneet, niin kun TeSotojakkii.

Olihan niitä TeSotoja kuormureinakii, joskus minun hamassa nuoruuvessa joku ajo semmosella ropsinippuja Kurolanlahteen.
Muistan kun eilisen päevän sennii kun rakensivat sinne Tahkolahelle puottolaeturin kesällä 1948, kolome vuotta ennen minun syntymee. Alunperin se oli puinen, vuan sitten 60 luvulla  seppä-Antti hitsaeli sinne tuommosen ratakiskoversion.  :-\

-pena-

Maaliskuu 03, 2015, 16:10:19 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kapearaiteiset on seppä hitsannu. Mutta siitä jälkiasennus-Perkinssistä:  Olikos siinä mallissa just se käynnistysohje niin, että paina peukalolla hehkunappia, laske hitaasti neljäänsataan, ja sitten starttaa! Jos ei lähde, toista samat toimenpiteet!
jv

Maaliskuu 03, 2015, 16:16:01 ip
Vastaus #7

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moblassa muistan olleen jostain noista isommista Mopareista juttua nimen omaan Dieselillä,mutten muista 20 v. olleen mitään Valiantista...

Maaliskuu 03, 2015, 16:18:24 ip
Vastaus #8

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...Olikos siinä mallissa just se käynnistysohje niin, että paina peukalolla hehkunappia, laske hitaasti neljäänsataan, ja sitten starttaa! Jos ei lähde, toista samat toimenpiteet!
jv

Mahtaa olla yks nolla liikaa hehkutus ajassa.

Tuossa Perkinsin hehkutus nuppi.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2015, 16:20:32 ip kirjoittanut Tatu Keränen »

Maaliskuu 03, 2015, 16:58:16 ip
Vastaus #9

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valiantissa oli kai 4,3 l Perkins. Vanha taxi Jäppilästä,oliko Jäppilä tuolloin Pieksämäkeä? josta tuli Varkauteen. Isä myi auton Varkauteen Pölläselle joka kai luopui autosta vasta 2000-luvulla,oli siis seisonut kai vuosikymmenet. Auto oli vielä 2000-luvulla tuolla Dieselillä ja oli viety ajamalla pois :)
Missä on KJR-63?
3-vaihteinen rattivaihde,1-synkronoimaton. imusarjahehkulla. kulki 120km/h
Isä osti Kuopiosta toisen punaisen Diesel valiantin mistä vaihtoi koneen,oli jo leimaamaton,myyjä oli Savon Voimalla töissä,siis 60-luvulla.
Kertoi näitä tehdyn joko 20 tai 40 kpl. aikoinaan.

Liikennevaloissa jäi Diesel Mersut seisomaan,kun ei perässä pysyneet,useampi taxi mies pysäytti ja halusi nähdä mikä moottori on Valiantissa kun ei mersu perässä pysy?

Jos auto vielä hengissä Dieselillä,lienee ainoa?

Maaliskuu 03, 2015, 17:07:10 ip
Vastaus #10

Kari Vähäkainu

• Vieras
Liikennevaloissa jäi Diesel Mersut seisomaan,kun ei perässä pysyneet,useampi taxi mies pysäytti ja halusi nähdä mikä moottori on Valiantissa kun ei mersu perässä pysy?

Olipa mersumiehillä suuret luulot autoistaan, hölkkä-mersuthan olivat kuuluisia laiskuudestaan. Vanha mummokin kiihdyttää rollaattorilla valoista rivakammin, jopa ylivoimaisesti jos marketissa sattuu olemaan kahvi tarjouksessa.

Maaliskuu 03, 2015, 17:14:46 ip
Vastaus #11

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
isällä oli myös noita 58 ja 68 D Mersut.
Taisi olla uteliaisuus tai mielenkiinto nähdä mikä kone oli Valintissa.
Toki eihän tuo Valianttikaan mikä raketti ole saati Mersu...

Maaliskuu 03, 2015, 17:38:21 ip
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Myöhempien aekojen jäläkiasennustiisseleitä oli sitten nuo Jeepit.
Carlson möe nuita Kuopiossa, kävin ihan ite ihhaelemassa sillon kun ne esiteltiin, täristivät niin pirusti tuolla Valametin konneella.  ::)

-pena-

Maaliskuu 03, 2015, 17:51:45 ip
Vastaus #13

Kari Vähäkainu

• Vieras
80-luvulla myytiin ainakin Dodgen pick-upia Mitsubishin dieselillä, tuttavallani oli sellainen. Sitä en tiedä oliko kone asennettu tehtaalla vai maahantuojan toimesta.

Maaliskuu 03, 2015, 18:06:48 ip
Vastaus #14

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulen, että Mitsun koneet oli noissa tehdasasennettuja. Chrysler omisti siivun Mitsubishista. (Omistaako vieläkin?)
Tuommonen Rorke liikkuu vieläkin Kokkolassa(?)
60-luvulla myytiin Volgaa myös Roverin (Land-Rover) tiisselillä. Taisi nekin olla Belgian maahantuojan asentamia.
Olikohan vielä sillä vanhemmalla 2l. koneella, jossa oli joskus taipumusta olla kansiongelmia.