Kirjoittaja Aihe: Tiisseliautoja  (Luettu 10849 kertaa)

Maaliskuu 03, 2015, 18:29:27 ip
Vastaus #15

Kari Vähäkainu

• Vieras
Luulen, että Mitsun koneet oli noissa tehdasasennettuja. Chrysler omisti siivun Mitsubishista. (Omistaako vieläkin?)
Tuommonen Rorke liikkuu vieläkin Kokkolassa(?)
60-luvulla myytiin Volgaa myös Roverin (Land-Rover) tiisselillä. Taisi nekin olla Belgian maahantuojan asentamia.
Olikohan vielä sillä vanhemmalla 2l. koneella, jossa oli joskus taipumusta olla kansiongelmia.

Kaverini asui (ja asuu vieläkin) Kokkolassa mutta muistaakseni möi auton jo aikoja sitten eteenpäin. Jos en väärin muista niin auto taisi olla puna-musta.

Maaliskuu 03, 2015, 19:14:27 ip
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Oliko Crownissa Indenor diesel?
Siskonmiehellä oli sellainen vähän aikaa 80 luvun alussa ja muistasin niin sanoneen..niitähän tais olla taxinakin.
Hän kumminkin kulki matkatöissä niin meinas että on hyvä pitkällä matkalla.
Kai siihen aikaan semmoisella sanonnalla tarkoitettiin polttoainetaloutta ja luotettavuutta.Miksei muuten melkein mikä auto hyvänsä olisi "hyvä matka-auto" jos se vaan on mukava ajaa..Kuitenkin melkein kaikki komennusmiehet sillä työpaikalla ajo dieseleillä siihen aikaan.Työmatkat oli joko Pohjanmaalta tai Itä-Suomesta etelään eli yli 400 km kaikki.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2015, 19:16:14 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 04, 2015, 07:14:41 ap
Vastaus #17

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Crounissa oli 80 luvulla toyotan 2,2L diisseli sama pata kun haisussa olen ajanu semmosella jonnin verran tosin tämä versio oli hyvin rapea ja vetelä ei paljon montut haitannu matkantekoa.

Maaliskuu 04, 2015, 07:35:04 ap
Vastaus #18

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Nyt vasta ensmäesen kerran löysin ATK :sta tiijon että tuommosiakii De Soto Diplomat Dieseleitä on tänne tuotu.

On se hyökänny tuolla konneella:
Perkins P4C, 4 sylinteriä, iskutilavuus 3,14 litraa. Sylinterin halkaisija 88,90 mm ja iskun pituus 127,00 mm. Puristussuhde 16,5:1, teho 58 hevosvoimaa.

Aikansa harvoja jenkkirautoja jossa on ajo-ominaisuudet ja jarrut täydellisessä balanssissa konetehon kanssa :laugh:

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 04, 2015, 07:35:41 ap
Vastaus #19

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Crounissa oli 80 luvulla toyotan 2,2L diisseli sama pata kun haisussa olen ajanu semmosella jonnin verran tosin tämä versio oli hyvin rapea ja vetelä ei paljon montut haitannu matkantekoa.
Jaa..jospa vanhemmissa sitten oli se Indenor.Meidän pikkukylällä ainakin oli suurin osa taxeista Mersuja mutta oli yksi vannoutunut Pösömies Tarvainen ja oisko siinäkin ollu Indenor.. :-\
Sujuvimmat kyydit tarjos kylläkin hän ja oli kova rallimies ja siinä sai rattivaihde ja Miseliinit kyytiä.Parhaimmillaan meitä oli 13 matkustajatiloihin tungettuna koulubussien lakon aikaan.repsikan penkillä 3päällekkäin ja loput takapenkillä.Matkaa reilu 20km mutkatietä ja Pösöstä kaikki irti koska kiire oli jo hakea seuraavaa lastia.
Ja kaupungissa oli näitä Rauneja taxina varmaan useampikin..en oo varma kun minua siinä iässä kiinnosti veturit ja katepillarit ja niitten tiisselit  vähän enemmän kun nää autot ;)

Se siskonmiehen Rauni saatto hyvin pitkälti tuon kuvan mallinen ainakin keulaltaan ja metallinharmaa se oli,en muista että takaoven ikkunan alakulma olis tuolleen noin pyöreä ollu kuitenkaan..no siitä on nyt kuitenkin jo yli30 v aikaa.

Maaliskuu 04, 2015, 07:54:19 ap
Vastaus #20

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Jaa..jospa vanhemmissa sitten oli se Indenor.Meidän pikkukylällä ainakin oli suurin osa taxeista Mersuja mutta oli yksi vannoutunut Pösömies Tarvainen ja oisko siinäkin ollu Indenor.. :-\
Sujuvimmat kyydit tarjos kylläkin hän ja oli kova rallimies ja siinä sai rattivaihde ja Miseliinit kyytiä.Parhaimmillaan meitä oli 13 matkustajatiloihin tungettuna koulubussien lakon aikaan.repsikan penkillä 3päällekkäin ja loput takapenkillä.Matkaa reilu 20km mutkatietä ja Pösöstä kaikki irti koska kiire oli jo hakea seuraavaa lastia.
Ja kaupungissa oli näitä Rauneja taxina varmaan useampikin..en oo varma kun minua siinä iässä kiinnosti veturit ja katepillarit ja niitten tiisselit  vähän enemmän kun nää autot ;)

Se siskonmiehen Rauni saatto hyvin pitkälti tuon kuvan mallinen ainakin keulaltaan ja metallinharmaa se oli,en muista että takaoven ikkunan alakulma olis tuolleen noin pyöreä ollu kuitenkaan..no siitä on nyt kuitenkin jo yli30 v aikaa.

Mulla oli -80 luvun alkupuolella tuon korimallin Crouni tiisselinä. Mutta se oli jälkiasennustiisseli. Kone oli otettu 404 pösöstä.
Laiska se oli kun "manne töissä" mutta mukava ajaa rattivaihteisena ja yhtenäisellä 3 hengen etupenkillä.

Vaihteiston nivelissä oli ylimääräistä klappia ja pakki meni päällä silloin kun vaihdekeppi kolahti polveen  ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Maaliskuu 04, 2015, 08:14:58 ap
Vastaus #21

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Mulla oli -80 luvun alkupuolella tuon korimallin Crouni tiisselinä. Mutta se oli jälkiasennustiisseli. Kone oli otettu 404 pösöstä.
Laiska se oli kun "manne töissä" mutta mukava ajaa rattivaihteisena ja yhtenäisellä 3 hengen etupenkillä.

Vaihteiston nivelissä oli ylimääräistä klappia ja pakki meni päällä silloin kun vaihdekeppi kolahti polveen  ???

Jospa se oli maahantuojan jälkiasennustiiseli sekin mistä kerroin..504 Pösöjä oli taxi Tarvaisen molemmat Pökötit ja varmaan Indenoreja.Sitten jollain oli Opeli taxina myös,oliko se Record vai Ascona vai mikä olikaan.
Mukava kyyti kumminkin,asiakkaan kannalta ainakin.Ite tykkäsin ainakin kun ne väänti jo niin alhasilla kierroksilla ja se diiselin rapina oli musiikkia korville  ;D

Rattivaihde kiehtoi myös,näköjään meni näinkin kauan ennenkuin pitkäaikainen haave toteutui eli nykysin ajan vain diisseliä ja vaihteet valitaan rattikepistä-vaikkakin automaattina.Tosin tuo Olssin kone on siitä poikkeuksellinen että sitä ei "tyhmempi" käyntiäänen perusteella tajua että se tiiseli onkaan..

Maaliskuu 04, 2015, 08:35:44 ap
Vastaus #22

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Indenorit (2,5 turbolla tai ilman) oli vielä 505 Pösössäkin ja eiköhän pösön dieselit ole Indenoreja vieläkin? Ainakin Indenor on pösön tytäryhtiö. Talbottiinkin istuttivat Suomessa 1,9L nopeakäyntisen Indenorin, ja se oli Talbotissa käytännössä niiden suorituskykyisin ja paras kone. Välillä ollut mielessä minun 505:n dieselöinti, kun lähistöllä olisi pari mätää varaosa-autoa (604 ja 505), joissa 2,5-litraiset raksuttelijat pellin alla. 505:t tahtoo yleensä olla niin mätiä ettei valmiiksi ehjää dieselkoneista, varsinkaan turboa, löydä mistään. Olikohan Sierrassakin välillä joku Indenor.. ainakin Ford käytti välillä samoja dieselkoneita mitä pösö.

Mitäs ne oli ne Morris Marinan superlaiskat 39hv 1,5-Dieselit, oliko ne Suomessa asennettu vai alunperinkin mallistossa? Muistelen että TM:n testissä kiihtyvyys 0-100 oli lähellä minuuttia ellei yli. No parempi sekin kuin käytetyllä silloinkin vanhalla 170D mersulla mitä ne joskus testasi, ei kiihtynyt sataseen ikinä vaan huiput jäi 96km/h -lukemiin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2015, 08:41:25 ap kirjoittanut Henri Riekki »

Maaliskuu 04, 2015, 08:43:22 ap
Vastaus #23

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli toista kymmentä vuotta sitten Bedford CF, tehtaalta jo lähtöisin Perkinsin 4.108 (1800cc) dieselillä. Avuttoman rauhallinen paku ajella. Ylimääräistä voimaa ei kyllä ollut.
Kampiakseli katkesi kotimatkalla, myyjä kompensoi hintaa sen verran että hinasin sen kuitenkin omalle pihalle. Metsästin siihen kampuraa tai moottoria. Löysinkin sitten kiertokankivaivaisen 4.107:n eräästä puimurista ja kokonaisen katkenneella kampuralla ja Tammer Dieselin kiillottamalla ehjällä varustetun 108:n. Projekti 108:n mukana tuli myös tiivistesarja, joten kasailin kokoelmasta yhden moottorin. Ruiskutuslaitteisto oli sen verran kulunut, että ei toiminut koskaan enää kunnolla ja myin koko läjän pois. Kokoelmiin kantautui joskus myös vielä yksi täydellinen Sampo puimurin 4.107. Tuo olisi pitänyt sinne konehuoneeseen nostaa, mutta ei koskaan saanut aikaiseksi, se kone nimittäin painaa aivan järkyttävän paljon!! Rautaa ei todellakaan ollut valussa säästelty.
Niin, miksi otin tämän esille? No, sen kokonaisen 4.108:n tarina oli ketjun aiheeseen liittyvä. Se nimittäin oli touhunnut Volgan konehuoneessa ennen kuin minulle siirtyi. Kampiakselin poiketessa, oli pannuhuoneeseen nostettu bensakone takaisin ja myyty kosla eteenpäin. Minulle saapuessaan koneessa oli yhä kiinni Volgan kytkinkopan alumiininen lootasovite, alumiininen öljypohja ja massiivinen vauhtipyörä. Nämä mulla lojuu yhä tallissa, jos joku haluaa tehdä nostalgiadieselöinnin, niin joutavat kyllä. Ja halvalla.. Myös Sampon sovitelevy ja kulmavaihde löytyy.

Maaliskuu 04, 2015, 20:20:44 ip
Vastaus #24

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kun muistelin niin tossa sämpylä mallisessa crounissa oli pösön pata ja seuraavassa siinä kanttisessa oli toyotan kone. Omistin lähes koko -90 luvun pettereille niitä oli tontti täys cf250-350 ne oli opelin 2.1 ja 2.3L tiisseleitä rakensimpa viimeiseen lokinsiipi sivu oven ja kylkiputken leveetä renkasta ja erikois maalausta unohtamatta sisustaa sitten kärähti käpy ja möin kaikki könttinä pois.

Maaliskuu 04, 2015, 23:25:35 ip
Vastaus #25

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Morris Marinassa oli se BMC-tiisseli jonka 1.8l versio oli ainakin niissä kuvankauniissa Sherpa-pakettivehkeissä.
 Indenori (olikohan se tyyppi xp88 tms) on mulla ollut veneessä sillai että kylessä luki Volvo-Penta md 19.Hyvä kone oli kovassa käytössä vielä vanhanakin kesti ja on vieläkin seuranneela omistajalla käytössä.Se on Pösö 404:ssäkin ollut kone johon Göteborissa on tehneet Volvon tehtaalla öljynlauhduttimet,jäähypakosarjat-lämmönvaihtimet ja pistäneet RotoDiesel syöttöpumpun..