Mulla oli toista kymmentä vuotta sitten Bedford CF, tehtaalta jo lähtöisin Perkinsin 4.108 (1800cc) dieselillä. Avuttoman rauhallinen paku ajella. Ylimääräistä voimaa ei kyllä ollut.
Kampiakseli katkesi kotimatkalla, myyjä kompensoi hintaa sen verran että hinasin sen kuitenkin omalle pihalle. Metsästin siihen kampuraa tai moottoria. Löysinkin sitten kiertokankivaivaisen 4.107:n eräästä puimurista ja kokonaisen katkenneella kampuralla ja Tammer Dieselin kiillottamalla ehjällä varustetun 108:n. Projekti 108:n mukana tuli myös tiivistesarja, joten kasailin kokoelmasta yhden moottorin. Ruiskutuslaitteisto oli sen verran kulunut, että ei toiminut koskaan enää kunnolla ja myin koko läjän pois. Kokoelmiin kantautui joskus myös vielä yksi täydellinen Sampo puimurin 4.107. Tuo olisi pitänyt sinne konehuoneeseen nostaa, mutta ei koskaan saanut aikaiseksi, se kone nimittäin painaa aivan järkyttävän paljon!! Rautaa ei todellakaan ollut valussa säästelty.
Niin, miksi otin tämän esille? No, sen kokonaisen 4.108:n tarina oli ketjun aiheeseen liittyvä. Se nimittäin oli touhunnut Volgan konehuoneessa ennen kuin minulle siirtyi. Kampiakselin poiketessa, oli pannuhuoneeseen nostettu bensakone takaisin ja myyty kosla eteenpäin. Minulle saapuessaan koneessa oli yhä kiinni Volgan kytkinkopan alumiininen lootasovite, alumiininen öljypohja ja massiivinen vauhtipyörä. Nämä mulla lojuu yhä tallissa, jos joku haluaa tehdä nostalgiadieselöinnin, niin joutavat kyllä. Ja halvalla.. Myös Sampon sovitelevy ja kulmavaihde löytyy.