Onpas jännä kysymys, ja vielä jännempiä vastauksia.
Miun tiedot asiasta ovat noin 50 vuoden tai vähän enemmän takaa. Tietojen lähteen tiedot suunnilleen sadan vuoden takaa... eli jättäkää omaan arvoonsa. Nelitahtimoottoreissa ei silloin tarvittu männänrenkaille pyörimisen estävää lukitusta. Siksi, koska sylinterin seinämissä ei ollut mitään aukkoja. Kaksitahtisessa tarvitaan se pyörimisen estävä lukitus siksi, että ne männänrenkaitten päät eivät saa kulkea minkään aukon yli! Ja lukitus piti olla sellaisessa kohtaa sylinteriä, missä oli pystysuoraan katsoen aukoton kohta. Jos johonkin vehkeeseen olin laittamassa uutta mäntää, niin ainakin muistaessani aina varmistin, että mäntä on tosiaankin siihen sylinteriin tehty, eivätkä renkaiden päät kulje minkään aukon yli. Muunlaista mäntää en olisi mihinkään sylinteriin asentanut silloin.
Taas tuo renkaiden päiden malli ja sen lukitustapin sijainti ja muoto, ne olivat asioita, mitkä männän valmistaja oli mäntään laittanut. Oletus oli, että valmistaja on jostain syystä laittanut sen lukitustapin renkaan uran alareunaan tai yläreunaan, ja on tiennyt, mitä on tehnyt. Eli kun en koskaan itse ole sitä tappia mäntään porannut, en ole edes miettinyt, missä sen pitäisi olla. Jos olisi ollut käsissä mäntä, missä ei olisi ollut lukitustapin reikää valmiina, ja se reikä olisi ollut tarkoitus itse porata, silloin olisi tämän kysymyksen joutunut ratkaisemaan. Samalla olisi pitänyt ratkaista sekin, millainen sovite sille lukitustapille tehdään, että se pysyy paikallaan.
Aika on saattanut muuttaa asioita, tehdä itsestään selvyyksistä tietokilpailukysymyksiä, tai kysymyksiä, mihin voi olla vaihtoehtoisia ratkaisuja. Ennen kaikki oli paremmin, maailma oli yksinkertaisempi, ja hallittavissa?
jaakkovaakko