Onkos kukaan teettänyt muoviosia 3-D tulostuksena?Tekeekö mikään ammattikoulu tai muu opinahjo?Kuinkahan paljon maksaa?
Muutamat muoviosat alkavat olla niin vaikeasti löydettäviä,että olisi jo bisneksen paikka teettää sarja.
Itselläni on 3D- tulostin jo toista vuotta ja käytän sitä lähes päivittäin.
Teen eräisiin omiin projekteihin rattaista alkaen laakeripukkeihin, pukiliitoksiin jne.
Olen tulostanut tähänmennessä n 30kg materiaalia.
Etuna osien muunneltavuus ja loppujen lopuksi ajansäästö, koska silläaikaa kun tulostus on menossa, voi tehdä jotain muuta.
Kone tulostaa itsekseen, vaikkapa silloin kun itse on nukkumassa.
Hankintaan menee uusi tulostin, kunhan malli tulee myyntiin, lähinnä suuremman kerralla tulostettavan kapplekoon ja entistä paremman tulostustarkkuuden vuiksi.
Nykyisellä minimi kerrospaksuus 0,15mm ja uudessa jonkinverran tarkempi.
Itse tulostettu kappale ei sinänsä ole kallis, materiaalikulun voi laskea vaikkapa siten,
että kun parhaimmillaan tulostusmateriaali maksaa luokkaa 25 - 30€ / kilo, niin grammapaino osalle ei ole päätähuimaava.
Palvelun jos jostain ostaa ja osasta ei ole valmiita tiedostoja, vaan pelkkä kappale,
niin mallinnus tulostimelle soveltuvaan muotoon on varmaankin se suurin kustannuserä.
Tietty sähköön menee pikkasen, mutta ei päätähuimaavia summia.
Pääasiassa tulostimet vaatii ns STL tiedoston ja jotta se saadaan tehtyä, niin tarvitaan joku 3D CAD malli.
Pääasialliset materiaalit on ABS ja PLA, joista ABS on soveltuvin käytettäviin osiin ja PLA lähinnä testikappaleisiin.
Muitakin materiaalija alkaa olla nykyään saatavilla, mutta se, kuinka mikäkin tulostin niitä pystyy tulostamaan on aina sitten testaamisen paikka.
Tulostusmuovien värimaailmakin alkaa nykyään olla melko laaja.
Pinnanlaadussa pääsee hyvään laatuun, tulostimesta riippuen.
Pieneen pinnan viimeistelyyn on syytä varautua, ainakin perustulostimilla ja kymppitonnien arvoisilla pääsee sitten jo lähes virheettömään pinnanlaatuun.
Jonkinverran tulostettavan kappaleen koko asettaa rajoituksia, mutta kappaletta mallinnettaessa se voidaan vaikkapa jakaa useampaan osaan,
mitkä sitten erikseen liitetään yhteen.
Liittämisen voi tehdä liimaamalla tai "hitsaamalla" ns 3D kynällä.
Lisänä vielä, että tuon 3D-tulostuksen etuna on se, että oikeastaan vain mielikuvitus asettaa kappaleelle rajat.