Kirjoittaja Aihe: 3-D Tulostus  (Luettu 9944 kertaa)

Helmikuu 02, 2015, 13:01:49 ip
Luettu 9944 kertaa

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos kukaan teettänyt muoviosia 3-D tulostuksena?Tekeekö mikään ammattikoulu tai muu opinahjo?Kuinkahan paljon maksaa?
Muutamat muoviosat alkavat olla niin vaikeasti löydettäviä,että olisi jo bisneksen paikka teettää sarja.

Helmikuu 02, 2015, 17:09:03 ip
Vastaus #1

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen teettänyt vanhaan moottorisahaan tuuletusritilän.  Ei sataprosenttisesti samanlainen mutta riittävän oikean mallinen.
Kaikkihan riippuu siitä kuinka tarkan ohjelman koneelle tekee.
Tämä kaveri oli ostanut ensimmäisen koneen valmiina mutta tehnyt toisen itse, myös osan osista tuolla ensimmäisellä koneella.
Tässä vähän kuvia ritilästä:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=24197

Helmikuu 02, 2015, 18:14:56 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko kallis?

Helmikuu 02, 2015, 19:04:37 ip
Vastaus #3

Harri Kauranen

• Vieras
Mun yks tuttu osti tommosen kaheksansadan tulostimen ja on sillä tulostanu ainakin yhden kotelon kannen ja tuli ihan käypänen.Menee kuulemma vielä harjotteluks se ohjelman teko,mutta kehittyy kuulemma koko ajan.

Helmikuu 02, 2015, 19:10:56 ip
Vastaus #4

Juha Ollila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työkaveri tulosti Suzuki S1:sen ilmanputsarin etuosan, näkyy vasemmalla ja huono orkkis oikealla. Kansi on valuhommia ja ostettu moposportista.

http://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Suzuki+S1/095.jpg

-Juha

Helmikuu 02, 2015, 20:53:05 ip
Vastaus #5

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko kallis?
Teetin kolme ja kaveri sanoi että pari kymppiä.  Annoin neljä.

Helmikuu 03, 2015, 13:02:37 ip
Vastaus #6

Markku Hakola

• Vieras
Onkos kukaan teettänyt muoviosia 3-D tulostuksena?Tekeekö mikään ammattikoulu tai muu opinahjo?Kuinkahan paljon maksaa?
Muutamat muoviosat alkavat olla niin vaikeasti löydettäviä,että olisi jo bisneksen paikka teettää sarja.

Itselläni on 3D- tulostin jo toista vuotta ja käytän sitä lähes päivittäin.
Teen eräisiin omiin projekteihin rattaista alkaen laakeripukkeihin, pukiliitoksiin jne.
Olen tulostanut tähänmennessä n 30kg materiaalia.
Etuna osien muunneltavuus ja loppujen lopuksi ajansäästö, koska silläaikaa kun tulostus on menossa, voi tehdä jotain muuta.
Kone tulostaa itsekseen, vaikkapa silloin kun itse on nukkumassa.
Hankintaan menee uusi tulostin, kunhan malli tulee myyntiin, lähinnä suuremman kerralla tulostettavan kapplekoon ja entistä paremman tulostustarkkuuden vuiksi.
Nykyisellä minimi kerrospaksuus 0,15mm ja uudessa jonkinverran tarkempi.

Itse tulostettu kappale ei sinänsä ole kallis, materiaalikulun voi laskea vaikkapa siten,
että kun parhaimmillaan tulostusmateriaali maksaa luokkaa 25 - 30€ / kilo, niin grammapaino osalle ei ole päätähuimaava.
Palvelun jos jostain ostaa ja osasta ei ole valmiita tiedostoja, vaan pelkkä kappale,
niin mallinnus tulostimelle soveltuvaan muotoon on varmaankin se suurin kustannuserä.
Tietty sähköön menee pikkasen, mutta ei päätähuimaavia summia.

Pääasiassa tulostimet vaatii ns STL tiedoston ja jotta se saadaan tehtyä, niin tarvitaan joku 3D CAD malli.

Pääasialliset materiaalit on ABS ja PLA, joista ABS on soveltuvin käytettäviin osiin ja PLA lähinnä testikappaleisiin.
Muitakin materiaalija alkaa olla nykyään saatavilla, mutta se, kuinka mikäkin tulostin niitä pystyy tulostamaan on aina sitten testaamisen paikka.
Tulostusmuovien värimaailmakin alkaa nykyään olla melko laaja.

Pinnanlaadussa pääsee hyvään laatuun, tulostimesta riippuen.
Pieneen pinnan viimeistelyyn on syytä varautua, ainakin perustulostimilla ja kymppitonnien arvoisilla pääsee sitten jo lähes virheettömään pinnanlaatuun.

Jonkinverran tulostettavan kappaleen koko asettaa rajoituksia, mutta kappaletta mallinnettaessa se voidaan vaikkapa jakaa useampaan osaan,
mitkä sitten erikseen liitetään yhteen.
Liittämisen voi tehdä liimaamalla tai "hitsaamalla" ns 3D kynällä.

Lisänä vielä, että tuon 3D-tulostuksen etuna on se, että oikeastaan vain mielikuvitus asettaa kappaleelle rajat.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2015, 13:17:04 ip kirjoittanut Markku Hakola »

Helmikuu 03, 2015, 13:25:24 ip
Vastaus #7

Pasi Salomäki

• Vieras
Minkä hintainen tuo tulostin sinulla on? Mistä olet hankkinut koneen ja materiaalit?

Helmikuu 04, 2015, 00:04:14 ap
Vastaus #8

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo 3D-homma tulee kasvamaan rajusti lähitulevaisuudessa.
Tulostimen rinnalle 3D-skanneri, niin jokainen voi kopioida mitä vaan.

Tämä jos mikä on sitä parasta "HiTechiä" entisöijille.
Mutta kelpaako hyvä kopio korvaamaan oman aikakauden alkuperäisen tuotteen...?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 04, 2015, 00:06:09 ap
Vastaus #9

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko niissä laitteissa jo samassa skanneri, jolla saa kopioitua esim. ehjän malliosan muodot tiedostoksi, vai pitääkö mallintaa aina itse? Skannerista olisi hyötyä rikkinäistenkin osien kohdalla, vain rikkinäiset kohdat tarvisi piirtää uudelleen. Joskus 7v sitten olin paljonkin tekemisissä 3d-tulostimien kanssa, ja tein itsellekin Super Sporttiin työkalukotelon. Nyt en ole enää perillä tämänhetkisistä laitteista. Silloin ne oli vielä suuria ihmeitä, kaikki ihmetteli miten lähes umpinaisen kotelon sisällekin oli väliaineen avulla tehty liikkuvia osia. Laitteet maksoi silloin kymmeniä tuhansia, ja siihen aikaan yritystoiminta niiden avulla olisi voinut kannattaakin. Nyt alkavat laitteet olla jo kaikille saatavilla hinnan puolesta.

Edit: ahaa, Petrikin puhui yhtä aikaa skannerista
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2015, 00:08:42 ap kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 04, 2015, 04:30:03 ap
Vastaus #10

Markku Hakola

• Vieras
Minkä hintainen tuo tulostin sinulla on? Mistä olet hankkinut koneen ja materiaalit?

Tuossa linkki valmistajan sivuille http://www.afinia.com/ ja omani on mallia H480.
Hintaa tuolla olituolloin ostettaessa n. 1800€ nykyään jonkinverran edullisempi, koska uusi malli tulossa markkinoille.
Syynä tuon hankintaan selvittelyjen jälkeen, tulostuslaatu, tuotteen laatu, helppokäyttöisyys, toimintavarmuus.
Kaikki valmistajan "mainoslauseet" pitivät paikkansa,ei ole tarvinu katua, käyttää vain ja joskus huoltaa.

Tämän kautta tulostimen tuolloin hankin, silloin nimellä AMD-TEC http://www.pro3d.fi/
Tääältä  http://www.filamentti.com/ nyt viimeks tulostuslankaa hankin ja varmaankin jatkossakin.
Parhaat langat tähänastisista, mitä olen käyttänyt ja  hinnatkin kohtuulliset.

Tästä 3D tulostuksesta voisi tietty kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta voisi laittaa vaikka uudeksi aiheeksi tuonne yleisen keskustelun puolelle.

3d scanneri ois tietty hyvä, mutta kohtuuhintaisten scannauslaatu ei oikein ole hyvä, ainakaan mun mielestä, verrattuna niitten hintaan.
Jokusia olen kokeillut ja aatellut, että parempi odotella hinta-laatusuhteen paranemista.
Usein (poikkeuksetta) scannattua mallia täytyy vielä jälkityöstää, ennen tulostusta niin pinnanlaadun, kuin rakenteellistenkin ominaisuuksien vuoksi.

Se mitä tulee 3d tulostettujen osien käytöstä entisöitäessä onkin kokonaan eri juttu ja jää mm tarkastajien vastattavaksi.
Pikkuhiljaa ollaan tulossa tosiaan tilanteeseen, ettei alkuperäisosia enää yksinkertaisesti saa, niin mitäs sitten laitetaan.
Jälkituotanto-osa on aina jälkituotanto-osa tehtynä oikeestaan miten vaan ja jos toiminta ja ulkonäkö vastaa alkuperäistä,
niin voiko käyttää, vaiko ei?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2015, 04:57:16 ap kirjoittanut Markku Hakola »

Helmikuu 04, 2015, 08:33:10 ap
Vastaus #11

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se ei ihan riitä, että olisi skanneri. Meidän firma tekee myös laserskannausta ja laitteisto on alan parasta kamaa. Jokainen malli pitää parsia kasaan, ennen kuin se on riittävän hyvä edes katseltavaksi. Saati että siitä tekisi työkuvia tai tulostemalleja. Laser on vähän liian ankara, se toistaa ja poimii kaikki pinnan muodot, virheet jne. Se ei toimi kuten elokuvissa..

Helmikuu 06, 2015, 12:36:42 ip
Vastaus #12

jori luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://areena.yle.fi/tv/2351351    Tuolla pieni pätkä 3d-tulostimen keksijästä. Alkaa kohdasta n. 20min

Helmikuu 07, 2015, 13:55:35 ip
Vastaus #13

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla aattelin teettää yhden mp-ohjaustangon lisäosan: http://3djampat.fi/

Saatava vain se ensin piirrettyä.  Luonnos on jo jossakin tallessa, kunhan vaan löytyy.

Minulla piirusteluohjelmana SolidWorks 2014 ja sillä tallennus .STL muodossa. Pitäis kelvata printterille.