Kirjoittaja Aihe: Liikennevalot  (Luettu 25438 kertaa)

Tammikuu 31, 2015, 09:09:42 ap
Vastaus #15

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oon syntyny Pielisjärvellä 1956, minusta ei saa savolaista tekemälläkään.
 :laugh: :laugh:

L&K.

Tammikuu 31, 2015, 09:11:48 ap
Vastaus #16

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Lauri onn niiiin kiero savolainen, että menny syntymmäänki Pielisellä. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 31, 2015, 09:14:41 ap
Vastaus #17

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Toenen mistä kannattaa purnata, on jotkut pienet liikenneynpyrät (kiertoliittymät).  >:(

Sitäkö varten niihin keskelle on pitäny istuttoo joku läpinäkymätön rytteikkö, tae pystyttee joku monumentti näkemäesteeks ettei vua kukkaa näkis onko muita kulukijoeta yhtäaekoo ynpyrässä?  ::)
-pena-

Tammikuu 31, 2015, 09:22:46 ap
Vastaus #18

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sinäsä ihan selekee ja ymmärrettävä tuo Mua- ja mehtätallousministeriön julukasema ohje.

Selekokielellähän nuo valojen värit tarkottaa:

- punaesilla ei sua männä aenakaa sillon jos polliisi on lähettyvillä
- vihreillä suap männä eikä tarte sivustatulijoeta notteerata
- kun valo ruppee vaehtumaan vihreeltä keltaselle, ni sillon onkii jo kiire että kerkijää risteysaluveelle ennenkun punanen syttyy
- kun punasen valon aekana keltanen syttyy, nii sillon pittää hyökätä eikä jiähä vatuloemaan

Nuilla ohjeilla aenakii minä oun pärjänny kohtuu hyvin, en ou elläessäni ajanu liikennevaloristeyksessä yhtäkää kolaria.  :-\

tähän sen verran että taannoin 80 luvulla kun poliisi kirjotti sakkolappua niin opetti että risteyksestä pitää ehtiä läpi ennen kun punanen syttyy en ruvennut kinaamaan

Tammikuu 31, 2015, 09:27:13 ap
Vastaus #19

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Joo ja kakskaistasissa kiertoliittymissä, tai no ainakin tuolla Pohojantien eteläpäässä, on erikoiset etuajo-oikeuet. Yhen kerran olin sisemmällä kaistalla RUSsikilipisen täysperän rinnalla kun Jevkeeni päätti tulla sinne sisemmälle kans. Ja kerran aikasemmin melekeen samallai, mutta olin ulommalla kaistalla ja suomikilipinen täysperä rinnalla halusi kans tulla samalle kaistalle.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 31, 2015, 09:50:11 ap
Vastaus #20

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-ilmiö on tuttu kaikista tuollaisista kiertoliittymistä,joissa
olen joutunut pyörimään.

Siksi vältän sinne sisemmälle kaistalle joutumista-vaikka se ei
ihan sääntöjen mukaan se ajo menekään. Mutta monelta oudolta
tilanteelta kyllä silloin välttyy.

t. Markku

Tammikuu 31, 2015, 10:01:54 ap
Vastaus #21

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Toenen mistä kannattaa purnata, on jotkut pienet liikenneynpyrät (kiertoliittymät).  >:(

Sitäkö varten niihin keskelle on pitäny istuttoo joku läpinäkymätön rytteikkö, tae pystyttee joku monumentti näkemäesteeks ettei vua kukkaa näkis onko muita kulukijoeta yhtäaekoo ynpyrässä?  ::)

Oisko tämmönen mini rountaboutti parempi? Ei oo rytteiköt eikä höpöheinät eessä.

Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 31, 2015, 10:05:57 ap
Vastaus #22

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Joku vuosi taapäin oli paekallisessa mullikkalehessä liikennesuunnittelijoitten pallaute valopurnaajille, että kaupungin läpi on erittäin vaikiaa ja jopa mahotonta tottetuttaa viheriä aalto. Siihen joku kommentoi ylleisönosastolla, että miten se viheriän aallon teko voi olla sen vaikiampaa kun punasenkaan.

Tiijä sitte tuota. Viimeksi pääsin pysähtymätä Limingantullin läpi Tuiraan vuonna -98.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 31, 2015, 10:13:05 ap
Vastaus #23

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sinäsä ihan selekee ja ymmärrettävä tuo Mua- ja mehtätallousministeriön julukasema ohje.

Selekokielellähän nuo valojen värit tarkottaa:

- punaesilla ei sua männä aenakaa sillon jos polliisi on lähettyvillä
- vihreillä suap männä eikä tarte sivustatulijoeta notteerata
- kun valo ruppee vaehtumaan vihreeltä keltaselle, ni sillon onkii jo kiire että kerkijää risteysaluveelle ennenkun punanen syttyy
- kun punasen valon aekana keltanen syttyy, nii sillon pittää hyökätä eikä jiähä vatuloemaan

Nuilla ohjeilla aenakii minä oun pärjänny kohtuu hyvin, en ou elläessäni ajanu liikennevaloristeyksessä yhtäkää kolaria.  :-\

tähän sen verran että taannoin 80 luvulla kun poliisi kirjotti sakkolappua niin opetti että risteyksestä pitää ehtiä läpi ennen kun punanen syttyy en ruvennut kinaamaan

Mutta sakon kirjoitti kumminkin  :(

Minäki nuorempana pidin ihan vakiotapana ajaa läpi kaikilla kolmella värillä:vihreä,keltainen ja tuore punainen.
Nykyisin sitä sanaa ei auta päästää suustaan jos poliisi nappaa.Enkä edes aja enää kuin kahdella värillä korkeintaan läpi-pääsääntöisesti sillä yhdellä sallitulla kuitenkin vain.
Olihan jossain liikennesääntöjen tekstissä sanottu että jos on jo risteysalueella ja punainen vaihtuu silloin-saa läpi ajaa.
Tästä kyllä erittäin epämääräinen/-luotettava muistikuva vain.

Jokunen vuosi jo aikaa kun viimeksi olin pidempiaikaisissa töissä Helsingissä ja poliisin kanssa tekemisissä liikenteessä.
Oli silloin oikeesti kiire töihin,en enää muista yhtäkkiä mutta autossakin taisi olla jotain erikoista ettei sillä voinu just siihen viimeiseen valoon pysähtyä Sörnäisten Rantatiellä ???

Jokatapauksessa,huomasin viimehetkellä että Haapaniemenkadun risteyksessä odotti maija kääntymisvuoroaan sataman suuntaan ja minä vetelin punaisella yli.Peräänhän ne tottakai lähti vilkut päällä ja ajoin muina miehinä Katajanokalle asti kun ei siinä ollu sopivaa pysähdyspaikkaa ennen.Ihmetys oli suuri kun pääsin pelkällä suullisella puhuttelulla.Selittelin jotain autosta(mitä en enää muista)ja että jos en ole tietyllä minuutilla portin sisällä,en saa enää parkkipaikkaa.Ja kerroin ajaneeni tuoreella punaisella että ehtiihän siitä.Ja lupasin tulla bussilla seuraavana aamuna.Porvoosta siis.

Luulen että tämä viimeinen vetosi niin paljon heihin että meni nauruks koko homma ja toivottivat vain hyvää työpäivää  :)
Oltiin silloin rakentamassa hotellia entisestä vankilasta joten onhan tuosta jo aikaa..

Tuossa jännä kuva vankilan katolta,kesällä auringonnousun aikaan.Silläkertaa aloitin päivän kiipeämällä ensin muurin yli takapihalle,siitä tikkaita ylös katolle.Oli kiire ehtiä sinne tasan klo 7 ratikkapysäkiltä niin tämä oikaisi huomattavasti kuin jos oisin kiertänyt pääportin kautta.Ja halusin ehkä sen valokuvankin.
Nauratti kyllä hiukan itseänikin-joskus joku oli yrittänyt paeta muurin yli niin minä yritin sisään muurin yli  ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 31, 2015, 10:14:44 ap
Vastaus #24

Antti Jokinen

• Vieras
Löytyy lähempääkin: Porvoossa rakennettiin maailman pienin liikenneympyrä. Siinä pätevät ympyrän säännöt, eli ympyrässä pyörivällä on etuajo-oikeus. Vaikeus oli siinä, etteivät ihmiset tajunneet kiertävänsä mitään, vaan ajoivat suoraan. (Nyttemmin sitä on hieman suurennettu.)

Tammikuu 31, 2015, 10:22:07 ap
Vastaus #25

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Löytyy lähempääkin: Porvoossa rakennettiin maailman pienin liikenneympyrä. Siinä pätevät ympyrän säännöt, eli ympyrässä pyörivällä on etuajo-oikeus. Vaikeus oli siinä, etteivät ihmiset tajunneet kiertävänsä mitään, vaan ajoivat suoraan. (Nyttemmin sitä on hieman suurennettu.)

Onks toi Kuninkaanportista-väliaikainen tietyönaikainen "ympyräinen" ?
Jotenkin vielä muistan jos tuo on se..Kyseisessä kaupungissahan aikoinaan kovasti päiviteltiin/vieroksuttiin ja hämmästeltiin ensimmäistä ympyrää-tai kiertiskö se nyt oli nimeltään..se joka on kats.konttorin jälkeen Kevariin mennessä,Veckjärventien yli..

Tammikuu 31, 2015, 10:33:15 ap
Vastaus #26

Antti Jokinen

• Vieras
On, Hannu, se ympyrä. Se meinattiin aluksi jättää noin pieneksi, mutta valituksia tuli niin paljon, että oli pakko suurentaa.

Muutoin olen sitä mieltä, että liikenneympyrä sujuvoittaa liikennettä usein paremmin kuin liikennevalot, eikä maksa paljon.

Tammikuu 31, 2015, 11:00:16 ap
Vastaus #27

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta mitäpä liikenteenoppineet sanovat
tämmöisestä risteyksestä ja siinä ajamisesta?

On Orimattilassa kun tullaan Myrskylän suunnasta
ja oikealle lähtee Artjärventie...

Käytäntö on,että vasemmalle kääntyvä pysäyttää juuri suojatien
päälle ja Artjärvelle kääntyvä ajaa sitten pysähtymättä sen
vasemmalle kääntyvän (auto 1) ohi .

No sääntöhän sanoo,että "suojatien eteen pysähtynyttä" autoa ei saa ohittaa
myös itse pysähtymättä...Mutta mites kun tuo auto 1 on kokonaan suojatien
päällä ja tukkii suojatien kokonaan? Onko auton 2 pysähdyttävä kanssa?

t. Markku

Tammikuu 31, 2015, 11:12:36 ap
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No sääntöhän sanoo,että "suojatien eteen pysähtynyttä" autoa ei saa ohittaa
myös itse pysähtymättä...Mutta mites kun tuo auto 1 on kokonaan suojatien
päällä ja tukkii suojatien kokonaan? Onko auton 2 pysähdyttävä kanssa?

t. Markku

Täytyy sen 2:n suojatien eteen pysähtyä jokatapauksessa,ja varmistaa ettei suojatielle ole pyrkimässä jalankulkijaa.
Samalla varmistaa ettei vasemmalta eikä oikealta tule ajoneuvoja-senjälkeen kääntyä tielle vasta.
Niin minä tekisin.Olen puhunut..

Tammikuu 31, 2015, 11:41:27 ap
Vastaus #29

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Yks´ semmonen näkemäesteynpyrä (ynpyrä kuuluu kirjottoo ännällä ynpyrä, niinkun Hanpurikkii ) on Ol. Pyhäjärven Pyhäsalamen taajamassa, se missä on se työkone keskellä.
Voep niitä vastoovia olla jossae muuvallakkii, en vuan ou vielä uskaltanu etenmäs lähtee niitä kahtelemmaan. ::)

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2015, 11:50:41 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-