Kirjoittaja Aihe: Wanhoja Suomen kaupunkien / paikkakuntien nimiä  (Luettu 24200 kertaa)

Helmikuu 12, 2015, 09:51:49 ap
Vastaus #45

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jännittävää! oisko kevvään tullen syventävää tietoutta?  Herää tunne että herrasmiesten kirjahylly on ihan tyhjä.

Saateri ku tarvis tietää että mistä se Olavinlinnan nimi oikein tuli??

Kaikille se ei tuo kirjatietokaan jotenkin oikein sovi. En nyt tässä viittaa suoraan sinuun Rainer, mutta ymmärtänet yskän kuitenkin  8)

Helmikuu 12, 2015, 10:18:53 ap
Vastaus #46

Antti Jokinen

• Vieras

Saateri ku tarvis tietää että mistä se Olavinlinnan nimi oikein tuli??

Olavi Pyhä tai Pyhä Olavi eli Olavi Haraldinpoika (norj. Olav II Haraldsson den hellige, muinaisnorjaksi Oláfr hinn helgi, 995–1030) oli Norjan kuningas 1015–1030. Olavi Pyhä on Norjan kansallispyhimys ja kaikkien ritareiden ja sotilaiden suojeluspyhimys.

Helmikuu 12, 2015, 11:49:32 ap
Vastaus #47

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Viro on ihan uus keksintö, paikan nimi oli satoja vuosia Revahl. Ja ennenkuin täällä takapajulassa opetettiin kirjoittamaan niin nimi oli takuulla jokin muu.

Se sana on kylläkin "Reval" ja kyseessä on Viron pääkaupungista Tallinnasta käytetty nimitys vuodesta 1219 vuoteen 1918 asti, ei siis itse Virosta !!

Käpäsehän sinne täydelle kirjahyllylles vielä kerran kattomaan :-)
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 12, 2015, 12:05:01 ip
Vastaus #48

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Lennart Meri suositti nimeä Viro. Miten se Eesti vabariikille käy, en tiedä. Eesti, Estonia, mulle ne käy kyllä.

Helmikuu 12, 2015, 12:21:42 ip
Vastaus #49

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Lennart Meri suositti nimeä Viro. Miten se Eesti vabariikille käy, en tiedä. Eesti, Estonia, mulle ne käy kyllä.

Minua myös askarrutti aikoinaan tuo sama pitkän aikaa,että kumpi on sopivampi sanoa.Kait se vähän riippuu siitäkin missä yhteydessä ja sen mukaan olen yrittäny sukkuloida.Ei siitä kannata stressiä ottaa,minun tietääkseni eivät ainakaan loukkaannu siitä sanot miten päin vaan..

Löysin muuten tämmösen lausuman kun pistin googleen "eesti vai viro".

Presidentti Merellä oli tapana vastata ”viro vai eesti?” -kysymykseen, että molemmat ovat oikein: viro silloin kun puhutaan suomea ja eesti silloin kun puhutaan viroa.

Ja ilmanko tuo Reval sana olikin niin tutun kuuloinen-onhan siihen törmätty-ja usein  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 12, 2015, 12:34:11 ip
Vastaus #50

Antti Jokinen

• Vieras
Kaikkien naapurimaitten suomalaiset nimet ovat ihan erilaisia (paitsi Norjan) kuin heidän omansa. Ei siinä mitään ihmettelemistä ole.
Venäjä -  Rossija
Ruotsi - Sverige
Viro - Eesti
Norja - Norge