Tiedätkö Rautzi koskeeko verovapaus myös ns. kultaisia kädenpuristuksia tai vastaavia palkkatuloja. Onko joitain edellytyksiä esim. asunnon osto.
TA
Tulee olla eläkkeellä, työ, sairaus tms eläke.
Pitää muuttaa pysyvästi portugalissa asuvaksi jotta saa siirrettyä verotuksen sinne (valtionkonttorin eläkettä ei saa siirrettyä, sen verottaa aina suomi) Kädenpuristus ei siis toimi, pitää olla eläke. Pääomatuloja saa olla kyllä.
Voit asua portugalissa ostamassasi tai vuokramassasi asunnossa.
Sinulla ei saa olla pysyvää asuntoa suomessa. Tai se pitää olla vuokrattuna pois.
Saat omistaa suomessa loma-asunnon. Eli sinulla saa olla ihan talviasuttava torppa suomessa mutta se ei saa olla muuta kuin kaavassa loma-asumiseen tarkoitettu. Paljonko sitten voit viettää aikaasi suomessa? Käytännössä ihan miten vaan, valvontaa, seurantaa ei ole. Saat omistaa ison omakotitalonkin jossa voit suomen retkilläsi majoittua, mutta pitää olla näyttää vuokrasopimus että se on vuokrattu pois, esim tyttärelle. Eli asunnon hallinta ei ole sinulla. Eli kesällä neljä kuukautta mökillä, loput vaikka portugalissa tai muualla missä aurinkoa, voihan sulla olla lomaosake kanarialla.
Sitte muutama huomio jotka tarttee tiedostaa. Vaikka et ole portugalin kansalainen niin esim perinnönjako jne tapahtuu sen maan lainsäädännön mukaan jos heität veivisi pysyvästi siellä asuvana. Joissain tapauksissa hyvä, joissain huono. Yleensä se on hyvä.
Onhan tää suomen verotus perseestä. Ite oon eläkkeeni maksanut ja nyt pitää maksaa sen kotiutuksesta veroa. Ja esim hyvinkäällä paikallislehdessä kansanedustajaehdokkaat haluaa eläkekaton ettei makseta kovin paljon eläkettä, jonka olet itte itelles maksanut. Jo nyt rangaistan isoista eläkkeistä, 3400 ylittävästä osasta maksetaan sakkoveroa +2%. Vittusaatana, ihan ite olen eläkkeeni tienannu. Ja nää saatanan pölvästit on sitä mieltä että 3000 on katto maksettavalle eläkkeelle.
Portugaliin... lomps.
Huomatkaa että eu toi vapaan kapitaalin ja työvoiman siirtymisen jäsenvaltioitten välille. Portugalilainen saa siis muuttaa suomeen, mutta miksi se tänne jään ja roudan keskelle tulis makselemaan turhia. Paitsi jos sillä ei ole mistä maksaa. Sitte sen kannattaa tulla.
Oletetaan että on tollanen 3000 eläkettä saava, ja sillä vaimo jonka eläke 2500. No suomi haluaa noista eläketuloista kohtuulliset 1700 veroina. 12X1700=20400 eli kymmenessä vuodessa 204000. Sillä saa portugalissa komeen talon. Elinkustannukset muutenkin paljon halvemmat. Joskus jopa näkyy aurinkokin. Ja kun lapsenlapsia tulee ikävä niin norvegianilla pääsee satasella eestaas. Eläkkeen säästö siis reipas 400 viikossa, voit siis lentää eestaas 4 kertaa viikossa läpi vuoden.
Hulluhan mä oon jos tänne jään.