Joo, se pulituuri ei oikeastaan korjaa mitään vaan saa kiillottoman himmeän lakan kiiltäväksi. Saattaa jopa käydä niin, että korostuu lakan halkeamat, jos sellaisia on. Muutamaan putkiratioon olen sitä laittanut ja jollain lailla onnistunutkin.
Perskeles, taas oon saanu väärää tietoo ja paljon saanu aikaan sutta ja sekundaa.
Pulituurillahan kun käsittääkseni nimenomaan korjataan pinnan virheitä,
Lakkapinnan epätasaisuus kun on virhe siinä missä naarmu ja pieni halkeamakin.
Kiiltohan tulee siitä, että pinnan pienetkin epätasaisuudet saadaan pois,
Mitä sileämpi pinta, niin sitä paremmin heijastaa valoa ja näyttää kiiltävämmältä.
Pulituuri pehmentää lakkapinnan ja pinta hierrettäessä ns korkeimmista kohdista siirtyy lakkaa niihin matalampiin kohtiin täyttäen ne.
Vastaavastinaarmun vierestä siirtuu materiaalia siten, että se täyttää naarmun ja sama pienissä halkeamissa.
Pulituuri siis itsessään ei tee mitään muuta, kuin pehmentää lakan ja itse kiillotustyön suorittaa se, kuka hiertää pintaa.
Kiillotettaessa on stompin, tai mikskä sitä hiertovälinettä kukin kutsuukaan, oltava koko ajan liikkeessä, sillä muutoisiihen
lakkapintaan jää jälki, minkä poishiertäminen onkin sitten taas oma hommansa.
Pulituuri siis on lakkapinnan pehmennin ja kiilottaja tekee työn, lakan korvikkeeksi tuosta ei ole sellaisenaan.
Toi mitä laitoin tuohon tarkoittaa oikeata pulituuria, ei niitä, mitä rautakaupoista pulituurina myydään, niissä kun ei taida pulituuria olla, kuin nimessä.
Saattaahan jostain saada ostettua oikeetakin, mutta kun sen ainesosat taitaa olla osittain rajoitetun myynnin listoilla.