Kirjoittaja Aihe: Flyygelin puleeraus  (Luettu 9176 kertaa)

Joulukuu 18, 2014, 21:58:46 ip
Luettu 9176 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
Täältä on yleensä löytynyt tietoa useilta aloilta. Nyt kysyisinkin seuraavaa:

Minulla on vanha, yli 100-vuotias flyygeli, jonka lakkapinta ei enää ole entisensä. Kannattaako kotikonstein yrittää saada siitä taas kiiltävää, ja jos niin miten? Koneiston osaan itse huoltaa ja virittää, mutta puupintojen kunnostuksesta en tiedä juuri mitään.

Joulukuu 18, 2014, 22:40:34 ip
Vastaus #1

Pekka Rämet

• Vieras
Gookleta netistä Ranskalainen kiillotus (pulituurikäsittely)

Joulukuu 18, 2014, 23:02:31 ip
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Gookleta netistä Ranskalainen kiillotus (pulituurikäsittely)
Joo,pulituurilla ne lakattuja kalusteita näkyi Uusiokeskuksessakin hinkkaavan..Itse en ole kokeillut mihinkään vaikka täysi puteli näkyy verstalla olevan.Ilmeisesti joku perintöputeli..liekö vielä prosentit tallella en tiedä-siitä kumminkin puliukot nimensä saivat kun erottivat alkoholin pois  ;)

Joulukuu 19, 2014, 03:31:23 ap
Vastaus #3

Pasi Salomäki

• Vieras
Sen verran tuota ranskalaista kiillotusta olen seurannut, että kokonaisen flyygelin kiillottaminen voi ajaa ainakin ensikertalaisen siihen pulituurin väärinkäyttöön.  :laugh:

Joulukuu 19, 2014, 07:11:52 ap
Vastaus #4

Antti Jokinen

• Vieras
Ok, kiitoksia vihjeistä. Luin ranskalaisesta kiillotuksesta ja luultavasti myös ymmärsin lukemani. Työ ei ole mahdoton kotona, mutta vaatii harjoittelua ensin, ennenkuin käy noin vaativan työn kimppuun. Ihan toinen asia on, että patinoituneena noin vanha esine saattaa olla paremman näköinen sittenkin...  ::)

Joulukuu 19, 2014, 08:49:03 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hehe..

Se on Antti kohta kuin Kippari Kalle-käsivarret
paksut kuin pölkyt...On se niin kova jopi
puleerata kokonainen flyygeli...

t. Markku

Joulukuu 19, 2014, 08:56:34 ap
Vastaus #6

Harri Kauranen

• Vieras
Nuorempana puliteerasin yhden pöydänkanne ja pakko sanoo,siitä tuli upee.

Joulukuu 19, 2014, 09:07:12 ap
Vastaus #7

Pasi Salomäki

• Vieras
Kyllä sen kannen varmaan juu, mutta jos meinaa saada säädyllisen lopputuloksen, pitäisi hieroa ne kaikki loputkin nurkat ja kiemurat saman näköisiksi. Siinä voi jo muutama katumuksen hetki tulla eteen. Mahdotonta ei tietenkään, mutta harkita kannattaa.

Joulukuu 19, 2014, 16:00:45 ip
Vastaus #8

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Joo, se pulituuri ei oikeastaan korjaa mitään vaan saa kiillottoman himmeän lakan kiiltäväksi. Saattaa jopa käydä niin, että korostuu lakan halkeamat, jos sellaisia on. Muutamaan putkiratioon olen sitä laittanut ja jollain lailla onnistunutkin.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 20, 2014, 03:39:01 ap
Vastaus #9

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka

Onko kellään tietoa montako lakkakerrosta hiontoineen ja siklauksineen tarvitaan esim. raakaan viiluun ennen kuin se voidaan puleerata. Olen sitä mieltä että paras puleerauslaite tehdään perinteisesti villasukasta ja palasta vanhaa lakanaa tai tyynyliinasta. Villasukka kostutettaan pulilla joka kiedotaan esim. lakanan palaan, ja eikun pyörittämään. Miksi ei edestakaisin liikkein? Ennenvanhaan Erottajan Rakesta ei saanut Lindholmin tummaa ja vaaleata sekä pulia ennen kahtoista kuin pensselin kanssa. No voihan sen herra N tavalla hoitaa. Seuraava on perinteisempi tapa. Pullo pulia, pulloon suolaa. Kesäaikana timotei heinä pulloon ja ravistamaan pulloa. Hitaasti lausuen "olemmeko enkeleitä, olemmepa tietekin, rakastaako jeesus meitä, rakastaapi tietenkin. Tämän jälkeen nostetaan hartsimöykky pullosta ja nauttimaan.

Nimimerkillä muutaman pinnan puleerannut ja jonkun aloittanut alusta "poltettuani" pinnan pohjia myöten.

Hessu

Joulukuu 20, 2014, 04:20:26 ap
Vastaus #10

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
bensiiniä, sinolia, thinneriä tai asetonia en käyttäisi, mutta oisko tärpätti kuinka oikein/väärin? Tietenkin koneellinen vahaus päälle.

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Joulukuu 20, 2014, 06:48:41 ap
Vastaus #11

Markku Hakola

• Vieras
Joo, se pulituuri ei oikeastaan korjaa mitään vaan saa kiillottoman himmeän lakan kiiltäväksi. Saattaa jopa käydä niin, että korostuu lakan halkeamat, jos sellaisia on. Muutamaan putkiratioon olen sitä laittanut ja jollain lailla onnistunutkin.

Perskeles, taas oon saanu väärää tietoo ja paljon saanu aikaan sutta ja sekundaa.

Pulituurillahan kun käsittääkseni nimenomaan korjataan pinnan virheitä,
Lakkapinnan epätasaisuus kun on virhe siinä missä naarmu ja pieni halkeamakin.
Kiiltohan tulee siitä, että pinnan pienetkin epätasaisuudet saadaan pois,
Mitä sileämpi pinta, niin sitä paremmin heijastaa valoa ja näyttää kiiltävämmältä.

Pulituuri pehmentää lakkapinnan ja pinta hierrettäessä ns korkeimmista kohdista siirtyy lakkaa niihin matalampiin kohtiin täyttäen ne.
Vastaavastinaarmun vierestä siirtuu materiaalia siten, että se täyttää naarmun ja sama pienissä halkeamissa.
Pulituuri siis itsessään ei tee mitään muuta, kuin pehmentää lakan ja itse kiillotustyön suorittaa se, kuka hiertää pintaa.
Kiillotettaessa on stompin, tai mikskä sitä hiertovälinettä kukin kutsuukaan, oltava koko ajan liikkeessä, sillä muutoisiihen
lakkapintaan jää jälki, minkä poishiertäminen onkin sitten taas oma hommansa.

Pulituuri siis on lakkapinnan pehmennin ja kiilottaja tekee työn, lakan korvikkeeksi tuosta ei ole sellaisenaan.

Toi mitä laitoin tuohon tarkoittaa oikeata pulituuria, ei niitä, mitä rautakaupoista pulituurina myydään, niissä kun ei taida pulituuria olla, kuin nimessä.
Saattaahan jostain saada ostettua oikeetakin, mutta kun sen ainesosat taitaa olla osittain rajoitetun myynnin listoilla.

Joulukuu 20, 2014, 09:56:54 ap
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Laitetaanpas Antille varoituksen sana pulituurin vaaroista. Seurauksena saattaa olla vakava puliukkoutuminen.
 Jos näetsen pulituuripulloon sekoitat suolaa, ravistat ja annat tasaantua, erottuu lakka pullon pohjalle ja pintaan jää pirtua.
 Pirtun ominaisuudet tuntenet, joten olkoon nyt tälläosaa näin, bät bii keerful aut theer. 

Siinä pullon ravistelussa on oma värssy: vilu, vilu, älä tule meille! :laugh: :laugh:

L&K.

Joulukuu 20, 2014, 16:18:57 ip
Vastaus #13

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Nooo, mulla lienee sitten vääränlaiset aineet tai väärä tekniikka tai liekö vaan tekijässä vika. Sellakkauksen olen saanut korjattuakin, mutta en lakkapintaa. Ainakaan tuo minun käyttämäni etanoolipulituuri ei pehmennä nitroselluloosalakattua ratiota niin paljoa, että sillä halkeamia korjaisi tai täyttäisi. Hiushalkeamiin se kyllä imeytyy samoin kuin kiillokevahakin ja palauttaa kiillon.  Mutta tämä tästä, ettei tule annettua enempää väärää tietoa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''