Kirjoittaja Aihe: Eläkepommin pelko?  (Luettu 15409 kertaa)

Joulukuu 10, 2014, 00:20:46 ap
Vastaus #15

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Niin,en minä eläkkeistä huolissani ollut,vaan siitä kuka perkele maksaa nuo kaikki asiantuntijat.

Eli niinku me insinöörit. Ei kai mekään kaikkien mielestä tuottavaa työtä tehdä mutta väitän että vaikka olisi porukka kuinka nohevia kirvesmiehiä ja levyseppiä tahansa niin saattaisi jäädä metsäkone tekemättä jos ei sitä ole semmoinen asiantuntija-elättiporukka ensin suunnitellut ja piirrellyt, pureksinut kokonaisuudet sopiviksi osiksi ja sitten ohjeistanut ja valvonut että tuottavan työn tekijät tekevät työnsä niin että tuotetaan muutakin kuin sutta. Eikä ne koneen pelkät raudat mihinkään riitä, tarvitaan taas asiantuntija luomaan loitsut tietokoneeseen ja puhaltamaan laitos henkiin.
Niinpä.   ::)

Kalle Einari Vidgrén 1943 Vieremä – 26. lokakuuta 2010 vieremäläisen metsäkoneyritys Ponssen perustaja.
Ennen Ponssen perustamista vuonna 1970 hän toimi metsurina. Hän perusti konepajan, koska ei ollut tyytyväinen saatavilla olleisiin metsätraktoreihin.

Einari oli ehdottomasti asiantuntija, vaikkei insinööri ollutkaan :) Ja reilu 40 vuotta sitten pystyi hitsaustaitoinen metsuri varmasti rakentamaan (omasta mielestään) paremman metsäkoneen kuin vaikka kokkumi, timberjack tai Valmet. Ei Einarikaan kuitenkaan tainnut ekan koneensa ihan jokaista dieselmoottorin yksityiskohtaa, pumppua, hydrauliventtiiliä saati sylinterin stefaa ihan itte kehittää, ja oisko ostanut raudatkin valmiina palkinpätkinä. Kunnioitettava saavutus yhtäkaikki.

Tuunari taetaa ja tekköö, insjnööri ja Di taetaa tietee vuan ei ossoo tehä.
Minä ite kun oun semmonen välliinputtooja, nii en taeja enkä tiijä. :P
-pena-

Joulukuu 10, 2014, 04:27:38 ap
Vastaus #16

Markku Hakola

• Vieras

Mites se menikään...
Miks firmassa on toimitusjohtaja, no kun jonkun täytyy johtaa toimintaa.
Miks firmassa on talousjohtaja, no siks kun jonkun täytyy johtaa talouspuolta.
Miks firmassa on myyntijohtaja, no siks kun jonkun täytyy johtaa myyntiä.
Miks firmassa on myyntimiehiä, no siks, kun jonkuntäytyy myydä firman tuotteita.
Miks firmassa on suunnittelijoita, no siks kun jonkun täytyy suunnitella myyjien myymät tavarat.
Miks firmassa on tuotantoväkeä, no siks kun jonkun täytyy valmistaa suunnitellut ja myydyt tuotteet.

Miks firmassa on insinöörejä, no siks kun muissakin firmoissa on.

Eipä noihin suunnitteluhommiin mitään inssin titteliä tarvita,
kyllä sitä paljon on saatu keksittyä kautta aikain ilman sen ummempia korkeampia koulututkintoja.
Ei mulla mitään inssejä vastaan ole, ei todellakaan, mutta eipä pahemmin niitten puolestakaan, että sillai.

Eniten noissa huolettaa se, että osataan kyllä teoriat ja kaavat suht hyvin,
mutta se käytännön tekemisen taito onkin sitten asia erikseen, tosin ainahan poikkeuksiakin löytyy.
Eihän tuo tekemisen osaamattomuus tietty henkilön itsensä syy ole, ainakaan kokonaan, koulutuksessaki on vikaa.
Nykysellään liikaa painotetaan ja opetetaan luottamaan siihen, mitä "putkelta näkyy".
Esim firman tuotteet on vaan numeroita, eikä henkilöllä tajuakaan, minkälaisesta osasta kyse.

Ennen suunnittelijahallitsi kokonaisuuden, nyt jokaiselle ienellekkin osa-alueelle on oma inssinsä, kukaan ei hallitse kokonaisuutta.

Itteeni huolestuttaa tää nykymeno, mtta mitäs siitä, se on nykyaikaa a minä tällanen tavan pitkänlinjan läpikäyny.

Joulukuu 10, 2014, 08:16:29 ap
Vastaus #17

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
On se paljolti alastakin kiinni se, että ilman koulutustakin voi menestyä. Ja niinkin, että kaikki osaajat ei ole kouluja käyneet eikä kaikki kouluja käyneet osaa.

Jos esimerkiksi kattoo omaa alaani niin enpä tunne R&D puolella tai tutkimuksessa yhtään metsuria eikä ole yhtään ammattikoulupohjaista tai montaa  teknikkokoulutuksenkaan saanutta tiedossa, tuotannossa varmaankin on mutta sieltä en montaa ihmistä tunne. Eli uskosin että  matkapuhelinpuoli tai langattomat verkot ei olisi tulleet kehitetyiksi ilman asiantuntijoita, insinööreitä ja tohtoreita. Ja näyttäs, että pitkälti asiantuntijoitten hanskassa on seuraavienkin verkkoteknolokioitten ja ratkaisujen kehitystyö.

Vaan saattaapihan se tulla aina joku osuma vaikkei mitään koulutustakaan alalle olisi. Taajuushyppelynhän esimerkiksi keksi amerikkalainen naisnäyttelijätär jo toisen sodan aikana ja ymmärsi sen myöskin patentoida. Kuoli rikkaana kun matkapuhelinala lopulta maksoi hänelle lisenssit ja rojaltit basebandhyppelytekniikan käyttämisestä.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 10, 2014, 09:36:29 ap
Vastaus #18

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...
mutta se käytännön tekemisen taito onkin sitten asia erikseen, tosin ainahan poikkeuksiakin löytyy.
Eihän tuo tekemisen osaamattomuus tietty henkilön itsensä syy ole, ainakaan kokonaan, koulutuksessaki on vikaa.
Nykysellään liikaa painotetaan ja opetetaan luottamaan siihen, mitä "putkelta näkyy".
Esim firman tuotteet on vaan numeroita, eikä henkilöllä tajuakaan, minkälaisesta osasta kyse.
...

Tulee mieleen yks di kaveri. Pestiin hänen alumiinirunkoista pyöränrunkoa jollain emäksisellä pesuaineella. Kaveria huolestutti tosissaan mahdollinen vetyräjähdys, joka voi syntyä alumiinin ja emäksisen aineen reaktiosta. Tämän em. kaverin juttuista puuttuu useasti suhteellisuudentaju, mutta toimii silti työmailla mestarina.

Joulukuu 10, 2014, 10:42:33 ap
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
...
...

Tulee mieleen yks di kaveri. Pestiin hänen alumiinirunkoista pyöränrunkoa jollain emäksisellä pesuaineella. Kaveria huolestutti tosissaan mahdollinen vetyräjähdys, joka voi syntyä alumiinin ja emäksisen aineen reaktiosta. Tämän em. kaverin juttuista puuttuu useasti suhteellisuudentaju, mutta toimii silti työmailla mestarina.

No meitä on moneen junaan. Tässä kohtaa kaverisi murehti turhia, mutta tuli kuitenkin ajatelleeksi että emäs ja alumiini reagoidessaan muodostavat vetyä. Eipä olisi tullut mulle mieleen. Ja se että esim kotona sähkökemiallisia pinnoituskokeiluja harrasteneet eivät ole räjäyttäneet kellareitaan, ei tarkoita etteikö niin voisi tapahtua. DI-koulutus, joka itsellänikin on, opetti (minulle ainakin) sen että hemmetisti olisi tiedettävää jos kaiken meinaisi tietää ja osata. Ja sen olen myös huomannut että ne pahimmat ja ehdottomimmat kaikentietäjät ovat yleensä niitä joilla ei pahemmin koulutusta ole. "Tietävät" kaiken niin ehdottomasti tekniikasta, politiikasta ja ihmisluonnosta että en viitti edes alkaa inttämään. Voi mihin haaskuuseen meneekään moiset osaajat kun eivät ole johtamassa toimintaa. Yleistän joo mutta itte aloititte :)

Akateeminen ei oikein voi sanoa mitään ehdottoman varmaa koska on tullut tutkineeksi sitä sun tätä sen verran että tietää ettei mikään asia ole täysin musta tai valkoinen, harmaan sävyillä mennään.

Mutta tämä menee teoretisoinnin puolelle nyt vahvasti. Palataanpas ruotuun.
Sääntö numero yksi: Insinööri ei tiiä mittää, DI vielä vähemmän. Mitä vähemmän kouluja takana niin sitä varmemmin kaiken tietää.
Sääntö numero kaks: EU on perseestä, JAWA on paras. Ja persut on parhaita kans. Nii ja pappamopot.
Sääntö numero kolme: Jos joku asia ei mahdu kaaliini niin sen on oltava jotenkin väärin, perverssiä tai luonnonvastaista (vrt mm. homokeskustelu, mamut)
Sääntö numero neljä: Nykynuoriso ei osaa eikä halua tehdä mitään.
Sääntö numero viisi: Kaikki joilla on iso palkka (tienaa enempi kuin mielipiteen esittäjä) ovat jollakin tapaa huijareita.

Näilläkös sulautuu jo porukkaan vai jäikö multa jotain pois?

:laugh:

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 10, 2014, 10:46:13 ap
Vastaus #20

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Miksi diplomi-insinööri ei voi syödä suolakurkkuja? Työkaluihin ei voi koskea, käsiä ei sovi liata eikä pää mahdu purkkiin.

Miksi diplomi-insinöörin aivot ovat rusinan kokoiset? Viina on ne turvottanut.

Mitä eroa on DI:llä ja lipputangolla? Lipputangon nuppi on pääsääntöisesti kirkas ja harvemmin turvoksissa.

;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 10, 2014, 21:03:31 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Tätä minä ihmettelen että kun näitä maahanmuuttajia pitää saada suomeen tekemään kaikkia näitä tekemättömiä töitä, kun meillä on ollut se työvoimapulakin jo 20 vuotta. Niin kuinka tämä valtion kassat ja eläkekassat karttuu siten että maahanmuuttajien työllisyysaste on n. 64%, ja sitten nämä työssä käyvät maahanmuuttajat on ihan järestään kaikilla matalapalkka aloilla: siivoojia, bussi/taksikuskeja, ravintolatyöntekijöitä ja rakennuksilla hanttihommissa, yms... eli veronmaksajia joiden tuottamat verovarat on pienempiä kuin heidän käyttämät verovarat? Eikä näiden nettotulot lisää kotimaan kysyntää oikeastaan nimeksikään.
 Tai, piipahtihan meillä yksi kovapalkkainen lähes maahanmuuttaja, Elop. Enkä tiedä maksoiko tuo verojaan edes suomeen, tai yleensäkään yhtään mihinkään?
 Kantaväestöllä työllisyysaste sentään yli 70 %, mediaanipalkat suuremmat, työurat pidempiä, verotettavat ja nettotulot myös suurempia, eikä se kuulema riitä alkuunsakaan. Outo yhtälö?

Tässä olis nyt kumminkin hieman laskelmaa näistä toisista eläkkeiden kerryttäjistä: http://www.maailma.net/artikkelit/mita_maahanmuuttaja_maksaa

Tämä on nyt sellaista taloushallintaa mistä minä en ymmärrä mitään. Ja ei kai minun tarviikaan? :embarassed:

Joulukuu 10, 2014, 21:40:38 ip
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
  Niin kuinka tämä valtion kassat ja eläkekassat karttuu siten että maahanmuuttajien työllisyysaste on n. 64%, ja sitten nämä työssä käyvät maahanmuuttajat on ihan järestään kaikilla matalapalkka aloilla:
 Kantaväestöllä työllisyysaste sentään yli 70 %, mediaanipalkat suuremmat, työurat pidempiä, verotettavat ja nettotulot myös suurempia, eikä se kuulema riitä alkuunsakaan. Outo yhtälö?

Tämä on nyt sellaista taloushallintaa mistä minä en ymmärrä mitään. Ja ei kai minun tarviikaan? :embarassed:

Elä suotta murehdi.Yksikään mamu ei kartuta minun eikä sinun eläkettä.Jokainen tienaa eläkkeensä itse tai on tienaamatta.Oma valinta.Näin mää sen ymmärtäsin olevan..
Pienempi tienesti,pienempi eläke-sama toisinpäin. Helppo yhtälö eikö ?
Eläkekassa(ainakin Ilmarinen) on sijoittanut rahat tuottavasti.Valtiosta(keva)en tiedä,vaikka on minulla sieltäkin eläke tulossa.

Paitsi jos ymmärsin kysymyksen väärin,sekin on mahdollista  :)

Joulukuu 10, 2014, 22:48:17 ip
Vastaus #23

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ja sitten nostavat eläkkeellä toimeentulonsa ja elinkustannusten kattamiseksi asumis/toimeentulo/yms...Tukia? Eli lähinnä samoja yhteiskunnan tukimuotoja mitä joutuvat nostamaan jo nyttenkin niistä matalapalkka töistä johtuen.  :embarassed:

Joulukuu 10, 2014, 23:23:55 ip
Vastaus #24

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ja sitten nostavat eläkkeellä toimeentulonsa ja elinkustannusten kattamiseksi asumis/toimeentulo/yms...Tukia? Eli lähinnä samoja yhteiskunnan tukimuotoja mitä joutuvat nostamaan jo nyttenkin niistä matalapalkka töistä johtuen.  :embarassed:
Ei täs meiän naapurissa ainakaan eläkeläiset mitään tukia nosta,ei yhtään mitään.Kaurapuuroo syöttäävät jopa kissalle ja pitäävät sitä mahollisimman paljon ulkona et hommais safkansa ite ;D
Siis ovat Suomalaisia Ruotsinkielisiä.Mies entinen metsuri,nainen kotinainen.
Toinen talo sama juttu,paitsi ei kissaa.Yksineläjä mies,metsän-ja kalastuksen vartija.Hyvin toimelias mutten tiedä millä elantonsa hankkii.
Kolmas talo Australialainen mies eläkkeelle 65 v jäi,vaimo työssä.Ei tukia.Sensijaan ulosottomies vie vaimon palkasta vanhaa velkaa edellisestä asuinkunnasta.Viimetalvena polttivat huonekaluja kun ei ollu varaa ostaa puita hetkeen.Sitten tilasvat niitä muttei maksanu.Minun piti käydä perimässä lasku koska myyjä minun tuttu.
 Eli eläkeläiset joita tunnen(muitakin varmaan)ei nostele yhtään mitään tukia.
Ja matalapalkkatyön päälle ei saa tukia.Pitää olla osa-aikatyö ja todella vähän tunteja niin voi saada jotain.

Mutta kaikki näistäkin,kenties saattaisivat olla oikeutettuja tukeen mutta ylpeys tai muu kynnys on liian korkea.
Olen aikoinani ollut velkaneuvojana tapauksille joissa olisi ollut oikeus tukeen muttei ne halua hakea.Semmosta se on..
Tästä ei oo kun runsas 2 vkoa kun kävi yks keski-ikäinen mies juttelemassa.Rekisteröi yrityksen keväällä.Asiakkaita runsaasti koko kesä,syksyllä hiljeni.Nyt saa jo t.markkinatukea mutta olisi oikeus myös pieneen toim.tulotukeen vaan ei pässi uskonut.Oma talo niin pienet asumiskulut-tuki matalampi kuin vuokralaisella.

Noista mamuista en tiedä mitään,enkä ehkä haluakkaan.Jos ne jotain väärin tekee ei se minua henkilökohtaisesti katkeroita.Tietysti se on joltain muulta pois.Mutta toisaalta tiedän ettei tukien väärinkäyttö nykyyään onnistu.Jos joku saa  muita enemmän se on harkinnanvaraista tukea joka on aina tilapäistä.Toimeentulotuki on eri asia.

Joulukuu 11, 2014, 09:23:29 ap
Vastaus #25

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tästä mitään pommia tule-korkeintaan semmoinen
"kissanpieru".

Kun nääs niitä ns. asiantuntijahommia on alettu teettää oppipojan
tai velvoitetyöllistetyn palkoilla,niin siitä ei voi kertyä juuri
kenellekään eläkettäkään.Joten huoli pois!

Mennään vaan iloisin mielin kohti tuntematonta-kuunnellaan tätä positiivista
pöhinää...ja toivotan parasta ja pelätään pahinta.

t. Markku

Joulukuu 12, 2014, 05:46:37 ap
Vastaus #26

Markku Hakola

• Vieras
Mutta kaikki näistäkin,kenties saattaisivat olla oikeutettuja tukeen mutta ylpeys tai muu kynnys on liian korkea.

Niin, sitten on tapauksia, joissa apuun / tukeen oikeutettu ei yksinkertaisesti tiedä, että on oikeutettu saamaan.

Tiedän ainakin muutaman tapauksen.
Olivat kyllä saaneet kirjeitäkn asiasta, mutta kirjotettu niin, ettei yksinkertaisempi siitä selkoo saanu, sellasella virkakielellä.
Mielissään olivat, kun selvisi, mistä olikaan ollut kyse ja saivat helpotusta arkeensa edes vähän.

Se on sitten kunkin oma häpee, mikäli ei avustusta / tukee ota vastaan,vaan haluukärvistellä kipurajoilla.

Joulukuu 12, 2014, 05:53:01 ap
Vastaus #27

Markku Hakola

• Vieras
Noista mamuista en tiedä mitään,enkä ehkä haluakkaan.

En minäkään haluis, mut vähän kuin pakko

Jos ne jotain väärin tekee ei se minua henkilökohtaisesti katkeroita.
Mua katkeroittaa, kun kotimaisiakin avun tarvitsjoita on riittämiin ja lisä tulee, kuntyöpaikat vähenee,
mieluiten jakaisin veroeuroistani ensin kotimaisille ja jos yli jää, nin sitten muille.

Mutta toisaalta tiedän ettei tukien väärinkäyttö nykyyään onnistu.
Niinhän sitä yrittävät vakuutella, ettei muka onnistuis, tai sitten systeemi vuotaa, lipsuu ja lepsuu siitä, mikä on kohtuullista jne.

Joulukuu 12, 2014, 06:22:00 ap
Vastaus #28

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Noista mamuista en tiedä mitään,enkä ehkä haluakkaan.

En minäkään haluis, mut vähän kuin pakko

Jos ne jotain väärin tekee ei se minua henkilökohtaisesti katkeroita.
Mua katkeroittaa, kun kotimaisiakin avun tarvitsjoita on riittämiin ja lisä tulee, kuntyöpaikat vähenee,
mieluiten jakaisin veroeuroistani ensin kotimaisille ja jos yli jää, nin sitten muille.

Mutta toisaalta tiedän ettei tukien väärinkäyttö nykyyään onnistu.

Niinhän sitä yrittävät vakuutella, ettei muka onnistuis, tai sitten systeemi vuotaa, lipsuu ja lepsuu siitä, mikä on kohtuullista jne.

Parenpi onkii että tuetaan muunmualaesija tuentarvihtijoeta sinne niihin ommiin maehin, eivätpähän sitten tule tänne meille meijjän vähäsillä verorahoella kustantamija tukija nostelemmaan!  ::)

Suomen tuki Ukrainaan vuonna 2014

Etyj-monitorointimissio 2 000 000 euroa
    EBRD:n teknisen avun rahasto 1 500 000 euroa
    Punainen risti (ICRC) 500 000 euroa
    YK:n pakolaisjärjestö UNHCR 500 000 euroa
    E5P (Energiatehokkuus- ja ympäristökumppanuusrahasto) 500 000 euroa
    Nuclear Smuggling Outreach Initiative, NSOI; Second Line of Defence -hanke 340 000 euroa
    IFC/Puhtaan tuotannon edistäminen Ukrainassa 300 000 euroa
    Kv. kansalaisjärjestö PATRIRin vakaan kehityksen hanke 300 000 euroa
    Paikallisen yhteistyön määräraha (PYM) 175 000 euroa
    Euroopan neuvosto/ Välittömien toimenpiteiden Ukraina-paketti  150 000 euroa
    ODIHR, Etyj-vähemmistövaltuutetun toimisto 60 000 euroa
    Ukrainan romanikylien kyläkehitysohjelma (Elämä ja Valo ry.) 50 000 euroa
    Naton Ukraina II -kumppanuusrahasto 40 000 euroa
    Yhteensä 6 415 000 euroa

Lähde: Ulkoasiainministeriö 11.12.2014
-pena-

Joulukuu 12, 2014, 07:51:29 ap
Vastaus #29

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Niin, sitten on tapauksia, joissa apuun / tukeen oikeutettu ei yksinkertaisesti tiedä, että on oikeutettu saamaan.
Tiedän ainakin muutaman tapauksen.
Se on sitten kunkin oma häpee, mikäli ei avustusta / tukee ota vastaan,vaan haluukärvistellä kipurajoilla.

Nimenomaan.Tuon jätinkin mainitsematta.Mutta asiasta ei ole pahitteeksi liian usein paasata.
Ja sanoin myös vähän harhaanjohtavasti "velkaneuvontaa".Kyllä se on pikemmin ollut talousneuvontaa mitä olen yrittäny ihmisille tarjota,ei siinä vaiheessa vielä kysellä onko miten paljon velkaa kun jo huomataan että tarvisivat jotain apua.Ja olen huomannu että vanhemmilla ihmisillä ei yleensä ole mitään velkaa.Mutta jokapäiväisen talouden pyörittäminen on vaikeaa koska kustannukset on nousseet-tulot ei niinkään.Sillloin tuki kannattaisi ottaa vastaan.
Mutta viranomaistaholta sitä ei tarjota,ei todellakaan.Siis ei "mainosteta".