Moro
Konttorilla varmasti selviää se tekninen puoli ja sen tarkastaminen ja toimivuus,jarrulaskelmat on teetettävä muualla mutta siihenkin hommaan löytyy firmoja.
Trafin kanssa sitten voipi olla vaikeampaa jos sen pyörän tekee kokonaan tai lähes kokonaan itse eli kantapyörää ei ole olemassa,autoverohan siitä paukahtaa ja sehän lasketaan uuden vastaavan hinnasta.
Jos on se kantapyörä ja muutoksia tulee vähemmän kuin 50 %:a niin siinä tapauksessa asiointi konttorilla riittää,jos esim. muutokseen tulee jousitetusta jäykkäperään niin vaaditaan ns. jarrulaskelma.Muutoksia koskeva prosenttitaulukko löytyy netistä.
Konttoreilta löytyy katsastusmiehiä jotka ovat perehtyneet näihin muutoskatsatuksiin ja heiltähän sitä tietoa voi ja pitääkin kysellä ennen projektin alkua ettei tee jotain mikä ei ole säädöksien mukaista,esim. valomääräykset ovat yksiselitteiset,ei ihan joka konttorilla ole ko. tietopankkia mutta kyselemällä sekin selviää.
Uskoisin että tämä Juupajoen pyörä on tehty näyttely taideteokseksi eikä ole edes yritetty katsastaa,tämä on mutu tietoa.
Itselläni on sellainen lievä muutosprojekti parhaillaan menossa ja suht helposti siihen tarvittavan tiedon olen saanut,ei sitä kukaan ole tyrkyttänyt eli itse se tieto on haettava,ei nämä muutokset mikään uusi juttu ole eli tietoa on kyllä saatavana.
Tällainen muutosprojekti on siitä mielenkiintoinen verrattuna vanhan pyörän entisöintiin että tässä saa lähes mielin määrin toteuttaa itseään tietysti pykälien puitteissa kun taas entisöinnissä on tarkasti tehtävä kuten se on ennenkin ollut.Tällainen projekti ihan vaan vaihtelun vuoksi tällä kertaa.