Kirjoittaja Aihe: Nostopöytä  (Luettu 39308 kertaa)

Syyskuu 17, 2014, 13:03:11 ip
Luettu 39308 kertaa

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Niin, käyttääkö kukaan nostopöytää moottoripyörän ym laitteiden huollossa? Ja jos niin minkälaista ja mistä hankittua, tekeekö esim Motonetin tai Biltsun versioilla mitään, ja mitä kannattaisi huomioida kun pöytää hankkii? Vai onko moinen hankittu mutta turhaksi todettu?

Tässä Motonetin versio, biltsulainen varmaan on koko lailla sama kapine.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/807517/MP-nostopoyta-max400kg-180-760mm

Kohtuuvähäistähän käyttö mulla varmaan olisi, mutta kaikennäköinen hinkkaus ja nysväys jarrujen, vanteiden, pakoputkien, öljynvaihdon, säätöjen ym puuhien kanssa edellyttää slaavikyykkyä tai konttailua jos pyörä on lattialla/maassa. Miinuspuolena nostimessa tietysti se että tilaahan se vie. Talven ajanhan siinä voi säilyttää pyörää parkissa tietysti.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 17, 2014, 14:04:03 ip
Vastaus #1

Pasi Salomäki

• Vieras
Tästäköhän johtuu sanonta "Köyhät kyykkyyn" (Rutiköyhät rutikyykkyyn).

Jos ei ole varaa moiseen ylellisyyteen  ;)

Aika päteviä omatekoisiakin olen nähnyt.

Syyskuu 17, 2014, 14:58:56 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
No perskules, puhki menneissä housunpolvissa ja kengänkärjissä jo pian sen verran säästää että nosturi on hintansa haukkunut ;D

Ei vaan, ei mun tartte kykkiä tai konttailla kuin alle puolisen tuntia niin alkaa tuntumaan jo aika ikävälle polvissa ja nilkoissa. Toinen juttu sitten että talli on hieman ahdas niin seisaaltaan tai jakkaralla nostimen vieressä olisi ehkä helpompi touhuta.

Jos muuten terveenä pysyy niin harrasteluaikaakin on vielä jokunen vuosikymmen edessä eli ei kai se vuotta päälle paljoa tee. Saisihan tuolla hinnalla tietty ajotakin ja housutkin tai muuta "tarpeellisempaa", silläpä tässä kokemuksia kartoittelenkin että onko mokomasta kikottimesta mihinkään.

Renkaanvaihtoaukon kautta saa varmaan kätevästi vaihdettua ruohonleikkurin öljyt ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2014, 15:02:29 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Syyskuu 17, 2014, 15:25:28 ip
Vastaus #3

Pasi Salomäki

• Vieras
No leikkiähän minä - kyllä sen on jo aikaa huomannut, ettei niitä konttaushommia saa oikein tehdyksi.
Nytkin pakunraiskassa pakoputki on keskivaiheilta korjattuna "pielaveteläisittäin", enkä millään viitsisi
tehdä sinne kunnollista paikkaa. Uutta putkea kun ei tunnu saavan mistään.

Siinä korjauksessa on sovellettu muun ohella sähkömiehen panssariputkea, Opel Corsan lokasuojan korjauspalan jäännettä,
pakoputkikittiä ja pakoputken klemmareita. On hieno, myös ääni  ::)

Syyskuu 17, 2014, 16:40:48 ip
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

• Vieras
Mulle on tullut tavaksi kiskaista pyörä työkorkeudelle ketjutaljalla. Siinä sitä on helppo pyöritellä puoleen ja toiseen, vaihtaa renkaat ja öljyt, eikä pöytä ole tiellä hommia tehdessä.

Syyskuu 17, 2014, 18:20:30 ip
Vastaus #5

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ketjutalja on halpa vaihtoehto, jos vain on kiinnitys pisteitä katossa. Minulla on 2x ketjutalja tallinkatossa.... miinuspuolena on lievä keinunta joissain työvaiheissa.

Syyskuu 17, 2014, 18:31:35 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Mistä kohtaa olette taljalla nostaneet?
Kari

Syyskuu 17, 2014, 18:53:35 ip
Vastaus #7

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Mä yhdistin huvin ja hyödyn.. eiku, nosturin ja nosturin. Eli wanhan sohvatehtaan nostopöydän muutin ensin autonosturiksi (=> poistin sen itse kannen päältä pyörityskannen) eli toimii hylsyksi purettujen korien, yms nosturina, ja siihen saa vaihdettua kahella tapilla tuon kansiosan motskarinosturimalliseksi.
Eli tein tuollaisen vastaavan kannen kuin tuossa Motonetin omassa jonka saa vaihdettua autokäyttökannen tilalle.
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Syyskuu 17, 2014, 19:01:32 ip
Vastaus #8

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nostan yleensä kahdella taljalla. Nostopisteet emäputken ja takaiskareiden "maastosta". Kun pyörä on nostettu työskentelykorkeudelle laitan joutavat ketjut taljan kyljessä oleviin kangaspusseihin. Eipä ole ketjut tiellä eikä naarmuttele pyörää. Pyörän olen kiinnyttänyt nostokoukkuihin eri mittaisilla liinanpätkillä/lenkeillä - tilanteen/rakenteen mukaan.

Syyskuu 17, 2014, 19:31:58 ip
Vastaus #9

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein aikoinaan autokatoksesta lämpimän tallin. Ensimmäisenä valoin hydraulisylinterin maan sisään.
Sylinterin päällä on lavetti johon pyörän voi työntää. Lavetti on saranoitu päistään, joten etu ja takarenkaan
vaihto onnistuu. Sama hydraulipumppu käyttää prässiä jolla puretaan ja kasataan kampiakseleita. Kolmitiehanalla
ohjataan haluttu toiminto.

L&K.

Syyskuu 17, 2014, 21:51:50 ip
Vastaus #10

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Mulla tuo motonetin nostopöytä .Nyt kun ei mitään tarvetta sen käytölle niin nostin yläasentoon ja toimii tavaran lakupöytänä eli siihen mahtuu paljon erillaisia kamoja sopivalle korkeudelle.

Syyskuu 17, 2014, 22:27:00 ip
Vastaus #11

Antti Tukeva

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse ostin koneita.comista tuon Novan 450kg nostavan pöydän pian pari vuotta sitten ja tänä syksynä vielä siihen kaveriksi tuon 500:sen saksitunkin. Hyvin toiminut ja säästää kyllä selkää sekä polvia.

Näyttää olevan ilmaiset toimituskulut tällä hetkellä verkkokaupasta:

http://webshop.koneita.com/fi/moottorinosturit-moottoripyoranosturit/570-nova-4009-mpnosturi.html

http://webshop.koneita.com/fi/moottorinosturit-moottoripyoranosturit/936-nova-mp500-saksinostin-moottoripyoralle.html

Syyskuu 18, 2014, 09:52:19 ap
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mulla tuo motonetin nostopöytä .Nyt kun ei mitään tarvetta sen käytölle niin nostin yläasentoon ja toimii tavaran lakupöytänä eli siihen mahtuu paljon erillaisia kamoja sopivalle korkeudelle.

Toimiiko tuo laskutaso?  Minä en ole vielä sellaista nähnyt, jossa olisi tilaa silloin kun sitä tarvisi.

Mutta itse asiaan.  Värkkäilimme muutaman harrastajakaverin kanssa meille kaikille käytöstä poistetuista sairaalasängyistä huoltopöydät trialpyörille tai yksi niistä tuli kyllä endurolle.  Sen sähkömoottorilla oli 250 kg:n kyltti, mutta itse sängyn runko vaikutti hieman heppoiselta isolle katupyörälle, samoin sen minimikorkeus taisi olla 33 cm, mikä on taas aika paljon isolle ja painavalle katupyörälle, ainakin yksin pyörää pukille pukertaessa, luiskasta huolimatta.  Minulla oli siinä päällä tuollainen poljettava huoltopukki, se pöydässä kiinni pulteilla ja pyörä siinä pohjapanssarin reunoista linkuilla kiinni.

Omia huomioita huoltopöydästä:

- leveyttä voi olla lähelle metriä (jos säilytystilat sallivat), ei vielä haittaa työskentelyä, ja on sitä laskutilaa (kun vain pysyisi tyhjänä...)
- helppo liikuteltavuus - sairaalasängyssä isot pyörät - on ainakin kimppatallissa loistava asia
- pyörän kiinnitykseen kannattaa mielestäni panostaa, työskentely on mukavampaa kun ei tiukkoja pultteja avatessa tarvi koko ajan olla kärkyllä ettei putoa

Kaikenkaikkiaan - suorastaan ihmettelin miten ilman tuollaista on joskus tullut toimeen - on se niin iso helpotus ainakin vanhemman miehen polville ja selälle!

Miksikö kirjoitin menneisyydestä?  No kun keväällä päätin trialharrastuksen olevan kohdaltani ohitse, ja myin harrastajakaverille pöydän tarpeettomana.  Ajattelin, että jos isoa katupyörää tarvii itse ropata, investoin tuollaiseen enemmän painoa kestävään tehdastekoiseen pöytään.  Ja kuinkas kävi - on taas triali tallissa.  Eikä huoltopöytää.

jv

Syyskuu 18, 2014, 19:01:36 ip
Vastaus #13

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on bilteman nostopukista rakennettu nostotaso.
Tein siihen päälle 3-osaisen tason, josta on etu- ja takaosa on irroitettavat.
Nyt on kätevä, kun voi tarvittaessa irroittaa jomman kumman renkaan alta tason pois ja esim. jousitushommat on aika helppo tehdä.
Edessä on perinteinen renkaasta puristava pystyssäpidike pikahuoltoja varten.
Lisäksi jokaiselle miun moottoripyörälle on tehty mallikohtainen, keskimmäiseen osaan pultattava keskituki, jonka ansiosta voi vaikka molemmat renkaat irroittaa ja silti motskari pysyy tukevasti paikoillaan.

Sen verran moponosturista, että ilman en enää suostu harrastamaan. Roplaaminen on noussut aivan uudelle tasolle.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 18, 2014, 21:07:45 ip
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Varmasti hyvä ja helppo käyttää tuo pöytä.Vaatii vaan isommat tilat..Minulla on tavallinen hydraulinen moottoripyöränostin 600kg,Motonetista varmaan joskus ostettu.Siitä hyvä että jos on pienet tilat,saa sen säilytettyä seinän vierellä pstyasennossakin,ja sitä voi myös käyttää pihamaalla yhtähyvin kuin sisätiloissa.Kevyemmän autonkin jaksaa nostaa akseli kerrallaan ja on hallitunkkia tukevampi.Ja oli siinä kerran moottorikelkkakin entisöitävänä,ison filmivanerilevyn asetin nostimen päälle.
Pari kertaa olen kyllä Hondaa nostanut taljallakin tankin takaa rungosta.En muista mitä varten,olisko ollu moottori irti tai jotain..

Ja hirmu kätsästi sillä otetaan myös 70 kg painava vaihteisto autosta alas-vaan laitappa sairaalasänky sinne auton alle ;)

Missään nimessä en ala kyykkimään yhtään pyörän äärellä,vaikka lypsyjakkaran otan viereen jos on joku pikahomma :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2014, 21:14:54 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »