Kirjoittaja Aihe: Tulevia hommeleita  (Luettu 21762 kertaa)

Elokuu 17, 2014, 12:18:17 ip
Luettu 21762 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
Itse ajattelin koittaa saada Kawasakin kaasareihin älyä.Mulla vuotaa kakkosen kaasari,vaikka siihen viimetalvena laitoin korjaussarjan.Taas pitää ottaa kaasarit syyniin ja kattoo mikä niitä vaivaa.Siis toi kakkonen oikein tiputtaa yli oikeastaan reilusti,onn aina tippa putoomassa,kun raana on auki.

Elokuu 17, 2014, 19:02:00 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Kohon neulaventtiili falskaa?

Elokuu 17, 2014, 19:19:55 ip
Vastaus #2

Harri Kauranen

• Vieras
Se on kyllä tiedossa, mutta kun se on vasta vaihdettu, tarvii syy tutkia.

Elokuu 17, 2014, 21:00:12 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jouduitko säätämään kohon pintoja? Jos se metallilätkä on nyt jotenkin vähän eri asennossa, eli ei työnnä neulaa tasaisesti ja suoraan putkeen? Ei kai siinä voi oikein muuta vikaa olla, tai sitten on jotakin törkyä niissä vastin pinnoissa.

Elokuu 20, 2014, 10:29:15 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt on kiintoisa homma duunissa tulossa. Jatkoa tuli tutkijan pestiin ja lokakuussa alan keräämään muistitietoa ja selvittelemään seppä Emil Hännisen toimintaa Rautalammilla. Kyseessä on siis Rautalammin puukon kehittäjä. Voittipa töillään pronssimitalin vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyssäkin. Ja nuo 1800-1900 -luvun vaihteen maailmannäyttelyt on kyllä kiinnostavimpia tapahtumia ja voitot niissä hienoimpia meriittejä mitä minun mielestä voi ollakaan.

Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 23, 2014, 09:55:12 ap
Vastaus #5

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri juur soitteli,oli eilen ostanut hugsvarnan.Pyörä on jostain kuuskytluvulta,ei tarkempaa tietoa,koska ei minkäänmoisia papereita.Meinaan tänään mennä aarretta katsomaan.

Elokuu 23, 2014, 10:11:23 ap
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No nyt on kiintoisa homma duunissa tulossa. Jatkoa tuli tutkijan pestiin ja lokakuussa alan keräämään muistitietoa ja selvittelemään seppä Emil Hännisen toimintaa Rautalammilla. Kyseessä on siis Rautalammin puukon kehittäjä. Voittipa töillään pronssimitalin vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyssäkin. Ja nuo 1800-1900 -luvun vaihteen maailmannäyttelyt on kyllä kiinnostavimpia tapahtumia ja voitot niissä hienoimpia meriittejä mitä minun mielestä voi ollakaan.

Kun löydät kuvaa oikeesta rautalammin puukosta niin heitäppä näkyviin. Noi mitä tänäpänä myyvät rautalammilaisena on tuohikahvasia joissa sorkoupotuksia, yleensä joku kielokuvio. Mua vähä epäilyttää kun sorkoupotus on kauhavan juttu 150 v takaa...

Elokuu 23, 2014, 10:39:30 ap
Vastaus #7

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kun löydät kuvaa oikeesta rautalammin puukosta niin heitäppä näkyviin. Noi mitä tänäpänä myyvät rautalammilaisena on tuohikahvasia joissa sorkoupotuksia, yleensä joku kielokuvio. Mua vähä epäilyttää kun sorkoupotus on kauhavan juttu 150 v takaa...

Tässä olisi muutama Emil Hännisen valmistaman puukon kuva. En ole puukkoasiantuntija, mutta sehän on ihan perusjuttu, että erilaiset tekniikat liikkuvan ja leviävät. Miksei siis sorkoupotuskin? Varmasti sitä on käytetty jossain ennen Kauhavan mestareitakin.

Elokuu 23, 2014, 10:51:43 ap
Vastaus #8

Pekka Alonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pariisin 1900 maailman-näyttelyn kirves.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 23, 2014, 10:58:45 ap
Vastaus #9

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Tässä olisi muutama Emil Hännisen valmistaman puukon kuva. En ole puukkoasiantuntija, mutta sehän on ihan perusjuttu, että erilaiset tekniikat liikkuvan ja leviävät. Miksei siis sorkoupotuskin? Varmasti sitä on käytetty jossain ennen Kauhavan mestareitakin.

On ne komeita.
Mulla on ollu kesähommana ettiä pihtiputtaalta puukkoa, tai edes laajemmin viitasaari, kinnula, tms. Kun jokin totuttu tapa siellä varmasti on ollu, jokin sepistä on kehitelly omanlaisensa puukon. En vaan ole vielä sitä löytänyt että alkaisin sellasia tekemään. Oon haastatellu siellä paikallisia seppiä, ei tietoa. Ja kotiseutuharrastajaa joka näytti mulle pikkupuukkoa, n. 50mm terä, puttaan puukkona, mutta ei voi olla että sellasella hirvi pistetään. Etsintä siis jatkuu. Vielä mä sellasen mallin löydän jota voin tehdä ja sanoa puttaanpuukoksi.

Elokuu 23, 2014, 11:35:30 ap
Vastaus #10

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Itse ajattelin koittaa saada Kawasakin kaasareihin älyä.Mulla vuotaa kakkosen kaasari,vaikka siihen viimetalvena laitoin korjaussarjan.Taas pitää ottaa kaasarit syyniin ja kattoo mikä niitä vaivaa.Siis toi kakkonen oikein tiputtaa yli oikeastaan reilusti,onn aina tippa putoomassa,kun raana on auki.

Ne korjaussarjojen osat ovat useimiten täyttä  p...kaa,  se alkuperäinen vanha on useimmiten parempi.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Elokuu 23, 2014, 11:44:58 ap
Vastaus #11

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Korhosen Martti, jos kiinnostusta niin Taisto tietää puukoista ja puukontekijöistä vaikka mitä. Pitää jopa kursseja rautalammin puukon tekemiseen.
http://www.taistokuortti.com/
Ja on historiafriikki. Kuten noilta sivuilta näet, siinä Hännisen maailmannäyttelypuukossa ei ollut tuohikahva sorkoupotusta vaan visa kahva.

(Sorry, mulla kesti hetken kaivaa muistilokeroista tämä)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2014, 11:51:11 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Elokuu 23, 2014, 13:22:29 ip
Vastaus #12

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Korhosen Martti, jos kiinnostusta niin Taisto tietää puukoista ja puukontekijöistä vaikka mitä. Pitää jopa kursseja rautalammin puukon tekemiseen.
Ja on historiafriikki. Kuten noilta sivuilta näet, siinä Hännisen maailmannäyttelypuukossa ei ollut tuohikahva sorkoupotusta vaan visa kahva.

Hyvä tietää. En erityinen puukkoinnostelija ole, vaikkakin niitä korkealle käsityötaidonnäytteinä arvostankin. Saattaisinpa käydäkin Kuortin Taistoa haastattamassa Hännisestä ja hänen puukkojensa kehityksestä ja Rautalammin puukosta muutenkin.

Hanke, jota varten museo sai rahoitusta käsittelee Pohjois-Savon kaupankäyntiä ja teollisuutta. Tuumattiin puljun johtajan, Leni Koukarin kanssa, että näitä asioita olisi hyvä selvittää tarkemmin. Vaikkeivät puukot ehkä olekaan taloudellisessa mielessä kovin merkittävä teollisuudenala Rautalammilla niin 1800-1900-lukujen vaihteessa maailmannäyttelypronssin myötä paikallistasolla merkitys on varmasti ollut korkea. Lisäksi Hänninen on ollut Rautalammilla aktiivinen politiikassa ja osuusliiketoiminnassa. Paikkakunnalla asuu vielä vanhoja ihmisiä, jotka muistavat Emil Hännisen ja joilla voisi olla jotain kerrottavaa miehestä. On siis korkea aika tarttua aiheeseen, muuten nekin muistot katoavat kokonaan.

Elokuu 23, 2014, 13:42:37 ip
Vastaus #13

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Hyvä tietää. En erityinen puukkoinnostelija ole, vaikkakin niitä korkealle käsityötaidonnäytteinä arvostankin. Saattaisinpa käydäkin Kuortin Taistoa haastattamassa Hännisestä ja hänen puukkojensa kehityksestä ja Rautalammin puukosta muutenkin.

Hanke, jota varten museo sai rahoitusta käsittelee Pohjois-Savon kaupankäyntiä ja teollisuutta. Tuumattiin puljun johtajan, Leni Koukarin kanssa, että näitä asioita olisi hyvä selvittää tarkemmin. Vaikkeivät puukot ehkä olekaan taloudellisessa mielessä kovin merkittävä teollisuudenala Rautalammilla niin 1800-1900-lukujen vaihteessa maailmannäyttelypronssin myötä paikallistasolla merkitys on varmasti ollut korkea. Lisäksi Hänninen on ollut Rautalammilla aktiivinen politiikassa ja osuusliiketoiminnassa. Paikkakunnalla asuu vielä vanhoja ihmisiä, jotka muistavat Emil Hännisen ja joilla voisi olla jotain kerrottavaa miehestä. On siis korkea aika tarttua aiheeseen, muuten nekin muistot katoavat kokonaan.

Juu, kunhan aattelin että joskos työssäsi apua tommosesta.

Elokuu 24, 2014, 01:10:48 ap
Vastaus #14

Kari Vähäkainu

• Vieras
Heti kun näkyy tililläni varausraha autostani niin täytynee alkaa tyhjentämään sitä kauppaan kuulumattomista tavaroista. Ja hakea jemmasta talvirenkaat kyytiin. Kunhan vaan ei nitroja menis kovinkaan paljoa.

Jos auto menee niin olen funtsinut ostaa jonkun halvan prätkän. Mieluusti ei kovin nopeaa, riittää että kulkee tarvittaessa satasta. En halua riskeerata korttiani.