Kirjoittaja Aihe: Trumppa T120R vm-71  (Luettu 3834 kertaa)

Elokuu 16, 2014, 19:36:41 ip
Luettu 3834 kertaa

pekka.järn

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäköhän tulppia pitäs käyttää?
Entäs venojen ja kytkimen säätö? Onnistuuko kotikonstein vai pitääkö olla jotain
erikoistyökaluja? Kyseleepi uusi Brittipyörän harrastaja.
Pekka

Elokuu 17, 2014, 09:15:48 ap
Vastaus #1

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Venttiilien säätö on niin yksinkertainen kuin se vain voi olla.
Mitään ei tarvitse purkaa, lunkat vain kannesta auki ja sitten säätämään.
Minä ajelen NGK B7ES:llä. Champion N3 käy myös.
Jos sulla on joku kärjetön sytkä niin sitten nuo ei ehkä käy.
Minunkin trumpassa oli Boyer kärjetön.
Palautin alkuperäisen kärkisytkän toimintaan.
Ei ole sen jälkeen tarvinnut kipinöitten kanssa tapella.

Elokuu 18, 2014, 21:53:59 ip
Vastaus #2

Jouko Seppänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytyyhän sulta venttiilien säätöarvot eli välykset?

Itse olen käyttänyt B8ES tulppia, N3 lienee kuitenkin siitä puolivälistä lämpöarvoltaan ja monet pitävät sitä parhaana 650 Trumppaan.

Kytkimen säätö on myös selvää pässinlihaa, työntötangon välyksen saa säädettyä ilman että irroittaa kytkinposken.  Siinä posken kyljessä on tulppa joka poistamalla säätö tehdään, Lukitusmutteri auki, ruuvarilla säätöruuvia kiinnipäin kunnes tuntuu olevan "huulilla" ja siitä puoli kierrosta takaisin ja lukitus kiinni.  Pahimmassa tapauksessa joutuu jalkatappia löystämään pois tieltä.

Kytkimen jousten säätäminen vaatii tietenkin posken irrotuksen.  Sitä ennen pakoputki, jalkatappi ja jarrupoljin pois tieltä.  Säätöön kannattaa tehdä leveäteräisestä ruuvarista työkalu, keskelle terää sopiva lovi johon jousen kiristinmutterin läpi tuleva ruuvinpää sopii.  Sitten jousien kireyden säätöä kunnes painelevy nousee tasaisesti, älä kuitenkaan kiristä jousia liikaa, ruuvin päät jokseenkin mutterin pään tasolla pitäisi riittää.  Samalla muuten kannattaa tiivistää laturin johdon läpivienti.  Johdon kumitutti irti, tutin sisään silikonia kunnolla ja sitten takaisin.  Moni ihmettelee mistä hitosta se öljy oikein koneen alle valuu mutta usein sitä tihkuu täältä(kin) johtoa pitkin.  Kannattaa tehdä kun poski on auki.  Voit tarkistaa samalla myös ensiövedon ketjun kireyden, ylös-alas liike n. puoli tuumaa.

Ei muuta kun lykkyä uudelle harrastukselle! 

Jouko

Elokuu 18, 2014, 22:16:13 ip
Vastaus #3

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Löytyyhän sulta venttiilien säätöarvot eli välykset?

Minun korjauskäsikirja antaa:
Kylmälle koneelle tuumissa

-imu 0,002
-pako 0,004

Pienet ovat välykset. Tuo 0,002 tuumaa on sellainen välys että sen juuri tuntee kun tarkasti keinuvivusta kokeilee.

Hyvin ovat kuitenkin pelittäneet käytännössä.