Kirjoittaja Aihe: Suzuki VX 800, onko hyvä?  (Luettu 14676 kertaa)

Elokuu 16, 2014, 01:05:20 ap
Luettu 14676 kertaa

VeliMRajakallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihdoin Bemun Suzukiin, jota olen katsellut jo kauan. Mukavan tuntuinen, vetää aika alhaalta ja kulkee hyvin. Kevyt käsitellä ja ajaa.
Onko paljonkin kokemuksia VX800:sta?? Haluan kuulla...kaikki muutkin kuin kardaaniviat.

Elokuu 17, 2014, 13:04:36 ip
Vastaus #1

Aarno Torikka

• Vieras
Toin 1995 muuttopyöränä tummansinisen 1990-mallisen VX 800:n Yhdysvalloista. Ajoin sillä kuusi vuotta ilman ongelmia, kunnes jouduin uusimaan akun. Suomeen ei tuotu näitä vielä 1990, joten tänne tuodut ovat mustia tai punaisia.
Aarno Torikka

Elokuu 24, 2014, 23:28:35 ip
Vastaus #2

VeliMRajakallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen selaillut paljon netin tietoja VX:stä. Hyvää ne kertovat, jotkut puhuu kardaanin heikkouksista. Joku kertoi että jos spoorit kuluu, niin vaihda kardaani toisinpäin...hmmmm.

Elokuu 25, 2014, 19:34:00 ip
Vastaus #3

tapani virkkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Karkkilasta löytys  Suzuki VX800 Service Manual, samoinkuin muutama muukin Japsikirja! 35,00€ + lähetyskulut. Myös nouto Karkkilasta ja tulevana lauantaina Tampereen Romppeilta onnistuu!

040 5535738  Tapani

<a href="http://aijaa.com/tc70P0" target="_blank">[img width= height=]http://i3.aijaa.com/t/00947/13463546.t.jpg[/img][/url]

Syyskuu 27, 2014, 23:37:34 ip
Vastaus #4

VeliMRajakallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enpäs kerinnyt  romppeille, tilaan ensi viikolla, kun tulee eläke tilille. Suiza on osoittautunut mukavaksi ajella, kevyt ja helppohoitoinen.

Lokakuu 02, 2014, 20:37:40 ip
Vastaus #5

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Itse olen tehnyt suzukin perällä talvi-iltoina kerta vuoteen suurinpiirtein tällaisen huollon. Ainakin Intikassa ja G:ssä kutakuinkin samanlainen perä, ja luultavasti hyvin samanlainen myös vx:ssäkin? Ulkomuistista homma menee kutakuinkin näin:

- vanhat peräöljyt pois ja täyttökorkki takaisin kiinni (tulevan pesun takia)
- takarengas irti
- perämurikan mutterit 3 kpl. irti
- ensiövedon päästä suojakumi moottorin päästä pois siitä kaulukseltaan
- suojapelti irti
- kardaani perän kanssa ulos tunneliputkesta
- ristikkonivelen suojaksi esim. kumirukkanen, ettei puhdistuksessa lennä pölyä yms. booreihin eikä niveleen
- paineilmalla kardaanitunnelin putsaus kaikista pölyistä, LUONNOLLISESTI  PUHALLUS TAAKSEPÄIN. Jos on joku pulloharja tms. niin sillä voi vetää perästäpäin niitä kiinteitä törkyjä pois ennen puhallusta sellaisen teipatun jatkovarren kanssa. Siine kertyy kesän aikana yllättävän paljon ylimääräistä tavaraa, eli maantie pölyä yms... vaikka suojakumi on ehjä ja myös kunnolla paikallaan.

- perän sekä akselin pesu päältäpäin liuottimella
- boorien kulumisien tarkastelu
- nivelen välyksien tarkastelu
- perän laakereiden välysten tarkastus
- ristikkonivelen voitelu vetoakselirasvalla
- boorin voitelu reilulla rasvalla
- perän ison kehän puhdistus ja kunnon tarkastus
- ja vastakappaleelle sama toimenpide
- akselin boorien voitelu samalla rasvalla
- isolle hammaskehälle sellainen kevyt rasvaus. Ei kannata laittaa paljoa rasvaa koska sinne kehälle pääsee joka tapauksessa pölyä kun vanteen ja perän välissä ei ole tiivistettä, ja se rasva vetää oikein hienosti kaiken maantie pölyn ja hienon hiekan itseensä, ja sitten tarttunut hiekka yms. syö sitten kehän.

- ja sitten alkaa kasaus toisinpäin
- Ps. ja siinä kasatessa on myös hyvä tarkastaa pyörän laakereiden kunto
- lopuksi perään uudet öljyt: hypoid 80

Akseli laittoa takaisin ristikkonivelelle saa ohjailtua esim. ruuvimeisselillä sen peltiluukun kautta. Joskus se näyttää menevän lähes heittämällä booreilleen, ja joskus sitten taas ei.  :(

Suurin vika kuulema suzukin perärikkoihin on se että kardaani ei liiku kunnolla ristikkonivelessä booreistaan. Kardaaniin tulee pituuttais voimia takahaaruksta jos boorit ei luista nivelessä kunnolla, ja sen tarvittavan pituuttaisliikkeen tökkiminen tai puuttuminen hajottaa perän.

Tällä huollolla sen perän pitäis kestää. Tai ainakin itse olen saanut kestämään mainiosti tuon 80 tkm. Tämmöstä huoltoa ne on kuulema muutkin tehneet noiden keppivetoisten suzukien perille.

Toivottavasti näistä ohjeista oli apuja.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2014, 20:39:24 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Lokakuu 03, 2014, 00:13:52 ap
Vastaus #6

VeliMRajakallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässäpä tuli ne tiedot , joita kaipasin...ISO KIITOS!!! :D

Lokakuu 03, 2014, 17:06:16 ip
Vastaus #7

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tässäpä tuli ne tiedot , joita kaipasin...ISO KIITOS!!! :D
Eipä kestä. Noi edellä mainitut huolto-ohjeet on lähinnä 1100 g:n ja vanhemman 1400 intikan perälle, muuta eiköhän se perän rakenne ole kaikissa tuon ikäluokan suzukeissa kutakuinkin sama?

Itse tehtynä tuon perähuollon hinta on: liuotinpesuaine ja öljyt eli yht. n. 20 euroa, ja se parin tunnin työ. Hyvin pieni sijoitus ja työ sen kerta vuoteen.

Ja kyllä kardaaniveto on vaan niin huoleton, ja myös erittäin varmatoiminen oikein huollettuna. Pieniä ääniähän se keppiveto pyörissä pitää aina, verrattuna hyvin voideltuihin ketjuihin, eli ei niitä pikkuääniä pidä säikähtää.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2014, 17:15:43 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Lokakuu 03, 2014, 20:11:54 ip
Vastaus #8

Kari Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Ja kyllä kardaaniveto on vaan niin huoleton, ja myös erittäin varmatoiminen oikein huollettuna. "
Juu onhan se, melkein. Itse ajanut 167000km hihnalla eikä ole tarvinnut kiristella, rasvata eikä tehdä mitään muutakaan askaretta.
Tosin tuo matka on tehty pyörällä jonka merkkiä täällä ei varmaankaan tällä Japsipasltalla kannata mainita.

Lokakuu 03, 2014, 21:23:57 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
"Ja kyllä kardaaniveto on vaan niin huoleton, ja myös erittäin varmatoiminen oikein huollettuna. "
Juu onhan se, melkein. Itse ajanut 167000km hihnalla eikä ole tarvinnut kiristella, rasvata eikä tehdä mitään muutakaan askaretta.
Tosin tuo matka on tehty pyörällä jonka merkkiä täällä ei varmaankaan tällä Japsipasltalla kannata mainita.

Ei kannata mainita, tuli jo selväksi. Tai hetkinen, olisko kyseessä suzukin savage, kun siinäkin on remmi?

No, ihan hyvä merkki se ...:n varmaan on. Tiedä tuota vaikka itsellääkin on vielä joskus sellainen vanhempi, joku alle 70-luvun versio, harrasteajoneuvona? Ja kyseessähän tässä lienee sama harrastus. (joskus toki tuo asia hieman epäilyttää kun niistä ...:n stongista täytyy pitää kaksin käsin kiinni, ja kaikkea ympäröivää maailmaa halveksiva katse tiukasti naamarissa, varsinkin japsipyörän tullessa vastaan). Toivottavasti, jos itse ostan ...:n , niin se on sellainen peli jota voi ajaa sen pienen ohikiitävän hetken jopa yhdellä kädellä.

Remmistä tulikin vielä mieleen että olen ajanut savagella muutaman sataa km, ja sitä voi näköjään ajaa yhdellä kädellä. Hauska peli, mutta miinuksena huomasin että siinä on helevetin pieni tankki=toimintasäde.
 Ja on kait se hihnakin varmaan ihan kelpo vetosysteemi? En ole itse omistanut muuta kuin ketju ja keppivetoisia. Siis ei ole tuosta hihnasta sen enempää kokemuksia, eli ei voi kommentoida sen enempää.

Ja tuskinpa kysymyksen esittäjä oli sitä remmiä edes suunnittelemassa omaan vx:nsä?
 Kardaanista V-M kyseli, ja koitin ihan hyvyyttäni hieman neuvoa sen kepin huoltoa, ja toivottavasti V-M Rajakalliolle oli myös huolto-ohjeista jotakin apuja.

Suzukin ohjastaja säilyttää työkalut tallissa ja käyttää niitä kerran vuodessa, ja kuskaa laukuissa matkatavaroita, ei työkaluja.  :)

Lokakuu 03, 2014, 22:14:29 ip
Vastaus #10

Kari Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No, stongastahan pitää pitää kiinni kaksin käsin jo liikennesääntöjen mukaan. Kädet voi irroittaa ajaessa tangosta kaikista omistamistani pyöristä, joihin tosin Suzuki ei kuulu, joten en voi kommentoida sen ajo-ominaisuuksia.
Tarvittavat työkalut mahtuu kyllä laukkuun matkatavaroiden sekaan.On tullut autetua useampaakin motoristia tienpäällä vuosien varrella.

Lokakuu 05, 2014, 14:31:37 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
No, stongastahan pitää pitää kiinni kaksin käsin jo liikennesääntöjen mukaan. Kädet voi irroittaa ajaessa tangosta kaikista omistamistani pyöristä, joihin tosin Suzuki ei kuulu, joten en voi kommentoida sen ajo-ominaisuuksia.
Tarvittavat työkalut mahtuu kyllä laukkuun matkatavaroiden sekaan.On tullut autetua useampaakin motoristia tienpäällä vuosien varrella.

OK. Ei näitä pidä nyt ihan niin vakavasti ottaa. Voi sitä hd-huivia pitää päässä vähän löysemmälläkin, jos se kiristää. Ja tuokin oli tarkoitettu lähinnä pieneksi kevennykseksi. Nämä mp:t on minulle semmosia harraste ajoneuvoja, niinkuin vene yms... ei mitään elämää suurempia asioita eikä aiheuta fanaattisuutta.
Niin, on suzukissakin semmonen pieni työkalupakki, ja ihan vakiovarusteena :)

Ja alunperin tais kumminkin olla kysymys vx  suzukista ja sen perästä? Siis ei hd:n remmistä. Siitä perästä koitin antaa hieman huolto-ohjetta.

Marraskuu 20, 2014, 19:15:46 ip
Vastaus #12

Juhani Taipalus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ajattelin laittaa tähän ketjuun  Riihimäen moottoripyöräkerhon fb sivuilta Erja Taljan postauksesta lainauksen.
Erja Talja
11. marraskuuta kello 19:30 · Hämeenlinna
R.I.P. Veli-Matti Rajakallio

Marraskuu 25, 2014, 11:00:16 ap
Vastaus #13

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
R.I.P VeliM....        mikäs hänet kaatoi ?