Itse olen tehnyt suzukin perällä talvi-iltoina kerta vuoteen suurinpiirtein tällaisen huollon. Ainakin Intikassa ja G:ssä kutakuinkin samanlainen perä, ja luultavasti hyvin samanlainen myös vx:ssäkin? Ulkomuistista homma menee kutakuinkin näin:
- vanhat peräöljyt pois ja täyttökorkki takaisin kiinni (tulevan pesun takia)
- takarengas irti
- perämurikan mutterit 3 kpl. irti
- ensiövedon päästä suojakumi moottorin päästä pois siitä kaulukseltaan
- suojapelti irti
- kardaani perän kanssa ulos tunneliputkesta
- ristikkonivelen suojaksi esim. kumirukkanen, ettei puhdistuksessa lennä pölyä yms. booreihin eikä niveleen
- paineilmalla kardaanitunnelin putsaus kaikista pölyistä, LUONNOLLISESTI PUHALLUS TAAKSEPÄIN. Jos on joku pulloharja tms. niin sillä voi vetää perästäpäin niitä kiinteitä törkyjä pois ennen puhallusta sellaisen teipatun jatkovarren kanssa. Siine kertyy kesän aikana yllättävän paljon ylimääräistä tavaraa, eli maantie pölyä yms... vaikka suojakumi on ehjä ja myös kunnolla paikallaan.
- perän sekä akselin pesu päältäpäin liuottimella
- boorien kulumisien tarkastelu
- nivelen välyksien tarkastelu
- perän laakereiden välysten tarkastus
- ristikkonivelen voitelu vetoakselirasvalla
- boorin voitelu reilulla rasvalla
- perän ison kehän puhdistus ja kunnon tarkastus
- ja vastakappaleelle sama toimenpide
- akselin boorien voitelu samalla rasvalla
- isolle hammaskehälle sellainen kevyt rasvaus. Ei kannata laittaa paljoa rasvaa koska sinne kehälle pääsee joka tapauksessa pölyä kun vanteen ja perän välissä ei ole tiivistettä, ja se rasva vetää oikein hienosti kaiken maantie pölyn ja hienon hiekan itseensä, ja sitten tarttunut hiekka yms. syö sitten kehän.
- ja sitten alkaa kasaus toisinpäin
- Ps. ja siinä kasatessa on myös hyvä tarkastaa pyörän laakereiden kunto
- lopuksi perään uudet öljyt: hypoid 80
Akseli laittoa takaisin ristikkonivelelle saa ohjailtua esim. ruuvimeisselillä sen peltiluukun kautta. Joskus se näyttää menevän lähes heittämällä booreilleen, ja joskus sitten taas ei.

Suurin vika kuulema suzukin perärikkoihin on se että kardaani ei liiku kunnolla ristikkonivelessä booreistaan. Kardaaniin tulee pituuttais voimia takahaaruksta jos boorit ei luista nivelessä kunnolla, ja sen tarvittavan pituuttaisliikkeen tökkiminen tai puuttuminen hajottaa perän.
Tällä huollolla sen perän pitäis kestää. Tai ainakin itse olen saanut kestämään mainiosti tuon 80 tkm. Tämmöstä huoltoa ne on kuulema muutkin tehneet noiden keppivetoisten suzukien perille.
Toivottavasti näistä ohjeista oli apuja.