Minulla kokemusta hieman vajaan 20 vuoden aikana muutamasta sellaisesta pyörästä, joilla on kulutusta tullut seuratuksi:
- Jawa 350 (-61) keskikulutus jossain 4,5 paikkeilla (tasakaasulla, eli luistit katon tasalla...)
- BMW R65 (-80) ehkä 5..6 litran huitteilla
- Yamaha TDM900, vm. 2004, ei ole ikinä vienyt yli 5 litraa sadalla kilometrillä, alle neljän menee aina jos veteraanipyörien tai -pyöräilijöiden porukassa liikun
- Kawasaki KLX250S vm. 2009, tässä vaihtelee ajomaaston mukaan jossain 2,75...4 litran välillä sadan kilometrin hävikki
Ei noilla nykyruiskuilla mitään tee, eihän ne syö edes bensaa...
Kaikilla luetelluilla olen kuitenkin joutunut kesken matkan tankkaamaan. Nuoruudessa crossipyörät ja viime vuosina trialpyörä ovat ainoita, joista ei ole koskaan bensa loppunut yhdellä ajelulla, aina on ukko kypsynyt ensin. Mutta trialissahan (Gas Gas) olikin mahtava 2,5 litran tankki!
Aikuisen oikeesti kulutuksella ei ole mitään väliä. Tärkein tankkaukseen liittyvä totuus on se, että vaikka ois mikä hätä, nälkä, jano, nukuttas ja takalisto niin puuduksissa ettei enää metriäkään jaksaisi istua, niin kavereiden kurvatessa tankille pääsee kuitenkin sanomaan että ois nyt annettu mennä...
jv
EDIT: Ai niin, unohtu vastata viestin aloittajan kysymykseen: Tuolla TDM:llä on kokemusta matkanteosta yksin ja kaksin, ei laukkuja, pelkkä takalaukku tai sekä taka- että sivulaukut paikallaan. Ero kulutuksessa ei ole kuin korkeintaan pari desiä. Euroopan vapaista nopeuksista ei ole minulla kokemusta, mutta vielä Ruotsin moottoritiellä, eli 130 ja vähän yli, ei vaikutusta. Tosin kyytiläisen kanssa on aina nopeudet olleet varsin maltillisia... Puuskaisella tuulella ajettavuuteen sen sijaan kyytiläinen ja kaikki laukut paikoillaan vaikuttaa.