Kirjoittaja Aihe: Jawa Perak typ11 vm1953 projekti - museorekisteröintiä vaille VALMIS  (Luettu 36721 kertaa)

Kesäkuu 29, 2014, 18:37:10 ip
Luettu 36721 kertaa

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve

Rekisteröidyin vasta tänne foorumille kun sain tuommoisen Jawan mummoltani projektiksi. Pyörä on ukkivainaan entinen, ollut hänellä uudesta (vuodesta 1953) asti ja nyt minä sain sen "entisöitäväksi". Pyörä on alkuperäisen rekisteriotteen mukaan poistettu rekisteristä vuonna 1966 ja varmaankin siitä lähtien seisonut kylmässä autotallissa. Tyyppikilven mukaan kuutioita on 248.

Nyt tarkoitus olisi jollain tapaa entisöidä tai ainakin täysin läpikäydä pyörä, nettiä on tullut selattua ja luettua tietoutta kyseisestä pyörästä jo pilvinpimein, mutta vielä on asioita jotka mieltä askarruttaa.

Jawa rupeaa nyt olemaan purettuna ihan atomeiksi, moottoria myöten. Uudet laakerit ja stefat sainkin jo moottoriin ja huomenna käyn paikallisessa firmassa lasikuulapuhaltamassa nuo lohkot ja muitakin alumiiniosia. Kampiakselin käytän moottorikoneistamolla kampiakselin alapäänlaakerin vaihdatuksessa (mistä uusi laakeri?). Tuolta jawamarkt.cz sivuilta pistin jo tilauksen moottorinosiin menemään yli viikko sitten, eikä sieltä vieläkään ole kuulunut loppusummaa, eikä mitään muutakaan.

Kaikki tieto tästä pyörästä kiinnostaa! Tuo kuvissa näkyvä takatarakka on käsittääkseni ukin omatekele, joten ajelin sen jo rälläkällä pois, tarkoitus olisi tehdä moottoripyörästä niin alkuperäisen näköinen kuin mahdollista. Väriä en toki vielä ole päättänyt, että vedänkö sen jawan punaisella vai esim. kiiltävällä mustalla :) Ukki on jossainvaiheessa käsitykseni mukaan maalannut tuon jo viininpunaisella, mikä ei taida kyllä alkuperäinen väri olla lähellekkään.

Lisäilen tähän postaukseen kysymyksiä sitä mukaa, kun tulee jotain mieltäaskarruttavaa.

Tässä vielä linkkiä kuviin, joita olen pyörästä räpsinyt purkamisen ohella ja muutenkin:

https://www.dropbox.com/sh/ef3bja5imizillz/AAA0MX7Dz2VM69E4m5gA-pIYa
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2015, 06:32:30 ap kirjoittanut Mikko Rintakuusi »

Kesäkuu 29, 2014, 19:29:07 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Turtan Jarmo Turusta myy kampiakselin osia ja minä korjaan.
Jarmon numero on 0400-824 033.
Lauri, Vantaa. 041 549 8156.

Kyllä tuosta vielä pyörä tulee, voisit tietysti liittyä Jawasakkiin.
Uudet jäsenet voivat ottaa yhteyttä jäsenrekisterin ylläpitäjään.
pirjo.koski@jawasakki.fi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2014, 19:33:33 ip kirjoittanut Lauri Puirola »

Kesäkuu 29, 2014, 22:09:52 ip
Vastaus #2

Jani.Kosonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi.
Mukava kuulla uusista Jawa harrastajista. Aihio näyttää hyvältä. Tarakkaa tuskin kannatta itse käydä tekemään http://www.motoren.sk/shop/detail/808/30 . Tuosta Jawamarkt firmasta muutama varoituksen sana itse tilasin sieltä viimetalvena osia ja toimitus venyi kolmeen kuukauteen. Jos haluat tilata ulkomailta tilaa Motorenilta http://www.motoren.sk/shop/Jawa Siellä homma pelaa ja toimitukset ovat nopeat.  Kampiakseliin löytyy laakeri joko täältä http://www.motoren.sk/shop/detail/5464/30 tai sitten Turtalta. Muista tilata samalla uusi yläpään pusla. Tästä ei ole vielä kokemusta, mutta itselläni on tilaus vetämässä tällaiseen kampiakselin korjaussarjaan http://www.motoveterandily.cz/g2043.Ojnice+komplet.+Jawa+250+P%E9r%E1k%2C+K%FDva%E8ka.html

T. Jani
http://jawaillen.blogspot.fi/

Kesäkuu 29, 2014, 22:36:59 ip
Vastaus #3

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolta Motorenilta minä katselinkin jo nuita kampiakselin laakereita, mutta niitä näytti olevan kahta erikokoa, no pitää mitata entinen huomenna niin osaa tilata oikeankokoisen. Eikö tuo korjaaminen onnistu ihan moottorikoneistamolla? Kun itse asun täällä Kiuruvedellä keskelläsuomea, niin tulee kustannuksia rueta lähettelemään postin kautta esim. Lauri sinulle korjattavaksi? Vai onko tuossa jotain erikoista, mtä kaikki korjaajat ei tiedä?

Tarkennukseksi vielä, etten tarkoittanut että rupeaisin tuota tarakkaa itse väkertämään, vaan koko pyörää tarkoitin, että tehdä siitä niin alkuperäisen näköinen kuin mahdollista :)

Sähköjärjestelmäksi ajattelin vaihtaa 12V, oliko se nyt VAPE, järjestelmän, onko ok? Mitäs kaikkea tuohon tarvii kun laittaa rekisteriin joskus, riittääkö tuo kuvissakin näkyvä alkuperäinen rekisteriote, vai pitääkö olla jotain muuta? Museorekisteriin vehjettä ei varmaan saa jos laittaa tuon VAPEN ja esim. jos maalaa mustaksi pyörän? Paitsi jos en väärin muista, niin nettimotossa taisi juurikin tuommoinen 1953 vuosimallin perak olla 12V sähköillä, museorekisterissä, myynnissä...

Minulla on juuri valmiiksisaatu itsetehty metallinkiilloituskone tallissa nyt, sisallaikkaa, rättilaikkaa ym. niin saapi nuita metalliosia kiillotella tarpeen mukaan. Mitenkä nuo moottorin lohkot ja kopat, onko niissä ollu mitkä osat tehtaaltalähtiessään kiiltävänä? Ja jos päätän kiilloittaa sivukopista pelkästään ne koholla olevat kohdat, niin katsotaanko "entisöintiä" kieroon?

Tuo tankki minua kanssa mietityttää, että mitä sen kanssa kannattaisi tehdä, kromatahan se pitäisi sivuilta (kokonaan) ja sitten maalata keskiosa haluamallaan värillä. Itse tietenkin tekisin pohjatyöt niin jospa täältä suomenmaalta joku firma sen edullisesti kromaisi :)

Ilmoita Jani kun saat jotain tietoa tuosta Motoveterandilystä, niin osaan itsekin sieltä laittaa tilausta sisään, ebay on kanssa hyvä paikka näköjään, mutta on semmosia osia, mitä tarvitsen, että kaikkia ei yhdestä paikkaa oikein löydy. Tuolla jawamarkt.czlla oli melko paljo juuri semmoista moottorinosaa, mitä olisin tarvinnut, mutta taitaa nyt jäädä sieltä osat saamatta. Esim käynnistinakseli ja vaihdeakseli on tarvelistalla ja tietenkin paljon muutakin.

Kesäkuu 30, 2014, 07:48:25 ap
Vastaus #4

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä minä nuo nyt aion käydä lasikuulapuhaltamassa, niihinhän jää hieno silkkinen pinta sitten :) eikä nuita lohkoja ole tarkoituskaan kiilloittaa, sivukopista vain ne koholla olevat osat.

Mitenkäs tuo sylinteri, onko se ollut musta alkuperäisenä? Entäs kansi, alumiinin värinen? Jossain olen nähnyt, että kansi on maalattu valkoisella, mutta se ei oikein minun silmään käy...

Mitäs mieltä muut on siitä jos maalaisin tuon pyörän sitten kiiltävällä mustalla (ihan akryylivärillä, ei helmiäis- tai metallinhohto), että häpäiseekö se pyörän historiaa? Sehän on tietenkin jokaisen rassaajan/entisöijän omassa päätöksessä, että millä värillä sen vetää, mutta kertokaa toki mielipiteitä.

Onkos se Jawan alkuperäinen punainen nyt se Volvon 117 tms väri?

Kesäkuu 30, 2014, 07:55:41 ap
Vastaus #5

Jani.Kosonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pistäppä yhteystietosi tonne jawaillen@gmail.com niin soittelen.

Heinäkuu 01, 2014, 20:59:50 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei Jawan kampiakselin korjaus ole rakettitiedettä, olen vaan kuullut että kaikki koneistamot
eivät mielellään ota niitä korjattavaksi. On siinä muutamia niksejä ja matkan varrelle on tullut
opittua kaikenlaista.

L&K.

Heinäkuu 02, 2014, 20:40:43 ip
Vastaus #7

Juha Siikarla

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi Mikko

Perak Jawassa on koneen sivuposket ainoastaan keskiosaltaan kiillotettu (se koholla oleva osa) , muu osa on röpöläistä hiekkavalupintaa.
Olen omissa projekteissa lasikuulapuhaltanut . kyllä aika ne muuttaa taas vanhan näköiseksi. Toinen vaihtoehto on puhdistaa valupintaa varovasti teräsvillalla. Puhallus on lohkoissa hyvä systeemi ,kun jäähdytysripojen välejä on hankala muuten putsaillla eikä valupintoihin saisi tulla mitään
hiomajälkiä.
Jawan valurautasylinterit olen puhaltanut ja maalannut kuumakestomaalilla samantien ,kun puhallettu valurauta tuppaa ruostumaan samantien.
Pyttyjen tiivistepinnat kannattaa suojata maalarinteipillä.
Näkyy muuten pappasi vanhassa Jawassa olleen takalokasuojassa jonkunsorttiset lisäreunat ja tavarateline on tehty todella iso (mitä lie kuljetettu ) . Hän on parannellut pyörän käyttöominaisuuksia näillä muutoksilla...(Hyötyajoneuvo!).
Hyvä entisöintiaihio.  Terv: Juha Siikarla

Heinäkuu 03, 2014, 09:30:39 ap
Vastaus #8

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jeps.

Kävin tosiaan lasikuulapuhaltamassa nuo moottorin osat ja tuli kyllä hieno silkkinen alumiinipinta :) sylinterin puhalsin kanssa ja vetäsen sen nyt tuolla kuumakestomustalla ihan lähiaikoina.

Huomasin itsekin, että tuohon takalokasuojaan on itse värkätty jatkopalat sivuille. Pitää napsia pois kun näyttää niiteillä olevan kiinni ja paikata niitin reiät hitsillä sitten ja hioa tasaiseksi ennen lokarin maalausta.

Nyt tuli jawamarkt.czlta vastauspostia useisiin lähettämiini posteihin, lopullinen summa ja teksti, että jos vielä kiinnostaa kyseiset osat tilata niin maksa se ja se summa paypal tililleni, niin hän lähettää osat PIKAISESTI minulle. No maksoin samointein osat ja ilmoitin spostilla, että maksettu on. Jännä nähdä, että kuinka kauan osien tulemisessa oikeasti sitten kestää, mutta niitä odotellessa. Laakerit tosiaan on jo valmiina, briteistä tilattuna. Odottaa paikalleenlaittoa.

Heinäkuu 15, 2014, 13:05:50 ip
Vastaus #9

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oisko jollain hyvää kuvaa nuista takaiskareista, lokasuojista (missäkohin reiät, ym on?) ja työkalu- ja akkukotelosta?

Pitäisi rueta restauroimaan nuita ja hitsiähän niille on tarjottava, osaisi tehdä oikeanlaiset eri osista.

edit. ja vielä tuosta rungon alla olevasta jalustasta kaipaisin kanssa kuvia tai tietoa, minkälainen se on alkuperäisenä.
Ukki oli näköjään aikoinaan hitsaillu sinne vahvikkeita sun muuta ja joutu rälläkällä entisen irrottamaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2014, 17:42:52 ip kirjoittanut Mikko Rintakuusi »

Heinäkuu 25, 2014, 10:56:56 ap
Vastaus #10

olaviaalto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen juuri rakentamassa samaa pyörää, tosi vuosimalli on 1952. Täällä jotain kuvia.
https://drive.google.com/folderview?id=0B5tli2dCMw51UUNHVk43UGlIbWM&usp=sharing

Jawamarkt on tosiaan hidas, ja siksi suosittelenkin Slovakian Motorenia. Minä maksoin suoraan molempien tilille, ja Motorenista ehti tulla 2 pakettia siinä ajassa kun Jawamarktista ensimmäistä vielä odottelin. Molemmat kuitenkin toimittivat asiallisesti pakattuna kaikki osat.

Rakensin omani siten että se on alkuperäisen kaltainen myös sähköjen osalta. Museotarkastaja sanoi että he hyväksyvät myös elektronisen sytytyksen ja ilmesesti 12V järjestelmänkin.

Hyvää sinun pyörässäsi on se, että sinulla on kaikki osat tallella. Tosin jotkin osat ovat huonossa kunnossa. Jos minulla olisi samanlainen aihio, harkitsisin sen pitämistä muuttamattomana. Pidä alkuperäinen tavaratelinekin, sillä on oma historiansa. Ei maalausta, ei kiillotusta. Korjaa vain pyörä ajokuntoon.

Lähetä yksityisviesti jos haluat keskustella.

Heinäkuu 25, 2014, 21:11:10 ip
Vastaus #11

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En voi yhtyä tuohon jawamarktin hitauteen, Itse tilasin keväällä nipun osia ja olisiko ollut viikko tilauksesta osat pöydällä. Maksoin tilisiirrolla. Tilaus käsiteltiin heti kun rahansiirto näkyi tilillä jolloin osat myös lähtivät matkaan. Ainoastaan kuljetusyhtiö hidasteli, näkyi paketti liikkuvan muutaman kerran takaisin terminaaliin josta se oli jo lähtenyt.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2014, 21:13:23 ip kirjoittanut Jasu Haapalainen »

Heinäkuu 27, 2014, 10:25:54 ap
Vastaus #12

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tilauksen tein 22.6.2014 ja toimitus kotiovelle oli 24.7.2014. Eli noin kuukaudenpäivät meni.

Tosiaan alkuperäisessä kunnossa pitäminen ei ole vaihtoehto enää, on tullut muuteltua ukin tekemät muutokset alkuperäisiin mittoihin rungossa.

Kiitos Olavi nuista kuvista, pitää jotain tutkailla, jos niistä saisi ideoita oman Perakin entisöintiin.

Tosiaan paketti saapui Jawamarkt paikasta, ja nyt rupeaisi olemaan moottorin kasaaminen käsillä. Lohkoissa on jo uudet laakerit paikallaan ja paketissa tuli moottorin sisään paljon uutta osaa. Kampiakselin laakerinkin sain Turtan Jarmolta kohtuuhintaan ja se nyt odottaa paikalleenlaittamista. 100km päässä tästä on erinomainen moottorikoneistamo, johon vien akselin kunhan tästä uuden perheenlisäyksen hoidolta kerkeän :)

Olen päättänyt, että entisöin tuon pyörän viimeisenpäälle kuntoon pikkuhiljaa, sitämukaa kun lompakko ja aika antaa myöten (en kuitenkaan ylientisöi, niinkun jotkut ovat sitä manailleet).

Onko tuossa takalokasuojassa tosiaan sarana takapäässä, minulla siitä kohti oli ukki hitsannut sauman umpeen ja vissiin vanhat sarananjäämät oli jäänyt vielä lokasuojan sisäpuolelle. Vielä on paljon osia tilattavana, jotka aion tilata sieltä Motorenilta, kunhan nyt saisi ensiksi tuon moottorin kasaan.

Tuosta takalokasuojasta on ruostunut pois sivulta, sieltä etupäästä noin 4x20cm palanen, jossa tietenkin on siinä reunassa se pokkaus. Mitenkähän tuo olisi viisain korjata? Pitääkö rueta etsimään varalokari josta ottaa palasen siihen vai sikkauskoneella itse koittaa kääntää se reunus ja hitsata sitten paikalleen? Vinkkejä kaivataan...

Heinäkuu 27, 2014, 11:33:54 ap
Vastaus #13

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kylläpä siinä lokarissa kuuluu sarana olla. Helpottaa renkaanvaihtoa. Isäni perakissa tuo oli myös hitsattu kiinni kun saranat olivat väljistyneet. Tuo pokkaus siitä oli rälläköity pois.

Syyskuu 27, 2014, 19:20:52 ip
Vastaus #14

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terveppä taas pitkästäaikaa. On tullu koko kesä ja syksy värkkäiltyä Jawaa sen minkä olen kerennyt ja tälläviikolla sain rungon maalattua lopulliseen pintaväriinsä (kiiltävän musta).

Heitin eilen täysin kunnostetun moottorin paikalleen, värkkäsin kaasukahvan telineeseen ja laitoin ruohonleikkurin tankin telineen päälle sisältäen 5% bensaa. Olisikohan ollut viides polkaisu niin Jawahan hörähti tulille! Vaihteita en päässyt vielä testaamaan, koska siitä puuttuu vielä vaihdepoljin, mutta moottori muuten toimii kuin unelma. Niin ja tähänhän tuli Turtan Jarmolta Vapen 6V järjestelmä. Melko paljon joutui runkoa muokkaamaan ja tekemään lisäyksiä, koska ukkini oli siitä tehnyt mieleisensä aikoinaan. Esim. jatkanut takaiskareiden välin noin 40mm, joka piti lyhentää sopivaksi (kiitokset Kososen Janille useista auttamiskerroista tämän projektin kanssa!). Piti myös tehdä tuo ihmeellisen muotoinen seisontajalan jousen kiinnike ymymym, mutta nyt runko on valmis, ei muutakun osia paikalleen sitämukaa kun niitä "valmistuu".

Suurin osa osista on jo pohjamaalissa ja äsken kävin myös niitä kittaamassa. Sitten hiomavärit pintaan, hiominen ja musta pintaväri päälle. Pikkuhiljaa se siitä valmistuu. Ehkäpä jo ensikesänä pääsee ensimmäisille ajuille :)

Tässä lisää kuvia eri vaiheilta kesän ja syksyn mittaan tehdyistä hommista:

https://www.dropbox.com/sh/earc2v7x8rr44l6/AAD23C14OBtzKrSUs-0hDa-ma?dl=0
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2014, 19:23:22 ip kirjoittanut Mikko Rintakuusi »