Kirjoittaja Aihe: Mig hitsaus.  (Luettu 16608 kertaa)

Kesäkuu 07, 2014, 23:35:13 ip
Vastaus #15

Markku Hakola

• Vieras
Jep! Hakola on hitsaillut ilmeisesti paljonkin "kunnon puikoilla" millin peltiä ja vielä pitkääää saumaa :-[   
Ihan riittävästi, että tiedän, mitä kirjoitan. Saumalla voi olla pituutta, riippuu ihan tavasta, kuin hitsaus suoritetaan ja mimmosin välinein. Ilmeisesti väität, että Bilteman puikot on samaa tasoa, kuin kaikkien muiden tekemät,
elikkä käsityksesi mukaan puikoissa ei ole eroja.

Mitä ihmettä...etteikö ydintäytteellä voi vetää pitkää saumaa....?
?
Mihin voin tulla katsoon, kuin tuo perus rautakauppalaitteella onnistuu ja vielä luokkasellaista.
Käviskö Bilteman masina ja lanka?

Nyt tuntuu että puhuu joku joka ei ole edes hitsannut millään laitteella yhtään mitään.
Herra on tuntemustensa kanssa ihan vapaasti uskossaan autuas.

Ps.  Yks tuttu kaveri(hän on ammattihitsari)  joutui suorittamaan LUOKAT YDINTÄYTEMIG-hitsaukselle että sai haluamansa työpaikan jossa hommat on yleensä "aikalailla tuulisissa ja ainakin ulko-olosuhteissa".....Joten kyllä se Hakola koulutuslaitoskin on jo ydintäytelankahitsauksen joutunut "ymmärtämään"

Joo, kaverin tutun sukulaisen tuttavan kaverin kaverin kaima, on paraillaan opissa ja manasi, ettei opeteta paljoo muuta,
kuin Mig ja Tig ja puikko käydän vaan pikaisesti läpi.

Itse olen noista hitsaushommista päässyt  muuten eroon, mitä nyt silloin tällöin niitä joudun tarkasteleen,
eläkkeellepääsyä odotellessa.

Olen pahoillani, mikäli TAAS olen käsittänyt aihealueen väärin ja joku TAAS nokkaantuu.
Käsitin noista aiemmista teksteistä, että puhe on mm ihan harrastelijalaitteista, sillä harvalla on varmaankaan,
resursseja hankkia ammattitason laitteita autotalliinsa.

Kesäkuu 07, 2014, 23:58:23 ip
Vastaus #16

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä henkilökohtaisesti vetele muutakuin pitävää ja vedenpitävää saumaa puikolla ja migillä(en luokkasaumoista kohdallani puhunut kuten tahdoit ymmärtää)
 Mä en sen millin pellin puikolla hitsauksesta enempää(kaikki jotka hitsaa tietää että nojooo..olkoot)
Sillä kaverin luokkahitsaus-kokeella (ydintäytteellä) halusin vain kertoa että se hitsaustapa on otettu muuallakin ihan vakavasti kuin "harrastelijapiireissä"....En usko että mikään firma muuten sellaista vaatisi.

Kesäkuu 08, 2014, 00:18:33 ap
Vastaus #17

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä ydintäytelankaa löytyy ainakin 1,4mm.n vahvuuteen saakka.

Syyskuu 25, 2014, 18:40:15 ip
Vastaus #18

Timo Riihimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Satunaisena muka hitsarina etsiskelen Mig- konetta satunaisiin pellinliittämis puuhiin. Eli ihan pilipali-konetta en ole ostamassa. Ihmettelen vaan kun esim. Kempin MinarcMig 170 maksaa kaikkialla kympilleen saman verran n. 980€. Tuollaista olen ajatellut kun on tunnettu merkki, inverter ja kotimainen. Esab tehdään puolassa. Ei tarkoita, että olis huono siitä syystä. Mitäs noi Italiaanot / Ranskalaiset. Ovatko toimivia? Ydintäytelangalla aloittaisin ja sitten jos enempi on hitsuuta, niin suojakaasulla. Paremmat "muutmerki" maksavat kuitenkin saman, eli siinä 1000€. Kokeilin kaverin Biltsun vehettä ja kyllä silläkin raudat yhteen sai. Onkos väliä onko langassyöttö yhdellä vai telirullilla jos golvi on n. 3m.
Kempin MinargMig 200 Evo on jo llaadukas automaatti, mutta pikkasen "dyyris". Käytettyjä on aika vähän tarjolla sopuhintaan.

Syyskuu 25, 2014, 18:49:27 ip
Vastaus #19

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei 3m hitsuupistooli tarvitse telivetoa langansyöttöön. 4,5m polttimetkin toimii yhdellä syöttöpyörällä, kunhan langansyöttöpuolella on kaikki paikat kunnossa ja varsinkin jos käytetään 5kg lankakelaa.

Syyskuu 25, 2014, 18:52:35 ip
Vastaus #20

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep! Hakola on hitsaillut ilmeisesti paljonkin "kunnon puikoilla" millin peltiä ja vielä pitkääää saumaa :-[   
Nyt tuntuu että puhuu joku joka ei ole edes hitsannut millään laitteella yhtään mitään.

Ps.  Yks tuttu kaveri(hän on ammattihitsari)  joutui suorittamaan LUOKAT YDINTÄYTEMIG-hitsaukselle että sai haluamansa työpaikan jossa hommat on yleensä "aikalailla tuulisissa ja ainakin ulko-olosuhteissa".....Joten kyllä se Hakola koulutuslaitoskin on jo ydintäytelankahitsauksen joutunut "ymmärtämään"
Alkaa Virrankoski olemaan lähellä ns"nettiraivoa"? :P :P

Syyskuu 25, 2014, 18:57:09 ip
Vastaus #21

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Se tuo liimapuikko on kyllä hyvä keksintö.

Syyskuu 25, 2014, 20:58:14 ip
Vastaus #22

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Alkaa Virrankoski olemaan lähellä ns"nettiraivoa"? :P :P
Te Venäläiset olette aina niin ajan tasalla :(

Syyskuu 25, 2014, 21:51:11 ip
Vastaus #23

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Se on muutes Aku silleen että eri saiteilla on erilaiset tyylit ja tavat. Täällä ei juurikaan ole saittipoliiseja tarvittu, ei kauheen alatyylisiä esitetty. Jos se laji kiinnostaa niin tuo on hyvä tuo suomi24 siellä saa rähistä, nimitellä, tapella vaikka kuinka. Siksi en siellä juurikaan asioi kun en jaksa sellasta alatyyliä lukea. Ehkä sitten kuitenkin rakentavampaa on tulla muitten kanssa toimeen.

Syyskuu 25, 2014, 21:56:28 ip
Vastaus #24

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä tarkoitin ajantasaisuudella Vain ja Ainoastaan sitä että Venäläisen tökkäys koski jo Kesäkuussa kirjoittamaani viestiä jonka takana edelleen pysyn.thats it(tällä ei rautiaisen kanssa ole mitään tekemistä)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2014, 21:59:12 ip kirjoittanut aku virrankoski »

Syyskuu 25, 2014, 22:31:25 ip
Vastaus #25

Arvo Luopakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ydintäytelankoja on monenlaisia, ilman kaasua ja kaasun kanssa hitsattavia. Esimerkiksi telakoilla ei umpilangalla hitsata juuri ollenkaan, vaan täytelankaa jolla on erinomaiset hitsausominaisuudet, kaasuna on Mison.
http://www.industriacenter.fi/cms/tiedostot/tiedostopankki/PZ6113.pdf
Voi millin ainevahvuutta hitsata puikollakin, minäkin aikoinani hitsasin muutaman kerran luokatkin millin seinämäiselle rosteriputkelle, vaatii kyllä harjoittelua ekalla kertaa ja kaukosäädin oltava kädessä hitsauksen aikana.
Kempin Minarg mig on kyllä laatupeli jos ei kovin paksua ainetta hitsaa, paksummille ainevahvuuksille yli 6 mm, kolmivaihe kone on parempi.

Syyskuu 25, 2014, 23:08:48 ip
Vastaus #26

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mä tarkoitin ajantasaisuudella Vain ja Ainoastaan sitä että Venäläisen tökkäys koski jo Kesäkuussa kirjoittamaani viestiä jonka takana edelleen pysyn.thats it(tällä ei rautiaisen kanssa ole mitään tekemistä)

Ok. Ehkä mä missasin jonkin osuuden ja siksi en ymmrtänyt. Tai sitte...

Syyskuu 26, 2014, 13:45:11 ip
Vastaus #27

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ok. Ehkä mä missasin jonkin osuuden ja siksi en ymmrtänyt. Tai sitte...
Eihän se aikajana sitä asiaa muuttanut mihinkään :P :P.Että tähän piste.

Syyskuu 26, 2014, 21:25:38 ip
Vastaus #28

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ydintäytelankoja on monenlaisia, ilman kaasua ja kaasun kanssa hitsattavia. Esimerkiksi telakoilla ei umpilangalla hitsata juuri ollenkaan, vaan täytelankaa jolla on erinomaiset hitsausominaisuudet, kaasuna on Mison.

Näin minäkin olen ymmärtänyt, vaikken hitsaamisesta juuri mitään ymmärräkään. Mutta jos oikein pilkkua ruvetaan viilaamaan, niin ei kai ilman suojakaasua tapahtuva hitsaus ole MIG- tai MAG-hitsausta ollenkaan?  ;)

Syyskuu 26, 2014, 23:15:04 ip
Vastaus #29

Arvo Luopakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Näin minäkin olen ymmärtänyt, vaikken hitsaamisesta juuri mitään ymmärräkään. Mutta jos oikein pilkkua ruvetaan viilaamaan, niin ei kai ilman suojakaasua tapahtuva hitsaus ole MIG- tai MAG-hitsausta ollenkaan?  ;)

Olet oikeassa, suojakaasuttomalla langalla hitsaaminen on "roiskimista"  ;) Jos Hitsataan Aluminia tai rosteria jollon suojakkasuna käytetään puhdasta Argonia tai Heliumia se on Mig hitsausta, jos hitsataan rautametallia ja kaasuna on esimerkiksi Mison se om Mag hitsausta.

http://www.esab.fi/fi/fi/education/processes-mig-gmaw.cfm