Kirjoittaja Aihe: Aselaki  (Luettu 29793 kertaa)

Kesäkuu 07, 2014, 11:08:59 ap
Vastaus #45

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minä ostin Liitelistä mustaan muuovisalkkuun pakatun 10 mm kaliperisen Parkside-aseen joka on varustettu litium-ioni akulla, makso 39,90, saas nährä tekeekö sillä mitään ?

Suomen nykyinen aselaki on mielestäni hyvä ja riittävän tiukka.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 11:10:33 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 07, 2014, 11:32:23 ap
Vastaus #46

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Net parkside-aseet on mun kokemuksen mukaan semmosia että hyvin vastaavat hintaansa. Jotkut niistä jopa oikeinkin hyviä.
Lidlikin on siis asekauppa.

Mutta nyt lähen vaiveron museotilalle yleisön naureskeltavaksi, meen takomaan muutamat puukonterät ja on tossa kymmenkunta hiottua jotka tarttee karkasta samalla reissulla. Ja kait sitä pitää ne pakolliset paukutella, aina haluuvat nähdä miten naula taotaan.
Samalla kuunnella ne mitkä aina tulee vastattavaksi.
- tuleeko laakerinkehästä hyvä puukko
- meijän kylällä seppä teki näin
- tiedätkö miten tehdään todella oikeanlainen...
- montako teet vuodessa ?
Tota viimestä oon ihmetelly aina. Mitä sillä on väliä, ei kirjailijan uutuuskirjastakaan kysytä että montako sivua. No valokuvaaja kun kertoo näyttelystään niin siltä kysytään paljonko kuvia.

Että meen tekeen lisää aseita. Pidän puukkonäyttelyn sitte myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 11:42:52 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Kesäkuu 07, 2014, 11:59:41 ap
Vastaus #47

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitä minä olen miettinyt, että eivätkö nämä "meisselillä voi tappaa, siis kaikki meisselit kiellettäköön!" -mantran hokijat oikeasti näe mitään eroa esimerkiksi pienen, erittäin tulivoimaisen automaattiaseen ja meisselin välillä? Näin niinkuin tappamisen työkaluna. Sen toimen työkaluna ne ovat aivan eri luokkaa.

Automaattiaseella tappaa ihan eri tavalla kuin ruuvimeisselillä.

Ruuvimeisselin primäärifunktio on ruuvaaminen, automaattiaseen primäärifunktio on tappaminen.

Automaattiaseen kulttuurinen kategoria on väkivallan kategoria. Siihen liitetään väkivallan merkityksiä, se tulkitaan ensisijaisesti väkivallan työkaluksi.
Ruuvimeisselin kulttuurinen kategoria on ruuvaustyökalun kategoria. Se tulkitaan ensisijaisesti rakentamisen työkaluksi.

Toki metsästysase on aivan eri asia kuin pieni automaattiase. Silläkin saa pahaa aikaan, mutta sen primäärifunktio on muualla kuin ihmisten välisen väkivallan vekottimena. Minä olen sitä mieltä, että metsästettäköön vaan, mutta pidettäköön tarkasti vaari, että mahdollisimman vähän metsästys- tai muita harrasteaseita päätyy vääriin käsiin. Kuinka tämä sitten pitäisi käytännössä toteuttaa? Siihen minulla ei ole asiantuntemusta kun en satu harrastamaan mitään aseisiin liittyvää.

Sen minä kuitenkin osaan sanoa, että tätä asiaa ei vie mihinkään suuntaan turhanpäiväinen hokema siitä kuinka ihminen tappaa, ei ase. Ja että tappaja löytää kyllä välineensä. Toki ihminen tekee päätöksen, kyllä minä sen ymmärrän. Siltikin työkalu, jolla päätös laitetaan käytäntöön on myös olennainen osa asiassa. Olen monesti nuljannut ruuvin pään huonolla meisselillä. Siinä hommassa olen oppinut, että oikea työkalu on tärkeässä roolissa kun hommiin ruvetaan. Minusta ruuvimeisseli painii väkivallan työkaluna ihan eri luokassa kuin ampuma-ase. Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää, jos ihmisellä on ollenkaan ymmärrystä työkalun merkityksestä työn lopputuloksessa.

Johonkin aiempaan keskusteluun linkitin myös tieteellistä faktaa siitä, kuinka ase nostaa ihmisen aggression tasoa. Tähän suhtauduttiin hömppänä. Jo tästä näkee, että tämä keskustelu on hyvin tunnepitoista, ei faktoihin perustuvaa. Harmi, minusta näin vakavaa asiaa pitäisi käsitellä asiapohjalta, ei pelkän tunteen kautta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 07, 2014, 12:09:14 ip
Vastaus #48

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Sitä minä olen miettinyt, että eivätkö nämä "meisselillä voi tappaa, siis kaikki meisselit kiellettäköön!" -mantran hokijat oikeasti näe mitään eroa esimerkiksi pienen, erittäin tulivoimaisen automaattiaseen ja meisselin välillä? Näin niinkuin tappamisen työkaluna. Sen toimen työkaluna ne ovat aivan eri luokkaa.....

Tuotahan se minäkin olen yrittänyt selevittää, mutta ei se mee perille, ei mennyt edes v -72 kutsuntalautakunnan edessä, sielläkin piti huomauttaa tuota samaa juttua suoltavalle,  mp-harrastuksestani tietävälle herra kaluunaherra sotaherralle joka oli myös nykyisen Toivopuolueen kansanedustaja... ettei moottoripyörällä opetella tappamaan ihmisiä, vaan sillä ajellessaan saattaa jopa joutua  ( päästä... ) tekemään niitä lisää...  ;D

Älysi ukko hiljetä vasta kun lautakunnan muut jäsenet alkoivat nauraa pyrskähdellä nyrkkiinsä, niin ja minä menin siviilipalvelukseen, sen enemmittä kuulusteluitta...  :laugh:
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 12:14:47 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 07, 2014, 12:21:24 ip
Vastaus #49

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Jaa, että siviilipalvelusmies. No, rupeehan tää asevastainen vouhotus sittenkin selviimään? ;)
Silti tämä maa on puolustamisen arvoinen, jopa aseellisesti!
T: As.kesk.taist.res.korp.  erikk.RK+ITKK
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Kesäkuu 07, 2014, 12:28:49 ip
Vastaus #50

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaa, että siviilipalvelusmies. No, rupeehan tää asevastainen vouhotus sittenkin selviimään? ;)
Silti tämä maa on puolustamisen arvoinen, jopa aseellisesti!
T: As.kesk.taist.res.korp.  erikk.RK+ITKK

Ei tittelillä pitäisi olla väliä kun keskustellaan. Perusteltu mielipide on aina sitä arvokkaampi.

Kesäkuu 07, 2014, 12:41:11 ip
Vastaus #51

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Ei tuo herra korpraali nyt kovin iso titteli ole ;D
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Kesäkuu 07, 2014, 12:49:20 ip
Vastaus #52

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tuo herra korpraali nyt kovin iso titteli ole ;D

Niin joo. Siviilipalavelusmieshän sitä minäkiin, enkä noita armeijan arvoja ole vieläkään saanut opeteltua...

Kesäkuu 07, 2014, 17:06:23 ip
Vastaus #53

Markku Hakola

• Vieras
No joo! Uskaltaskohan tuota kysäistä, jotta mikähän mahtoi olla tuo siun käsiase jolla ammutaan 5 sentin kasoja 150 metrin
päähän? Joku 10 tuuman piipulla oleva magnumi? Eihän normaali 9mm ajokoiranmulkku edes kunnolla lennä 150 metriä. ;D
Ja siltä pitkäpiippu kaveriltas metsästyskortti joutaa pois, jos ei tuolta matkalta pärjää käsiase miehelle.
Ampumaurheilu ja metsästys ovat molemmat hienoja lajeja, vaikka kumpaakaan en harrasta vakavissani.
Paitsi, jos hirvi kävelee liian läheltä pihhoo... ;) Se muuten pitäis kuulua jokamiehen oikeuksiin, yks hirvi/talous/vuosi. Ilman mitään
sen kummempia lupia tai kiintiöitä, on niitä kantturoita metät pullollaan. Hjuva liha ja paljon.....(sanoi tuttava ryssä, kun joutsenen näki) ;D

Saapi tuota kysyä.
Laitoin nuo esimerkit siksi, että yleensä ja liian helposti yleistetään, niin tässä, kuin monessa muussakin asiassa.
Tuo pitkänpyssyn kanssa metsästänyt ei ollu onneks, kaveri, sattui vaan sopivasti radalle ja alko siinä retosteleen, ettei käsiaseilla tee mitään, kun tarkkus ei riitä jne, käsiaseet kun on "hokkuspokkus vehkeitä", joilla" osuu ladonseinään, kunhan lato on iso ja ampuu muutaman metrin päästa".  Keräs sitten kokeilun jälkeen kamppeensa autoonsa jalähti kotio.

Niin se ase: kaliberi: 7mm-08REM, piipun pituus 14", valmistaja Löppönen Savonlinnasta,
lataus oma, lentoradan kaarevuus 18mm 200m matkalla.
Aselain määreet käsiaseelle "vähintään 4"piippu ja säädettävät tähtäimet" täyttyi ja luvissa merkintä: "tarkkuuspistooli".

Toisaalta harmmittihan se aikoinaan myydä, mutta kun ei ollu enää käyttöä, eikä viittiny turhaan säilytellä.
Kyllähän ne sitten mielellään myy uusia, mikäli vielä joskus innostuu uudelleen.

Niin, tuo nykyinen lupakäytäntö on ihan ok, kunhan muut hoitais asiansa, kuten kuuluu.

Kesäkuu 07, 2014, 18:07:23 ip
Vastaus #54

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt mä ymmärrän Marttiakin; miksi sulla on IC ja huono ruuvimeisseli.... ;D

Kesäkuu 07, 2014, 18:41:58 ip
Vastaus #55

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
. Minä olen sitä mieltä, että metsästettäköön vaan, mutta pidettäköön tarkasti vaari, että mahdollisimman vähän metsästys- tai muita harrasteaseita päätyy vääriin käsiin. Kuinka tämä sitten pitäisi käytännössä toteuttaa? Siihen minulla ei ole asiantuntemusta kun en satu harrastamaan mitään aseisiin liittyvää.

Sen minä kuitenkin osaan sanoa, että tätä asiaa ei vie mihinkään suuntaan turhanpäiväinen hokema siitä kuinka ihminen tappaa, ei ase. Ja että tappaja löytää kyllä välineensä. Toki ihminen tekee päätöksen, kyllä minä sen ymmärrän.

1. Suomessa tämä toteutuu oikein hyvin. Lahopäät eivät hallintalupaa saa. (Siviilipalvelusmiehet luetaan lupahakemuksissa "lahopäiksi")
 Eli aseet eivät oikeille ihmisille, oikein hankittuina ja säilytettyinä joudu vääriin käsiin.

2. Reksa muistaakseni on ollut myös kovasti autoilun promillerajan 0-toleranssin kannattaja ja samalla kovempien rangaistusten kannattaja.

Kysynkin herroilta, miten ase ja auto eroavat toisistaan vaikkapa tapon välineinä ?
 Jos mielestänne rattijuopumus on auton käyttäjän syy, mutta ampuma-aserikos aseen syy ?
 Miksi se olisi kahdessa tapauksessa eritavalla ?

Siis kaikella kunnioituksella...

Ensimmäiseen:
Hieno juttu, jos asia on näin. Ei tosiaan ole kokemusta aseharrastuksesta, vaikka kiinnostusta urheiluammuntaan sinänsä on. Varsijousiharrastusta on jo useampi vuosi tullut mietittyä, mutta mietinnän asteelle on toistaiseksi jäänyt.

Siviilipalvelusmiesasia ei kuitenkaan mene ihan noin. Ilmeisesti aselupia myönnettäessä viranomainen voi käyttää harkintaansa. Jotkut viranomaiset saattavat kokea siviilipalveluksen huonona asiana tässä yhteydessä. Kuitenkin aselupaa haettaessa kehotetaan ottamaan siviilipalvelustodistus mukaan. Minusta siitä voi aika turvallisesti vetää johtopäätöksen, että siviilipalvelusmieskin voi aseluvan saada. Juttua poliisin sivulta aseluvista

Toiseen:
Aiemmin kirjoitin automaattiaseesta ja ruuvimeisselistä väkivallanteon tai ruuvaamisen työkaluina. Sama periaate pätee autoon. Mainittakoon myös, etten ole missään vaiheessa väittänyt, että ampuma-aserikos olisi aseen syy. Muutama viesti sittenhän minä vasta sanoin, että "toki ihminen tekee päätöksen, kyllä minä sen ymmärrän. Siltikin työkalu, jolla päätös laitetaan käytäntöön on myös olennainen osa asiassa." Siinä se minun näkemys asiasta on pähkinänkuoressa. Kukaan täysijärkinen ei varmaan väitä, että vaikkapa Utøyan saaren hirmuteko olisi käytännössä onnistunut ruuvimeisselilläkin. Tai autolla, vaikka miten olisi kuski ollut hönöttelemässä.

Ei pidä laittaa sanoja kanssaturinoitsijan suuhun. Se ei kuulu minusta hyvään tapaan keskustella.

Kaikella kunnioituksella tästäkin suunnasta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 18:49:15 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Kesäkuu 07, 2014, 18:46:57 ip
Vastaus #56

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt mä ymmärrän Marttiakin; miksi sulla on IC ja huono ruuvimeisseli.... ;D

Kyllä se IC ihan kelpo kalu on! Pitää vain ajatella niin päin, että se on kelpo työkalu kaksitahtimoottorin (epä)toimintaperiaatteiden opettelemiseen. Jossain vaiheessa ehkä myös hyvä väline matkan taittamiseen, mutta ei ihan vielä.

Ja sen ruuvimeisselin tilalle tuli hommattua jo parempi. Semmoinen ruuvin aukaisemismeisseli, ei pistämiseen tarkoitettu.

Kesäkuu 07, 2014, 19:12:49 ip
Vastaus #57

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tämä on loputon suo, sääli nuoria jotka aloittaisi harrastuksen. Monellakaan paikkakunnalla ei ole kerhoa kohtuulisen matkan päässä jossa saisi kerhon aseella harrastaa se pari vuotta, tässä hiljan vanha metsästäjä ei saanut lupaa vaikka oli ollut lupa 40V. Vanha ase piti kunnostaa ja se maksoi 3 kertaa uuden hinnan, sen saa pitää ihan dementikoksi asti. Järjetöntä, vanha kulunut korjattiin niin ettei yhtäkään osaa jäänyt ja laitoksella muutettiin aseen numero lupaan. Tähän ei tarvittu lupaa vaan asesepän todistus tehdyistä korjauksista, ymmärrän asepelon mutta en ymmärrä miksi vastuulinen ihminen ei niitä voi omistaa. Nykuinen aselaki panee vanhat aseet luvattomille markkinoille kun leski ei voi tietää mihin Jussin aseet on kadonneet.

Kesäkuu 07, 2014, 19:35:26 ip
Vastaus #58

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Lieneekö tämä mahdollista edes tämä tarina. Muuan jäsen oli saanut vieraakseen erään eläkkeellä olevan kansakoulun opettajan ja siinä oli sitten menty ampumaan pulloja hajalle. Opettajan vuoro kun tuli, yhtään pulloa ei mennyt rikki. Ampujana itseään pitänyt jäsen antoi neuvoja miten sitä pitää tähdätä...kun mentiin pullojen luokse, opettajan maalipulloissa oli siisti reikä.

Oli sanonut jotta kun ampuu aivan keskelle, pullo ei säry, tulee vain siisti reikä...totta vai tarua?
Napahulluna on hyvä olla.

Kesäkuu 07, 2014, 20:11:19 ip
Vastaus #59

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Lieneekö tämä mahdollista edes tämä tarina. Muuan jäsen oli saanut vieraakseen erään eläkkeellä olevan kansakoulun opettajan ja siinä oli sitten menty ampumaan pulloja hajalle. Opettajan vuoro kun tuli, yhtään pulloa ei mennyt rikki. Ampujana itseään pitänyt jäsen antoi neuvoja miten sitä pitää tähdätä...kun mentiin pullojen luokse, opettajan maalipulloissa oli siisti reikä.

Oli sanonut jotta kun ampuu aivan keskelle, pullo ei säry, tulee vain siisti reikä...totta vai tarua?

Ei ole mahdollista.