Kirjoittaja Aihe: Turinoita ja törinöitä aihe vapaa  (Luettu 454079 kertaa)

Marraskuu 29, 2015, 11:44:45 ap
Vastaus #510

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rautasahan teristä olen huomannut, että mieluummin ostaa tuplahinnalla puolet vähemmän teriä kuin se kaikista halvin setti mikä halpahallista löytyy. Niistä on iloa pidempään. Ja paino sanalla iloa. Halvimmissa "terissä" on kuitenkin yksi hyvä puoli: ne raivostuttavat vain lyhyen aikaa ennen kuin käy hakemassa paketin laadukkaampia.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 29, 2015, 11:55:32 ap
Vastaus #511

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Sama muuten koskee rosvosahan- ja poranteriä myös. Halpiskoneellakin pärjää pitkälle jos terät ovat kunnollisia. Rautasahassa on se sahan runkokin oleellinen, rimpulalla on hankala sahata mutta jäykkä kaari ja hyvä terä niin mikäs siinä on sahaillessa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 29, 2015, 12:00:43 ip
Vastaus #512

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Rautasahan teristä olen huomannut, että mieluummin ostaa tuplahinnalla puolet vähemmän teriä kuin se kaikista halvin setti mikä halpahallista löytyy. Niistä on iloa pidempään. Ja paino sanalla iloa. Halvimmissa "terissä" on kuitenkin yksi hyvä puoli: ne raivostuttavat vain lyhyen aikaa ennen kuin käy hakemassa paketin laadukkaampia.

No siinäpä onkin juuri hyvä esimerkki.Kirpparilla monesti nähny sinisiä halpoja teränippuja..Ei uskalla edes kokeilla miten siinä käy.Hampaat varmasti lähtee ekalla sahauksella ellei terä jo katkea ennen sitä.
Sitten toisaalta tuntuu hirmu hintaisilta esim paikallisessa rautakaupassa ns. merkkiterät.E i raatsisi vähävarainen ostaa vitosella yhtä terää.Sielläkin oli 2,50 € "BiMetall-halpiksia" joita koklasin ja eihän ne kovin kauaa kestäneet joten olen taas ilman ehjiä teriä ja 3 sahaa löytyy verstaalta+paineilmasaha.
Minusta kestivät euron edestä korkeintaan  ;D

Pitäs varmaan poiketa Loviisaan,kun siellä kuulemma on Würth.Niiden terät ihan kohtalaisia.

Marraskuu 29, 2015, 12:03:31 ip
Vastaus #513

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tässäkkää asiassa ei piä ylleistöö, jos yks yksilö on kelevoton, nii ei ne kaekki sitä silti tarvii olla.

Minäkii ostin aenakii 10 vuotta takaperin kiinalaesen merkkirälläkän, olikohan joku Törn tae Tern.
Sillä katkasin ensin 16 mm harjaterästangon kolomeen ossaan, sitten poekkasin tuumasen kalaveneeratun vesijohtoputken, ja vieläpä kiukaannii laejasta leikkasin palan pellistä poes, että sopi vesisäelijö siihen kylykeen, ja vasta siinä se rälläkkä sippas.

Jos sähkötyökalu kestää loppuun kymmenennii vuotta, nii voepko sen laatuva haukkuva?  ::)
-pena-

Marraskuu 29, 2015, 12:13:35 ip
Vastaus #514

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Jos sähkötyökalu kestää loppuun kymmenennii vuotta, nii voepko sen laatuva haukkuva?  ::)

On minullain pari pientä Kiinalaista alle kilowatin rällätintä ja merkit voi olla Terni taikka Törni mutta on ylikin 10 v lie niillä kaikenlaista hiottu,leikattu ja harjattu.Eikä muuta kuin vaihteistoa olen rasvannnut ja hiilet uusinut.Kestäävät kyllä ja on mulla sitten pari merkkikonetta vaativempiin hommiin lisäksi.
"Iso Tapsa" on varmaan jo ainakin 30v vanha,alkujaan isäni vanha perintökone jonka hän antoi siskoni miehelle,ja tämän kuoltua siirtyi minulle.AEG ja luulen että saattaa olla 70 tai 80 luvulla valmistettu.2 kW moottorilla.Ja se on ollu ihan työkäytössä eikä kotikoneena.Eli ei saa rikki mitenkään kuin pudotttamalla 10. kerroksesta asvaltille tai ajamalla pillarilla yli.
Tapsa siksi koska siinä lukee kyljessä niin  :)

Marraskuu 30, 2015, 20:40:50 ip
Vastaus #515

Harri Kauranen

• Vieras
Tossa tuli äkkiä mieleen,oisko tommonen kupla kovakin laite.On siinä ainakin v8 kone.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 30, 2015, 21:09:03 ip
Vastaus #516

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tossa tuli äkkiä mieleen,oisko tommonen kupla kovakin laite.On siinä ainakin v8 kone.

Kukahan tietää mistä laitteesta moottori on?
Diesel V6 ja mahtaa painaa liki puolet siitä mitä Kupla eli lie etujousitus jouduttu "jäykistämään"  ;D

Marraskuu 30, 2015, 22:07:05 ip
Vastaus #517

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 30, 2015, 23:00:33 ip
Vastaus #518

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
.......mistä laitteesta moottori on?
Kone on Deutz. Kuvassahan ei ole kupla, vaan Magirus -Deutz kuorma-auto jostain 50-luvulta.
esim.http://flickriver.com/photos/janbarnier/7916151044/
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2015, 23:03:30 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Marraskuu 30, 2015, 23:12:14 ip
Vastaus #519

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Lainaus
.......mistä laitteesta moottori on?
Kone on Deutz. Kuvassahan ei ole kupla, vaan Magirus -Deutz kuorma-auto jostain 50-luvulta.

Eli tämä olikin Harrin aprillipila  :)
Jotain tuttuahan tuossa olikin,tuo ilmaturbiini..Ja mittasuhteet on sitten hiukan eri kuin Kuplan keulassa mutta tarkemmin kuvaa katsomatta aika hyvin hämäsi.

Joulukuu 02, 2015, 14:29:22 ip
Vastaus #520

Harri Kauranen

• Vieras
Poikkes tuttuni juuri äsken mokalle.Tuli oikein skootterilla,oli menossa veljelleen käymään.Hällä oli taskussa lasertulostimella tulostettuja tarroja,ihan hyviä minusta,kaveri vaan sano että tarvii oottaa kauan,ennen kuin se niinkun kuivuu.Hällä on kotosalla nyt se piikkinen gt susuki,mikä on rumasti maalattu,mutta remontti on jo alkanut,eli se on nyt purettu ja tankista alettu poistaan maalausta.Niistä sivukoteloista ei kuulemma poisteta,kun ne on muovia,eli niihin vaan uus väri päälle,mutta kun se tankki on valumiakin täys,tarvii se ainakin hioo.No kaveri tässä puolisen tuntia istahti ja jutteli mukavia.

Joulukuu 06, 2015, 08:47:09 ap
Vastaus #521

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä vaan on erikoisen huono viikko, pitää kyllä sanoa. Vaikka vähän valittelemisen puolelle meneekin. Tuli vielä kotivakuutuksen reilun satasen lasku ja Rautalammilta laittoivat viestiä, ettei keväällä olekaan sitä työrupeamaa mistä oli puhetta. Laskeskelin tuossa, että pitää laittaa IC seisontaan. Tosin olisihan siinä kyllä pientä remonttia pitänyt tehdä ennen kuin ajamaan erityisemmin viitsisi, eikä ole nyt varaa siihenkään.

Kyllä nyt taas kasautuu näitä vastoinkäymisiä! Perjantaina oli sentään erittäin hyvä ilta ystäväin kesken, ja muutenkin noiden hankaluuksien ulkopuolelle katsottaessa hommat menee ihan kelpo tavalla. Eipähän siinä, Savossa onneksi on jonkin verran noita metsähommia niin rahat saa kasaan noihin karhukirjeisiin sun muihin, se nyt ei sillä tavalla niin iso ongelma ole. Tuo museotyön peruuntuminen se eniten harmittaa.

Joulukuu 06, 2015, 09:14:11 ap
Vastaus #522

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Rautalammilta laittoivat viestiä, ettei keväällä olekaan sitä työrupeamaa mistä oli puhetta.

Eipähän siinä, Savossa onneksi on jonkin verran noita metsähommia niin rahat saa kasaan noihin karhukirjeisiin sun muihin, se nyt ei sillä tavalla niin iso ongelma ole. Tuo museotyön peruuntuminen se eniten harmittaa.

Olikos mitään selitystä,esim rahoituksen puute,säästöt,muu syy miksei museoprojektia aloitetakkaan?

Muuten,millasta hommaa tarkalleen siellä metässä on,saako siellä ihan käyttää moottorisahaa vai justeeria taikka kirvestä kun on niin monelaista mettähomaa niin utelenpa uteliaisuuttani.Onhan sitä olemassa karsintaa,kaatoa,uuden istutusta ym.Hevoisenkin kanssa nykyään mennään yhä enemmän tullut uuteen muotiin.

ps.Minä vaan en millään osaisi hahmottaa Marttia mihkään Moton sarviin,vaan kyllä sillä joku ukin vanha puukaarinen justeeri on selässä ja repussa eväät ja kahavivehkeet ja kirveenvarsi repusta pilkottaa myös  :D

pss.Korjaus; Ei justeeri vaan pokasaha.Justeereita on minullakin seinäkoristeena,pitäs tietää mikä se on  ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2015, 09:18:26 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Joulukuu 06, 2015, 09:43:39 ap
Vastaus #523

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Museon johtaja ei ollut päässyt johonkin koulutukseen ja tämä ilmeisesti jollain tavalla johti siihen, että minua ei voi palkata. Tunnen kyllä sen tyypin hyvin, ja juttuun tullaan. varmasti olisi duunia lohjennut jos mitenkään olisi ollut mahdollista.

Monenlaistajan tuolla metsässä on tullut tehtyä. Nuo metsätyöt on minun tulkinnassa saaneet alkunsa siitä perinteisestä tarinasta, eli maalta muutosta, pienten maalaiskylien mahdollisuuksien kapenemisesta ja vanhan yhteisön heikkenemisestä. Jos asiaa näin niin kuin pitkän kaavan mukaan katsotaan. Isän vanha luokkakaveri oli jäänyt vanhempiensa tilaa pitämään. Yksin asusti, ja jossain vaiheessa alkoi juomahommat kiinnostaa vähän liikaa. Metsää oli jäänyt perinnöksi ja osa pelloista istutettu menneinä vuosina. Niin siinä sitten taisi käydä, että kun ei tekemistä liiemmin löytynyt, eikä puolisoakaan ollut jöötä pitämässä niin hakkuista saadut rahat menivät aika pitkälti kurkusta alas. Metsä jäi huonolle hoidolle. Vuosien päästä sitten myytiin maatkin. Halvalla meni, kun metsän hoito oli ollut olematonta.
Nyttemmin tilakin on myyty, en tiedä missä entinen isäntä nykyään on. Taitaa olla tosiaan jokseenkin tavallinen ja surullinen esimerkki siitä kehityksestä, mitä 1900-luvun puolivälistä alkaneet muutokset tekivät Suomen maaseudulla. Tietty eläväisyys hävisi ja monessa tapauksessa sillä on varmasti ollut oma roolinsa tällaisissa tarinoissa.

Joka tapauksessa isäukko osti kohtalaisen hyvän palstan metsää, halvalla sai. Sitä on nyt viisitoista vuotta hoidettu kuntoon. Pääasiassa isukki yksin harrasteenaan, mutta itsekin olen siellä aika paljon ollut. Pientä palkkaa isä tuosta maksaa. Hyvä diili minulle, saa jonkin verran lisätuloja samalla kun perintömetsiään hoitaa!

Nyt kun on kautta rantain päästy tänne asti niin, sellaista hommaa on ollut mitä retuperällä olevan ryteikön saattaminen tuottavaksi talousmetsäksi vaatii: istutusta, raivaamista, pystykarsintaa, harvennusta (tehdään moottorisahatyönä. Kone hakee sitten puut, osa myyntiin, osa lämmitykseen), klapihommaa ja onpa jopa tienhoitoakin hiukan ollut. Vuodeb ympäri noita on. Ei täyspäiväiseksi työksi, mutta jonkin verran kuitenkin.

Joulukuu 06, 2015, 10:06:39 ap
Vastaus #524

Harri Kauranen

• Vieras
Itselläkin juur kävi,että sovittu hommeli peruuntu.Oltiin sovittu yhdestä timpurihommasta,mikä olis kuudesta kahdeksaan viikkoa kestänny ja olis ensviikolla alkanu,mutta perjantaina soitti ja peru senkin homman.
No noita postimerkkejä tossa myynny ja tänäänkin tulee parikin filatelistia niitä kattoon,mutta niistä ei kyllä rikastu,mulla kun ei oo ainoatakaan miljoonan merkkiä,mutta tuolta filatelistien huutokaupasta oon kattonu,siinä noi mun merkit on vitosesta viiteen kymppiin jokainen.