Ei se väri savustuksessa ole mikään laadun tae, affen pitää savustaa seljällällään ja rasvan pitää antaa vetäytyä takasin. Ei missään nimessä heti kuumana suolaveteen jossa se vähäinen rasva pestään pois. Kala suolataan ja sitten savustetaan, paappa mut on opettanut ja tärkein oppi oli ettei kuollut kala ui, peratessa voi pyyhkäistä paperilla jos on niin tarkka.
Juu ei se kai väristä maku ole paljoakaan jos lainkaan kiinni.Mutta esteettisesti mukavampi tumma kala on.
Minä oon ollu niin hienossa kartanossa töissä että emäntä käski aina savustaa kalat niin että ne jää ihan vaaleiksi.Se oli semmonen super kermaperse Espoosta.Sokeria sinne pyttyyn sai laittaa mutta milläs savustat jos kataja on kielletty,lepällä kai. En muista niin tarkkaan kun minä en ollu se savustaja vaan pehtoori ite.Leppää käytän kyllä kotona sekä katajaa eikä muuta.
Tuo on hyvä ohje ettei vettä kuolleelle kalalle,rasvat liukeaa helposti varmaan veden mukana.
En pese edes silakoita juuri sentakia.
Minä oon kyllä yrittäny grilllatakkin selällään isot kalat(loppuvaiheessa) mutta savupytyssä ne ei pysy kuin kyljellään.