Tällä palstalla kun tuntuu ratkeavan onkelma kuin onkelma, kysyisin raadilta putkien ääntelystä kaukolämpötalossa:
Lämmönvaihdinsysteemi on kuvan Danfoss. Putkihässäkän yläosassa on vissiin jonkun sortin automaatti-ilmaajamutikka, joka naapurin mukaan aikaa myöten jämähtää. Siinä on yläpäässä musta muovinen kierrehattu, ikäänkuin polkppyörän venttiilihattu. Kuuluuko sen olla kiinni vai jonkuverran auki? Onko se vaan joku suojahattu vai muu?
Mutikan vasemmalla puolella on putkiston ylimmässä osassa siipiruuvilla avattava ilmausventtiili. Siitä systeemiä saa ilmattua aika kätevästi, mutta vaikka kuinka ilmailee, putkisto napsaa. Olen päätellyt että putket napsahtelee varsinkin silloin kun lämpötilan ajastettu pudotus loppuu ja lämmintä vettä pullahtaa rööreihin. Mutta voipi napsutus johtua ilmastakin, koska mielestäni napsutus on nyt lisääntynyt. Ja just parhaillaan napsutus kuuluu. Äääntelyä on makuuhuoneiden puoleisessa linjassa, eniten linjan perimmäisessä huoneessa.
Lämmitysputket on vedetty verhokappojen alta pinnassa, joten olen aukonut paikkoja sen verta että pääsin tutkailemaan putkien tuentaa, mikä näyttäisi olevan muuten aika lailla kunnossa, mutta voi olla että tuenta on liiankin tiukka koska kumivaimentajat puuttuu. Tuentojen muuttaminen ei tunnu järkevältä koska paikkoja joutuisi repimään turhan paljo auki. Ja on ihan minun arvailua, onko ne asialliset vai ei.
Veikkaisin että järjestelmässä on ilmaa vaikka olen ilmaillut sitä.
-Kuinkahan paljon vettä voi joutua laskemaan pois, jos järjestelmään on päässyt paljon ilmaa?
-Voiskohan järjestelmän asetuksilla vähentää lämpöääntelyä? Tossa kaukolämpölämmönvaihdinhässäkän yhteydessä on pikku boksi johon voi naputella erilaisia lämmitysasetuksia.
Onko vastaavia onkelmia muilla ja ennekaikkea ratkaisua pienehköön mutta ärsyttävään ilmiöön.

Töms töms naps naps klo 4...

[ylläpito on poistanut liitteen]