Kirjoittaja Aihe: Mopon talvivarustelu  (Luettu 12740 kertaa)

Marraskuu 04, 2013, 10:15:35 ap
Luettu 12740 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Talvihan se alkaa olla. Päätin varustautua tällä kertaa kunnolla, mutta miten?

Nastarenkaat olisi hyvä saada, mutta pirun kalliita ovat. Mitenkäs ne renkaaseen ruuvattavat nastat? Kalliita ne nekin ovat, mutta onko kellään käytännön kokemusta jostain edullisista tee-se-itse -ratkaisusta?

Valot. Jupiterin 6 volttinen ei oikein tahdo riittää iltareissuilla. Huonosti näyttäisi olevan ledivaihtoehtoja. Viime vuoden syksyllä jo yhden tilasin, mutta ei ole vielä tullut. Onko kukaan näitä testaillut? Minulla oli kerran kiinni yksi, mutta ei siitä paljon apua ollut kun se suuntasi kaiken valonsa eteenpäin. Jäi lampun heijastin hyödyntämättä ja eipä se valo entisestä kirkastunut. Mistä saisi kohtuuhintaan toimivan ja tehokkaan 6v ledin? Vai onko tuohon mitään iloa tunkea 12 volttista, joita on paremmin saatavilla?

Öljyt juoksevammaksi. On ollut ongelmia talvella jähmivistä öljyistä. Kun koneen saa pyörimään niin kyllähän ne sitten löystyvät, mutta aiempina talvina olen joutunut uunista kekäleitä kantamaan koneen alle. Nykyisessä kodossa ei enää ole uuneja, eli ei tuotakaan apua ole. Joissain vanhoissa ohjeissa on petroolia kehotettu laittamaan öljyn jatkeeksi. Minkä sortin liukasteet talveksi kantsii Sachsiin tunkaista?

Tuulisuojat. Ei ole näkynyt palion tämmöisiä kaupan. Onko kokemusta itse väsäämisestä? Varmaankin jaloille ja sormille jo riittäisi. En ehkä ihan mehukattitölkki -linjalle lähde kuitenkaan. Tai no, miksipä ei, kyllähän niistäkin kohtuusiistit voisi saada maalilla ja semmoisella.

Näitä juttuja olen vähän mietiskellyt, mutta jos muilla on näistä kokemuksia tai ajatuksia niin pistäkää ihmeessä yleiseen jakoon!
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 04, 2013, 10:54:19 ap
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Biltema myy sellaisia pussukoita jotka kiinnitetään ohjaustankoon ja kädet vaan sujautetaan sisään, näitä on kehuttu hyviksi ja maksavat muistaakseni 13€. Yläkropalle saa hyvän suojan kun asentaa vanhan kunnon tuulisuojan mitä pappamopoissa erityisesti käytettiin. Jaloille virittää esim venäläispyörissä käytetyt jalkasuojat niin jo alkaa olla kuski suojassa viimalta ja tuiskulta.

Minulla on talvimopon (kuin myös kaikkien muidenkin) koneessa 10W-30 öljyt eikä ole mitään ongelmia ollut, mopo on aina ulkona.

Talvimopossani on edessä uusi nastarengas ja takana uusi Nokian Trial Hakkapeliitta tai jotain sinnepäin. Teräväreunaiset palat kuitenkin ja hyvin olen pärjännyt.

Ledeistä ei oikein ole iloa valotehon kohentamisessa, valo hajoaa liikaa eikä kohdistu suoraan eteenpäin. Olen suunnitellut mp:n akkua + xenon-polttimon asennusta umpioon, pitäisi valotehon riittää.

Toivottavasti näistä vinkeistä/ideoista olisi jotain apua.

Marraskuu 04, 2013, 11:30:09 ap
Vastaus #2

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
ite ajan kolmatta talvea dx:ällä alla hakkapeliitan 20v? vanhat uuden veroiset nasta renkaat jolla nyt rullattu 3000km,
kuskilla kelkkahaalarit, hanskat, bootsit ja villasukat sekä kypärä huppu. vakio valot riittäneet mainiosti ainoastaan syyspimeän tiheä sumu on perseestä :P :P

pakkasta -27 astetta niin kytkin luisti aavistuksen kylmänä vanhoilla öljyillä, uusilla 10w 30 ei ongelia ;D ;D

Marraskuu 04, 2013, 12:54:49 ip
Vastaus #3

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen vasta yhden talven ajellut Trialilla, mutta toiseen talveen valmistaudutaan, vaikka sitä täällä Etelässä taitaa hetken saada vielä odottaa.

Renkaina edessä Duron nappulakumi ja takana Duron Trial rengas, ilman nastoja ja hyvin on pärjännyt. Pitoakin noissa on yllättävän paljon, kunhan vaan muistaa jättää ne kanttailut sitten kesäaikaan... Minullakin on 10W- 30 öljyt koneessa ja hyvin pelittää. No joskus kun koulun pihasta lähtee ja on -20 pakkasta, niin hieman on öljy jähmeänä, mutta parin polkaisun jälkeen se alkaa jo vetristyä.

Kuskilla on Bootsit, farkut joiden alla tietysti pitkät kalsarit, pari paitaa ja paksu takki. Kahdet hanskat päällekäin pitää sormetkin suhteellisen vetreinä. Kypäränä yleensä Flake-maalattu avokypärä, mutta kovimmilla pakkasilla oli pakko vaihtaa tilalle vähän umpinaisempi crossikypärä. Mutta muuten tyylistä olen koittanut tinkiä aika vähän, kumminkaan talvisin ei paljoa tule ajeltua, lähinnä joka päivä kouluun ja takaisin ja joskus kavereiden kanssa ja sen sellaista.

Tunturin 6-Voltin valot pelaa ihan hyvin, kyllä niillä sen verran näkee kun tarvii. ;D
-1980 Tunturi Trial
...Ja muutamia nelipyöräisiä...

Marraskuu 04, 2013, 13:15:11 ip
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsekin olen nastoitta pärjäillyt, mutta nyt on takarengas päässyt niin sileäksi että sillä ei enää passaa talveen lähteä. Kyllähän noita nasta-Hakkapeliittoja näyttää välillä olevan käytettynä myynnissä, mutta hinnat tuntuvat vaihtelevan 20-50 euron välillä. Eikä huvittaisi laittaa paljon yli kahta kymppiä renkaaseen. Jos jostain sattuisi halpa nastakumi löytymään niin voisihan semmoisen eteen laittaa ja nykyisen siirtäisi taakse korvaamaan siliytynyttä. Katselin äsken kateruuveja rautakaupassa, mutta on niin pitkiä kaikki että ei niistä mopon kumiin nastoja saa.

Kyllä ne on ne tuulisuojat varmaan se tärkein talvivaruste. Ne kun helpottaisivat aika reilusti vaatetuksenkin kanssa.

Marraskuu 06, 2013, 08:55:27 ap
Vastaus #5

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on kieltämättä hieman sama ongelma, että takakumi rupeaa olemaan sileänä ja voisi hankkia ehkä uuden talveksi. Saas nyt nähdä miten tuo pitää sitten, kun tulee lunta, jos ei ole mitään pitoa niin sitten täytyy laittaa uusi tilalle.

Mutta tuossa vielä aiheeseen sopiva kuva viime talvelta. Koulun pihalla ihmeteltiin, että eikö kukaan muu ole uskaltautunut paikalle, kun parkkipaikalla ei ollut muita kuin kaksi Tunturia. 8)

-1980 Tunturi Trial
...Ja muutamia nelipyöräisiä...

Marraskuu 06, 2013, 09:14:45 ap
Vastaus #6

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tunturin 6-Voltin valot pelaa ihan hyvin, kyllä niillä sen verran näkee kun tarvii. ;D

Hehee... Hei noista valoviritelmistä tuli mieleen! Jotta jos valot tuntuu huonoilta, niin ainakin nuukalla budjetilla varmaan kantsis aloittaa tarkastamalla, toimiiko olemassaoleva systeemi mahdollisimman hyvin, ennen kuin suunnittelee erikoisempia systeemejä.

Ainakin noitten -50–60 -lukuisten kuusvolttisten motskareitten kans olen huomannut, että läheskään kaikki laturilta lähtevät voltit eivät saavu lampun kannalle saakka. Kun fiksaa vanhat piuhat, liitokset ja katkaisimet välittämään virran perille, saattaa valotkin olla ihan OK.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 06, 2013, 09:24:43 ap
Vastaus #7

Kari Vähäkainu

• Vieras

Hehee... Hei noista valoviritelmistä tuli mieleen! Jotta jos valot tuntuu huonoilta, niin ainakin nuukalla budjetilla varmaan kantsis aloittaa tarkastamalla, toimiiko olemassaoleva systeemi mahdollisimman hyvin, ennen kuin suunnittelee erikoisempia systeemejä.

Ainakin noitten -50–60 -lukuisten kuusvolttisten motskareitten kans olen huomannut, että läheskään kaikki laturilta lähtevät voltit eivät saavu lampun kannalle saakka. Kun fiksaa vanhat piuhat, liitokset ja katkaisimet välittämään virran perille, saattaa valotkin olla ihan OK.

Tuo on muuten ihan totta! Kyllä minä olen orkkisvaloilla tähän asti pärjännyt, eihän ne auton valojen tehoille pärjää mutta eipä vauhtikaan ole yhtä kovaa. Joskus 80-luvun alussa ei minulla mopoissa aina ollut ollenkaan valoja ja silti tuli ajeltua pilkkopimeällä, enää ei uskaltaisi sen vuoksi että joku voisi ajaa päälle kun pimeällä mopolla kurvailee.

Marraskuu 06, 2013, 13:27:33 ip
Vastaus #8

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Minun talvivarustelu käsittää viri tunturissa isomman suuttimen, sekä täysin sileen sm-trial kumin, se kun pitää paremmin kun kiinan nappula..
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Marraskuu 07, 2013, 20:46:05 ip
Vastaus #9

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löysin kellarista pari hyväkuntoista Nokia Moped -rengasta. Mahtaako kellään olla kokemusta noista talvikäytössä? Vaihtoehtona on uusi nastaton kiinahalpis.

Marraskuu 07, 2013, 20:52:21 ip
Vastaus #10

Kari Vähäkainu

• Vieras
Löysin kellarista pari hyväkuntoista Nokia Moped -rengasta. Mahtaako kellään olla kokemusta noista talvikäytössä? Vaihtoehtona on uusi nastaton kiinahalpis.

Kiinarenkaissa tuntuu olevan enemmän muovia kuin kumia, en uskaltaisi yrittääkään sellaisella ajaa talvella. Takuuvarmat lipat tiedossa.

Marraskuu 07, 2013, 21:40:30 ip
Vastaus #11

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kiinarenkaissa tuntuu olevan enemmän muovia kuin kumia, en uskaltaisi yrittääkään sellaisella ajaa talvella. Takuuvarmat lipat tiedossa.

Näin vähän arvelinkin. Mutta kyllä minä niillä kiinan nappulaympyröillä olen pari talvea jo ajellut ja pystyssä pysynyt melkein koko ajan! Tai siis kerran vain kaatunut. Taidan kokeilla noita Nokioita.

Joulukuu 06, 2013, 14:12:03 ip
Vastaus #12

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se vaan on niin, että nastat on saatava. Viime talvet meni nastoitta helposti, kun syrjässä asui, mutta nyt on kovin jäistä katua alkuun ajeltava jos sivuteille tahtoo moporetkilleen. Kyllähän tuolla ajelisi mielissään jos ei liikennettä olisi, mutta eivät nuo autoilijat tunnu ymmärtävän sitä pelkoa mikä tulee jäisellä tiellä ajamisesta silloin kun katumaasturi tulee 3 metrin päässä takana.

Nastarenkaita on huonosti saatavilla ja kalliitakin ovat ne penteleet. Mietinpä sitten jos pistäisi nastat itse. Ruuvattaviinkaan en rupea kun mahdollisimman halvalla pitää päästä. Eräliikkeestä nastoja. Vaikka kenkiin tuolla noita kaupitellaankin, niin näyttävät Tikan valmistamilta etupäässä polkupyörään tarkoitetuilta nastoilta. Kun tuo Jupiter ei ole mikään kova menijä ja ajotyylikin on rento niin arvelisin pelaavan kohtuudella. Mutta onko kellään omakohtaista kokemusta näistä nastoitushommista?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2013, 14:15:02 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Joulukuu 06, 2013, 14:58:43 ip
Vastaus #13

Kari Vähäkainu

• Vieras
Autonrenkaita (ja yhdet kengät) on tullut nastoitettua. Jos renkaissa on riittävän paksusti kumia (esim nappuloiden kohdalla) niin kokeile marssia tuttuun rengasliikkeeseen ja pyydä poraamaan reiät nastoille ja nastoittamaan renkaasi. En tiedä mitä tulee maksamaan, riippuu onko tuttavaa rengasliikkeessä vai ei.

Joulukuu 08, 2013, 07:25:47 ap
Vastaus #14

JarnoPonkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin etelän kirous on tosiaan musta jää jossa ei auta ees nastat  >:( perkeleet suolaavat ihan turhaan ja trial kummi pitää hyvin, kokemusta on jo muutama talvi, nyt oottelen tammikuulle et keli rauhottuu ja kun alla rehellisert nappulat iliman nastoja niin nuo luistot tapeila ajaessa hauskaa hubaa  :D