Kirjoittaja Aihe: Männänvälys  (Luettu 7943 kertaa)

Lokakuu 21, 2013, 01:35:34 ap
Luettu 7943 kertaa

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikähän olisi oikeaoppinen männänvälys Triumph T120 Aercon männille Morgoonin pytyssä?

Lokakuu 21, 2013, 10:46:29 ap
Vastaus #1

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
76mm halkaisija, taitaa kymppi olla vähän liian tiukka, vai? Ei oo väljän voittanutta, vai miten se meni  :) Itsellä mielessä kummittelee .12?

Lokakuu 21, 2013, 18:45:32 ip
Vastaus #2

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Manuaali sanoo T120 padalle helmaan .0038 - .0048 et eiköhän tuo 12 kymppiä ole ihan jees isolohkossa jossa kumminkin sytkä perseellään ja käytetyt männät :-)

Lokakuu 21, 2013, 19:44:16 ip
Vastaus #3

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
12 kymppiä on kyllä eri asia kuin 0,12 mm!

L&K.

Lokakuu 21, 2013, 20:17:01 ip
Vastaus #4

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No 1.2 kymppiä eli 0.12mm eli 0.0048 tuumaa.

Lokakuu 21, 2013, 20:24:16 ip
Vastaus #5

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt meni lähemmäksi, laitan seuraavaan Jawa 559 koneeseen 0,05 mm välyksen.
Huolellinen sisäänajo hyvällä öljyllä ja kone vetää kuin hevonen! :laugh:

L&K.

Lokakuu 21, 2013, 23:31:46 ip
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Laitoin muutama vuosi sitten TR6R:ään big bore kitin.
Sen joka on hyvin lähelle originaalin ulkonäköä.
Ostin sen saksasta.

Mitattiin moottorikoneistamossa välys helmasta ja se oli 0,06 mm.
Hyvin on pelittänyt.
Tietysti ajelin ensimmäisen tuhannen kilometriä varovasti turhia kaasuttelematta.

Morgon pytty on suuremmilla rivoilla ja sen jäähdytyskyky on parikymmentä prosenttia suurempi.
Uskoisin että jos ei kone kilpailuhommiin mene ja ajaa varovasti sisään, niin tuolla välyksellä pitäis pelittää.
Yli 0,1 mm tuntuu jo väljältä.

Kuvassa nuo minun osat, ja toisessa kuvassa ne asennettuna pyörään.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 22, 2013, 02:20:37 ap
Vastaus #7

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo on juurikin Aercon pytty, pyöreämmät rivat kuin Morgossa. Ja samanlaiset männät mulla menossa Morgoon. Aercon std on Morgon eka ylikoko. Aika tiukka on välys uutena, taitaa kutistua nuo männät reippaasti alussa. Omassa käytetyt männät, joten eivät luultavasti elä enää niin paljon...tai näin luin netin ihmeellisestä maailmasta.

Lokakuu 22, 2013, 02:22:20 ap
Vastaus #8

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja korjauskäsikirja antaa muuten TR6:lle pienemmän välyksen kuin Bonnevillelle, miksiköhän?

Lokakuu 22, 2013, 11:35:23 ap
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Olisko syy siinä että TR6R:ssä on vain yksi kaasari ja siksi vaara liian laihalle seokselle olis pienempi?
Muuten -69 mallin Bonnen ja TR6R:n koneet ovat samanlaiset.

Nyt minun Trumpalla on ajettu kolme kesää rempan jälkeen.
Kattelin kesällä tulpanreiästä pyttyjen sisuksia.
Hyvältä näyttivät. Ei minkäänlaisia pystysuuntaisia naarmuja näkynyt.
Hoonausjäljet näkyivät kyllä selvästi.
Voitelu oli toiminut hyvin.

Lokakuu 23, 2013, 22:55:34 ip
Vastaus #10

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tästä männän välyksestä sen verran vielä, että kun ostin tämän kitin saksasta.
Myyjä sanoi että asenna neula yhtä pykälää korkeammalle sisäänajossa, jä tämä ei ole missään mielessä heti sopiva kilpailukäyttöön, ja pitää ajaa fiinisti sisään.
Suositteli vielä että eka tuhannella kilometrillä ei missään tapauksessa saa ajaa täydellä kaasulla kuin max.30 sek.
Suositteli vielä että laita 1% hyvää kakstahtiöljyä bensan sekaan.

Tämän olen sitten senkin jälkeen aina laittanut. Aina on pikku pullo satulan alla josta tankkauksen yhteydessä laitan pikku hömpsyt 2Töljyä ennenkuin tankkaan, ei maksa mitään.
Nyt kilometrien myötä on TR6R saanut kovempiakin raippoja ja hyvin pelittää.
Ei savuta yhtään edes kylmänä vaikka on tuota 2T ölyä bensan seassa.
Lämmitän vieläkin konetta kevyesti ajaen muutaman kilometrin ennenkuin tarjoan täyttä kaasua.

Mutta olen huomannut että laittamani uusi AMAL 930 Concentric kaasari on vielä uudenveroinen vuosien ajon jälkeen. "Nallipyssymetallista" tehty Amal kuluu nopeasti luistista ja sylinteriltä paskaksi hyvin nopeasti voitelun puutteesta.
Sitten neula heiluu siinä mukana ja kuluu myös.
Sitten säädellään horon kaasarin tyhjäkäyntiä, ja seoksia, ja kiroillaan kun ei onnistu.
Pieni määrä 2T öljyä auttaa tähänkin kulumisilmiöön.

Olis mukava kuulla kommentteja.

Terv. pekka
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2013, 23:05:14 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Lokakuu 24, 2013, 10:50:53 ap
Vastaus #11

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
Kovasti tehdään tiukoiksi vanhat moottorit mutta jos ei leikkaa niin OK. Minä olen sitä mieltä että pienet savutukset ei haittaa yhtään mitään ja jos koneen tehosta puuttuu neljännes hevosvoima  se ei haittaa senkään vertaa. Se pääasia on se että kun hellepäivänä vedättää pitkää ylämäkeä raskaasti lastattua konetta kaksipäällä niin se ei leivo mäenpäällä kiinni. Itse en rautakonetta alle 15 satkun välykseen porauta. Tuo väljäksi poraaminen on turhaa puhetta näillä vanhuksilla ajetaan niin vähän että se uusinta poraaminen on kymmenien vuosien takana mutta kiinnileikanneena se on pian edessä, varsin usein heti. Pekka Puoskari on ensimmäinen joka toi sellaisen itsestään selvyyden kun ylävoiteluöljyn esille, sitä ei pidä unohtaa.
                Kari

Lokakuu 30, 2013, 21:30:27 ip
Vastaus #12

arvo.joutsenvirta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan kahdeksansataa olis oikea välys. Noita kun aikoinaan tuli tehtyä niin seiskasataa oli hiukan nahfi ja joskus näky jäljet männissä että olis pikkasen purassu, ei kuitenkaan ajossa ollu tuntunu mitään.