Kirjoittaja Aihe: Luvallinen ase, taas....  (Luettu 30829 kertaa)

Syyskuu 04, 2013, 23:06:59 ip
Vastaus #45

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Suvaitsemattomuus, omahyväiseen,  ehdottomuuteen  perustuva yhteiskunta on ahdistava paikka asua.
Toivon, että en joudu tekemisiin omaan totuuteensa uskoviin olioihin!
Jäljet pelottavat!

Niinpä.....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 05, 2013, 01:07:51 ap
Vastaus #46

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suvaitsemattomuus, omahyväiseen,  ehdottomuuteen  perustuva yhteiskunta on ahdistava paikka asua.
Toivon, että en joudu tekemisiin omaan totuuteensa uskoviin olioihin!
Jäljet pelottavat!
Komppaan sydämellä! Tällaista ajattelua kaivataan.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Syyskuu 05, 2013, 08:31:48 ap
Vastaus #47

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä taitais tulla metsästyksestäkään mitään jos kaikki aseet pantaisiin lukkojen taa,Paikallisella polliisilla olis yks pyssy jota voisi vuorotellen lainata sorsajahtiin valvotuissa olosuhteissa valvojana vois toimia vaikka nimismies joka myös luvat myöntäis nii luulis että ei olis ruuhkia rannoilla saati sitten hirvi aikaan sama systeemi johon lisättäis lihamaestarin kurssi tähänhän tässä pyritään

Syyskuu 05, 2013, 08:53:29 ap
Vastaus #48

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Aseen omistaminen ja kotona säilyttäminen näkyy olevan monelle ehdoton, vahvasti emotionaalinen ja omanarvontuntoon liittyvä  kysymys, eli se pyssy on oltava saatavilla kaiken aikaa jotta tuntisi itsensä joksikin, mitä se sitten lieneekään ?

Kyse näyttää olevan niin vahvasti ja ehdottomasti tunne-elämään sidoksissa olevasta asiasta että muunlaista ajatusta ei suvaita ollenkaan vaan vastakkaiset mielipiteet torjutaan ahdistavina ja rajoittavina,  onko sekin sitten sitä suvaitsemattomuutta mistä meitä toisin ajattelevia myös syytetään ? 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2013, 08:56:29 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Syyskuu 05, 2013, 10:14:59 ap
Vastaus #49

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No minä ainakin olen sitä mieltä, että ilman nykyisenkaltaista aseteknologiaa sotaväkien (sekä valtiollisten että terrotististen) käytössä maailma voisi hyvinkin olla hienompi paikka.

.

Toisekseen tieteellisen tutkimustyön tulokset puhuvat sen puolesta, että aseilla on taipumus nostaa ihmisten aggressiotasoa. Voi siis joissain tapauksissa olla, että ilman asetta sappi ei olisi edes kiehahtanut tappamiseen saakka. Asiaa tutkinut psykologian emeritusprofessori Leonard Berkowitz linkin takana olevassa artikkelissa mainitseekin, että “Guns not only permit violence, they can stimulate it as well. The finger pulls the trigger, but the trigger may also be pulling the finger.” (suomennettuna jokseenkin näin: "Aseet eivät ainoastaan mahdollista väkivaltaa, vaan voivat myös kannustaa siihen. Sormi on se, joka liipaisinta vetää, mutta myös liipaisin saattaa vetää sormea puoleensa.")

En minä tätä sillä, että kaikki aseet tulisi kieltää. Ei maailma vain toimi niin. Eiköhän se suurin ongelma ole tuolla toisessa asekeskustelussakin jo mietiskelty ihmisten pahoinvointi.

Nyt puhut läpiä päähäsi tuossa ensimmäisessä lauseessa.Niin kauan kuin ihmiskunnan historiaa jotenkuten tunnetaan, on aina käyty sotia jo paljon ennen kuin käyttökelpoiset ruutiaseet keksittiin. Tiedät sen itsekin että jo ennen miekkoja ja keihäitä oli jos jonkunlaista astaloa kun naapurin kimppuun piti päästä. Keinot siihen löytyneet. Mitä taas tulee siihen että ase kannustaisi väkivaltaan on minun mielestäni melkoista huuhaata. Esim. isoissa kisoissa on suomessakin satoja osallistujia aseineen yhdessä paikassa. Miksi niissä ei koskaan tapahdu kuvailemaasi "vetoa liipaisimeen"? Siellähän ne sun mukaan kyttäilee että pääsisi poksauttamaan naapuria kun on välineetkin tarjolla. Se on taas sitten kokonaan eri asia onko jokainen aseen hallussapitäjä kelvollinen pitämään asetta kaapissaan. Niihin päätökset on tehnyt jokaisen kohdalla paikallinen poliisi joten syyttävän sormen pitäisi osoittaa siihen suuntaan. Tänä päivänä onneksi hallussapitolupia perutaan aika herkästi, muutama rattijuoppous, pahoinpitely, laiton uhkaus tai toistuva narahtelu kovista ylinopeuksista vie aseluvat samantien. Eli poliisi katsoo että henkilö ei kykene toimimaan sääntöjen mukaan.
  Edelleen olen sitä mieltä että ase sinällään ei tapa, eikä täysipäinen ihminen tapa. Ja ne vähemmän täysipäiset tappaa  sitten miten tappaa,välineitä on maailma täynnä. Vaikka omin käsin tai kivellä kolhimalla.

Höh. Eihän tässä siitä ole kyse ollutkaan, että ovatko ihmiset tappaneet ennen moderneja aseita vai eivät. Totta kai ovat tappaneet. Enhän minä tässä päinvastaista ole väittänytkään. Olenpahan vain sitä mieltä, että esimerkiksi toinen maailmansota olisi ollut vähemmän kurja tapahtuma sen ajan ihmisille, jos ydinaseita, palopommeja, raskaita pommikoneita ja sen sorttisia ei olisi ollut armeijoiden käytössä. Jos vaikka nyt Saksa olisi ärhennellyt kivet kourassa niin vähemmällä kurjuudella olisivat lontoolaiset päässeet. Lappikin olisi saattanut jäädä vähän ehjemmäksi.

Ja sitten tuo tutkimusasia. Tutkimuksen tekijät eivät väitä, että kun aseen näkee niin sillä alkaa ammuskelemaan ihmisiä. Eihän siinä olisi mitään tolkkua. Sitä he väittivät, että ase voi lisätä vihan tunnetta. Ja uskon sen pitävän paikkansa kun sällit on asiaa vuosikausia tutkineet. Kun sappi kiehahtaa ihan kunnolla, niin se seinällä oleva ase saattaa olla se viimeinen niitti joka saa ihmisen surmatyöhön. Se voi lisätä aggressiivisuuden tunnetta ja toimia välineenä vihan purkamiseen. Nykyäänhän ne aseet pitää säilyttää kaapissa tietysti, ei seinillä roikkumassa. Joka tapauksessa nuo tutkimukset osoittavat sen, että vaikka ihminen sitä liipaisinta painaakin niin kyllä sillä aseellakin voi olla asiassa osansa. Ja mainitsenpa nyt vielä ymmärtäväni sen, että kaikki aseen käyttäjät eivät ole järjettömiä murhamiehiä.

Sinun pitää vähän luottaa siihen, että muillakin keskustelijoilla on hiven järkeä päässä. Eihän tästä mitään tule jos laitetaan ihan tolkuttomia sanoja muiden keskustelijoiden suuhun.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 05, 2013, 10:18:08 ap
Vastaus #50

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aseen omistaminen ja kotona säilyttäminen näkyy olevan monelle ehdoton, vahvasti emotionaalinen ja omanarvontuntoon liittyvä  kysymys, eli se pyssy on oltava saatavilla kaiken aikaa jotta tuntisi itsensä joksikin, mitä se sitten lieneekään ?

Kyse näyttää olevan niin vahvasti ja ehdottomasti tunne-elämään sidoksissa olevasta asiasta että muunlaista ajatusta ei suvaita ollenkaan vaan vastakkaiset mielipiteet torjutaan ahdistavina ja rajoittavina,  onko sekin sitten sitä suvaitsemattomuutta mistä meitä toisin ajattelevia myös syytetään ?

Hyvin sanottu. Onhan tämä monelle juuri tunnepuolen asia, että sen aseen saa siellä kaapissa pitää. Oli sille käyttöä tai ei.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 05, 2013, 12:18:52 ip
Vastaus #51

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Olen kuullut tämän saman lauseen jonkun vihreän sanomana. Aseen paikalla oli vaan sana; auto.

Minusta ase on luonnollinen osa ihmisen tarvekaluista, etenkin maaseudun asujaimistoissa.
 Vaan kuka tätä ei ymmärrä, niin se ei ymmärrä. Sama pätee mm. moottori-urheiluun, kamppailulajeihin, lentämiseen jne jne.
 Jos joku juttu ei sovi omaan pirtaan, ei sen tarvitse silloin sopia muillekaan. vrt. "Mihin autoa tarvitaan, kun ratikka menee rapun edestä"

ps. suhtaudun Reksan mielipiteeseen kunnioittavasti, mutten voi olla samaa mieltä.

Ensinnäkään en jaa vihreitten ajatusmaailmaa oikeastaan missään, tykkään hurjasti kakesta missä on moottori ja rattaita alla....ja toisekseen auton ja aseen vertaaminen on hyvin ontuvaa, koska autolla on selvä hyödyllinen käyttötarkoitus, ihmisten tai tavaroitten kuljettaminen, ase taas on suunniteltu ja tehty elävän olennon tappamista silmälläpitäen.

Syyskuu 05, 2013, 12:32:31 ip
Vastaus #52

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä tunnen yhden kaverin Oulusta, joka yritti tappaa toisen isännän moottoripyörällä, päälle ajamalla. Olis sillä ollut puukkoja ja muitakin vehkeitä, mutta silti valitsi moottoripyörän tekovälineeksi.

Syyskuu 05, 2013, 14:09:31 ip
Vastaus #53

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minä tunnen yhden kaverin Oulusta, joka yritti tappaa toisen isännän moottoripyörällä, päälle ajamalla. Olis sillä ollut puukkoja ja muitakin vehkeitä, mutta silti valitsi moottoripyörän tekovälineeksi.

Onneksi valitsi motskarin....Tuliaseella teko olisi todennäköisesti onnistunut.

Syyskuu 05, 2013, 14:47:25 ip
Vastaus #54

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Aselakiesitys: Lääkärit käräyttämään sopimattomia aseenkantajia

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013090517453167_uu.shtml

Syyskuu 05, 2013, 15:54:11 ip
Vastaus #55

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Minä olen aika pontevasti vastustanut turhia kieltoja, ja puolustanut sitä että järkevään käyttöön ja keräilyyn pitää olla mahdollisuus hankkia ja omistaa aseita. Mainittakoon että mulla ei ole itellä aseita, eikä tule.

Syyskuu 05, 2013, 15:57:53 ip
Vastaus #56

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Onneksi valitsi motskarin....Tuliaseella teko olisi todennäköisesti onnistunut.

Ei voi tietää olisko onnistunut vai ei. Käsi ja jalka meni kuitenkin uhrilta poikki moottoripyörälläkin.

Syyskuu 05, 2013, 16:07:27 ip
Vastaus #57

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mua vaivaa seikka et jos nyt aloittaisi niin parivuotta säännöllistä radallakäyntiä seuran aseilla ja sitten se oma jolla on pakko paukutella säännöllisesti koska se on muuten turha, miksi aseella on pakko ampua. Itsellä jokunen jolla en ole ampunut enkä ammu, haluan kumminki omistaa ne. Mun mielestä ase jolla ei ammuta on melkoisen turvallinen, miksi joku saa kerätä postimerkkejä, eikö se ole melkoisen typerää hommaa.

Syyskuu 05, 2013, 16:17:08 ip
Vastaus #58

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässäpä yksi tappovehje ja se on vanha. En kerro kenen ja missä, voisi Museovirasto
tulla hakemaan.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Syyskuu 05, 2013, 16:23:19 ip
Vastaus #59

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jaa mikä on paperihullu ?   No sellanen hullu, jolla on leimalla varustetut hullun paperit.  ???

Apropoos, käsi ylös ne joilla on terveen paperit. Ei mulla ainakaan :P
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”